Miksi ihmiset eivät näin koronan aikana tilaa ruokia kaupasta kotiin?
Kommentit (441)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin kuljetusmaksu on sen verran pieni että se säästyy sillä että tulee ostettua fiksummin. Toisaalta se on niin suuri että Helsingissä ruoat voisi tuoda vaikka taksilla 5 kmn säteellä ihan taksien nykytaksoilla. Suomi on täynnä kyytiä odottavia taksikuskeja ja pakun omistajia. Kyllä ruoat saadaan kotiin kuljetettua vaikka joka kotiin jos halua löytyy.
Juuri näin. En ymmärrä miksi tästä ruoan tilaamisestakin pitää tehdä näin vaikea asia.
Ihan selvää on että kontakteja kannattaa välttää, ja jos se onnistuu tällä tavalla niin miksi siitä pitää alkaa valittamaan?Kontaktien välttäminen onnistuu myös kaupassa. En ymmärrä, miksi siitä pitää alkaa valittamaan.
Toki kaupassa pystyy usein optimoimaan kontaktien määrän mahdollisimman pieneksi. Mutta jotenkin ymmärrän rivien välistä että mielestäsi se että pystyy välttämään koko kauppaan menon, on jotenkin huono asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin kuljetusmaksu on sen verran pieni että se säästyy sillä että tulee ostettua fiksummin. Toisaalta se on niin suuri että Helsingissä ruoat voisi tuoda vaikka taksilla 5 kmn säteellä ihan taksien nykytaksoilla. Suomi on täynnä kyytiä odottavia taksikuskeja ja pakun omistajia. Kyllä ruoat saadaan kotiin kuljetettua vaikka joka kotiin jos halua löytyy.
Juuri näin. En ymmärrä miksi tästä ruoan tilaamisestakin pitää tehdä näin vaikea asia.
Ihan selvää on että kontakteja kannattaa välttää, ja jos se onnistuu tällä tavalla niin miksi siitä pitää alkaa valittamaan?Kontaktien välttäminen onnistuu myös kaupassa. En ymmärrä, miksi siitä pitää alkaa valittamaan.
Toki kaupassa pystyy usein optimoimaan kontaktien määrän mahdollisimman pieneksi. Mutta jotenkin ymmärrän rivien välistä että mielestäsi se että pystyy välttämään koko kauppaan menon, on jotenkin huono asia?
Lähinnä tuossa varmaan v'tuttaa se, että valitetaan siitä, kun joku käy kaupassa ja yritetään nostaa itseä jalustalle näille "minä en käy kaupassa, koska minimoin lähikontakteja"-argumenteilla. Itse en aisti tuosta, mitään nettiostoskritiikkiä. Ehkä siksi, että minulle on täysin merkityksetöntä käykö joku kaupassa vai ei.
t. eri
Koska täällä on ollut tartuntoja vuoden aikana kourallinen.
Koska kaupassa on aina väljää kunhan välttelee alkuiltoja, perjantaita ja lauantaita.
Koska on mukava välillä piipahtaa ihmistenilmoilla, kun ei oikein muutakaan menoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä toisten tekemisistä narisijoita ja toisten kaupassa käyntien kyttääjiä riittää aina vaan.
Öö mitä? Eli ei saa keskustella aiheesta, vaikka viimeisen vuoden aikana koko planeetan ykköspuheenaihe on ollut kontaktien vähentäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt, mutta ei ole vapaita aikoja.
Onko ap ikinä laskenut, montako kotiinkuljettajaa tarvittaisiin esim Helsingissä, jossa on 600 000 asukasta?...Miksi ap:n pitäisi laskea mitään? Hyvinhän tuo nettikauppa kaikessa muussa tavarassa toimii. Jotenkin ihmiset nyt vain omassa mielessään tekee tästä ruoan kotiintoimituksesta isomman asian kuin se onkaan. Ei oikein ole logiikkaa tässä.
Oletko unohtanut, kuinka ruuanverkkokaupan toimitukset sakkasi koronan alkuaikoina, kun tilaukset lähti räjähdysmäiseen kasvuun? Ei tämän hetkinen keräily- ja kuljetusvolyymi riitä, jos kaikki yllättäen siirtyy nettiostajiksi. Ja uuden väen palkkaaminen ja kouluttaminen vie tovin. Joten verkkokauppa ei toimi yhtä sujuvasti kuin nyt, jos tilaaja määrä kasvaa huomattavan määrän nopeasti
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tilannut kympin kotiinkuljetusmaksulla jo 5 kuukautta kaikki sinkkutalouteni ruoat. Huolimatta suhteellisen suurista kuljetusmaksuista minulla kuluu nykyisin satasia vähemmän ruokaan joka kuukausi ja syön paremmin. Valitsen ja suunnittelen ostokset ihan eri tavalla. Kaupassa kerätään priimatuotteet joissa päiväystä riittää. Käytän jopa tarjouksia hyväkseni!
Minä osaan suunnitella ruuat ilma kotiinkuljetusta ja noudattaa kauppalistaa kaupassa. Joten keräily- ja kuljetuspalvelu nostaisi sinkkutalouteni ostoskassin hintaa tuntuvasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt, mutta ei ole vapaita aikoja.
Onko ap ikinä laskenut, montako kotiinkuljettajaa tarvittaisiin esim Helsingissä, jossa on 600 000 asukasta?...Miksi ap:n pitäisi laskea mitään? Hyvinhän tuo nettikauppa kaikessa muussa tavarassa toimii. Jotenkin ihmiset nyt vain omassa mielessään tekee tästä ruoan kotiintoimituksesta isomman asian kuin se onkaan. Ei oikein ole logiikkaa tässä.
Oletko unohtanut, kuinka ruuanverkkokaupan toimitukset sakkasi koronan alkuaikoina, kun tilaukset lähti räjähdysmäiseen kasvuun? Ei tämän hetkinen keräily- ja kuljetusvolyymi riitä, jos kaikki yllättäen siirtyy nettiostajiksi. Ja uuden väen palkkaaminen ja kouluttaminen vie tovin. Joten verkkokauppa ei toimi yhtä sujuvasti kuin nyt, jos tilaaja määrä kasvaa huomattavan määrän nopeasti
Tämä on kyllä niin väsynyt ja typerä argumentti. Markkinat kyllä korjaa itsensä nopeasti, eli tarpeen vaatiessa yritykset nostaa kapasiteettia jne.
Maksaa meilläpäin 12,50 ja on yksi vaihtoehto, joka on huomattavasti kalliimpi kuin automarketti. Ei riitä köyhällä rahat sellaiseen ja ei pääse valikoimaan punalappuisia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa meilläpäin 12,50 ja on yksi vaihtoehto, joka on huomattavasti kalliimpi kuin automarketti. Ei riitä köyhällä rahat sellaiseen ja ei pääse valikoimaan punalappuisia tuotteita.
Onko köyhällä muka varaa pitää autoa ja käydä automarketissa? Kannattaa kävellä tai pyöräillä kauppaan.
Huvittavaa kuinka ihmiset valittaa tuota kotiinkuljetusta kalliiksi.
Meillä päin toki kyseinen palvelu on tällä hetkellä "ilmainen" useimmissa kauppaketjuissa, kunhan tilaa tietyn euromäärän edestä. Mutta pointti on siinä että omalla autolla ajamisen todellinen kilometrihinta on keskimäärin lähellä 0,50€, ja tätä ei suomalaiset useinkaan ymmärrä. Tuon auton kun tuolta pakkasesta käynnistää pitkän tauon jälkeen, niin johan siinä palaa esilämmityksineen yhden 10 euron edestä dieseliä vaikka kävisi vain lähimmässä isossa marketissa. Ei se 10€ ole nykyaikana juuri mitään siitä että tavarat kannetaan kotiovelle. Kaikki maksaa, ja rahaa kannattaa säästää merkityksellisimmissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi 30 euron ostokset tilata kotiin?? Kauhea määrä pahvia, kuljetus ja tämän lisäksi 15-25e kuljetusmaksu täällä Hesassa.
Lisäksi monella ne lähimmät ruokakaupat voivat olla 5-15 minuutin kävelymatkan säteellä etenkin jos asuu lähellä kaupungin ydinkeskustaa ja ruutukaava-aluetta muuallakin kuin Helsingissä. On mukava tehdä pieni kävelylenkki lähikauppaan vastapainoksi kotona istumiselle ja ruudun tuijottamiselle.
Osa ostoksista tulee usein päätettyä vasta kaupassa ollessa kuten millainen on kaupan leipätarjonta ja ottaisiko tuoreen täysjyväruisleivän vai jotain muuta ja mikä sopisi sen kanssa leikkeleeksi. Samoin hedelmien tarjonta vaikuttaa siihen mitä sitä ostaa kuten näyttävätkö mandariinit hyviltä. Jos satun ostamaan esimerkiksi 8 kappaleen paketin suklaa- ja valkosuklaatuutteja, en minä ahda niitä parissa päivässä, vaan ne säilyvät hyvin pakasteena ja jos joskus tekee jäätelöä mieleen, ei tarvitse tehdä erikseen kauppareisssua.
Toki kaupassa kannattaa noudattaa noita yleisiä koronaohjeita eikä jäädä sinne turhaan ihmettelemään ostosten jälkeen.
Oi, olisi ihanaa tilata ostokset kotiin, jos: se olisi mahdollista paikkakunnallani. Saisi tilattua kaljatkin. kuljetus sisältyisi hintaan, ostosten alarajan tälle hyväksyisin kuitenkin, kunhan se olisi kohtuullinen esim. 50€. Ainiin ja jos kaupassa käynti olisi vaikeampaa, mutta nyt kyllä asun vain kivenheiton päässä kaupasta niin eipä juuri harmita ettei ole mahdollisuutta tilata kotiin.
Haluan valita tuoretuotteet itse. Eivät myöskään tuo tupakkaa. Olen kyllä pari kertaa tilannut säilyviä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja yksinasuva, ja hyvin riittää 3 ruokatilausta kuukaudessa ja rahat on suunnilleen samat kuun lopussa, kun ei ole tullut tehtyä heräteostoksia.
Toi on ihan valintakysymys, kun meikäläinenkin saa työmarkkinatuella tilattua safkat cittarista.
Uusia vaatteita en osta, en alkoholia, enkä kalliita meikkejä.
Laskekaa kuukauden budjetti ja katsokaa mihin ne rahat oikeasti menevät.
Minäpä valaisen sua.
En osta meikkejä enkä vaatteita, en tupakoi enkä juo, MUTTA minulla on vaikeita autoimmuunisairauksia joka vaatii sekä erikoissairaanhoitoa ja lääkkeitä. Rahat menee siis näiin, en saa Kelasta sentin senttiä, en sairauskuluihin enkä lääkkeisiin, en edes silmälaseihin. Kuukauden budjetti on laskettu hyvin tarkkaan, jo monta vuotta. Joo, on näissä kuluissa katto mutta ei se paljon auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko köyhällä muka varaa pitää autoa ja käydä automarketissa? Kannattaa kävellä tai pyöräillä kauppaan.
Ei ole autoa, mutta muutama ystävällinen sielu mua kyyditsee kauppaan. Lähin marketti on 20 kilsan päässä.
Yritin nyt käyttää tuota keräilypalvelua että hakisin valmiit ostokset, kun ollaan kohta kerran sulkutilassa. Halvimman toimituspäivän 3,90 euroa melkein kuitenkin kolminkertaistui, kun pääsi viimeiselle tilaussivulle. Materiaalimaksuja toinen mokoma ja lisäksi erillinen lisä paikan päällä maksamisesta, kun aika oli yli viikon päähän.
Valitsin 3,90 e keräilypalvelun, koska en halua maksaa sitä minimi kymppiä, mikä joka paikassa on pienin hinta kotiinkuljetukselle, Paljonkos siihen ilmestyy viimeisellä sivulla lisää ilmoittamattomia kuluja? Eli käyttämättä nyt jää keräilypalvelukin, koska sinkkutaloudessa en halua maksaa neljännestä (tai yli) ruokabudjetistani toimituskuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Yritin nyt käyttää tuota keräilypalvelua että hakisin valmiit ostokset, kun ollaan kohta kerran sulkutilassa. Halvimman toimituspäivän 3,90 euroa melkein kuitenkin kolminkertaistui, kun pääsi viimeiselle tilaussivulle. Materiaalimaksuja toinen mokoma ja lisäksi erillinen lisä paikan päällä maksamisesta, kun aika oli yli viikon päähän.
Valitsin 3,90 e keräilypalvelun, koska en halua maksaa sitä minimi kymppiä, mikä joka paikassa on pienin hinta kotiinkuljetukselle, Paljonkos siihen ilmestyy viimeisellä sivulla lisää ilmoittamattomia kuluja? Eli käyttämättä nyt jää keräilypalvelukin, koska sinkkutaloudessa en halua maksaa neljännestä (tai yli) ruokabudjetistani toimituskuluihin.
Tuo on toki ärsyttävää, ja vaikuttaa siltä että Suomessa tämä ruokakaupoista tilaaminen on täysin lapsen kengissään ja lähtötelineissä edelleen. Se on mielestäni todella outoa, kun nyt on jo vuosi ollut tätä epidemia-aikaakin harjoitella.
Ihan puhtaasti kuluttajan näkökulmasta olen tyytyväinen täällä asuinpaikassamme vallitsevaan systeemiin: kaikilla ruokakauppaketjuilla (paitsi Lidlillä toki) on omat toimivat nettisivunsa tilausten tekemiseen, netistä tilattuna on samat hinnat kuin kaupassa ja samat tarjoukset, toimituksen saa valittua tunnin tarkkuudella haluamalleen ajalle usein jopa samalle päivälle, kuljetus on ilmainen jos tilaus on yli 50€.
Ei mekään ennen korona-aikaa koskaan oltu tehty ruokaostoksia netistä, mutta nyt ei enää voisi vähempää kiinnostaa lähteä sinne markettiin ostoskärryjen kanssa suhaamaan. 1-2 kuukauden välein tulee tosin käytyä Lidlissä, koska sieltä ei saa tilattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on toki ärsyttävää, ja vaikuttaa siltä että Suomessa tämä ruokakaupoista tilaaminen on täysin lapsen kengissään ja lähtötelineissä edelleen. Se on mielestäni todella outoa, kun nyt on jo vuosi ollut tätä epidemia-aikaakin harjoitella.
Ihan puhtaasti kuluttajan näkökulmasta olen tyytyväinen täällä asuinpaikassamme vallitsevaan systeemiin: kaikilla ruokakauppaketjuilla (paitsi Lidlillä toki) on omat toimivat nettisivunsa tilausten tekemiseen, netistä tilattuna on samat hinnat kuin kaupassa ja samat tarjoukset, toimituksen saa valittua tunnin tarkkuudella haluamalleen ajalle usein jopa samalle päivälle, kuljetus on ilmainen jos tilaus on yli 50€.
Ei mekään ennen korona-aikaa koskaan oltu tehty ruokaostoksia netistä, mutta nyt ei enää voisi vähempää kiinnostaa lähteä sinne markettiin ostoskärryjen kanssa suhaamaan. 1-2 kuukauden välein tulee tosin käytyä Lidlissä, koska sieltä ei saa tilattua.
Tavallaan outoa, mutta ei mitenkään uutta. Suomessa kestää kaikkeen sopeutumisessa aina aivan järkyttävän pitkään. Esim. maskeja ei käyttänyt Suomessa käytännössä kukaan vielä viime kesänä, kun muualla oli ollut maskipakkoja jo koko kevään. Nyt on ihmiset Suomessa heränneet maskien käyttöön, kun muualla jo pohditaan uusia ratkaisuita.
Oon vuoden nyt korona-ajan tilannut vain kotiin, vaikka kauppa ihan naapurissa. Kuulun riskiryhmään, joten vaikka pieni riski kaupassa käymisessä on, niin riski on kuitenkin, siksi tilaan kotiin. Ihmiset ei kuitenkaan osaa pitää turvavälejä tai maskeja. Tilataan 2-3 viikon välein ruuat. Ja kyllä oikealla järjestelyllä kasvikset säilyy myös tuon ajan. Saadan kelasta tukia, joten pienituloisia ollaan, mutta silti on varaa laittaa 10€ kuljetukseen ja jopa ruokakustannukset pienentyneet. Toki meidän kaupassa pahvilaatikot ei maksa. Niissä on kyllä järjetöntä rahastusta. Mietittiin, että koronan jälkeenkin voisi tilaa, koska meillä ei ole autoa, niin ei tarvitsisi vichypulloja yms. kantaa kotiin. Kyllä mielelläni maksan 10€ siitä työstä ja ajasta. Liikun sitten muilla tavoilla.
Mutta tuolta voi sulkea kätevästi silmänsä ja keskittyä, vaan siihen, että oma napa on turvassa. Mitä väliä työntekijöistä, jotka hoitavat ne ostokset tilaajan puolesta.
t. nämä tekopyhät "minä olen parempi kuin muut"-perustelijat