Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät näin koronan aikana tilaa ruokia kaupasta kotiin?

Vierailija
26.02.2021 |

Vaan käyvät edelleen kaupassa

Kommentit (441)

Vierailija
241/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tlaan! Aivan huippua! Kotisohvalla shoppaillet ja tuodaan suoraan kotiin. On niin hyvä, että en luovu tästä enää. Säästää hitosti aikaa ja vaivaa.

Ja kunto kivasti romahtaa, kun ei yhtään tule liikuntaa. Mutta kukin tavallaan. 

Mä taas en oikein näe marketeissa haahuilua kovin kummoisena kuntoiluna. Ainakin silloin, kun vielä marketeissa kävin, aika hitaasti joutui kävelemään ja pysähdellä piti usein odottaen, että toinen asiakas siirtyisi eteenpäin. Joskus jotkut asiakkaat pitivät "torikokouksiaan" keskellä hyllyjen välistä käytävää. Kassajonossa seisominenkaan ei mielestäni ole mitään kovin tehokasta hyötyliikuntaa. 

Mulla on koira ja käytän senkin ajan, mikä menisi marketeissa maleksemiseen, mieluummin koiran kanssa raittiissa ilmassa lenkkeillen. 

- eri - 

Markettiin voi kävellä. Tiesitkö?

Ja kantaa 5 kilometrin päästä viikon ruokaostokset ja muut päivittästavarat kissanhiekkapusseja myöten  kotiin? 

Onnistuu, jos laittaa onnistumaan. On olemassa apuvälineitä, joilla raskaatkin ostokset saa kävellen suht kevyesti kuskattua. Ja kun kaikilla ei ole kissanhiekkapusseja kannettavanaan, onnistuu vielä helpommin. 

Ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita ja asuvat niin erilaisissa paikoissa, että joillekin onnistuu 10 km kauppareissu, jolla haetaan viikon ruokaostokset koko perhelle ja vielä lemmikeillekin. Joku toinen taas tilaa mieluummin kotiinkuljetuksella ja kävelee sen 10 km metsässä koiransa kanssa. Jollain on niin pienet tulot, että ei ole järkevää käyttää vähiä rahojaan kotiinkuljetuksesta maksamiseen. Jollain toisella taas on pandemian aikana säästynyt tuhansia euroja, koska oikein mitään rahaa vaativaa ei tule nyt tehtyä. Jollain on kotonaan vain jääkaappi-pakastin -yhdistelmä eikä sellaiseen edes mahtuisi perheen viikon ruuat. Ja jos tilaisi monta kertaa viikossa, kuljetusmaksut nousisivat turhan suuriksi. En mäkään käyttäisi kotiinkuljetuspalvelua, jos joutuisin tilaamaan suunnilleen joka toinen päivä. Ja joku joutuu kuitenkin käymään kodin ulkopuolella töissä ja kauassa voi käydä kotimatkalla, joku toinen taas tekee etätöitä ja pystyy aikatauluttamaan työnsä siten, että pitää kahvitaukonsa silloin, kun kotiinkuljetus saapuu oven taakse. Jokainen tehköön ihan kuten itselleen parhaiten sopii.

Vierailija
242/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInulla oli aluksi periaatteellinen, enakkoluuloihin ja puhtaasti tietämättömyyteenkin perustuva vastustus. Luulin esimerkiksi virheellisesti, että kauppalasku kasvaisi kaikkine palvelumaksuineen (perheen kulu-Excel kertoo päinvastaisen totuuden). 

"Ongelmana" pidin myös sitä, että vieras ihminen klähmii ostoksia tuotteita keräillessään, mutta samalla tavallahan ne kaupan kassalla klähmiintyvät.

Puhumattakaan että niitä tuotteita on jo "klähmitty" lukuisia kertoja valmistus-, kuljetus- ja jälleenmyyntiprosessin aikana. En vain itse ymmärrä että miksi joillekin juuri se yksi hetki kun laitat tavaran kaupan hyllyltä ostoskärryyn on niin merkityksellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tämä on että yhtäkkiä on raivon vallassa pakko päästä ruokakauppaan haahuilemaan? Tilataanhan kaikki muutkin asiat jo netistä.

Ei kukaan ole kauppaan menossa raivon vallassa. Sen sijaan nettiostelijoilla on joku käsittämätön pillastuminen meneillään siitä, että kaikki eivät tilaa netistä. 

Minä olen taas saanut sellaisen käsityksen, että on jotenkin huonompaa tilata ruuat netin kautta. On jopa laiska kun ei kaupassa käy 

Onko sinulle mahdotonta ajatella, että molemmat voisivat olla yhtä hyviä vaihtoehtoja? Että ei tavittaisikaan aina vastakkainasetteluja?

Vierailija
244/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jää säästöönkin vaikka on heräteostoksiinkin varaa niin ettei olla ihan kaikkein köyhimpiin kuuluvia ainakaan vielä toistaiseksi. Korona ei ole mitään vaikuttanut. Kotiinkuljetusta en ota niin kauan kun olen täysissä ruumiin ja sielun voimissa valitsemaan itse sen mistä maksan. 

