Onko tarkoitus että maskeja käytetään jatkossa ikuisesti
Onko missään ollut puhetta, milloin maskeista voitaisiin luopua, mikä olisi esim. sellainen tartuntamäärä, jolloin niitä ei enää tarvitsisi käyttää, jne? Vai onko tarkoitus että näitä vaan käytetään aina, vaikka tartuntamäärät olisivat samanlaisia kuin viime kesänä?
Itseäni ahdistaa tämä todella paljon, en halua kesää maskien kanssa.
Kommentit (285)
Siltä vaikuttaa maailmanlaajuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitenkäs kun on ajotunnit alkamassa ja autossa opettajan kanssa tulee pitää maskia? Maski päässä lasit ovat umpihuurussa ja lasien poisotto ei ole vaihtoehto kun linsseissä on miinus vitosen vahvuudet. Autoa on hankala ajaa jos ei näe edes kojelaudalle asti. Ja kysyn tosissani.
Koin tämän rillipäiden ongelman nyt aurinkolasien kanssa ensimmäistä kertaa. Linssit olivat ihan huurussa kun yritin navigoida auringonpaisteessa eteenpäin. Keksin siihen apukeinon: laita maski naamalle + paina nenän kohdalla oleva metallilanka hyvin tiiviisti nenälle koko mitalta + laske silmälasien alareuna maskin PÄÄLLE. Se tuntuu vähän oudolta ja lasit saattavat valua alemmas, mutta ne eivät mene huuruun.
Tuo toimii hyvin, jos laseissa ei ole vahvuuksia. Mulla on kaksiteholasit ja jos ne eivät ole just oikealla kohdalla, en näe niillä terävästi.
Olen käyttänyt maskia jo vuosia ennen pandemiaa mm pitkillä lennoilla. Myös teatterissa olen käyttänyt. Pysyy terveempänä eikä haittaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt maskia jo vuosia ennen pandemiaa mm pitkillä lennoilla. Myös teatterissa olen käyttänyt. Pysyy terveempänä eikä haittaa mitenkään.
Mikäs siinä, kunhan se maskinkäyttö on täysin vapaaehtoista. Minua se haittaa ja olen ollut aina terve ilman maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitenkäs kun on ajotunnit alkamassa ja autossa opettajan kanssa tulee pitää maskia? Maski päässä lasit ovat umpihuurussa ja lasien poisotto ei ole vaihtoehto kun linsseissä on miinus vitosen vahvuudet. Autoa on hankala ajaa jos ei näe edes kojelaudalle asti. Ja kysyn tosissani.
Koin tämän rillipäiden ongelman nyt aurinkolasien kanssa ensimmäistä kertaa. Linssit olivat ihan huurussa kun yritin navigoida auringonpaisteessa eteenpäin. Keksin siihen apukeinon: laita maski naamalle + paina nenän kohdalla oleva metallilanka hyvin tiiviisti nenälle koko mitalta + laske silmälasien alareuna maskin PÄÄLLE. Se tuntuu vähän oudolta ja lasit saattavat valua alemmas, mutta ne eivät mene huuruun.
Tätähän on ehdoteltu jo viimeiset puoli vuotta, eikä edelleenkään ole toimiva tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt luulet olevasi joku asiantuntija? Eiköhän kaikki lasien käyttäjät ole kuulleet tuon jo 50 kertaa.
Maskeilla totutetaan länsimaiset naiset burkan käyttöön.
Fiksut käyttää maskeja ja se näkyy liikkuessa.Sit on nää perussuomalais juntit jotka ei ole lukutaidollisia valitettavasti.Ei ymmärrä edes mikä tämä covid tauti on? Väestössä on myös niitä jotka eivät oikeesti ymmärrä Suomen kieltä ja eivätkä seuraa mitään sääntöjä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt samaa kertakäyttömaskia lokakuusta alkaen. Vedän rätin naamalle kaupassa käydessäni jottei paniikkipirkot hypi seinille. Ehkä vaihdan kohta uuteen.
Kai peset sitä välillä? Kertakäyttöisenkin voi pestä.
En käytä maskia ollenkaan, koska uskon 90% käyttävän maskia väärin eli juurikin aina samaa maskia, laittavan sen likaisilla käsillä, jättävän kädet pesemättä. Siltikään tai jopa siitä huolimatta korona ei ole levinnyt tämän enempää. Eikä haittaa vaikka leviäisi, koska suurin osahan saa sen oireettomana.
Jos et käytä maskia niin käytä edes lapsien takia. Ettei kukaan lapsi sairastuisi ja pieni vauva Jos ette suojele itseenne niin käyttäkää oikeesti koska ulkona liikkuu myös lapsia sekä vauvoja tai joille bakteerit voivat kulkeutua Kaupoista ja ulkotiloista perheiden kotiin. Myös käsien desinfiointi. Itselläni pieni vasta syntynyt 3kk ja pelkään että saisi Koronan.
En käytä maskia kenenkään takia. Ne ovat tutkitusti hyödyttömiä virusten ehkäisemisessä.
Itse asiassa ei ole. Lääkärit ja sairaanhoitajatkin käyttävät aina työssään esim ettei limakalvoilta vaikka roiku tai pärski muita päin bakteerejasi. Sama pointti tässä. Suojaat sillä ettet tartuta muita.
Lainaamasi ihminen puhuu viruksista, sinä bakteereista.
Mitä luulet, mahtaisiko olla ihan hieman eri asia kyseessä? Kokoluokasta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näin, OIKEUDET ei tarkoita sitä, että on lupa vahingoittaa toisia olemalla PIITTAAMATON toisten OIKEUDESTA ELÄMÄÄN.
Vastaan sinulle kuten monelle muullekin olen vastannut: Sinä et takuulla ole välittänyt aiemmin näin vahvasti muiden elämästä. Olet käynyt töissä sairaana, niiskuttaen ja yskien ja vakuuttaen muille, ettet ole oikeasti kovin kipeä. Et ole välittänyt pätkääkään siitä, että sinun flunssasi on levinnyt kaupassa johonkin toiseen ihmiseen, joka sen jälkeen on käynyt katsomassa sairasta mummoaan. Olet saattut jo ta p p aa pari riskiryhmiin kuuluvaa ihmistä elinaikanasi.
Nyt koronan kanssa esität parempaa ihmistä kuin oletkaan.
En ole tuo jolle vastasit. Mutta omalla kohdallani myönnän ihan suoraan että oma ajatteluni on tässä asiassa muuttunut viimeisen vuoden aikana todella paljon. Aiemmin en juuri koskaan kehdannut olla sairaslomalla, etenkään jos siihen olisi vaadittu jonkinlainen todistus, enkä muutenkaan mitenkään rajoittanut menojani flunssien takia enempää kuin mitä oma vointi edellytti. (Enkä aina sitäkään. Kasa lääkkeitä naamaan vaan ja sosiaalisiin rientoihin.) Ajattelin, että flunssia on niin paljon liikkeellä muutenkin eikä niitä kuitenkaan voi välttää, eikä tietää keneltä sellaisen on saanut, että jäämällä itse pois jostain tilaisuudesta ei pysty sitä mitenkään pöpöttömäksi tekemään. Nyt on ajattelutapa näiden harmittomampien pöpöjenkin kohdalla ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion käyttää maskeja jatkossakin, flunssakausina ja jos itse olen sairaana (flunssa, mahatauti yms) ja on pakko käydä jossain. Luultavasti myös matkoilla ja Helsingissä kulkiessa, tai kauppakeskuksissa.
Olis kiva, jos ET varsinkaan mahataudissa pyörisi ympäri kyliä edes maskin kanssa, koska tartutat muita maskistasi huolimatta. Just tää on se, mitä ei missään tapauksessa pitäisi tehdä!
Juu ei se tosiaan taida mahatautien kanssa ihmeemmin auttaa. Virus ei silloin ole suussa vaan suolistossa. Käsien peseminen on siihen asiaan tärkein toimenpide.
En käytä maskia ihan vaan vastustaakseni tuota naurettavaa sosiaalista pakkoa. Onnea sädekehän kiillotukseen teille jotka meinaatte kulkea maski naamalla lopun elämänne, mihinkä tämä virus muka yhtäkkiä katoaisi.
Kaverin syntymäpäiväkahveilla kaikkien piti ovella laittaa maski ja käyttää desinfiointiainetta koko ajan. Mielestäni se meni yli. Meitä oli 4 henkilöä ja piti pitää 2 metrin turvaväli. Itse pidän sosiaalisen paineen takia maskia kaupoissa, mutta enää tämän ketjun lukemisen jälkeen en aio pitää! Ei tartuntoja olisi tullut näin paljoa, jos siitä olisi oikeasti hyötyä.
En tiedä miksi täältä poistettiin keskustelu siitä, kuinka kauan pystyy pitämään maskia..? Eikö maskien haitoista saa puhua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni käyttää samaa maskia kunnes hajoaa
On pahempi asia käyttää samaa maskia uudestaan kuin olla käyttämättä kokonaan.
Jos maskilla suojataan muita, niin mitenkä se muita haittaa, jos pidän jatkuvasti samaa?
Hengitysilmasta kostunut maski päästä roiskeet läpi muihin ihmisiin. Maskista on todellista hyötyä noin 30 minuuttia kerrallaan ja sitten pitäisi vaihtaa uusi. Lisäksi useita kertoja käytetty maski enemmänkin levittää virusta kuin vähentää sen leviämistä.
Älkää käyttäkö ollenkaan maskia on parempi kuin jos käytätte samaa edes kaksi kertaa.
Säälittävää kirjoitti:
Fiksut käyttää maskeja ja se näkyy liikkuessa.Sit on nää perussuomalais juntit jotka ei ole lukutaidollisia valitettavasti.Ei ymmärrä edes mikä tämä covid tauti on? Väestössä on myös niitä jotka eivät oikeesti ymmärrä Suomen kieltä ja eivätkä seuraa mitään sääntöjä....
Tämä oli jo saavutus. Samassa viestissä peräkkäin persuviha ja mamuvastaisuus. Sillä lailla!
Lentoliikenteessä maskipakko jää pysyväksi käytännöksi.
Tulkaa redditin puolelle subeihin r/nonewnormal ja asiallisempaan r/lockdownskepticism jonne kaivattais lisää suomalaisia :)
Viittasin siihen, että maskin käyttö (muiden toimien ohella) vähentää tartuntoja ja sitä kautta tehohoitopaikkojen tarvetta.
Se on totta, että maski ei suojaa itseä koronalta. Ajattelen, että jos mahdollisimman moni käyttäisi sitä ja noudattaisi muutenkin ohjeistuksia, sairaalat eivät ylikuormittuisi.
Kurinalaisuutta tarvitsisimmekin, mutta me valitsemme kukin tietysti itse, niin kauan kuin voimme.
(Pahoittelen koulukiusaamistaustaasi, harmi, jos luottamuksesi kaikkiin ihmisiin meni siinä. Vaikuttaa se tietysti itselläkin omalla tavallaan.)