Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on kuukaudessa n. 80 euroa ja tuloja ja sen takia minulle ei voida myöntää toimeentulotukea pidemmälle ajalle. Onko asiantutnijoita paikalla - onko tämä ihan normaali käytäntö?

Vierailija
26.02.2021 |

Eli missään kuussa tuloni eivät ylitä sitä 150 euroa, mikä on siis sallittu määrä tienata ilman, että se vaikuttaa toimeentulon suuruteen. Olen nyt puoli vuotta joutunut tekemään hakemuksen joka kuukausi, vaikka tuloni ovat pysyneet n. 100 eurossa. Kun pyydän, että päätös tehdään pidemmälle ajalle vedotaan aina noihin ansiotulohini - jotka siis ovat pysyneet alle 150 euron koko sen ajan kun olen toimeentulotukea saanut.

Minkä takia kela toimii kohdallani näin?
Mielestäni tämä on a) kiusaamista ja b) turhaa työtä kelan työntekijöille.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma jos paperin täyttäminen ja muutaman minuutin oman ajan käyttäminen kerran kuussa rahaa vastaan on noin suuri haaste. Turha toivoakaan työllistymisestä näissä tapauksissa.

Vierailija
22/29 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi linjoilla joku kelan työntekijä, olisi mukava kuulla tähän käytäntöön joku perustelu.

Ap

Jos tulosi eivät ole joka kuukausi eurolleen samat, ei toimeentulotukea voi laskea kuin kuukaudeksi kerrallaan. Täysin loogista, koska toimeentulotuen määrä lasketaan nimenomaan tulojen perusteella. En ole Kelassa töissä, mutta tt-tukea olen saanut aika kauan. Ihan selkokielellä on ohjeissa selitetty, miksi vaihtelevilla tuloilla ei saa päätöstä kuin kuukaudeksi kerrallaan.  

Itse ollut tt-tuella 8 vuotta (turha syyllistää, olin töissä 32 vuotta ja haen tuloksetta vammautumiseen työkyvyttömyyseläkettä) ja se on täysin arpapeliä tuleeko 1kk vai 3kk vai 6kk vai mikä päätös.

Eli ei perustu mihinkään lakiin vaan on täysin työntekijän mielivaltaa. Viimeksi tuli lokakuussa 3kk. Sitten taas tuli 1kk. Kesällä tuli 2kk. Sitä ennen monta kuukautta peräkkäin 1kk.

Nyt tuli taas helmikuussa 1kk päätös.

Yhtään mikäänhän ei siis tuloissani ole näinä 8 vuotena muuttunut. Eli yksinkertaisesti käsittelijöiden kusipäisyyttä.

V'ttumaisille asiakkaille tehdäänkin juuri noin. Kivoille annetaan aina 6kk kerralla. 

Miten voi olla "vittumainen" jos ei ole ikinä elämässään sinne soittanut ja tehnyt kaikki hakemukset paperisena (Kelaan siirron jälkeen sähköisesti)? En ole eläissäni edes lähettänyt viestiä tuon viestipalvelun kautta kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tuloja on noin vähän, mikset hanki enemmän tuloja niin ei tarvitse laittaa hakemusta ollenkaan.

Vierailija
24/29 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap meinasi pärjätä työelämässä, jos parin minuutin hakemusprosessi jo on ylivoimainen?

Vierailija
25/29 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi tuloja on noin vähän, mikset hanki enemmän tuloja niin ei tarvitse laittaa hakemusta ollenkaan.

Liikaa vaivaa

t. ap 

Vierailija
26/29 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätöksen pituuteen vaikuttaa luultavasti juuri tuo, ettei sinulla ole muut etuudet haettuna tai ovat vireillä. 

Vierailija
27/29 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa vaivaa

t. ap 

Eli oletan ettet halua nähdä edes sitä viiden minuutin vaivaa kerran kuussa jatkohakemuksen täyttämistä varten? Haluasit rahat mutta tekemättä mitään tiliä tienesteistäsi kuukausimääriin?

Minun matikallani tuon 80 euron ansaitseminen aiheuttaa sinulle muutaman minuutin ylimääräisen vaivannäön kuukausittain. Hyötysuhde vaivaan nähden on sittenkin aika kannattava. Jopa tänne valituksen sepustaminen ja kommentteihin vastailu varmaan vei paljon kauemmin aikaa.

Keskity nyt vaan todellisiin ongelmiin elämässäsi äläkä takerru tällaisiin joutaviin pikkuharmeihin.

Vierailija
28/29 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko peräti hakijan edun mukaista myöntää lyhyemmälle jaksolle, jos kerta on jokin leikkuri toimeentulotukeen vaikuttamattomien tulojen määrässä. 

Vierailija
29/29 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittelijä kirjoitti:

Valitettavasti ansiotulojen saavan kohdalla se on käytäntö. Älytöntä, siitä olemme täysin samaa mieltä. Toimeentulotukilaki on sitten kankea tässä.

Tavallaan ymmärrän tuon logiikan siinä taustalla, että joskus ne ansiotulot voi olla isommatkin ja sitten ne vaikuttaa. Ni varuiksi ei tehdä päätöstä pidemmäksi aikaa.

Päätöksen voi toki korjata, eli "tasata" huomioiden takautuvasti seuraavassa tt-hakemuksessa, mikäli tuloja tulisi joltain kuukaudelta yllättäen runsaammin.

Niuho virkailija päättänyt näin, että joka kuukausi juoksuttaa absurdisti lippuja ja lappuja aina uuteen hakemukseen.

Fiksumpi virkailija tekisi pitempiaikaisen esim 3kk toimeentulotukipäätöksen kerrallaan.

Kyllä virkailija/käsittelijä pystyy vaikuttamaan aika paljonkin hakemuksen järkevään käsittelyyn.