Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä, kun teini luovuttaa kesätyön suhteen

Vierailija
01.03.2021 |

Taustaa: asutaan maalla, lähimpään kaupunkiin (keskisuuri) noin 25km matka. Teini 16v on hakenut kesätöitä kymmenestä eri paikasta (naapurikaupungista) mutta on saanut pelkästään kielteisiä vastauksia, kun aamuvuorot eivät onnistu (ensimmäinen bussi lähtee kesäaikaan vasta yhdeksän maissa). Sama tilanne viime vuonna.

Teini on ihan luovuttamispisteessä. Hän haluaa muuttaa pois (käy lukiota tuossa samassa naapurikaupungissa), kuulemma hänen tulevaisuutensa on ihan pilalla eikä tule koskaan saamaan töitä, kun minkäänlaista työkokemusta ei saa tässä vaiheessa. Miten tsempata? Apua kaivataan.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuvana perheenä teillä on paljon tekemistä ja kunnostamista kotona. Palkkaat itse teinisi tekemään erilaisia ulko- ja sisähommia työsopimuksen mukaisesti. Pari viikoa duunia riittää ton ikäselle vellihousulle. Saa vähän tuntumaa velvollisuuksiin, aamuherätyksiin jne. 

Vierailija
22/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä te oikein selostatte syrjäytymisestä, jos 16v. ei saa kesätöitä?

Jos ei nyt halua elämänuraansa tehdä siinä työssä jota voi jo 16-vuotiaana tehdä, niin ei niillä kesätöillä oikeasti ole mitään väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän teini sai mopoauton 15-vuotiaana ja kävi kesätöissä 15 km päässä. 17-vuotiaana sai erityisluvalla ajokortin ja nyt käy myös iltaisin ja viikonloppuisin lukion ohella töissä 25 km:n päässä. Maalla asutaan myös, eikä ole nuoren elämä pilalla.

Meidän teinillä ei ole mopoautoa, ei ole siihen rahaa kun ei saa kesätöitä. Noidankehä pyörii.

- AP

Se on sun syy että teini joutuu asumaan peräkylillä. Sä hommaat sen mopoauton.

Vierailija
24/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinisi vaikuttaa aivan järkevältä ihmiseltä. On ennen kaikkea realisti. Toivottavasti muutto järjestyy, muuta keinoa ei taida olla.

Meillä ei tosiaan ole rahaa niin paljon, että voitaisiin teinin vuokria maksaa, varsinkaan kun asunnot kaupungissa ei ole sieltä halvimmasta päästä, 3 lasta ruokittavana. Vuositulot juuri ja juuri sen 70k euroa, eli ei saisi teini tukiakaan.

Teini menee kimppakämppään. Mitäs asutte maalla, huomaatko miten se vaikeuttaa lapsiesi elämää?

Vierailija
25/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sähköpyörä? Ei ehkä niin kallis kuin esim. mopoauto, mutta tuollaisen matkan taittaisi ihan sutjakkaasti. 16-vuotiaan on kyllä vaikea saada kesätöitä muutenkin, paitsi niitä kaupungin nimenomaan nuorille tarkoitettuja paikkoja. En pitäisi tuota niin suurena ongelmana, kyllä niihin töihin ehtii ja pääsee myöhemminkin. Teini voisi vielä nauttia viiimeisistä vapaista kesistään ennen kuin kesätöihin on oikeasti kovempi paine päästä, kun "oikeat" opinnot alkavat.

Vierailija
26/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tosi vaikea saada alaikäisenä kesätöitä, joten ei tuo mitenkään harvinainen tilanne ole. Eikä se, ettei teininä ole ollut kesätöissä tarkoita, että CV:ssä olisi aukko.

Vierailija
27/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minä asun teinini kanssa pienellä paikkakunnalla, jossa kyllä on monta paikkaa joihin voi kesätöihin hakea, mutta sitä ei tunnu kiinnostavan. Nyt sillä menee muutenkin huonosti, on lukiossa, käy psykologilla ja kursseja on helpotettu yms vaikeuksia.. Mutta lupasi että etsisi kesätöitä, kun rahaa pitäisi säästää ajokorttiin.. Mutta mitään ei tapahdu, ei mitään. On kuin zombie koko tyttö, ei ollenkaan oma itsensä, Huolestuttaa.

Vierailija
28/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä asun teinini kanssa pienellä paikkakunnalla, jossa kyllä on monta paikkaa joihin voi kesätöihin hakea, mutta sitä ei tunnu kiinnostavan. Nyt sillä menee muutenkin huonosti, on lukiossa, käy psykologilla ja kursseja on helpotettu yms vaikeuksia.. Mutta lupasi että etsisi kesätöitä, kun rahaa pitäisi säästää ajokorttiin.. Mutta mitään ei tapahdu, ei mitään. On kuin zombie koko tyttö, ei ollenkaan oma itsensä, Huolestuttaa.

Herranjestas, anna uupuneen ja mahdollisesti sairaan nuoren levätä!

Vierailija
29/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöiden haku, voi ihanuutta. Muista hyvin, miten paljon se stressasi pienellä paikkakunnalla 2000-luvun alussa, kun kaikki aikuiset koko ajan toitottivat että niitä riittää kaikille kysyville ja todellisuus oli ihan muuta. Kysein varmaan sataa paikkaa (oikeasti) ja kaikkiin meni aina työntekijöiden sukulaisia tjsp. Ihan kauheeta ja nykyään on varmaan vielä paljon pahempaa kun tehostamisideologia on vielä pidemmällä.

Symppaan teiniäsi. Ikä tilanne, mutta älä luovuta!

Vierailija
30/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Tampereella ja näyttää siltä, että 16-vuotias jää ilman kesätöitä, vaikka pääsisi kulkemaan vaikka mihin vuoroon ja on hakenut kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Sovimme jo, että auttaa pientä korvausta vastaan isoisovanhempia ja tekee mökillä pieniä kunnostustöitä ettei koko kesä mene laiskotteluksi.

Vierailija
31/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se cv sama ku wc?

Vierailija
32/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku wc:ssäkin on se aukko?

Vierailija
33/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä aikuisiälläkin cv:ssä aukkoja, mitä väliä. Hysteeristä touhua, kyseessä teini. En ole aikoihin laittanut cv:hen töitä joita tein alle 25-vuotiaana. Jessus.

Vierailija
34/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinisi vaikuttaa aivan järkevältä ihmiseltä. On ennen kaikkea realisti. Toivottavasti muutto järjestyy, muuta keinoa ei taida olla.

Olen samaa mieltä. Skutsissa asuminen on tehokas keino syrjäyttää lapset.

Jos kukaan ei asuisi siellä "skutsissa", ei meillä olisi kovinkaan paljoa kaupoissa maataloustuotteita myynnissä. Ostettaisiin kaikki jotain saksalaista maitoa, puolalaista leipää jne.

Mopoauto taas on yllättävän kallis investointi vakuutuksineen päivineen. Ei siihen tai mopoon kaikilla ole varaa. Jos ap:n teini ei saa kesätöitä, vaikea säästää itsekään rahaa.

Vierailija
35/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on lyhyt matka. Aivan hyvin voi käydä lukiota kotoa ilman omaa kämppää.

Vierailija
36/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kyllä 15v asti kesätöissä, mutta ne työt on jääneet cv:stä jo aikaa sitten pois. Koulutus ja siihen liittyvät työt vasta merkkaa jotain. Mun perhe ei ollut mikään hyvätuloinen (isä maanviljelijä, äiti kotiäitinä) mutta kyllä minä sain mopon ja bensatkin siihen vanhemmilta. Se oli heille tärkeää että saan vapautta kulkemisiini, kun eihän se ollut minun valinta asua kaukana kaikesta. Töitä sain yleensä sukulaisten kautta ja kelpasi pienetkin pätkät. Olin monta vuotta myös 4h toiminnassa ja siitä sain työkeikkoja kuten siivouksia ja nurmikonleikkuuta silloin tällöin - paljon parempi sekin kuin ei mitään. Ei kannata luovuttaa! Ihmettelen jos ette jonkinlaista mopoa saa ostettua.

Vierailija
37/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin lukion noin 25km päässä sijaitsevassa naapurikaupungissa käyneenä voin sanoa että rankkaa oli. Aamulla oli herätys kuudelta ja kotona olin usein aikaisintaan neljältä iltapäivällä. Tuohon vielä päälle sellainen 9-10h unentarve ja teini-iän masentelu.

Vierailija
38/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kesällä mitään töitä tehdä, sillon juodaan ja rällätään!

Vierailija
39/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilta aamuisin kyyti, mopo, skoba?

Tai vuokra-asunto kuukaudeksi. Eli otatte nuoren tulevat kesätyöt enemmän investointina tulevaisuuteen kuin tähän hetkeen rahan ansaitsemisena.

Vierailija
40/55 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin lukion noin 25km päässä sijaitsevassa naapurikaupungissa käyneenä voin sanoa että rankkaa oli. Aamulla oli herätys kuudelta ja kotona olin usein aikaisintaan neljältä iltapäivällä. Tuohon vielä päälle sellainen 9-10h unentarve ja teini-iän masentelu.

Monella menee kaupungissa sisäiseen liikenteeseen sma aika, jos on isompi kaupunki.

Tuo oli pikkukaupungin lukio, joten matka-aika ehkä 25 minuuttia. Ei kohtuutonta.