Miksi ihmiset eivät näin koronan aikana tilaa ruokia kaupasta kotiin?
Kommentit (441)
Haluan valita itse tavarat jolloin saan kaiken jjuuri sellaisena kuin itse haluan. Tarjouksia ja erikoiseriä ei voi tilata eli jää joku ehkä tarpeellinen tai kiva kokeilu ostamatta. Toisin sanoen, myös kauppa häviää. Kauppareissulla saatan muistaa jonkin puutteen ja voin täydentää varastoja.
Kotiinkuljetus maksaa. Työttömällä yksineläjällä ei ole varaa moiseen ylellisyyteen.
Joku mainitsi ajankäytöstä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin selata nettisivuja ja yrittää sieltä löytää mieleistä ostettavaa. Tilanne on toki eri, jos tostaa 10 litraa maitoa, 5 litraa jugurttia, 5 paahtoleipää, 5 Oivariinia ja bulkkijuustoa, 3 kiloa jauhelihaa, 10 HK sinistä, rakettispagettia 20 pussia jne. Kaipa ton listan voi tallettaa ja ostaa aina samat. Yksineläjällä on vähän eri tarpeet kuin esimerkiksi lapsiperheellä.
Olin just aamulla klo 6 kaupassa.
Ei olut ketään muuta😂
Vierailija kirjoitti:
Haluan valita itse tavarat jolloin saan kaiken jjuuri sellaisena kuin itse haluan. Tarjouksia ja erikoiseriä ei voi tilata eli jää joku ehkä tarpeellinen tai kiva kokeilu ostamatta. Toisin sanoen, myös kauppa häviää. Kauppareissulla saatan muistaa jonkin puutteen ja voin täydentää varastoja.
Kotiinkuljetus maksaa. Työttömällä yksineläjällä ei ole varaa moiseen ylellisyyteen.
Joku mainitsi ajankäytöstä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin selata nettisivuja ja yrittää sieltä löytää mieleistä ostettavaa. Tilanne on toki eri, jos tostaa 10 litraa maitoa, 5 litraa jugurttia, 5 paahtoleipää, 5 Oivariinia ja bulkkijuustoa, 3 kiloa jauhelihaa, 10 HK sinistä, rak, ettispagettia 20 pussia jne. Kaipa ton listan voi tallettaa ja ostaa aina samat. Yksineläjällä on vähän eri tarpeet kuin esimerkiksi lapsiperheellä.
miten niin muka tarjouksia ja erikoiseriä ei voi ostaa? olen koko ajan tilannut myös tarjouksia ja erikoiseriä. nettisivut ovat eri kaupoilla erilaiset, olen itse kokenut prsiman nettikaupan parhaimmaksi käyttää, miinuksena kalliimmat kuljetushinnat. pitää vain osata käyttää selainta ja käyttää silmiään ja opetella käyttämään niitä sivuja.
Kun olen käyttänyt yhden tuotteen loppuun jääkaapista, käyn laittamassa sen nettikaupan ostoslistalle, jos siis aion sitä samaista tuotetta vielä joskus ostaa. Kun sitten seuraavan kerran käyn nettikaupassa, minulla on ostoslista valmiina ja siellä sitten teen enää vain hienosäätöä, käytännössä siis klikkailen vain listalta ne tuotteet ostoskoriin, joita haluan seuraavalla toimituskerralla saada. Nettikaupassani näytetään myös uutuudet lista, jossa näkee mitä uusia tuotteita kauppaan on tullut + voi tarkistaa onko kyseistä tuotetta oman kaupan hyllyssä. Joskus olen laittanut tuotteiden keräilijöille viestin, että jos teillä on punalaputettua tuotetta tuoteryhmästä x, ottaisin mielellään niitäkin.
eipä sillä väliä ostaako joku nettikaupasta vai ei, mutta nuo perustelut miksei osta nettikaupasta ovat usein outoja, kun ne eivät aina tunnu pitävän paikkaansa, tai sitten ihmiset oikeasti ovat niin tyhmiä etteivät yksinkertaisesti osaa käyttää nettikauppoja.
käytn itse, koska haluan nähdä muitan ihmisiä yksinasuvana. Huolehdin turvaväleistä jna käytän maskia. sen lisäksi saan ostaa mitä haluan eikä mene toimituskustannuksia. tämä mi nulle suotakoon. Voin ostaa jotain isompaa tavaraa netistä ja olen ostanutkin, mutta päivittäistavarat on mielestäni eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi ajankäytöstä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin selata nettisivuja ja yrittää sieltä löytää mieleistä ostettavaa. Tilanne on toki eri, jos tostaa 10 litraa maitoa, 5 litraa jugurttia, 5 paahtoleipää, 5 Oivariinia ja bulkkijuustoa, 3 kiloa jauhelihaa, 10 HK sinistä, rakettispagettia 20 pussia jne. Kaipa ton listan voi tallettaa ja ostaa aina samat. Yksineläjällä on vähän eri tarpeet kuin esimerkiksi lapsiperheellä.
Tuo on sitten kai kauppakohtainen asia, mutta kyllä ainakin meillä päin on kaupoissa netissä samat tarjoukset kuin kivijalkaliikkeessäkin. Toki ehkä joitakin pieniä supertarjous-päivämäärä-eriä puuttuu, mutta ei kai nyt kukaan pelkästään sellaisten varaan laske ostoksiaan?
Yleensä ostetaan viikon kalatarjous, lihatarjous. hedelmätarjoukset jne. Ei mielestäni tässä mielessä asia eroa juuri ollenkaan siitä miten tekisin ostokset kivijalkaliikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi itse käyt etkä tilaa? Itse en tietäisi käykö kaupoissa ketään koska juurikin tilaan.
Kyllähän ap voi vaikka kulkea töihin kauppojen ohi ja siksi nähdä, että siellä käy porukkaa. Tai vaikka asua kaupan vieressä ja ikkunasta nähdä. Ehkä hän myös pitää yhteyttä tuttuihin, jotka ovat kertoneet käyneensä ruokaostoksilla.
Ne verkkokaupat sukkaavat kympillä, kuljetusmaksu on kallis ja toimitusaika liian pitkä. En minä jaksa klikkailla verkossa kun itse kerään tarvitsemani tavarat 10 minuutissa Lidlistä.
Vierailija kirjoitti:
käytn itse, koska haluan nähdä muitan ihmisiä yksinasuvana. Huolehdin turvaväleistä jna käytän maskia. sen lisäksi saan ostaa mitä haluan eikä mene toimituskustannuksia. tämä mi nulle suotakoon. Voin ostaa jotain isompaa tavaraa netistä ja olen ostanutkin, mutta päivittäistavarat on mielestäni eri asia.
Mielenkiinnosta: etkö näe muita ihmisiä asuntosi ikkunasta tai vaikka iltalenkillä?
Vierailija kirjoitti:
Tykkään käydä kaupassa hetken mielijohteesta, esim. eilen hain vielä illalla paketin jäätelöä. En yleensä muutenkaan tiedä mitä olen ostamassa, mietin sitten paikan päällä että mitä tänään söisi.
Ei kuulosta kovin terveelliseltä ostella hetken mielijohteesta, onko ylipainoa, diabetesta jo? Paljon parempi miettiä etukäteen mitä terveellistä ruokaa aikoo laittaa ja suunnitella ostokset pääpiirteittäin valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Oon vuoden nyt korona-ajan tilannut vain kotiin, vaikka kauppa ihan naapurissa. Kuulun riskiryhmään, joten vaikka pieni riski kaupassa käymisessä on, niin riski on kuitenkin, siksi tilaan kotiin. Ihmiset ei kuitenkaan osaa pitää turvavälejä tai maskeja. Tilataan 2-3 viikon välein ruuat. Ja kyllä oikealla järjestelyllä kasvikset säilyy myös tuon ajan. Saadan kelasta tukia, joten pienituloisia ollaan, mutta silti on varaa laittaa 10€ kuljetukseen ja jopa ruokakustannukset pienentyneet. Toki meidän kaupassa pahvilaatikot ei maksa. Niissä on kyllä järjetöntä rahastusta. Mietittiin, että koronan jälkeenkin voisi tilaa, koska meillä ei ole autoa, niin ei tarvitsisi vichypulloja yms. kantaa kotiin. Kyllä mielelläni maksan 10€ siitä työstä ja ajasta. Liikun sitten muilla tavoilla.
Syötkö sinä pelkästään näkkileipää ja voileipäkeksejä vai milloin olet viimeksi syönyt tuoretta ruisleipää, patonkia, riisipiirakoita tai muita leivontatuotteita, jotka säilyvät rajallisen ajan hyvinä ja syömäkelpoisina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään käydä kaupassa hetken mielijohteesta, esim. eilen hain vielä illalla paketin jäätelöä. En yleensä muutenkaan tiedä mitä olen ostamassa, mietin sitten paikan päällä että mitä tänään söisi.
Ei kuulosta kovin terveelliseltä ostella hetken mielijohteesta, onko ylipainoa, diabetesta jo? Paljon parempi miettiä etukäteen mitä terveellistä ruokaa aikoo laittaa ja suunnitella ostokset pääpiirteittäin valmiiksi.
Ei kaikilla suomalaisilla ole ylipainosta johtuvia ongelmia. Sen terveellisen ruuan ohella terve normaalipainoinen ihminen voi hyvinkin syödä vaikka jäätelötuutin kahvin kanssa. Viina ja tupakka aiheuttavat enemmän ongelmia kuin satunnainen keksipaketti, jota ei ahdeta yhdellä kertaa menemään. Ei elämän tarvitse olla kärsimystä ja osa ihmisistä nauttii kaupassa käymisestä kotona istumisen vastapainona jopa näin korona-aikana. Korona-aikana monelta myös säästyy rahaa, jonka voi sitten käyttää ruokaostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani herää esim. tällaisia kysymyksiä:
- miksi minulle olisi tärkeää nähdä täysin vieraita ihmisiä, jos en niiden kanssa erityisemmin keskustele tms.?
- täällä on kaupoista toimitus ilmaista, joten miksi ihmessä lähtisin itse autolla kauppaan? Bensaan menisi vähintään sama summa kuin menisi johonkin toimitusmaksuun, jos sellainen täällä siis ylipäätään olisi
- tilaan suuren osan tavarasta tarkasti harkiten nettikaupoista muutenkin, niin miksi päivittäistavarat olisi joku pyhä lehmä jossa näin ei saisi tehdä? Ihan samankaltainen se suolakurkkupurkki on, riippumatta siitä että kuka sen sieltä kaupanhyllyltä on poiminut
Kotiinkuljetus tulee useimmissa tapaukissa halvimmaksi, vaikka sitä ei suurin osa ihmisistä ymmärräkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Yleisesti ottaen kaikki "hetken mielijohteesta" tehdyt ostokset on yksiselitteisen huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei maskipakko näytä koskevan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa ja toiseksi haluan valita ostokseni itse.
Kaupassa itse käymällä ei matka eikä ostokset maksa mitään, omalle ajalleenkaan ei kannata laskea mitään arvoa. Selvä....
Sanotaan sitten niin, että käyn ihan huvikseni. Ihan vaan koska voin ja haluan. Ja aion myös jatkaa sitä vaikka se kiukuttais sua kuinka.
Parhaita te "syön vaikka paskaa jos se ärsyttää muita" -äijät. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon vuoden nyt korona-ajan tilannut vain kotiin, vaikka kauppa ihan naapurissa. Kuulun riskiryhmään, joten vaikka pieni riski kaupassa käymisessä on, niin riski on kuitenkin, siksi tilaan kotiin. Ihmiset ei kuitenkaan osaa pitää turvavälejä tai maskeja. Tilataan 2-3 viikon välein ruuat. Ja kyllä oikealla järjestelyllä kasvikset säilyy myös tuon ajan. Saadan kelasta tukia, joten pienituloisia ollaan, mutta silti on varaa laittaa 10€ kuljetukseen ja jopa ruokakustannukset pienentyneet. Toki meidän kaupassa pahvilaatikot ei maksa. Niissä on kyllä järjetöntä rahastusta. Mietittiin, että koronan jälkeenkin voisi tilaa, koska meillä ei ole autoa, niin ei tarvitsisi vichypulloja yms. kantaa kotiin. Kyllä mielelläni maksan 10€ siitä työstä ja ajasta. Liikun sitten muilla tavoilla.
Syötkö sinä pelkästään näkkileipää ja voileipäkeksejä vai milloin olet viimeksi syönyt tuoretta ruisleipää, patonkia, riisipiirakoita tai muita leivontatuotteita, jotka säilyvät rajallisen ajan hyvinä ja syömäkelpoisina?
Toi on saivartelua. Hän voi leipoa itse. Ja työttömälle patongit ja riisipiirakat ovat liian kalliita ostaa. Niin ja tuo kuljetusmaksu. Kun sen jakaa tavaroitten kappalemäärällä,se ei todellakaan tee paljoa lisää. Hyvin suunniteltu kauppatilaus maksaa itse itsensä takaisin. Ai niin vielä,itse en edes tykkää tuoreesta leivästä,se vaan pierettää ja närästää,ei siis väliä.
Mä tilaan välillä noutopalveluun mutta ärsyttää se pahvilaatikoiden tuhlaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi söisin patonkia ja riisipiirakoita yms? Ne ovat epäterveellisiä. Syön jonkin verran leipää. Pakastan osan ja teen myös itse. Ja kyllä syön myös paljon näkkileipää ja riisikakkuja, mutta tuollaiset leivontatuotteet ei kuulu ruokavaliooni.
Kuulostaa jotenkin neuroottisilta nämä "tahdon valita tuotteeni itse" - tapaukset. Eikö teillä käy kumppanit ja lapset koskaan kaupassa, vaan pitää olla nimenomaan itsevalittuja tuotteita? Naapurit? Kotihoito?
Missäpäin tarjouksia ei voi tilata? Jos eivät ole naputelleet koneeseen, että saisi klikkaamalla, niin aina on lisätietoja osio, johon voi kirjoittaa haluamansa.
Okei, ehkä tarjouslapputuotteet kuulukaan kotitilauksiin. KOSKA siihen kuuluu kaikkein tuorein ja pisimmän päivämäärän sisältämät tuotteet. Joskus tullut ilmoitus, että kyseinen tuote vaihdettu toisen tuottajan vastaavaan tuotteeseen, kun edellisessä oli päivämäärä liian lähellä. Se siitä kliseestä, että toimittavat liian lyhyellä päivämäärällä.
Lisäksi saa tilattua esim lasten haalareita ja mustekasetteja samalla. Itse tilasin lapselle pelituolin ja yrttien siemeniä ja multaa viime kerralla, normaalien ruokaostosten mukana.
Olen nyt pari vuotta viikottain tilannut Citymarketista, joka on kolmen kilsan päässä. Miksi? Koska en jaksanut raahata tavaroita enää, eikä yksinkertaisesti kiinnostanut se jonottelu, tavaroiden etsintä, ihmiset jne.. 5 kilon pottupussia + talouden muita viikonlopun ruokia ei vaan ole kiva kanniskella, edes perheenä.
9.90 e/kerta + 0,75 e x 5 pahvilaatikko maksu. Tuotteet tulee kylminä ja pakasteet jäisinä (itse käymällä pakasteet ehtis sulaa helteellä), yrtit ja huonekasvit lämpösinä (nämähän paleltu pakkasessa, kun ite hain, samoin kurkut)
Nyt kun on jonkin aikaa tilannut, niin mulla on palvelussa aina neljä viikkoa etukäteen suunniteltu tuonnit. Sen kerran kun sen saa tehtyä, niin ei ole ongelmia aikatauluttamisessa. Mitä äsken vilkaisin, niin huomisellekin on hyvin aikoja vielä vapaana. Ja sen kerran-pari, kun aikaa käyttää ostoskorin muokkaamiseen, niin eipä siihen aikaa enää mene jatkossa. Sen saa vartissa tehtyä, kun perustuotteisiin tsekkaa tarjoukset yms. Vartissa ehtisin kauppaan kävellä ja siellä menis vähintään puolituntia, väistellä tutut ja muut joutavat ja sitten se roudaaminen takas.... Kuljetus on halvempi kuin oma auto.
Mua ei kiinnosta kuka käy ja ei käy kaupassa. Kunhan tulin näitä kliseitä oikomaan, mitä jengillä tuntuu olevan. Eihän kuljetuksella kuitenkaan olutta ja tupakkia saa, että jonkun on pakko käydä tämä vaje täyttämässä.
Ottaisitte edes selvää mistä puhutte. :D
Olen töissä kaupassa. Eli käyn siellä joka tapauksessa lähes päivittäin.