Pitääkö oikeasti aika pahaa ihmistä auttaa. Siis hän on tehnyt pahaa, olet päässyt yli mutta hänellä itsellään menee huonosti.
Ihmissuhteensa hoitanut niin, ja nyt kärsii siitä. Ilkeilee minullekin. Esim. sanoi että hyväksyn Koskelan murhan koska *tähän AIVAN eri asia*. Ymmärrän miksi hänen lähellä on vaikea olla. Nyt on sitten surullinen kun hänen suhde päättyi. En tiedä miten pärjää.
Kommentit (45)
Jos autat häntä, etkä saa ikinä apua tai kiitosta takaisin (aloituksen perusteella todennäköinen lopputulos), vaikuttaako se sinuun negatiivisesti? Jos autat häntä, tekeekö apusi maailmasta paremman vai huonomman (muuttuko hän ja sinä paremmaksi vai huonommaksi ihmiseksi)? Onko hän henkilö, jota sinä tarvitset lähellesi, onko hänestä sinulle jotain hyötyä?
Jos olet auttamassa henkilöä, joka ei vastavuoroisesti sinulle tee palvelusta, mahdollisesti muuttuu avun myötä huonommaksi ihmiseksi ja josta ei sinulle ole mitään hyötyä, et tietenkään auta. Ja jos vastaus kysymykseesi on todella näin ilmiselvä, kuin aloituksesi antaa ymmärtää, niin kasvata myös itsellesi jonkinlainen selkäranka, ettei kaikenlaiset ilkeät ihmiset ole koko ajan roikkumassa sinussa kiinni.
En oikeastaan edes tiedä miten auttaa häntä. Nyt siis katson vain sivusta kun hän on surkeana.
ap
Se HALLITSEE SUA.
Ovelammin kuin tajuatkaan.
Monenlaista ongelmaa elämässään. Ei varsinaisesti edes ole pyytänyt apua, että ehkä turhaan sitten sellaista yritän. Todella vaikea hänen muutenkaan ottaa apua vastaan, mitään. Tekee asioita yksin, ei puhu muille. Eikä siinä. Mutta nyt jos todella on yksin ja mielenterveys koetuksella, tulee mieleen voisiko jotenkin auttaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Se HALLITSEE SUA.
Kerro? Siis miltä ulkopuoliselle näyttää.
ap
Oletko siis hänen ystävänsä, vai onko sinulla jotain muutakin kiinnostusta häneen? Mietin vain, että mitä sinä tuosta oikein saat. Ei kenenkään ystävänä tarvitse olla pelkästään "hyväntekeväisyydestä", vaan sen pitäisi olla enimmäkseen mukavaa molemmille osapuolille. Siitä huolimatta, että itse kullakin on välillä haastavia aikoja elämässä. Jos hän ei koskaan kuuntele sinun huoliasi tai osoita minkäänlaista välittämistä sinun suuntaasi, olisikohan aika jättää hänet yksinään muhimaan omaan liemeensä. Joskus ihmiset oppivat sitten kun kaikki on menetetty, joskus eivät.
Sinä ap vaikutat hieman yksinkertaiselta ihmiseltä. Tuon ihmisen kohdalla apusi palkittaisiin huonolla kohtelulla. Laita kyseinen tyyppi estoon puhelimessa ja somessa, niin ei tule niin helposti houkutus olla kusipään kynnysmatto.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis hänen ystävänsä, vai onko sinulla jotain muutakin kiinnostusta häneen? Mietin vain, että mitä sinä tuosta oikein saat. Ei kenenkään ystävänä tarvitse olla pelkästään "hyväntekeväisyydestä", vaan sen pitäisi olla enimmäkseen mukavaa molemmille osapuolille. Siitä huolimatta, että itse kullakin on välillä haastavia aikoja elämässä. Jos hän ei koskaan kuuntele sinun huoliasi tai osoita minkäänlaista välittämistä sinun suuntaasi, olisikohan aika jättää hänet yksinään muhimaan omaan liemeensä. Joskus ihmiset oppivat sitten kun kaikki on menetetty, joskus eivät.
Perheenjäsen
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se HALLITSEE SUA.
Kerro? Siis miltä ulkopuoliselle näyttää.
ap
Näyttää siltä että hän ei arvosta sinua ja apuasi, ja tuhlaat vain aikaasi. Mitä hyvää itse saat tälläisen pahan ihmisen hyysäämisestä? Löydät varmasti mukavampaakin seuraa.
15. kertoi jo erittäin tyhjentävästi miltä tilanteesi vaikuttaa. Älä alistu kynnysmatoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä ap vaikutat hieman yksinkertaiselta ihmiseltä. Tuon ihmisen kohdalla apusi palkittaisiin huonolla kohtelulla. Laita kyseinen tyyppi estoon puhelimessa ja somessa, niin ei tule niin helposti houkutus olla kusipään kynnysmatto.
En vaan oikeasti käsitä miksi joku tarkoituksella haluaisi tuottaa toisille pahaa. Joskus olen sanonut laittavani välit poikki, sitten on itkenyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkä tosiaan hän on enemmänkin tyhmä kuin paha. Vaikka oikeasti on opiskellutkin ihan hyvän tutkinnon. Kohtelee huonosti muita. Ehkä sitten hänen mielestä ansaitsen sen kun olen niin tyhmä että katselen sitä?
Ap
Tai en tiedä kohteleeko kaikkia. Lähipiirin naisia. Miehiä ei ole kavereina hänellä.
Ap
Ei tietenkään kun ei ole läheisriippuvaisia tai sosiopaatteja mitä tuollaisten seurassa roikkuvat on. Sinä kuulut niihin läheisriippuvaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hän vaikuttaa. Miksi pilaa elämäänsä kokeilemalla venyttää toisten rajoja ja huonosti kohtelemalla.
Koen että paremmin minulla menee. Kohtelen ihan hyvin muita ja saan iloa ja hyvää elämääni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Se HALLITSEE SUA.
Ei tuossa ole mitään ovelaa. Normaali piilonarsisti sosiopaatti. Niillä on aina joku tolvana mikä avustaa eikä tajua, että on hyväksikäytetty jonkun toisen ihmisen satuttamisessa tai muissa sairaissa kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkä tosiaan hän on enemmänkin tyhmä kuin paha. Vaikka oikeasti on opiskellutkin ihan hyvän tutkinnon. Kohtelee huonosti muita. Ehkä sitten hänen mielestä ansaitsen sen kun olen niin tyhmä että katselen sitä?
Ap
Tai en tiedä kohteleeko kaikkia. Lähipiirin naisia. Miehiä ei ole kavereina hänellä.
Ap
Ei tietenkään kun ei ole läheisriippuvaisia tai sosiopaatteja mitä tuollaisten seurassa roikkuvat on. Sinä kuulut niihin läheisriippuvaisiin.
En ole läheisriippuvainen, en nauti kuunnella syyttelyä jne. Hänellä alkaa vaan olla ihmiset vähissä ja on vielä fyysisesti sairaskin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheenjäsen
ap
No joo, tuo selventää tilannetta. Oma kokemukseni on, että ei kannata tarjota apua silloin, kun henkilöllä ei ole oma motivaatio kunnossa. Silloin siitä voi olla jopa haittaa. Ymmärrän kyllä, että sulla on paska fiilis toisen puolesta. Mutta sen muutoksen ja halun siihen voi saada aikaan vain hän itse.
Minua ainakin vituttaisi jos tuntemani henkilö ei osaisi tehdä itsenäisiä päätöksiä vaan konsultoisi vauvapalstaltalaisia eli luuserinaisia jokaisessa päätöksessä. Lammas.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten sanoin, olen vuosien saatossa päässyt jotenkin yli jutuistaan, mutta käy sääliksi kun hänelle aiheutuu sitten huonoja asioita.
ap
täällä sattuu "huonoja asioita" ihan jokaikiselle. Kukaan ei pääse suruista ja ongelmista eroon, jos elää aikoo.
Tärkein kysymys on, hyötyykö hän avustasi mitää? Arvostaako hän edes apuasi vai kokeeko hän, että se on sinun velvollisuutesi?
Onko hän hukkuva, joka vetää myös pelastajansa mukanaan pohjalle?
Jäätkö ikuisesti kannattelemaan häntä pinnalla, kunnes omatkin voimasi uupuvat?
Entä jos hän haluaa vain saada myötätuntosi ja säälisi heräämään, jotta sinä ottaisit jälleen hänet elämäsi prioriteetiksi? Hän saisi näin sinut jälleen hallintaotteeseensa ja saisi jatkaa alistavaa käytöstään.
Joskus kun haluamme auttaa jotakuta "vaikeaa tyyppiä", me päädymme vain satuttamaan siinä itseämme ja sille tyypille ei avustamme ole mitään hyötyä. Ehkä olemme jopa vain pahentaneet sen tyypin tilannetta tai mahdollistaneet tai vahvistaneet entistä enemmän hänen haitallisia toiminta- ja ajatusmalleja ja huonoa käytöstä.
Jos olisit itse hänen tilanteessaan toivoisitko hänen auttavan sinua, vaikka olet tehnyt kuinka pahasti. Eikä kukaan ihminen ole läpeensä paha.
Itseasiassa kerran jopa vetosi siihen, että minun pitää ymmärtää? JOS (kun?) kerta olen häntä kypsempi/vahvempi henkisesti .
ap