Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaisinko hakea siivojan paikkaa? Kehtaisitko sinä?

Vierailija
26.02.2021 |

Mulla on siis amk-tason koulutus, ja oman alan töitä riittää vaikka muille jakaa, kirjaimellisesti. Olen nyt kuitenkin opintovapaalla ja kouluttautumassa ihan toiselle alalle. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua, ettei tämäkään työ oikein houkuta. Ihan samanlaista kiirettä, stressiä ja vaativuutta tuntuu olevan tässäkin.

Siivoojan paikkoja olisi nyt parikin auki, eikä niihin vaadita edes koulutusta. Ei siis hirmu vaikeeta tai vaativaa hommaa pitäisi olla, eli juuri sitä mitä haluaisin itse tehdä; helppoa, aivot narikkaan työtä.
Mutta mikä on siivoojan työn arvostus tänä päivänä? Pidetäänkö siivoojaksi siirtynyttä amk-koulutuksen saanutta ihmistä ihan täysin luuserina? Millaista se siivojan työ oikeasti on?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en osaa sanoa, minkälaista siivoojan työ on, mutta itseäni ei ainakaan kiinnosta tippaakaan, mitä työtä muut tekevät ja millä koulutuspalkalla. Pääasia, että tekevät töitä! Ja tulevat sillä toimeen ja ovat itse tyytyväisiä. Koska hei, itseäsi varten sinäkin täällä elät, niin mitä ihmeen väliä on ulkopuolisten "arvostuksella" tai mielipiteillä?

Vierailija
2/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan siivojan ammatti hieman tuotanoin mutta niin on amk:n käyminenkin. Ei tuo nyt noloudessa kovin iso muutos ole. Itse en kehtaisi vaan menisin yliopistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan siivojan ammatti hieman tuotanoin mutta niin on amk:n käyminenkin. Ei tuo nyt noloudessa kovin iso muutos ole. Itse en kehtaisi vaan menisin yliopistoon.

Mikä siellä yliopistossa muka niin ihmeellistä on? Työttömiä sieltä valmistuu hyrymykke, osa taas opiskelee siellä vuosikaudet eikä vaan saa valmistumista aikaiseksi.

Vierailija
4/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sekä luokanopettaja että antropologiasta ja suomen kielestä maisteri ja olen tehnyt siivoojan työtä. Myös sairaala-apulaisena olen työskennellyt.  Siivoojana näin heti työni tuloksen ja kotona ei ollut mitään työasioita mietittävänä. Se oli helppoa työtä. Sairaalassa minulle ei kyllä puhuttu, ennen kuin kerroin olevani myös opettaja, sitten noteerattiin.Toki olivat kiireisiä, sen ymmärrän, ettei kaikille työkavereille jutella silloin.

En halveksi mitään työtä. Vaikeinta ja stressaavinta on opettajana, siinä on koko ajan työt mielessä, yölläkin herää ja miettii vaikeita oppilastapauksia ja keinoja niiden ratkaisemiseen. Rätti kädessä pääsee paljon helpommalla. Ja verotus tasaa kuitenkin paljon.

Vierailija
5/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä johdan meidän suuren yrityksen siivouspalveluja, ja todellakin arvostan heidän työtään. Ammattinsa osaava ja sitä arvostava siivooja on kultaakin kalliimpi. Pidän jokaista siivoojaa (tai tarjoilijaa, tai kahvikoneen huoltajaa tai ketä ikinä) tasavertaisena työkaverina, ja edellytän sitä myös muilta. Sanoisin, että siivousala kaipaisi nyt profiilin nostamista, se on liian aliarvostettua tärkeyteensä nähden. 

Siivoojan työ riippuu ihan siitä, mitä siivoat. Jos siivoat lähijunien vessoja, poikkeaa se melkoisesti ison yhtiön edustustilojen siivouksesta. Tsemppiä ja intoa uuteen työhön jos sinne päätät lähteä!

Vierailija
6/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ei kehtaisi? Palkka kyllä saisi olla parempi..

Vierailija
7/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko mihin haetaan ilman koulutusta olevia ? Oliko vaan tarkoitus mollata, mut olisit kyllä tosi pätevä ilman koulutustakin kun kyselet millaista on siivoojan työ

Vierailija
8/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siivoojankin työhön vaadita jonkinlainen koulutus, vai luuletko vaan marssivasi johonkin firmaan 'moro, mä tulin ny tänne töihin!'

Vierailija
9/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Tänään tuli joulu maksuun, netto 2118 ja osia. Vanha kanttura julkisella, ei kiire, ei stressiä, ei iltoja, kesät vapaalla. Löytyy myös FM-tutkinto (hum), mutta sillä ei ole tarvinnut asuntolainoja ottaa saati maksaa pois.

