Minkälaisia koenumeroita 4.-luokkalaisesi saa?
Esikoinen on neljännellä, nuorempi kolmannella luokalla.
Meidän koulussa kolmasluokkalaiset eivät vielä saa koenumeroita, joskus pisteitä, mutta yleensä vain merkitty oikein/väärin merkkejä.
Onko teilläkin näin?
4.-luokalla kokeita onkin yhtäkkiä ollut yllättävän paljon ja se mikä ihmetyttää, on arvostelu.
Toki olen iloinen ja ylpeä, että esikoiseni saa lähes pelkkiä kymppejä (+pari kertaa 9½, ei koskaan huonompaa.)
Mutta ihmetyttää, että onko kokeet nykyisin niin helppoja, vai asuuko meillä joku ihmelapsi?
Mitä olen ymmärtänyt luokkatovereiden koulumenestyksestä, niin hekin saavat samanlaisia numeroita.
Kymppi tuntuu olevan niin tavallinen, että petytään, jos tulee vaikkapa 9+.
Mitä minä olen missannut? Omana kouluaikanani käytettiin Gaussin käyrää, jolloin 25 oppilaasta vain muutama ylsi kiitettävään ja suurin osa sai 7-8. Sitten oli muutamia, jotka saivat jopa 5 tai 6.
Toki esikoiseni kaverit ovat fiksuja lapsia, mutta silti en ole edes kuullut, että joku luokkalainen olisi saanut vaikkapa numeron 8.
Mikä tässä yhtälössä on pielessä?
Onko tämä normaalia ympäri Suomen, vai onko meillä vain superhyvä opettaja?
Onko ne arvostelukriteerit jotenkin löystyneet tai kokeet ylipäätään helpottuneet?
Sitten kuitenkin sanotaan, että todistukseen numero 8 on hyvä ja tavoitteet täyttävä.
Summa summarum:
Minkälaisia numeroita teidän lapset (ihan rehellisesti) saavat neljännellä luokalla?
(tai jos numeroarvostelua jo kolmannella)
Kiristyykö arvostelu viidennellä ja kuudennella, vai jatkuuko samaa rataa?
Kommentit (63)
Meillä vanhin kolmosella ja ei vielä numeroita. Eli en osaa vastata. Mutta:
Itse muistan koulusta että ne jotka saivat kiitettävän niin nimet mainittiin ja taputettiin. Heitä oli vain pari-kolme ja yleensä aina ne samat. Itse sain vain harvoin ja muistan sen ylpeyden tunteen ja luokkakaverien ihailun /kadehtimisen.
Gaussista on luovuttu ja hyvä niin
Mielenkiintoinen aihe. Tämä itseasiassa auttaisi minua opinnoissani, toki olen kiinnostunut koko alakoulun numeraalisesta arvioinnista. Seuraan.
Meillä kolmosluokkalaisen kokeista tulee arvosanat. Yksi 8+ tullu matikasta kun se on tytön heikompi aine, muuten kaikki ysiä paitsi enkku 10 kun se on lemppari aine. Käsittääkseni 8-10 välillä on muillakin ollut ainakin lapseni kavereilla.
Opettajissa on eroja monin tavoin. Siinä mitä vaaditaan, siinä miten arvioidaan. Suomessa opettajilla on lopulta tosi vapaat kädet. Joo, arvosanoille on jonkinlaiset yhteiset kriteerit, mutta tunnetusti annetuissa arvosanoissa on tosi paljon vaihtelua opettajasta ja koulusta riippuen. Opettajat käyttävät usein suhteellista arviointia, jossa luokan oppilaita verrataan toisiinsa, ei kriteereihin. Yo-koehan on ainoa standardisoitu koe Suomessa.
Meillä on poika neljännellä luokalla. Pääasiassa saa kokeista kiitettäviä numeroita. Huonoin koenumero on uskonnosta 8. Viime viikolla sai englannin kokeesta 57/60 pistettä 10-. Itse sain ala-asteella pääasissa kaseja kokeista, joskus ysin.
Meillä vaihtui opettaja kutosluokalle mentäessä. Arvosanat putosivat kaikilla, niin kokeissa kuin todistuksessakin.
Se on 4-5 jos oikein hyvin menee 6.Unta saa nähdä että olisi 7.
Meillä 4. Luokkalainen saa kokeista yleensä 9-10. Onkin aina pärjännyt hyvin, ennen numeroarvostelua aina "hyvä" tai "erittäin hyvä". Oppi 5-vuotiaana lukemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Se on 4-5 jos oikein hyvin menee 6.Unta saa nähdä että olisi 7.
Onko lapsellasi joku neurodiagoosi tai kotiongelmia tms.?
Minun lapseni saa yleensä ysejä, pari kasia.
Yhdestä kokeesta sai kuutosen ja joutui uusimaan sen.
Ihmettelin tätä, kun eikös numero 4 ole se hylätty ja 5 läpi.
Olen alakoulun kielten opettaja. Paljon olemme koulun muiden opettajien kanssa keskustelleet siitä, miten keskiverto-oppilaat ovat nykyään vähemmistössä. On siis paljon oppilaita, jotka saavat aina kokeista 9-10, vain muutama jotka saavat 7-8 ja sitten taas useampi jotka saavat numeroita 6 pintaan.
Yhteiskunta on jakautunut ja se näkyy oppimisessa.
Toki myös vaatimustaso on monissa aineissa laskenut huomattavasti. Nykylapsilta ei saa vaatia oikein mitään.
Yleensä tällaisiin kyselyihin vastaavat vain ne joiden lapset saa kiitettäviä..
No oma poikani nyt kolmannella saa matikasta 8-9, enkusta 7-9, äidinkieli (ruotsi) ja suomi 5-8.. Muista aineista 6-8. Eli ei ole 6 meillä harvinainen numero, mutta ei myöskään.. Se mikä on muuttunut omista kouluajoista on se, että välikokeita on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällaisiin kyselyihin vastaavat vain ne joiden lapset saa kiitettäviä..
No oma poikani nyt kolmannella saa matikasta 8-9, enkusta 7-9, äidinkieli (ruotsi) ja suomi 5-8.. Muista aineista 6-8. Eli ei ole 6 meillä harvinainen numero, mutta ei myöskään.. Se mikä on muuttunut omista kouluajoista on se, että välikokeita on paljon.
* Eli ei ole 6 harvinainen numero, mutta ei myöskään 9
Alaluokilla on helppo saada kiitettäviä.
Oppilasaines on niin kirjavaa ja eri diagnooseja täynnä, ettei numeroarviointi kerro totuutta osaamisesta. Osa vedetään peruskoulun läpi helpotetuilla kokeilla ja helppotamalla muutenkin äärimmilleen ja osa taas pystyy suoriutumaan erinomaisesti mutta tämä osuus pienenee uhkaavasti! On totta, että osaamisen ääripäät erkaantuvat kiihtyvällä vauhdilla toisistaan.
Äidinkieli, matikka ja ympäristöoppi 8+-9 numeroita.
Englanti 7-8
Tää oiski kiva tietää onko nykyisin paljon kiitettäviä lähes kaikilla!!!!
nimimerkillä työkaverin brassailuun lapsensa koulumenestyksellä lopen kyllästynyt.
Ei ole mitään järkeä gaussittaa 25 oppilasta :D