Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät näin koronan aikana tilaa ruokia kaupasta kotiin?

Vierailija
26.02.2021 |

Vaan käyvät edelleen kaupassa

Kommentit (441)

Vierailija
281/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että jos asut kauppaa vastapäätä, pitäisi tilata kotiin? Odottaa tyyliin viikko sitä toimitusta ja maksaa siitä vielä kymppi ylimääräistä. Kun että kävelet siihen kauppaan ja vartissa oot jo takas kotona.

Vierailija
282/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helkutti vaikka olisi varaakin niin aika häpeällistä alkaa perustarvikkeita tilata kotiinkuljetuksella täysin terveet ihmiset kun pääsee kävelemäänkin. 

Vuodessa maksaisi 530 euroa tilata kaikki kerran viikossa kotiin. Tuolla summallahan saisi jo paljon ruokaa ja eläisi yksi ihminen monta kuukautta. 

Onko mielestäsi myös häpeällistä ostaa terveenä ihmisenä valmis ateria ravintolassa, kun kerran itsekin pystysit kokkaamaan? Tai ajaa taksilla, kun terve ihminen pääsee itsekin liikkumaan jalan? Tai ostaa perunoita kaupasta kun terve ihminenhän pystyy kasvattamaan ne itsekin? Oletko muuten itse rakentanut sen laitteen jolla postaat vauvapalstalle?

Miten parvekkeettomassa kerrostaloasunnossa kasvatetaan perunoita niin paljon, että niistä riittää ruokaa perheelle koko vuodeksi?

Terve aikuinen voisi asua omakotitalossa ja pitää kasvimaata? 

Eli pointti on siinä että alkuperäinen väite ruoan tilaamisen häpeällisyydestä oli täysin typerä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä elän niin pienellä rahalla, että ei ole yhtään ylimääräistä. Kaikki kotiin tilaaminen maksaa kuitenkin. Kaupassa saa käydä maski päällä ja niin kauan kuin on kaupat auki, aion myös käydä siellä. Mieluiten myöhään illalla, kun on vähemmän väkeä ja kaikki alennukset tapissa. 

Vierailija
284/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helkutti vaikka olisi varaakin niin aika häpeällistä alkaa perustarvikkeita tilata kotiinkuljetuksella täysin terveet ihmiset kun pääsee kävelemäänkin. 

Vuodessa maksaisi 530 euroa tilata kaikki kerran viikossa kotiin. Tuolla summallahan saisi jo paljon ruokaa ja eläisi yksi ihminen monta kuukautta. 

Onko mielestäsi myös häpeällistä ostaa terveenä ihmisenä valmis ateria ravintolassa, kun kerran itsekin pystysit kokkaamaan? Tai ajaa taksilla, kun terve ihminen pääsee itsekin liikkumaan jalan? Tai ostaa perunoita kaupasta kun terve ihminenhän pystyy kasvattamaan ne itsekin? Oletko muuten itse rakentanut sen laitteen jolla postaat vauvapalstalle?

Joo jos pystyn saman itsekkin kokkaamaan niin miksi maksaa siitä että joku muu sen saman kokkaa. Mitä järkeä ostaa jos pystyy itse kasvattamaan. Tekee itse niin paljon kun pystyy ja sitten hyödyntää muiden keksimää loput. Sitähän varten muut ihmiset ovat jos ei ihan kaikkea itse keksi eikä itse ehdi keksimään:D Silloin hyödynnetään muiden ideoita. Laitteiden rakentaminen ei ole mun juttu mutta ole muita ideoita jakanut sellaisille jotka eivät ole ihan itse hokanneet :D

Vierailija
285/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä elän niin pienellä rahalla, että ei ole yhtään ylimääräistä. Kaikki kotiin tilaaminen maksaa kuitenkin. Kaupassa saa käydä maski päällä ja niin kauan kuin on kaupat auki, aion myös käydä siellä. Mieluiten myöhään illalla, kun on vähemmän väkeä ja kaikki alennukset tapissa. 

