Vyöruusu ja rokote, aiotko hankkia/hankitko jo? ikäsi?
Kommentit (16)
Minulla oli paha vesirokko lapsena ja muutama vuosi sitten tuli vyöruusu. En ensin tajunnut, mikä se on. Onneksi ei ollut kovin paha vaikka kivulias oli, mutta pienehköllä alueella. Paraneminen kesti pitkään. Rokotetta olen harkinnut, mutta se näytti olevan kallis. Sitä en tiedä, tuleeko vyöruusuun immuniteettia vai voiko se uusia usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut sekä vesirokon lapsena että vyöruusun aikuisena vesirokkoaltistuksen jälkeen. Myöhemmin myös omat lapseni sairastivat vesirokon, olin todella lähikontaktissa heihin, enkä saanut vyöruusua uudestaan.
Kun sairastin vyöruusun, aloitin viruslääkeen ensimmäiset kahden vuorokauden aikana. Kutisevat vesirakkulaoireet rajoittuivat pienelle, noin 2 cm x 15 cm alueelle ja olivat ohi viikossa. Muita oireita ei tullut. En aio ottaa vyöruusua vastaan rokotuksia.
50 v
Et ole aina 50 v
Mutta minulla on luontaista immuniteettia. En myöskään aio olla tekemisissä vesirokkoisten lasten kanssa yhtä paljon kuin nuorempana. Jos saan vielä vyöruusun, haen siihen taas viruslääkkeen, joka ehkäisee jälkitauteja.
Otin rokotteen. Olen saanut vesirokon ja koronan ja luin joistain tutkimuksista, että koronan sairastaminen saattaa myöhemmin lisätä todennäköisyyttä saada vyöruusu. Se oli kyllä kallis rokote, mutta ajattelin, että olisin kuitenkin valmis maksamaan vähintään sen verrsn saadakseni vyöruudun pois, jos se minulle tulisi. Eli päätin ennaltaehkäistä mieluummin.
Mietinnässä, kohtalaisen tyyri, 500€ (2x250€). M53
Täytyy olla vajaa jos miettii jotain hintaa!
Rahan ensisijainen tarkoitus on pitää meidät terveenä... Muu tulee sitten
Arvaanko oikein, sille altistuu päiväkotityössä??
Mummini ei ole ottanut influenssa-, pneumokokki-, vesirokko- tms rokotuksia. Koronarokotuksiakin lopetti ottamasta, kun niistä tuli oireita ja huomasi, että hänen ikäiset ystävät selvisivät pienellä kuumeella ja flunssan kaltaisilla oireilla ko taudista.
Hän on hyvin terve ja liikkuva 85 vuotias ja tarvitsee vain verenpainetta alentavaa lääkettä. Hänen sisaruksensa taas ottavat joka kausi kaikki rokotteet mitä saavat, eivätkä silti voi yhtä hyvin. Usein saavat flunssan ja ovat jopa sairastaneet influenssan, vaikka heidät on rokotettu.
Saksassa saa kuulemma paremman vyöruusurokotteen,hinta?. Työkaverilla 59v oli tosi paha.
Kuinkahan pahana vyöruusu iskee, jos iskee, henkilölle jolla huuliherpes aika ajoin? Onko niillä jotain yhteyttä keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla vajaa jos miettii jotain hintaa!
Rahan ensisijainen tarkoitus on pitää meidät terveenä... Muu tulee sitten
Asioita täytyy osata priorisoida ja laskea todennäköisyyksiä. Tässä maailmassa ollaan pärjätty tähänkin asti ilman rokotusta, joten se ei ole välttämättömyys.
En ehtinyt ottaa. Vyöruusu tuli 35-36 vuoden iässä.
Aion ottaa, juuri puhuin asiasta eilen miehelle, että otan ja sen tehokkaamman/kalliimman version.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan pahana vyöruusu iskee, jos iskee, henkilölle jolla huuliherpes aika ajoin? Onko niillä jotain yhteyttä keskenään?
Ei pitäisi olla. Vyöruusun aiheuttaa herpes zoster-virus. Molemmat vaivat tuttuja. Aivan juuri oli vyöruusu. Kivulias oli, mutta enää oikeastaan pientä kosketusherkkyyttä. Asikloviiri auttoi hyvin. M
Kipu taudissa on kauhea