Vieroittaako vauva itsensä rinnasta??
Auttakaapa nyt ensikertalaista, kun en tiedä voivatko vauvat itse päättää että imetys " riittää" ? Kun pojan (7kk) kanssa on nyt mennyt koko touhu ihan pelleilyksi. Hän kääntää päätä voimalla pois rinnasta, ja jos ottaakin sen suuhunsa, niin puraisee tai naureskelee yms. Kyllä luulisin, että just ja just saan menemään sen 7dl vuorokaudessa, mutta joka kerta saa jännittää huoliiko. Hän imee päivällä n. kolme-neljä kertaa ja yöllä kaksi-kolme. Vaikka edellisestä imetyskerrasta olisi kolme tai neljäkin tuntia, niin tuntuu välillä, ettei poika nälästään huolimatta vain halua rintaa.
Olenkin ihan sormi suussa, kun hän ei ole pariin kuukauteen huolinut pulloakaan. Pitäisikö nyt siis aloittaa pikavauhdilla opettamaan pullolle, vai onkohan tämä vain ohimenevä vaihe?? Lisäongelman tuottaa se, että ainakaan nan ei uppoa. Kun olen sitä yrittänyt nokkamukilla kaataa tilkkasia suuhun rintalakon ollessa pahimmillaan. Poika alkaa välittömästi kakoa ja yökkiä kun saa korviketta suuhunsa.
Hyvät neuvot olisivat tässä tilanteessa tarpeen, ennen kaikkea jos on kokemuksia moisesta käytöksestä...
Nuippu ja poika 7kk
Kommentit (13)
oli suunnitelmissa imettää niin kauan, että voi antaa sitten tavallista maitoa. Kai tässä lähipäivät nyt näyttää mikä on suunta.. huoh.
Näin kävi meilläkin tytön ollessa noin 9kk, alkoi samalla tavalla naureskella, purea ja kattella muualle. Pari viikkoa jaksoin kuitenkin 5 kertaa päivässä tarjota, mutta siten tyttö tuli kipeäksi ja halusin varmistaa nesteiden saannin ja annoin pullosta korviketta. Sen jälkeen ei osoittanut enää kinnostusta tissiä kohtaan edes iltaisin, joten päätin sitten lopettaa...Tuohon ongelmaasi en kyllä osaa muuta sanoa kun koita vaan sitkeästi tarjota sekä mukista että pullosta ja pidä imetys vielä mukana vaikkapa iltaisin.
Jos siis haluat vielä jatkaa imetystä niin voihan se olla ihan ohimenevääkin. Tarjoat sitten vaan useasti rintaa ja sitkeästi, etkä ollenkaan pullosta. Joskus se on kausittaista esim. juuri kun on hampaat tullu tms. niin vauva ei sitten osaa keskittyä siihen imemiseen. Meillä oli pari kertaa, just hampaiden tulon yhteydessä samanlaista, mutta parani sitten joksikin aikaa. Lisäks en imettäessäni katonutkaan vauvaa (tylyä :)), mutta näin siksi, että rupesi aina naureskelemaan kun katsoin. Kokeile imetyksen ohessa totuttaa vaikka nokkamukiin, niin on sitten helpompi siirtyä jos tarve vaatii.
Meillä tosiaan imetys loppui tuon sairauden takia kun tottui pulloon, muuten olisi tilanne voinut vielä parantuakin.
Joka tapauksessa tsemppiä!!!
maaly (joka väyneenä sekoilee :))
pointtina mulla on siis, että mielelläni imettäisin, mutta antaisin kyllä tässä tilanteessa korvikettakin, jos vain huolisi... pääasia, että poika joisi tarpeeksi. Että siinä mielessä olit oikeassa ensimmäisessäkin viestissä. Taitaa olla myös mun sepustukseni vähän väsynyttä :)
että monet vauvat juovat mielummin lypsettyä äidinmaitoa kuin korviketta. Etenkin mikäli haluatte jatkaa imetystä, voi kokeilla lypsämistä. siitä myös se etu, ettei maidon erittyminen vähene yllättäen.
Melkein kuukauden ajan " tapeltiin" imetyksen kanssa. Poika huusi ja rimpuili pois aina kun yritin imettää. Iltaimetyskin meni niin että poika ryömi ympäri sänkyä karkuun eikä rauhoittunut ollenkaan imemään. Vasta kun annoin pullosta, niin rauhoittui syömään (tämä ei tosin ilmeisesti teillä toimi). Kokeilin kaikkia mahdolllisia imetysasentoja ja imettää puolinukkuvaa poikaa (tämä joskus toimi, eli kannattaa tarjota rintaa heti kun herää!). Olin kuvitellut imettäväni yksivuotiaaksi asti, mutta luovutin. Pojalle jäi kuitenkin yö- ja aamuimetykset ja nykyisin ottaa milelellän iltamaidon tissistä (yötissittely ollaan jätetty).
Hei,
meidän arki kuulosti tuohon vaiheeseen juuri samalta.
Kun kiinteiden aloitus oli saatu kunnolla käyntiin ja ruokamäärät selkeästi lisääntyneet, poikaa oli vaikeaa saada kiinnostumaan rinnalla olemisesta.
Järkeilin, että todennäköisimmin kyseessä oli monen asian summa mm.
- äiti yritti tuputtaa maitoa liian usein (ei ollut enää yhtä usein maidon nälkä kun muu ruoka piti nälkää jo pitempään)
- kaikki muu kiinnosti enemmän eli meillä ainakin puolen vuoden jälkeen maailma aukes ammolleen kaikkea mielenkiintoista ja rauhallinen tissittelyhetki piti luoda aivan uudella tavalla
- kun vauva oppi että ruokaa voi saada helpommallakin tavalla kuin imemällä, niin rinta ei enää ollutkaan se ainoa oikea tapa syödä
Joka tapauksessa meillä tämä oli ainakin ihan ohimenevä vaihe, imetys jatkuu edelleen ja hyvin kelpaa (vauva nyt melkein 10 kk). Sain ohjeeksi esim imettää ennen kiinteän ruoan antamista, jättää pahimpina päivinä jonkin aterian välistä tai (jos tosi tilanne on niin paha, ettei vauva huoli rintaa ollenkaan) ihan koko päivänkin vaan viettää imettämällä ilman lisäruokia. Lapsi kyllä syö kun on tarpeeksi nälkäinen. Imetystukilistan sivuilta sain hyviä vinkkejä tähän liittyen, jos et ole vielä siellä käynyt, niin vilkaisepa!
Voihan tietysti olla, että joku lapsi oikeasti vieroittaa itse itsensä, mutta useimmiten varmaan on kyseessä vain ohimenevä vaihe, jonka aikana kannattaa vaan sitkeästi jatkaa imetystä ja tunnustella milloin/miten on paras hetki imetykselle.
Tsemppiä riuhtoilevan naureskelijan kanssa!
tuon ikäinen vauva saa ihan lyhyillä imuilla tosi hyvät määrät maitoa jo ja tietysti kaikki muu kiinnostaa enemmän kuin tisuttelu. Meillä oli jossain vaiheessa sellaista, että imetys onnistui vain sängyssä yöllä ja päiväunien jälkeen kun tyttö oli sopivan uninen. Jos iskä esim. kävi ovella tai kolisteli keittiössä, loppui imetys sillä kertaa siihen. Tosi rasittavaa äidille, mutta näitä tulee ja menee. Jos annat pulloa, imetys varmaankin tässä vaiheessa loppuu sillä siitähän voi ottaa huikat nopsaan siinä " sivussa" muuta touhottaessa. Kannattaa vain tarjota, muttei tyrkyttää ja luottaa siihen että vauva ottaa sen minkä tarvitsee. Jos kiinteitä menee niin paljon, että niillä täyttää massunsa niin kannattaa imettää ennen ruokailua.
Meillä esikoinen on nyt itsekseen vieroittunut(kai), ei ole kolmeen päivään tisua kysellyt ja ikää on nyt 2v4kk. Olisi kai jatkunut pidempäänkin, mutta maitoa ei taida nyt enää tulla kun olen raskaana rv25 eikä tyhjä tisu enää kiinnosta.
Tsemppiä!
Seiben ehdottama pumppaaminen ei valitettavasti myöskään tuota toivottua tulosta, herun pumpulle vain 30-40ml kerrallaan... Mutta iltaimetys taas sujui pikkuisen paremmin, ehkä tämä tästä. Mukava lukea, että osalla on myös mennyt tämmöinen vaihe ohi. Sitä mäkin toivon. Meinaa vain pikku paniikki välillä hiipiä, kun tosiaan pumpaten ei tule, ja korvike ei mene. No, onneksi näyttää että vettä huolii nokkamukista (kun helteen vuoksi olen yrittänyt nestettä antaa missä muodossa tahansa, imetysvälien ollessa useita tunteja). Kiitos vastauksista!
Nuippu
Alotettiin kiinteät siinä 5kk iässä ja välillä annoin pullsta koska pojalle ei riittänyt enää pelkkä rintamaito.Sitte siinä yllättäin käviki niin että poika alko vaan naureskeleen ja pelleileen tissillä.. minä yritin ja yritin mutta ei enää maistunu. Joten siihen se sit jäi meillä....
Viikkoa myöhemmin puristin muutaman makutipan rinnasta koska maitoa vielä oli ja pojan mielestä se oliki hyvää.. ku yritin sit imettää nii ei enää onnistunu!:)
Harmittaa että puoivuotiaana jo lopetti mut minkäs sille teet.. Onneksi osaa juoda pullosta!
Tsemppiä!
aivan sama juttu. Olen aina luottanut siihen, että vauva tietää mitä tarvitsee, eli tankkaa sitä mistä on puutetta.
Itse en jaksanut sitä venkoilua :) Koska poika oli saanut pullostakin koko ajan, niin siirsin kokonaan pullolle siinä 6-7kk iässä.
Kiinteiden aloituksen (6kk) myötä poika alkoi selkeästi vähentää rintaa. Omaan huoneeseen siirtymisen myötä (7kk) jätti yösyömiset ja nyt syö kunnolla aamulla ja melkohyvin illalla. Päivällä samanlaista kuin teillä. Tuntuu, että se hiukan auttaa, että antaa rintaa ennen eikä jälkeen syömisen. Tutteli ei sopinut pojalle ollenkaan (oksensi) ja muu ei ole vielä kelvannut. Tosin en nyt ole yrittänytkään. Jos tämä tästä vähenee, niin ihmeissään ollaan täälläkin, että mitä pitäisi antaa. Mutta juu, kyllä vauvat voivat itse vieroittaa itsensä.