Kadun omakotitaloon muuttamista koska mies ei ole kätevä käsistään ja ksikkeen menee liikaa rahaa. Kokoajan kuluja. Itse en ole päässyt esim kampaajalle yli vuoteen.
Ja kosmetologilla käynnistä on jo yli 5v. Vaatteetkin ovat kirpparilta.
Kommentit (130)
20, maksaa ne puutkin.... Kyllä sillä on väliä mikä lämmitysmuoto on. Meidän talossa 359neliötä viimeisin sähkölasku oli kokonaisuudessaan 180€ eikä tarvii pitää villasukkia jalassa ;)
Omassa talossa vuosittain räystäiden putsaus, katon kunnon tarkistaminen, polttopuut, sekä katsoa pannuhuoneen mittaristot että kulutusluvut yms. Kunnossa sekä kaksi kertaa vuoteen ilmansuodattimen vaihto, mitä näistä et osaa tehdä itse tai miehesi? Välillä malaamista, terassin käsittelyä yms. , mutta ei joka vuosi.. isot rempat sitten erikseen. Eikä nuo talon kulut esim. Kiinteistövero voi olla yllätyksiä jos ottaa yhtään asioista selvää
Mä kyllä ymmärrän ongelman. Mekin asumme vanhahkossa ok-talossa ja jos minäkin olisin syntynyt peukalo keskellä kämmentä niin kalliiksi tulisi.
Mulla on kätevä mies, mut meillä ei oo ollu rahaa ostaa omakotitaloa.
Kerrostalossa asutaan ja mökki on missä miehellä puuhaa riittää.
Olen asunut melkein aina omakotitalossa ja meillä on ollut helppoa ja rahatkin on riittänyt. Mitään kätevyysongelmaakaan ei ole tullut, vaikka ihan peruskoulupohjalta noita pieniä pintaremontteja tehdään. Minullakin oli koulussa vain tekstiilityö, mutta tapetteja olen laittanut tälläkin viikolla.
Laita se mies parturikurssille, niin se voi leikata sun hiukset. Muuten opettele laittaan ite.
Mä asun yhden ihmisen tuloilla vanhassa okt:ssa ja ihan riittää kampaajaankin rahat. Talo ei ole tip top, mutta ei sen tarttekaan olla. Pikkuhiljaa remppailen kuntoon. Talvella ei tartte olla +22 C lämmintä sisällä, kyllä 18-19 C riittää ihan hyvin.
Toki akuutit viat täytyy heti korjata (esim. jos katto vuotaa), mutta ei niitä nyt koko ajan tule :-D
Ei kaikkea vaan tullut selvitettyä aikanaan. Kuten sanoin onneksi tulotaso on noussut ja nyt on rahaa teettää ulkopuolisella se mitä ei itse osata tai ehditä. Ja maksaa se sähkökin. Silti riittää ymmärrystä aloittajalle.
Elämä on sellaista, ettei aina osaa varautua kaikkeen ja voi tulla yllätyksiä, vaikka varautuisi.
Onneksi minuun ei pesiydy helpolla lannistuminen tai muiden haukkuminen. SIksi ehkä olen päässyt pidemmälle työelämässä ja ihmissuhteissa.
Tsemppiä sinullekin!
Terveisin (napa)kymppi ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, niin MITÄ KULUJA KOKO AJAN mitkä ei liity normaaleihin asumiskuluihin sähkö vesi jne.
ESIM KIINTEISTÖVERO. LISÄKSI SÄHKÖLASKU ON SUUREMPI. MIKÄLI TALO EI OLE UPOUUSI, TULEE MONENLAISTA PIENTÄ FIKSAUSTA MYÖS.
Esim. kiinteistövero.......?
Meillä se on 200 euroa VUODESSA. Johan onkin jatkuva kulu.
Monenlaista pientä fiksausta. No joo, me tosiaan ostettiin vanha talo, ja maksettiin laina pois yhdeksässä vuodessa. Sinä aikana ei tehty juuri mitään sen kummempaa kuin tapetoitiin joku huone ja maalattiin jotain. Hanat myös vaihdettiin. Muuten elettiin siinä ihan mukavasti talon ollessa alkuperäiskunnossa. Ei meitä haitannut.
Sitten vasta kun laina oli maksettu pois, alettiin miettiä talon isompia remontteja. Pikkuhiljaa on tehty kaikki, mitä tehdä voi. Ihan rauhassa saa nämä remonttifirmojen edustajat kierrellä täällä ja etsiskellä kohteita, mistä voisi saada rahaa. Kaikki on tehty. Eri ole yhtään mitään, mitä vielä voisi tehdä, ellei sitten myllertäisi pihaa ihan uuteen uskoon, mutta ei haluta.
Ei me ole jouduttu elämään kurjuudessa tämän takia. Kaikkea on pystytty hankkimaan mitä on haluttu.
No me ollaan oltu molemmat koko ajan töissä, minä tosin pienipalkkainen. Tästä ei pois muuteta kuin pakon edessä eli ehkä sitten kun tulee vanhaksi. Toisaalta kyllä naapurissa asui vanha pari siinä omatekemässä talossaan kumpikin elämänsä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan kuluja??siis mitä kuluja?? Asunut omakotitalossa jo 20v tosin ei samassa mutta että koko ajan kuluja? Mitä?
Tässä samassa talossa tulee kohta 40v asuttua, eikä normaaleja kuluja lukuunottamatta mitään ylläreitä ole ikinä tullut. Joillekin tosin saattaa olla ylimääräisiä kuluja esim. sähkölasku, vesilasku, lämmityskulut, jätemaksu, ym ihan jokapäiväiset asiat.
Jopa suuremmat rempat on ihan normaalikuluja.
Mitä nämä kuvittelee, mitään ei osata tehdä, ei edes asua ok-talossa ja kuitenkin sinne on väkisin hakeuduttu.
Toki , jos niin kädetöntä sakkia ovat, ettei mitään osaa, niin kyllä kuluja tulee ja paljon tuleekin, kun joka asiaan on joku tilattava tekemään.
Tulee yllätyksenä kiinteistövero ja sähkölasku?? Lumihiutale AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan kuluja??siis mitä kuluja?? Asunut omakotitalossa jo 20v tosin ei samassa mutta että koko ajan kuluja? Mitä?
Tässä samassa talossa tulee kohta 40v asuttua, eikä normaaleja kuluja lukuunottamatta mitään ylläreitä ole ikinä tullut. Joillekin tosin saattaa olla ylimääräisiä kuluja esim. sähkölasku, vesilasku, lämmityskulut, jätemaksu, ym ihan jokapäiväiset asiat.
Jopa suuremmat rempat on ihan normaalikuluja.
Mitä nämä kuvittelee, mitään ei osata tehdä, ei edes asua ok-talossa ja kuitenkin sinne on väkisin hakeuduttu.
Toki , jos niin kädetöntä sakkia ovat, ettei mitään osaa, niin kyllä kuluja tulee ja paljon tuleekin, kun joka asiaan on joku tilattava tekemään.
Tässä esimerkki, kun ei oikeasti ymmärretä mitä on tehtävä talon ylläpidossa 40 vuodessa... Kaikkea ei vaan voi tehdä itse, vaikka osaisi, ilman lupia. Tai jos keittiö, kylppäri, maalipinnat ulkona, ym on alkuperäistä niin ei ole tajuttu mistään mitään...
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole okt-asujiksi. Itse olen onnellinen, että myytiin talo 5 v. kituuttamisen jälkeen, ostettiin kolmio ja muutettiin takaisin kerrostaloon, keskustan alueelle. Ensimmäinen askel on hyväksyä tosiasiat ja laatii toimintasuunnitelman. Ei saa jymähtää orjaleirille ja jäädä kituuttamaan. Pitää toimia. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Siinä omakotitalon orjaleirillä piiskaa heiluttaa se asukki itse, ei kukaan muu. Ihan oma asia, miten paljon sitä haluaa hutkia.
Omakotitalon omistamisessa vajaan kymmenen vuoden aikana ylivoimaisesti parhaat hetket olivat se hetki kun talo oli ostettu ja saatiin avaimet käteen ja se, kun talo meni lopultakin kaupaksi. Ei koskaan enää työleiriä ja rahareikää nimeltä omakotitalo. Pihatyöt, lumityöt, remontit, yllätyskulut, energiakustannukset, vakuutukset, iso höyryävä läjä stressiä ja menoeriä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, täällä vain usein saa moitteita ei kannustusta. Työmäärä yllätti minutkin, samoin rahan kuluminen. AIkaisemmin rivitalossa asuessa kulut oli maltillisemmat. Ostaessa omakotitaloa emme todella ymmärtäneet mitkä talon rakennusvaiheessa tehdyt ratkaisut olisi olleet tärkeitä arvioida mm. lämmitysmuoto. Meillä suorasähkö joka pakkaskuukausina maksaa siirotineen 500e/kk.
Kymmenessä vuodessa tilanne on vakiintunut. Tulotaso onneksi noussut. Silti en ole tuhlaileva ja käy kampaajalla kuin kahdesti vuodessa. Olen oppinut nauttimaan muulla tavoin. Taloremontteihin on säästetty ja laina lyhenee onneksi.
Tsemppiä!
Se oli vähän tuon suorasähkön kanssa niin että halpa rakentaa kallis käyttää. Rakennusvaiheesa moni ajattelee vain sitä senhetkistä kulua, ei tulevia vuosia. Mutta helppohan se on vaihtaa. Kattila vaan jonnekin alakertaan ja puita/öljyä/maakaasua... tai ilmavesilämpöpumppu/maalämpö.... töitä vähän teett'' mutta on halvempaa käyttää kuin s.sähkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole okt-asujiksi. Itse olen onnellinen, että myytiin talo 5 v. kituuttamisen jälkeen, ostettiin kolmio ja muutettiin takaisin kerrostaloon, keskustan alueelle. Ensimmäinen askel on hyväksyä tosiasiat ja laatii toimintasuunnitelman. Ei saa jymähtää orjaleirille ja jäädä kituuttamaan. Pitää toimia. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Siinä omakotitalon orjaleirillä piiskaa heiluttaa se asukki itse, ei kukaan muu. Ihan oma asia, miten paljon sitä haluaa hutkia.
Niinpä. Omakotitalo sopii hyvin yksin asuvalle ADHD-remppa-multasormelle jolla ei ole mitään muuta elämää tai velvoitteita kuin talo ja sen eteen tehtävät asiat. Kenellekään muulle en suosittelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, täällä vain usein saa moitteita ei kannustusta. Työmäärä yllätti minutkin, samoin rahan kuluminen. AIkaisemmin rivitalossa asuessa kulut oli maltillisemmat. Ostaessa omakotitaloa emme todella ymmärtäneet mitkä talon rakennusvaiheessa tehdyt ratkaisut olisi olleet tärkeitä arvioida mm. lämmitysmuoto. Meillä suorasähkö joka pakkaskuukausina maksaa siirotineen 500e/kk.
Kymmenessä vuodessa tilanne on vakiintunut. Tulotaso onneksi noussut. Silti en ole tuhlaileva ja käy kampaajalla kuin kahdesti vuodessa. Olen oppinut nauttimaan muulla tavoin. Taloremontteihin on säästetty ja laina lyhenee onneksi.
Tsemppiä!
Se oli vähän tuon suorasähkön kanssa niin että halpa rakentaa kallis käyttää. Rakennusvaiheesa moni ajattelee vain sitä senhetkistä kulua, ei tulevia vuosia. Mutta helppohan se on vaihtaa. Kattila vaan jonnekin alakertaan ja puita/öljyä/maakaasua... tai ilmavesilämpöpumppu/maalämpö.... töitä vähän teett'' mutta on halvempaa käyttää kuin s.sähkö
Keskivertomamman mielestä kaikki taloon liittyvä on helppoa, jos joku muu tekee aivotyön, fyysiset työt ja kantaa raskaimmat taloudelliset riskit ja taakat.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän mitä kuluja teillä menee "kaikkeen?"
Mutta eipä siinä, muuta takaisin sinne kerrostaloon. Siellä ei tosiaan ole kaikkea. Siellä ei itse asiassa ole yhtään mitään. Se on narisevien akkojen ja kädettömien äijien asumismuoto. Siellä voi pelata tietsikkaa ja juoda sidukkaa parvekkeella ja polttaa tupakkaa, jaa niin mutta siellä on ne naapurit jotka valittaa tupakansavusta...
Heh. En narise, en ole kädetön, en pelaa, en juo, en tupakoi...asun kerrostalossa. Mökillä voin puuhata muuta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, niin MITÄ KULUJA KOKO AJAN mitkä ei liity normaaleihin asumiskuluihin sähkö vesi jne.
ESIM KIINTEISTÖVERO. LISÄKSI SÄHKÖLASKU ON SUUREMPI. MIKÄLI TALO EI OLE UPOUUSI, TULEE MONENLAISTA PIENTÄ FIKSAUSTA MYÖS.
Kiinteistö vero ei paljoa ole, riippuu toki alueesta alle satasesta tonniin/v. Tottakai sähkölasku on suurempi kuin kertissä, johan ne perusmaksut ja sulakekootkinon suuremmat, ja talossa myös käytetään erilaisia laitteita kun jotain tehdään....ai niin, mutta teillähän ei tehdä mitään.
Ei kaiken tarvitse olla tip top. Meillä on vanha rintamamiestalo ja saa repsottaa. Nurkat saa olla vinot, talo viileä talvisin ja veden kanssa ei tarvitse lotrata. Puutarha saa olla luonnonmukainen. Some ja täydellisyyden tavoittelu on syöpää.
Perus huoltotyöt ei paljoa aikaa vie ja ne osaa joka nainen itsekkin tehdä.