Totta kai saa käydä, ei varmaan mikään yhteiskunta ole estänyt ruokaostosten tekemistä korona-aikana. Täällä meilläkin missä asutaan, oli kuukausitolkulla kaikki paikat kiinni, paitsi ruokakaupat.  

Kysymyshän nyt onkin siitä että mikä on omissa olosuhteissa järkevin toimintamalli. Useimmat ihmiset mieltää että se oma totunnainen tapa on paras.

Vierailija
286/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tämä on että yhtäkkiä on raivon vallassa pakko päästä ruokakauppaan haahuilemaan? Tilataanhan kaikki muutkin asiat jo netistä.

Moni ei harrasta nettishoppailua. Turha yleistää, kaikki eivät toimi kuten sitä.

Vierailija
287/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woltista tilaan välillä, mutta haluan syödä sitä, mitä sinä päivänä tekee mieli, joten vaikea ennakoida mielihaluja.

Vierailija
288/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo jos pystyn saman itsekkin kokkaamaan niin miksi maksaa siitä että joku muu sen saman kokkaa. Mitä järkeä ostaa jos pystyy itse kasvattamaan. Tekee itse niin paljon kun pystyy ja sitten hyödyntää muiden keksimää loput. Sitähän varten muut ihmiset ovat jos ei ihan kaikkea itse keksi eikä itse ehdi keksimään:D Silloin hyödynnetään muiden ideoita. Laitteiden rakentaminen ei ole mun juttu mutta ole muita ideoita jakanut sellaisille jotka eivät ole ihan itse hokanneet :D

Niin, mutta mielestäsi kuitenkin muut jotka tilaa ruoat kotiinkuljetuksella on häpeällisiä? Ymmärrätkö että teet melkoisen kategorisia yleistyksiä muiden kuin itsesi toiminnasta?

Vierailija
289/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntumani on, että ihmisiä ei kiinnosta tai ei vain onnistu minkäänlainen ennakointi ostosten suhteen. Viikon ruokien tilaus nyt vaan on joillekin ylivoimainen ponnistus suunnittelun osalta.

Mutta annetaan niiden käydä kaupassa, jotka sinne joutuu sitten menemään ja tilataan me muut kotiin. Riittää niitä aikojakin meille sitten. :)

Tässähän se. Suurehko osa porukasta ei ole kovin taitavaa elämisessä. Kaikki asiat tulee aina suurena yllätyksenä, ja syyllistetään muita kun kukaan ei erikseen varoittanut tms.

Sekö sitten on taitavaa, että syytetään koronan levittämisestä ja itsekkyydestä, kun joku haluaa tehdä ostokset menemällä itse kauppaan? Itse suunnittelen aina viikon ruuat suurin piirtein valmiiksi ja teen ruokaostokset kerran viikossa. Silti koen, että on minulle parempi vaihtoehto mennä itse kauppaan. 

Itse en syyllistä. Olen tässäkin keskustelussa jo todennut että mielestäni tasapainoinen maalaisjärkinen näkemys on se, että lähikontakteja kannattaa välttää siinä määrin kuin se omissa olosuhteissa on järkevää. Omalla kohdallani olen tämän perusteella tehnyt arvion että pääsääntöisesti tilaan ruoat kotiinkuljetuksella.

Jotta saisin kaupassa aikaan merkittävän lähikontaktin, siihen pitäisi jo tosissaan panostaa :D

Ei minun käsittääkseni. Jos teen kaupassa isot viikon ostokset, menee siellä kaupassa olemiseen helposti tunti tai enemmäkin. Kyllä siinä on ihan hyvin mahdollisuuksia saada merkittävä lähikontakti. 

Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita että kategorisesti kaupassa ei kenenkään pitäisi käydä, mutta on järkevää ymmärtää että jonkinasteinen riski siihen sisältyy.

TUNTI???? Mitä sinä siellä kaupassa oikein teet? Itse en saa mitenkään menemään edes puolta tuntia, vaikka käyn pääosin ostoksilla isossa Prismassa ja ostan aina viikon ruuat kerralla. 