Tunnen köyhiä jotka ovat ostaneet heräteostoksia yli varojensa itsensä luottotiedottomiksi. Päälle päätteeksi vielä tehty lapsia joidenka elatusmaksut laskut laitettu veronmaksajille. Ei voi kaikkein köyhimmät tehdä heräteostoksia kun kun suurimmalla osalla ovat luottotiedot menneet. Ne tekevät tahallaan että ottavat kaikki luotot mitä saavat ja sitten jättää kaikki maksamatta. Kuinka jollain nuorellakin voi olla aivan järkyttävät peli velat tuli MTV-kolmoselta ihan äskettäin. 15v ne kuoleentuu ja kun välttelee palkkatyötä siihen asti niin kuka ne oikein maksaa tai korvaa. Moni työtön ei mene töihin ettei tarvitse koskaan velkojaan lyhentää. Olisi kiva ottaa pieni velka "lottovoitto" ja jättää se maksamatta jos ei tarvitsisi luottotietoja 15 vuoteen. 

Vierailija
245/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tämä on että yhtäkkiä on raivon vallassa pakko päästä ruokakauppaan haahuilemaan? Tilataanhan kaikki muutkin asiat jo netistä.

Ei kukaan ole kauppaan menossa raivon vallassa. Sen sijaan nettiostelijoilla on joku käsittämätön pillastuminen meneillään siitä, että kaikki eivät tilaa netistä. 

Minä olen taas saanut sellaisen käsityksen, että on jotenkin huonompaa tilata ruuat netin kautta. On jopa laiska kun ei kaupassa käy 

Onko sinulle mahdotonta ajatella, että molemmat voisivat olla yhtä hyviä vaihtoehtoja? Että ei tavittaisikaan aina vastakkainasetteluja?

Mitä tarkalleen tarkoitat?

Vierailija
246/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa ja toiseksi haluan valita ostokseni itse.

Olen tilannut kotiinkuljetuksena jo ennen koronaa ja täytyy sanoa, että siellä kaupassa osataan valita ne tuotteet jo paremmin kuin minä itse. Aina on tullut priima tavaraa eikä mitään valittamista, päinvastoin. 

Olen eri kuin tuo jolle vastasit mutta minulla taas on ihan päinvastaiset kokemukset... varsinkin hedelmiä ja vihanneksia tilatessa sieltä tulee ihmeellisen pieniä yksilöitä, ja kivikovia avokadoja ja mangoja (vaikka erikseen lukee että kypsiä/valmiita syömään). 

Etkö ole ikinä huomannut itse niitä valikoidessa, että koko kaupassa tarjolla oleva erä saattaa olla raakoja, vaikka ovat ns. syöntikypsiä. Harvoin niitä sopivan kypsänä saa ostettua, luki lapussa mitä tahansa.

Vierailija
247/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan isommat ostokset, jos pelkkä leipä ja maito on loppu, en näe järkeväksi tilata niitä kotiin. Kaikkia tarvitsemiani tuotteita ei myöskään saa kaupoista kotiin kuljetettuina. Myös akuutti tarve ajaa kauppaan.

Vierailija
248/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain itse ymmärrä että miksi joillekin juuri se yksi hetki kun laitat tavaran kaupan hyllyltä ostoskärryyn on niin merkityksellinen.

Jos ei parempaakaan ajankulua itselleen keksi, niin se hetki voi olla hyvinkin merkityksellinen. Tai monikossa: hetket. Hetket jotka äkkiä yhdistyvät tunneiksi, kymmeniksi tunneiksi jne. :)

Vierailija
249/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain itse ymmärrä että miksi joillekin juuri se yksi hetki kun laitat tavaran kaupan hyllyltä ostoskärryyn on niin merkityksellinen.

Jos ei parempaakaan ajankulua itselleen keksi, niin se hetki voi olla hyvinkin merkityksellinen. Tai monikossa: hetket. Hetket jotka äkkiä yhdistyvät tunneiksi, kymmeniksi tunneiksi jne. :)

Ok, eli täysin turha asia siis kyseessä.

Vierailija
250/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntumani on, että ihmisiä ei kiinnosta tai ei vain onnistu minkäänlainen ennakointi ostosten suhteen. Viikon ruokien tilaus nyt vaan on joillekin ylivoimainen ponnistus suunnittelun osalta.

Mutta annetaan niiden käydä kaupassa, jotka sinne joutuu sitten menemään ja tilataan me muut kotiin. Riittää niitä aikojakin meille sitten. :)

Vierailija
251/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä näin. Minä taas entisenä yrittäjänä tiedän, että aika on rahaa. Ei ole kovin vaikeaa perustella tätä "laiskuutta" itselleen ihan puhtaalla järjellä, vaikka tietenkin stressin vähentyminen on myös tunnetasolla motivoiva asia.

Vierailija
252/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tykkään käydä kaupassa

- visuaalisena ihmisenä minun on helpompi löytää tuotteet hyllystä kuin verkkokaupan toisinaan epäloogisista kategorioista

- minulla on tällä hetkellä enemmän aikaa kuin rahaa, joten säästän kotiinkuljetushinnan mieluummin muuhun

- kaupassakäynti on pieni päiväkävely, edestakaisin n. 3 km

- en tee varsinaisia heräteostoksia, vaan menen kauppalistan kanssa Lidliin ja Prismaan, mutta haluan kuitenkin katsoa, jos bongaan hyödyllisiä tarjouksia paikan päällä

- Lidlin tuotteita ei saa kotiinkuljetettuna

- haluan käydä kaupassa silloin, kun tarvitsen jotain, enkä odottaa viikon päästä vapautuvaa kuljetusaikaa

- toisinaan haluan pari olutta tai viinipullon, eikä niitä saa kotiinkuljetettuna

Vierailija
253/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInulla oli aluksi periaatteellinen, enakkoluuloihin ja puhtaasti tietämättömyyteenkin perustuva vastustus. Luulin esimerkiksi virheellisesti, että kauppalasku kasvaisi kaikkine palvelumaksuineen (perheen kulu-Excel kertoo päinvastaisen totuuden). 

"Ongelmana" pidin myös sitä, että vieras ihminen klähmii ostoksia tuotteita keräillessään, mutta samalla tavallahan ne kaupan kassalla klähmiintyvät.

Meinaatko, ettei niitä kukaan ole valmistuksen, kuljetuksen ja hyllyttämisen aikana koskenut, vasta kassalla joku klähmii?

Vierailija
254/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkalleen tarkoitat?

Että jokainen voi tehdä ostoksensa tasan siten kuin itse parhaaksi näkee eikä tarvitse kenenkään sanoa, että "noin ei saa tehdä koska sitä sun tätä". Nythän täälläkin koko ajan joko syytellään koronan levittämisestä jos käy kaupassa tai syytellään laiskuudesta jos ei käy. 

Vierailija
255/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntumani on, että ihmisiä ei kiinnosta tai ei vain onnistu minkäänlainen ennakointi ostosten suhteen. Viikon ruokien tilaus nyt vaan on joillekin ylivoimainen ponnistus suunnittelun osalta.

Mutta annetaan niiden käydä kaupassa, jotka sinne joutuu sitten menemään ja tilataan me muut kotiin. Riittää niitä aikojakin meille sitten. :)

Tässähän se. Suurehko osa porukasta ei ole kovin taitavaa elämisessä. Kaikki asiat tulee aina suurena yllätyksenä, ja syyllistetään muita kun kukaan ei erikseen varoittanut tms.

Vierailija
256/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- toisinaan haluan pari olutta tai viinipullon, eikä niitä saa kotiinkuljetettuna

Ettei tämä väitetty "toisinaan" selittäisi tilannettasi, jossa sanot sinulla olevan enemmän aikaa kuin rahaa? ;)

Vierailija
257/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan käydä kaupassa moikkaamassa kauppiasta ja työntekijöitä. Kiinnostaa tietää miten he pärjäävät näin korona-aikana ja ovatko jo saaneet rokotteet. Kun itse olen rokotettu niin katson että en enää voi sairastua ja levittää tautia eikä mihinkään rajoituksiin tai maskin käyttöön ole tarvetta.

Vierailija
258/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän se. Suurehko osa porukasta ei ole kovin taitavaa elämisessä. Kaikki asiat tulee aina suurena yllätyksenä, ja syyllistetään muita kun kukaan ei erikseen varoittanut tms.

Sekö sitten on taitavaa, että syytetään koronan levittämisestä ja itsekkyydestä, kun joku haluaa tehdä ostokset menemällä itse kauppaan? Itse suunnittelen aina viikon ruuat suurin piirtein valmiiksi ja teen ruokaostokset kerran viikossa. Silti koen, että on minulle parempi vaihtoehto mennä itse kauppaan. 

Vierailija
259/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, ettei niitä kukaan ole valmistuksen, kuljetuksen ja hyllyttämisen aikana koskenut, vasta kassalla joku klähmii?

En. Siksi en sitä ongelmana pidäkään ja laitoin koko sanan lainausmerkkeihin. Kyse oli puhtaasti epämääräisestä tunteesta alussa, ei järjellisestä asiasta. Ehkäpä liittyi siihen, että olisin alitajuisesti ja muutosvastarintaisena halunnut jäädä jumittamaan siihen ikiaikaiseen tuttuun kaavaan, jossa täytyy fyysisesti käydä pyörimässä ja hikoilemassa kaupan hyllyjen välissä vähintään se pari tuntia viikossa (muka).

Vierailija
260/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olisi kaupassa viihtyviä ihmisiä, ei olisi olemassa termiä Prisma-perhe. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme