Robotti-imurin käyttökokemuksia ja vinkkejä?
Olen muutaman kuukauden imuroinut Roomballa.
Aluksi ajattelin, että onpa tehokas, kun pölysäiliö tuli täyteen parin imurointikerran jälkeen. Nyt kumminkin epäilen, että se vaaleanharmaa massa onkin mattoni nukkaa!
Eli riipiikö Roomba pikkuhiljaa matoistani tuftit pois! Matot on Ikeasta, mutta sieltä kalleimmasta päästä.
Putsaatteko imurin joka käytön jälkeen? Olen todennut, että kyllä kannattaisi. Tuntoviiksiin tarttuu pitkiä hiuksia, jotka pitää poistaa käsin, kun ovat kiertyneet tiukasti, samoin pyörien ympärille.
Asun ihan keskenäni, eikä kotieläimiäkään ole. Imurin siivoustyö ei siis ole mitenkään vaativa.
Spotti-imurointi pieneltä alueelta on tosi kätevä ominaisuus. Huono puoli tuossa pyöreässä laitteessa on se, ettei mahdu nurkista vetämään mitään, eli nurkkaukset ja kapeat välit pitää lakaista tai pyyhkiä itse.
Mites teillä?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jättänyt robotti-imurin yksin pyörimään lähtiessäni lenkille, mutta nyt olen alkanut ajatella, että onko se sama asia, jos jättäisin pesukoneen tai astianpesukoneen päälle yksin kotonaan. Niitä en koskaan jätä päälle peläten vesivahinkoa, mutta voiko tuo robotti-imuri vaikka syttyä noin vain palamaan? Rinnastetaanko se samaan vaikka pakastin ja jääkaappi vakuutusasioita ajatellen?
Ihan samallalailla se voi syttyä palamaan siinä telakassa latautuessaankin. Siksihän niitä vakuutuksia maksellaan.
Mieluummin varmuuden vuoksi välttäisi ne itse vahingot kuitenkin vakuutuksesta huolimatta.
No tuskinpa te televisioitakaan otatte seinästä irti lenkin ajaksi.
Mutta televisio ei vaella pitkin kämppää, kuten robotti-imuroi voi tehdä näin. Onko ok jättää yksin imuroimaan?
No miksei olisi, ihan sama onko se laturissa vai imuroimassa.
En tiedä, siksi kysynkin onko se riskimpää, että imuri imuroi yksinään ja vaikuttaako se mahdollisesti vakuutusmaksuihin, että se ei olisi ollut käytössä vaan pelkästään latauksessa? Täysin uusi juttu ja sen takia mietin kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Ainakaan ei katsota hyvällä, jos pesukone tai astianpesukone on jätetty yksin pyörimään ja siitä on tullut joku vahinko.
No ehkäpä ei aina kannata miettiä kaikkea :) Vähän sama jos kännykkäsi räjähtää sohvalla tai yöpöydällä yksinään niin onko se eri asia?
No jos on selvää, ettei ole hyväksi jättää pyykinpesukonetta, astianpesukoneta tai uunia yksin päälle vakuutusasioita ajatellen, miksi samaa asiaa ei voisi ajatella robotti-imurista mikä on yleinen käytäntö tässä? MIetiskelen vain mihin kategoriaan tämä robotti-imuri laitetaan? Miksi ei tätä asiaa kannata miettiä?
Jatka sitten miettimistä kun rautalankakaan ei kelpaa. Se on moro!
Kyllä tarvitsen vielä rautalankaa tietääkseni onko tästä mitään ennakkotapauksia missään vakuutusasioissa? Voitko laittaa linkkejä joihinkin vakuutuskeisseihin koskien robotti-imureita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jättänyt robotti-imurin yksin pyörimään lähtiessäni lenkille, mutta nyt olen alkanut ajatella, että onko se sama asia, jos jättäisin pesukoneen tai astianpesukoneen päälle yksin kotonaan. Niitä en koskaan jätä päälle peläten vesivahinkoa, mutta voiko tuo robotti-imuri vaikka syttyä noin vain palamaan? Rinnastetaanko se samaan vaikka pakastin ja jääkaappi vakuutusasioita ajatellen?
Ihan samallalailla se voi syttyä palamaan siinä telakassa latautuessaankin. Siksihän niitä vakuutuksia maksellaan.
Mieluummin varmuuden vuoksi välttäisi ne itse vahingot kuitenkin vakuutuksesta huolimatta.
Mutta televisio ei vaella pitkin kämppää, kuten robotti-imuroi voi tehdä näin. Onko ok jättää yksin imuroimaan?
En tiedä, siksi kysynkin onko se riskimpää, että imuri imuroi yksinään ja vaikuttaako se mahdollisesti vakuutusmaksuihin, että se ei olisi ollut käytössä vaan pelkästään latauksessa? Täysin uusi juttu ja sen takia mietin kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Ainakaan ei katsota hyvällä, jos pesukone tai astianpesukone on jätetty yksin pyörimään ja siitä on tullut joku vahinko.
No ehkäpä ei aina kannata miettiä kaikkea :) Vähän sama jos kännykkäsi räjähtää sohvalla tai yöpöydällä yksinään niin onko se eri asia?
No jos on selvää, ettei ole hyväksi jättää pyykinpesukonetta, astianpesukoneta tai uunia yksin päälle vakuutusasioita ajatellen, miksi samaa asiaa ei voisi ajatella robotti-imurista mikä on yleinen käytäntö tässä? MIetiskelen vain mihin kategoriaan tämä robotti-imuri laitetaan? Miksi ei tätä asiaa kannata miettiä?
Kyllä tarvitsen vielä rautalankaa tietääkseni onko tästä mitään ennakkotapauksia missään vakuutusasioissa? Voitko laittaa linkkejä joihinkin vakuutuskeisseihin koskien robotti-imureita?
On. Turun palon aiheutti robotti-imuri mutta kaikki korvattiin täysimääräisesti. Typerää murretta ei pystytty korvaamaan, joten se jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Turun palon aiheutti robotti-imuri mutta kaikki korvattiin täysimääräisesti. Typerää murretta ei pystytty korvaamaan, joten se jäi.
Jos tämä imurin osalta piti paikkaansa, niin hyvä sitten niin. Miksi laittaa tuollainen typerä kommentti koskien murretta?
Vierailija kirjoitti:
Jätätkö robotti-imurin yksin töihin, kun et ole asunnossa ja tiedätkö miten tämä vaikuttaa vaikka vakuutusasioihin vahingon sattuessa?
En koskaan jätä roboa yksin töihin. En tiedä, mitä vakuutuksenmyöntäjä asiasta ajattelee.
Ei ole mielestäni sama asia, onko imuri latausasemassa (ja verkkovirrassa) vai töissä, jolloin moottori käy. Toisaalta latauksessa voisi ajatella olevan jopa suurempi riski!
Tosin kerrostalossa oikosulun mahdollisuus on aika pieni, kiitos nykyaikaisen "sulaketekniikan". Mutta onhan ihan kaikissa sähkölaitteissa syttymisen ja tulipalon vaara kuten kännyköistä tiedämme.
Viimeisin päivitys pistää roomban känniin... pyörii vaan sattumanvaraisesti eikä löydä takaisin latauspisteeseen
Mitenkähän jotkut uskaltavat avata ulko-oven. Onko ennakkotapauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätätkö robotti-imurin yksin töihin, kun et ole asunnossa ja tiedätkö miten tämä vaikuttaa vaikka vakuutusasioihin vahingon sattuessa?
En koskaan jätä roboa yksin töihin. En tiedä, mitä vakuutuksenmyöntäjä asiasta ajattelee.
Ei ole mielestäni sama asia, onko imuri latausasemassa (ja verkkovirrassa) vai töissä, jolloin moottori käy. Toisaalta latauksessa voisi ajatella olevan jopa suurempi riski!
Tosin kerrostalossa oikosulun mahdollisuus on aika pieni, kiitos nykyaikaisen "sulaketekniikan". Mutta onhan ihan kaikissa sähkölaitteissa syttymisen ja tulipalon vaara kuten kännyköistä tiedämme.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Just tätä olen itsekin miettinyt, että mitä jos syttyy palamaan kesken hommien vai onko siinä latauspisteessä. Mutta varminta varmaan ettei jätä yksin töihin ja asia sillä selvä.
Ap täällä. Kiva että on syntynyt keskustelua. Pysytään asiallisina.
Robotti imee matoista hyvin murut ja mullat, mutta kuten aloituksessa kerroin, harventaa samalla maton nukkaa. Kaikki mattoni ovat matalanukkaisia, n. 1-1,5cm.
Ja totta, se kolmiomaisella päällä varustettu malli vetää varmasti nurkat tarkemmin kuin täysin pyöreä. Oma imurini kiipeää helposti kynnyksille, vaikka toivoin, ettei näin tapahtuisi!
Kun asunnossa on paljon esim. kukkapöytiä, isoja ruukkuja ja jalkalamppuja, näitä on pakko siirrellä sivuun robotin tieltä. Muuten niiden takaa ja vierestä jäisi kokonaan imuroimatta. Samoin keittiön tuolit nostan ylös, ja eteisestä kenkätelineen.
Ostin tarkoituksella korkeajalkaiset sohvan, sängyn ja lipastot, että imuri mahtuu alle.
En ole tarkistanut vakuutusyhtiöstä, mutta kuten toinen kommentoija sanoi, paloriski lienee suurempi, kun imuri on latausasemassa ja kytketty verkkovirtaan.
Ostin tuon amerikkalaisen (USA) Roomban siksi, että siellä näitä on käytetty iät ja ajat, ja imuri on varmaan hyvälaatuinen ja luotettava.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän varmasti, etten jätä pesukonetta päälle yksin, mutta jostain syystä olen jättänyt robotti-imurin yksin pyörimään enkä ole ajatellut asiaa samalla tavalla kuin pesu- tai astiapesukonetta ajatellen .
Mutta nyt olen ajatellut miettiä mikä ero tuossa oikeastaan on? Miksi jättäisin robotti-imurin päälle, jos en jätä astianpesukonetta yksin päälle?
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä varmaan yritetään ajatella tilannetta, että asunto palaa robotti-imurin takia ja sitten aletaan tutkimaan oliko se toiminnassa vai jossain muussa tilassa ja kuka korvaa mitä vai korvataanko mitään riippuen robotti-imurin sen hetkisestä sijainnista ja toiminnasta. Onko turvallista jättää robotti-imuri yksin hoitamaan imuroinnin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän varmasti, etten jätä pesukonetta päälle yksin, mutta jostain syystä olen jättänyt robotti-imurin yksin pyörimään enkä ole ajatellut asiaa samalla tavalla kuin pesu- tai astiapesukonetta ajatellen .
Mutta nyt olen ajatellut miettiä mikä ero tuossa oikeastaan on? Miksi jättäisin robotti-imurin päälle, jos en jätä astianpesukonetta yksin päälle?
Mulla on eri syy, etten jätä laitetta yksin pyörimään. En voi olla varma, ettei se vahingossa pudota jotain pöydiltä, tai esim. vetäessään hetken jotain roikkuvaa vaatetta aiheuta ketjureaktiona isomman kaaoksen. Tai seurauksena voisi myös olla, että jumittuu pyörimään paikoillaan pitkän verhon taakse tms, mistä voisi seurata ongelmia. Jne. En ole ehtinyt kouluttaa robottia, eli ohjelmoimaan no-go alueita.
Olen tallentanut kuitenkin "suosikkiohjelmia", joilla rajoitta ut toi inta-ajan esim. 30 minuutiksi, minkä jälkeen palaa asemaan, oli imuroitu valmiiksi tai ei. Toisaalta paluu ei varmasti onnistu, jos robo on joutunut ongelmiin vaikka pudonneen vaateläjän tai ympäri kiertyneen verhon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneien ongelma ei ole se sähkö, eikö tulipalonriski. Jätäthän sä jääkaapin ja pakastimenkin päälle. Ongelma on se vesi. Ja siksi ei riitä, että et jätä pesukoneita yksin töihin, se hana pitää myös sulkea aina kun konetta ei käytetä.
Robotti-imuriasa ei ole vettä, eikä aukinaista vesihanaa, joka hetkessä aiheuttaa vesivahingon.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin päivitys pistää roomban känniin... pyörii vaan sattumanvaraisesti eikä löydä takaisin latauspisteeseen
Huomasin, että uusi päivitys on tullut, mutta en asentanut sitä. Odottelen, että tulee korjaus.
Pitääkö robotin tieltä nostaa kaikki johdotkin johonkin pois? Mitään vaatteita tai tavaroita meillä ei normaalistikaan loju lattialla, mutta piuhoja menee kyllä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eri syy, etten jätä laitetta yksin pyörimään. En voi olla varma, ettei se vahingossa pudota jotain pöydiltä, tai esim. vetäessään hetken jotain roikkuvaa vaatetta aiheuta ketjureaktiona isomman kaaoksen. Tai seurauksena voisi myös olla, että jumittuu pyörimään paikoillaan pitkän verhon taakse tms, mistä voisi seurata ongelmia. Jne. En ole ehtinyt kouluttaa robottia, eli ohjelmoimaan no-go alueita.
Olen tallentanut kuitenkin "suosikkiohjelmia", joilla rajoitta ut toi inta-ajan esim. 30 minuutiksi, minkä jälkeen palaa asemaan, oli imuroitu valmiiksi tai ei. Toisaalta paluu ei varmasti onnistu, jos robo on joutunut ongelmiin vaikka pudonneen vaateläjän tai ympäri kiertyneen verhon kanssa.
MInä nostan verhot pois tieltä ja lähinnä kaikki muutkin esteet tuolia myöten. Tuollaiseen tilanteeseen ei oikeastaan ole mitään mahdollisuutta vaan pääasiassa sattuuko sille itse koneelle jotain jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska se robotti-imuri ei lämmitä mitään, eikä siinä ole vettä. Sillä on lähes yhtä suuri mahdollisuus vikaantua siinä telakassa kuin imuroidessaankin. Voisitko nyt jo lopettaa inttämisen kiitos.
Eikö kelleen muulle ole tullut mieleen, että se hemskutin robotti-imuri nyt syttyy palaman kesken imuroinnin ja siinä palaa myös koko asunto mukana. Parasta tietysti kysyä omalta vakuutusyhtiöltä, mutta kuinka moni kuitenkin ottaa tällaisen riskin ja antaa sen imurin yksin imuroida siellä asunnossa sen kummenin miettimättä tätä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö robotin tieltä nostaa kaikki johdotkin johonkin pois? Mitään vaatteita tai tavaroita meillä ei normaalistikaan loju lattialla, mutta piuhoja menee kyllä enemmänkin.
Järjestät ne johdot yhden kerran pois sen imurin tieltä niin niitä ei tarvitse sitten enää ikinä miettiä. Muutenkin ne johtokasat kannattaa poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kelleen muulle ole tullut mieleen, että se hemskutin robotti-imuri nyt syttyy palaman kesken imuroinnin ja siinä palaa myös koko asunto mukana. Parasta tietysti kysyä omalta vakuutusyhtiöltä, mutta kuinka moni kuitenkin ottaa tällaisen riskin ja antaa sen imurin yksin imuroida siellä asunnossa sen kummenin miettimättä tätä asiaa?
Kaikki muut paitsi sinä ilmeisesti.
Ja vaikka voisin ottaa siivooja takaisin, ajattelen nyt että hoidan kyllä homman nyt itse apuvälineiden kanssa.