Toisilla menee pidempään, toisilla lyhyempi aika. Riippuu monesta tekijästä: kuinka paljon erilaista tavaraa pitää ostaa, kuinka pitkäksi ajaksi, kuinka monelle hengelle jne.

Sinulla siis menee ilmeisesti alle puoli tuntia, mutta se ei tannut olla tässä pointti? Lisäksi en ihmettelisi jos arvioisit kaupassaoloajan alakanttiin.

Ei ole vaikea tietää aikaa, kun kello on keksitty ja osaa sitä tulkita. Vaikka ostaisin armeijalle ruokaa, en saisi aikaa menemään tuntia. Ellen sitten jokaista tuotetta erikseen hipelöisi ja silittelisi ja jäisi muuten vaan haahuilemaan hyllyjen väliin. Jos koronan välttäminen on pointti, ei pitäisi olla mitään syytä olla yhtään ylimääräistä minuuttia kaupassa. 

Vierailija
290/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntumani on, että ihmisiä ei kiinnosta tai ei vain onnistu minkäänlainen ennakointi ostosten suhteen. Viikon ruokien tilaus nyt vaan on joillekin ylivoimainen ponnistus suunnittelun osalta.

Mutta annetaan niiden käydä kaupassa, jotka sinne joutuu sitten menemään ja tilataan me muut kotiin. Riittää niitä aikojakin meille sitten. :)

Tässähän se. Suurehko osa porukasta ei ole kovin taitavaa elämisessä. Kaikki asiat tulee aina suurena yllätyksenä, ja syyllistetään muita kun kukaan ei erikseen varoittanut tms.

Nämä kommentit on ihan timangia. Kiitos naulan kantaa osumisesta. Suunnittelu on tosiaan taitolaji, kaikki ei oo hoksanneet jutun juonta siinä. Ja just toi hämmästyminen arkiasioiden ääressä ja sitten vastuun vyöryttäminen ulkopuoliselle. Uhriutuminen.

Vierailija
291/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin eläkeläisenä.nivelrikko polveni kantaa viellä.lääkäri sano kipuun lääke liike! Kannan siis ravintoni repussani kotia. käsissä työperäiset vammat.Lisäksi numero sokea.Syy ei pankki tunnuksia.Pankki kortti on.Ei ole äly puhelin,ei rahaa ostaa.Hipaisu laiteet käteni ei toimi.S-Pankki maksaa peruslaskuni suoramaksuna.Velkaa ei ole. Noudatan ohjeistukset käyn siis kaupassa maski naamalla 2m. väli.En jää masktomien eläkeläis mumojen kanssa puhu kauppa matkallani. Aamu herään kyllä 5-6h. Nukutuani 7h putkeen.Kuluma säryt, ymm.Kehoni kroppani ei toimi ja joudun odotelee 3h. päästäkseni ulos. Joten todella en kaupassa aamut 7-8. ole.Ihan omalla ajallani,oiketetusti työeläkeelä elän.Naisen työ-eläke pienempi kuin miehen.En myöskään käytä julkista liikenne metroa en pussia. Ei se kauppa kassi kotiin ilmasta ole! Helppo tilata kun perhe ja tulot isomat kuin 1-naisen työ-eläke.Ei tarvitse joka euroa käntää vääntää silloin.Käyn yksityinen hammaslääkäri puolen vuoden välein ,jotta hymy edes ok. Siihen on aikaa säästä 6kk.kerralla.Halpaa ei ole,mutta palvelu laadukasta ja hyvää!( luki häiriöisenä voi txt olla virheet anteeksi se)

Vierailija
292/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten parvekkeettomassa kerrostaloasunnossa kasvatetaan perunoita niin paljon, että niistä riittää ruokaa perheelle koko vuodeksi?

Terve aikuinen voisi asua omakotitalossa ja pitää kasvimaata? 

Eli pointti on siinä että alkuperäinen väite ruoan tilaamisen häpeällisyydestä oli täysin typerä.

Ei voisi, kun ei rahat riitä talon hankintaa. Sen sijaan minustakin on hieman häpeällistä tilata ruokaa kotiin. Kai se on joku sisäänrakennettu malli siitä, että aikuista ihmistä ei muiden tarvitse passata. Myönnän suoraan, että olen tämän asian suhteen vähän liiankin jääräpäinen. Eikä se nyt liity kauppa-asiointiin. 

Vierailija
293/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PK-seudulla on vaikea saada sopivaa aikaa. On niin paljon käyttäjiä

Vierailija
294/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa miksikö en tilaa?

Kuljetus S-etukortilla alkaen 9,90 €, K-kaupoissa 9,95. Työtön saa noilla rahoilla taiottua monen päivän ruuat. Muutaman kerran olen käynyt noutamassa ostokset, keräilymaksu n. 5 € sekä S- K-kaupoilla. 

Ja rehellisyyden nimissä: näinä aikoina kaupassa käynti pari kertaa viikossa piristää kun en voi nähdä ketään sukulaisia ja ystäviä. 

Vierailija
295/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saa käydä, ei varmaan mikään yhteiskunta ole estänyt ruokaostosten tekemistä korona-aikana. Täällä meilläkin missä asutaan, oli kuukausitolkulla kaikki paikat kiinni, paitsi ruokakaupat.  

Kysymyshän nyt onkin siitä että mikä on omissa olosuhteissa järkevin toimintamalli. Useimmat ihmiset mieltää että se oma totunnainen tapa on paras.

En tiedä oletko AP,  mutta käsitin otsikon niin että pitää jotenkin perustella miksi EI tilaa kotiinkuljetusta. Että se tilaaminen olisi jotenkin oletusarvoisesti oikea vaihtoehto. 

Lisään vielä, että asun noin 100 metrin päässä kaupasta, eli kotiin tilaaminen olisi aika tuhlausta. -sama 

Vierailija
296/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos asut kauppaa vastapäätä, pitäisi tilata kotiin? Odottaa tyyliin viikko sitä toimitusta ja maksaa siitä vielä kymppi ylimääräistä. Kun että kävelet siihen kauppaan ja vartissa oot jo takas kotona.

Se olisi kyllä vastuuttomuuden huippu, jos muutaman metrin päästä tilaisi ruuat kotiin kannettuina. Siinä menee ihan turhaan polttoainetta, pakkausmateriaalia jne. Puhumattakaan tosiaan ajasta ja rahasta, joka siihen menisi.  

Vierailija
297/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä se sinua haittaa, jos toiset käyvät ostamassa ostoksensa fyysisestä kaupasta? He eivät silloin tilaa netistä, jolloin sinä saat oman tilauksesi kotiin nopeammin. Vastaavasti meitä fyysisesti asioivia ei haittaa, kun osa tilaa netistä, kun meille on silloin lyhyemmät kassajonot, eikä myöskään ole niin paljon niitä kaupan hyllyjen edessä pälyileviä tyyppejä, jotka seisoskelevat siinä hyllyn edessä minuuttitolkulla, kun eivät osaa päättää, mitä ostaisivat. Eli se on win-win molemmille osapuolille, että osa asioi fyysisesti ja osa tilaa netistä.

Vierailija
298/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö sitten on taitavaa, että syytetään koronan levittämisestä ja itsekkyydestä, kun joku haluaa tehdä ostokset menemällä itse kauppaan? Itse suunnittelen aina viikon ruuat suurin piirtein valmiiksi ja teen ruokaostokset kerran viikossa. Silti koen, että on minulle parempi vaihtoehto mennä itse kauppaan. 

Itse en syyllistä. Olen tässäkin keskustelussa jo todennut että mielestäni tasapainoinen maalaisjärkinen näkemys on se, että lähikontakteja kannattaa välttää siinä määrin kuin se omissa olosuhteissa on järkevää. Omalla kohdallani olen tämän perusteella tehnyt arvion että pääsääntöisesti tilaan ruoat kotiinkuljetuksella.

Jotta saisin kaupassa aikaan merkittävän lähikontaktin, siihen pitäisi jo tosissaan panostaa :D

Ei minun käsittääkseni. Jos teen kaupassa isot viikon ostokset, menee siellä kaupassa olemiseen helposti tunti tai enemmäkin. Kyllä siinä on ihan hyvin mahdollisuuksia saada merkittävä lähikontakti. 

Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita että kategorisesti kaupassa ei kenenkään pitäisi käydä, mutta on järkevää ymmärtää että jonkinasteinen riski siihen sisältyy.

TUNTI???? Mitä sinä siellä kaupassa oikein teet? Itse en saa mitenkään menemään edes puolta tuntia, vaikka käyn pääosin ostoksilla isossa Prismassa ja ostan aina viikon ruuat kerralla. 

Toisilla menee pidempään, toisilla lyhyempi aika. Riippuu monesta tekijästä: kuinka paljon erilaista tavaraa pitää ostaa, kuinka pitkäksi ajaksi, kuinka monelle hengelle jne.

Sinulla siis menee ilmeisesti alle puoli tuntia, mutta se ei tannut olla tässä pointti? Lisäksi en ihmettelisi jos arvioisit kaupassaoloajan alakanttiin.

Ei ole vaikea tietää aikaa, kun kello on keksitty ja osaa sitä tulkita. Vaikka ostaisin armeijalle ruokaa, en saisi aikaa menemään tuntia. Ellen sitten jokaista tuotetta erikseen hipelöisi ja silittelisi ja jäisi muuten vaan haahuilemaan hyllyjen väliin. Jos koronan välttäminen on pointti, ei pitäisi olla mitään syytä olla yhtään ylimääräistä minuuttia kaupassa. 

Edelleenkään se että meneekö kaupassa 35 min vai 90 min ei tainnut olla se pointti? Jos koronan välttäminen on pointti, niin henkilö mahdollisesti pyrkii välttämään koko kaupassa käynnin. 

Lisäksi tekisi mieli sanoa että, jos tekisit armeijalle ruokaostokset, et varmaankaan alle tunnissa selviäsi. Mutta jätän nyt sanomatta tällä kertaa =D

Vierailija
299/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään se että meneekö kaupassa 35 min vai 90 min ei tainnut olla se pointti? Jos koronan välttäminen on pointti, niin henkilö mahdollisesti pyrkii välttämään koko kaupassa käynnin. 

Lisäksi tekisi mieli sanoa että, jos tekisit armeijalle ruokaostokset, et varmaankaan alle tunnissa selviäsi. Mutta jätän nyt sanomatta tällä kertaa =D

Itse asiassa oli. Miksi pitäisi haahuilla kaupassa yli tunti näin riskiaikana, kun asiat voi hoitaa alle puolessa tuosta ajasta. Ei se koronan riski ainakaan vähene, jos kauppaan jää asumaan. Voit tulla koska tahansa kellottamaan, jos et usko, että kaupasta selviää helposti isoillakin ostoksilla reilusti alle tunnissa. 

Vierailija
300/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta mielestäsi kuitenkin muut jotka tilaa ruoat kotiinkuljetuksella on häpeällisiä? Ymmärrätkö että teet melkoisen kategorisia yleistyksiä muiden kuin itsesi toiminnasta?

Ei se mitään häpeällistä ole jos ei ole ihan terve tai jos vaan on ylimääräistä rahaa mutta olen vaan sanonut että kun minulla ei ole mitään sairauden oireita niin kauan käyn itse valitsemassa ruokani ja sillä selvä ellei hallitus siihen puutu. Vaikka olisi kuinka paljon rahaa niin en perustarvikkeiden shoppailusta jättimarketissa luovu ja anna sitä iloa jollekkin muulle sillä se on tärkein viikottainen harrastukseni muiden harrastuksieni lisäksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän