Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia koenumeroita 4.-luokkalaisesi saa?

aina vaan kymppejä?
26.02.2021 |

Esikoinen on neljännellä, nuorempi kolmannella luokalla.
Meidän koulussa kolmasluokkalaiset eivät vielä saa koenumeroita, joskus pisteitä, mutta yleensä vain merkitty oikein/väärin merkkejä.
Onko teilläkin näin?
4.-luokalla kokeita onkin yhtäkkiä ollut yllättävän paljon ja se mikä ihmetyttää, on arvostelu.
Toki olen iloinen ja ylpeä, että esikoiseni saa lähes pelkkiä kymppejä (+pari kertaa 9½, ei koskaan huonompaa.)
Mutta ihmetyttää, että onko kokeet nykyisin niin helppoja, vai asuuko meillä joku ihmelapsi?
Mitä olen ymmärtänyt luokkatovereiden koulumenestyksestä, niin hekin saavat samanlaisia numeroita.
Kymppi tuntuu olevan niin tavallinen, että petytään, jos tulee vaikkapa 9+.

Mitä minä olen missannut? Omana kouluaikanani käytettiin Gaussin käyrää, jolloin 25 oppilaasta vain muutama ylsi kiitettävään ja suurin osa sai 7-8. Sitten oli muutamia, jotka saivat jopa 5 tai 6.
Toki esikoiseni kaverit ovat fiksuja lapsia, mutta silti en ole edes kuullut, että joku luokkalainen olisi saanut vaikkapa numeron 8.

Mikä tässä yhtälössä on pielessä?
Onko tämä normaalia ympäri Suomen, vai onko meillä vain superhyvä opettaja?
Onko ne arvostelukriteerit jotenkin löystyneet tai kokeet ylipäätään helpottuneet?
Sitten kuitenkin sanotaan, että todistukseen numero 8 on hyvä ja tavoitteet täyttävä.

Summa summarum:
Minkälaisia numeroita teidän lapset (ihan rehellisesti) saavat neljännellä luokalla?
(tai jos numeroarvostelua jo kolmannella)
Kiristyykö arvostelu viidennellä ja kuudennella, vai jatkuuko samaa rataa?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset saavat yleensä jotain 8-9½ väliltä.

Kerran on tullut 7½ ja kerran 10-, mutta kuten mäkihypyssä, niin alin ja ylin jätetään keskiarvosta pois.

Vierailija
62/63 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhin sai 4.luokalla 9 ja 10, keskimmäinen 8-10 ja nuorin 7 1/2-10. Arvioinnista sen verran, että Gaussin käyrää ei arvioinnissa käytetä enää(paitsi yo-kokeissa). Arviointi on suhteessa jakson tavoitteisiin, eli jos kaikki oppilaat saavuttavat tavoitteet erinomaisesti kaikki saavat 10. Harvoin näin käy. Oppilaita ei vertailla toisiinsa vaan heidän osaamistaan siihen mitä on asetettu tavoitteeksi. Lopullinen arvosana ei myöskään määräydy pelkkien kokeiden avulla, vaan siinä katsotaan kokonaiskuva lapsen osaamisesta suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin

Myös yo-kokeissa Gaussin käyrästä luovuttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on 4. luokalla ja saa arvosanoja 9 - 10 väliltä, mutta hän tekee työtä niiden eteen. Aiemmin on saanut myös 7 - 8. Hänen luokallaan eri oppilaat saavat hyvin vaihtelevia arvosanoja vitosesta kymppiin asti eli voisi sanoa että opettajalla on koko skaala käytössä kun arvioi kokeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi