Mitä tehdä, kun teini luovuttaa kesätyön suhteen
Taustaa: asutaan maalla, lähimpään kaupunkiin (keskisuuri) noin 25km matka. Teini 16v on hakenut kesätöitä kymmenestä eri paikasta (naapurikaupungista) mutta on saanut pelkästään kielteisiä vastauksia, kun aamuvuorot eivät onnistu (ensimmäinen bussi lähtee kesäaikaan vasta yhdeksän maissa). Sama tilanne viime vuonna.
Teini on ihan luovuttamispisteessä. Hän haluaa muuttaa pois (käy lukiota tuossa samassa naapurikaupungissa), kuulemma hänen tulevaisuutensa on ihan pilalla eikä tule koskaan saamaan töitä, kun minkäänlaista työkokemusta ei saa tässä vaiheessa. Miten tsempata? Apua kaivataan.
Kommentit (55)
Kesätöittä jääminen ei ole niin iso juttu. Olin ensimmäisen kerran virallisessa työsuhteessa vasta 21-vuotiaana, kesätöitä en ole ikinä tehnyt. Siitä huolimatta olen mukavassa ja hyväpalkkaisessa vakioduunissa. Ja ei, en päässyt työhön suhteilla.
No, voi hyvänen aika sentään! Itse olin ensimmäisen kerran kesätöissä vasta 18-vuotiaana.
Mä sain mopokortin 15v, ja sillä liikuin kunnes sain ajokortin. Ei siellä maaseudulla olisi muuten päässyt ollenkaan itsenäisesti liikkumaan. Pukeutuu vaan hyvin niin sateellakin voi ajaa. Tiet oli hiekkatietä tai asfaltoitua autotietä kaupunkiin, riippui reitistä
Ja tosiaan alaikäisenä se ei ole oikeasti maailmanloppu jos ei saa töitä. 18-vuotiaana sitten haku päälle kunnolla kun voi liikkuakin.
Voit kertoa teinillesi että harvalla alalla oikeasti ollaan kiinnostuneita teiniaikojen kesätöistä. Lidl nyt ei välttämättä huoli töihin jos olet 20 ilman aikaisempaa työkokemusta, mutta sen kummemmin puheterapeutilta kuin putkimieheltäkään ei kysellä jäätelönmyyntikokemuksen perään, kunhan haettavan alan opinnot on suoritettu.
En tehnyt kesätöitä nuorena ja ihan hyvin sitä on pärjätty elämässä.
Muuttakaa siihen keskisuureen kaupunkiin. Jos siis haluat nähdä säännöllisesti vielä muutaman vuoden päästä aikuistunutta lastasi
Suurin ihmetys tässä on se että minkä takia maalaisteinillä ei ole VANHEMPIEN HANKKIMAA mopoa/kevytmoottoripyörää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minä asun teinini kanssa pienellä paikkakunnalla, jossa kyllä on monta paikkaa joihin voi kesätöihin hakea, mutta sitä ei tunnu kiinnostavan. Nyt sillä menee muutenkin huonosti, on lukiossa, käy psykologilla ja kursseja on helpotettu yms vaikeuksia.. Mutta lupasi että etsisi kesätöitä, kun rahaa pitäisi säästää ajokorttiin.. Mutta mitään ei tapahdu, ei mitään. On kuin zombie koko tyttö, ei ollenkaan oma itsensä, Huolestuttaa.
Herranjestas, anna uupuneen ja mahdollisesti sairaan nuoren levätä!
Tämän kannalla olen kyllä itsekin, mutta olen semmoisessa ristipaineessa kun perheenjäsenet ptistelee että kesätöihin pitäisi tytön mennä, sillä periaatteella että syrjäytyy loppuiäkseen ellei mene. Mummonsa ja tätinsä, setänsä siis jatkuvasti kyselevät hengenhädässä joko on kesätyö hankittu ja päälle saarna.
Mutta kiitos kommentistasi, kerron tytölle tänään ettei siitä asiasta enää tarvitse paineita ottaa, on uupunut ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on lyhyt matka. Aivan hyvin voi käydä lukiota kotoa ilman omaa kämppää.
Itsekin lukion noin 25km päässä sijaitsevassa naapurikaupungissa käyneenä voin sanoa että rankkaa oli. Aamulla oli herätys kuudelta ja kotona olin usein aikaisintaan neljältä iltapäivällä. Tuohon vielä päälle sellainen 9-10h unentarve ja teini-iän masentelu.
Monella menee kaupungissa sisäiseen liikenteeseen sma aika, jos on isompi kaupunki.
Tuo oli pikkukaupungin lukio, joten matka-aika ehkä 25 minuuttia. Ei kohtuutonta.
25min? No eihän ole. Olen tuo aikaisempi, minulla oli kotonta bussipysäkille matkaa noin 15min eli 7:10 bussille piti lähteä kävelemään noin 6:50 että ehti varmasti. Bussimatka kesti noin 45min ja siitä mentiin sitten puolijuoksua lukiolle kello 8 alkavalle tunnille, kävelymatka tällä kertaa sen 10-15min. Jos tunteja oli kahteen saakka piti lähteä kolmen bussilla, eli neljän aikaan oltiin kotona tuon 45min bussimatkan ja 15min kävelyn bussipysäkiltä kotiin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minä asun teinini kanssa pienellä paikkakunnalla, jossa kyllä on monta paikkaa joihin voi kesätöihin hakea, mutta sitä ei tunnu kiinnostavan. Nyt sillä menee muutenkin huonosti, on lukiossa, käy psykologilla ja kursseja on helpotettu yms vaikeuksia.. Mutta lupasi että etsisi kesätöitä, kun rahaa pitäisi säästää ajokorttiin.. Mutta mitään ei tapahdu, ei mitään. On kuin zombie koko tyttö, ei ollenkaan oma itsensä, Huolestuttaa.
Tämän kannalla olen kyllä itsekin, mutta olen semmoisessa ristipaineessa kun perheenjäsenet ptistelee että kesätöihin pitäisi tytön mennä, sillä periaatteella että syrjäytyy loppuiäkseen ellei mene. Mummonsa ja tätinsä, setänsä siis jatkuvasti kyselevät hengenhädässä joko on kesätyö hankittu ja päälle saarna.
Mutta kiitos kommentistasi, kerron tytölle tänään ettei siitä asiasta enää tarvitse paineita ottaa, on uupunut ilmankin.
Mutta eihän nuo sukulaiset ilmeisesti tiedä miten uupunut tyttösi on? Antaa sukulaisten huudella ja huutojen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä Jumala! Ei tarvi ihmetellä, miksi lapsi on uupunut. Tämä maailma on ihan sairas, jos on ongelma, kun teinillä ei ole kesätyötä.
Tosiasia on, että alle 18-vuotiaana on tosi vaikea saada kesätöitä ilman suhteita, vaikka asuisi hyvien yhteyksien päässä pääkaupunkiseudulla. Onneksi asialla ei ole kuitenkaan tulevaisuuden kannalta suurta merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on lyhyt matka. Aivan hyvin voi käydä lukiota kotoa ilman omaa kämppää.
Itsekin lukion noin 25km päässä sijaitsevassa naapurikaupungissa käyneenä voin sanoa että rankkaa oli. Aamulla oli herätys kuudelta ja kotona olin usein aikaisintaan neljältä iltapäivällä. Tuohon vielä päälle sellainen 9-10h unentarve ja teini-iän masentelu.
Monella menee kaupungissa sisäiseen liikenteeseen sma aika, jos on isompi kaupunki.
Tuo oli pikkukaupungin lukio, joten matka-aika ehkä 25 minuuttia. Ei kohtuutonta.
Öh, 25 km matkaan bussilla 25 min? Missä utopiassa sinä elät? Nuo syrjäkylien bussireitit usein kiertelevät vähän siellä täällä ja vaikka lyhintä reittiä matka saattaisi olla 25 km, bussilla saattaa mennä 30 - 35 km. Bussi vielä joutuu pysähtelemään vähän väliä pysäkeillä, se kun lienee se ainokainen bussivuoro, jota kaikki tuon tienoon lukiolaiset, ammattikoululaiset ja osa työläisistäkin käyttää.
Kyselkä, onko kaupungilla halpoja opiskelija-asuntoja kesän ajaksi. Toinen vaihtoehto on käytetyn mopon hankinta, se ei ole veroineen ja vakuutuksineen ihan yhtä tolkuttoman kallis kuin mopoauto. Keskustelkaa, ottaako teini millä osuudella mopon kuluihin osaa omasta palkastaan.