Vierailija
10/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa? :D Jos luulet että siivoustyö on helppoa niin sano sitten kun sinulla on 30 paikkaa päivän aikana siivottavana. Ja täytyy tehdä vielä perusteellista työtä. Jokapäivä sama homma. Siivoojan hommat on kyllä vedetty vielä niin tiukille että hyvä kun kerkee kaikkia tekemään päivän aikana.

Vierailija
11/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki ihmiset tekee monia töitä ammatteja ja siivoo ainakin kotinsa.

Vierailija
12/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää mitä ihmeellistä siinä siivoojan työssä on miksi sitä niin kauhistellaan. Miksi siivoaminen on niin alentavaa?

Olen itsekin toiminut siivoojana enkä ikinä, koskaan ole miettinyt mitä minusta mahdetaan ajatella, niin perusasian äärellä ollaan, samoin kuten sairaanhoidossa, ruoanlaitossa jne. Kumpaankin jälkimmäiseen muuten liittyy siivoaminen ja puhtaus hyvin tärkeänä osana.

En käsitä.

Vierailija
13/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaisitko ap kysyä tuota omalla nimelläsi ja kuvallasi?

Vierailija
14/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siellä yliopistossa muka niin ihmeellistä on? Työttömiä sieltä valmistuu hyrymykke, osa taas opiskelee siellä vuosikaudet eikä vaan saa valmistumista aikaiseksi.

Yliopisto antaa ympäristön jatkuvaan itsensä kehittämiseen ja haastamiseen sekä oman ymmärryksen laajentamiseen. En halua käyttää ainoaa elämääni rätin heilutteluun tai pihvien kääntämiseen.

Vierailija
15/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tehtiin mitä vaan töitä tehtaassa tai pakkaamassa.

Vierailija
16/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sinä amk-koulutustasi mainostat jos niin päätät. Ei se otsassasi lue joten ei sinua sen perusteella arvioida.

Itselläni samanlainen tausta. Tosin pyrin pois siivousalalta koko ajan ja lopetin vuosia sitten. Ajattelua ei hirveästi vaadi mutta fyysisesti on raskasta. Ja tylsää, joten verottaa sekin henkisiä voimia. Itse ainakin tunsin tyhmistyväni eikä lukeminen ja taide jaksanut enää kiinnostaa. En tiedä vaikuttaako kaikkiin niin.

Töitä ei saa helposti, saa siinäkin yrittää tosissaan. Muutkin ovat kiinnostuneita niistä paikoista.

Vierailija
17/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mihin haetaan ilman koulutusta olevia ? Oliko vaan tarkoitus mollata, mut olisit kyllä tosi pätevä ilman koulutustakin kun kyselet millaista on siivoojan työ

Mol:In sivuilta löytyy niitä ilmoituksia. Oli mm liiketilojen siivousta ja rakennustyömaiden siivousta. Ja kyllä, kuulemma ilman koulutustakin pääsisi, koska työhön kuuluu perehdytys.

Ja siis miten niin tarkoitus mollata? Etkö lukenut aloitusta?

Ap

Vierailija
18/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siivoojankin työhön vaadita jonkinlainen koulutus, vai luuletko vaan marssivasi johonkin firmaan 'moro, mä tulin ny tänne töihin!'

Niin kuin sanoin, niin ei vaadittu. Mutta ei sinne sisään silti marssita noin vaan, vaan lähetetään hakemus niin kuin yleensäkin tapana on.

Ap

Vierailija
19/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman alan koulutusta pääset huonompiin paikkoihin. Stressi tulee siitä että on aivan järkyttävä kiire, ja tuntuu ettei ehdi tehdä laadukasta työtä, illalla on ihan uupunut ja niveliä kolottaa. Joka ikinen päivä aloitat saman hiiriradan juoksemisen alusta. Todellakaan ehdi siinä mitään omia ajatella. Illalla ahdistaa jo valmiiksi, kun aamulla kello soi aamuyöstä, että ehdit ennen kuutta hommin.

Tietysti sinulla voi käydä myös hyvä tuuri ja pääset löyhästi aikataulutettuun ja "siistiin" paikkaan. Ainahan voi kokeilla (:

Vierailija
20/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa? :D Jos luulet että siivoustyö on helppoa niin sano sitten kun sinulla on 30 paikkaa päivän aikana siivottavana. Ja täytyy tehdä vielä perusteellista työtä. Jokapäivä sama homma. Siivoojan hommat on kyllä vedetty vielä niin tiukille että hyvä kun kerkee kaikkia tekemään päivän aikana.

Sitä mietinkin, että millaista se työ oikeasti on. Työpaikkailmoituksista kun ei aina saa läheskään todellista kuvaa ko työstä. Kiitos kokemuksesi jakamisesta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme