Julkkiskokit avautuvat rajoituksista jälleen - ärsyttääkö muita?
Henri Alen ja Hans Välimäki uhriutuvat Iltalehdessä. Alen on narissut rajoituksista julkisesti koko vuoden, ja mainittakoon, että oikeasti ymmärrän yrittäjien ahdinkoa tässä tilanteessa ja ymmärrän, että rajoitukset herättävät vihan ja turhautumisen tunteita.
Silti alkaa jo kyllästyttää tämä julkinen avautuminen aiheesta - ravintolat kun ovat kuitenkin olleet paljon paremmassa tilanteessa verrattuna esimerkiksi kulttuurialaan, joka on ajettu täysin alas. Kertaakaan en ole kuullut yhtäkään ymmärryksen sanaa siitä, että pandemiatilanteessa jotain on tehtävä. Nytkin kuitenkin hallitus on ilmoittanut korvaavansa ravintoloille sulusta aiheutuvia tulonmenetyksiä.
Mitä ajatuksia muilla?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8e3fdf78-7e88-4d40-ad88-2efc23…
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V i t uttaa niin s a a tanasti. Olen ravintola-alalla töissä, suurin osa työkavereista on nyt olleet vuoden ilman töitä. En halua kolmen viikon pakkolomaa, olin juuri 6kk lomautettuna.
Ihme kitinää. Mikset hankkiudu jonnekin muualle töihin?
Itse en kehtaisi valittaa, jos vaikka muutama kuukausi tulisi lomautusta. Lomautusajalta saa hyvät korvaukset, ansioiden mukaan. Olisi kerrankin aikaa laittaa rempata kotia ja nauttia lomasta.
Kyllä itse ainakin ymmärrän, että lomautus harmittaa. Enemmän sympatiani saavat nämä ihan tavalliset työntekijät, jotka ovat kohdanneet lomautuksia ja irtisanomisia kuin vauraat julkkiskokit, jotka eivät tunnu ymmärtävän, että meillä on pandemiatilanne käsillä ja heidän ravintolansa sijaitsevat pahimmalla epidemia-alueella.
Mikä siinä lomautuksessa harmittaa? Sekö, että saa rahaa tekemättä mitään? Kun työssäkäyntimenot jäävät pois, korvaus on samaa luokkaa kuin työstä tuleva palkka.
Kaikki eivät ole loisia vaan moni haluaa ansaita itse elantonsa. Korvaus ei todellakaan ole samaa tasoa kuin palkka miinus työssäkäyntimenot.
Vierailija kirjoitti:
ymmärtääkö aloittaja ja muut tampiot sitä, että ravintola-ala työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä?
tässä ei ole kyse kahdesta julkkiskokista, jotka tämän homman "keulakuviksi" nostetaan.
Nämä julkkiskokit edes harvoin tekevät itse sitä suorittavaa työtä ravintoloissaan, näilläkin on ihan tavallisia ihmisiä töissä. teillä ei ole mitään käsitystä koko alasta, selvästikään
Ymmärrän erittäin hyvin. Ymmärrän myös, että meillä on pandemiatilanne, ja välillä on tehtävä kurjia päätöksiä. Toivoisin että voisit keskustella nimittelemättä toisia.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ymmärtääkö aloittaja ja muut tampiot sitä, että ravintola-ala työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä?
tässä ei ole kyse kahdesta julkkiskokista, jotka tämän homman "keulakuviksi" nostetaan.
Nämä julkkiskokit edes harvoin tekevät itse sitä suorittavaa työtä ravintoloissaan, näilläkin on ihan tavallisia ihmisiä töissä. teillä ei ole mitään käsitystä koko alasta, selvästikään
Ymmärrän erittäin hyvin. Ymmärrän myös, että meillä on pandemiatilanne, ja välillä on tehtävä kurjia päätöksiä. Toivoisin että voisit keskustella nimittelemättä toisia.
- Ap
Eli koronako loppuu ravintolat sulkemalla?
Vaikka paskahallitus ei saa edes kansaa rokotettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Itse maalitat julkkiskokkeja ja koko ravintola-alaa. Tekopyhyys taas huipussaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Itse maalitat julkkiskokkeja ja koko ravintola-alaa. Tekopyhyys taas huipussaan
Niin, kritisoin kokkien esiintuloa, en nimitellyt heitä tampioiksi, enkä hallitusta paskaksi niin kuin eräät täällä. Kritiikki ja nimittely ovat kaksi eri asiaa. Sanoin myös ymmärtäväni yrittäjiä ja heidän työntekijöitänsä tässä tilanteessa. Harmittelin, että he eivät tunnu ymmärtävän, että Pk-seudulla tilanne on huono. On täysin OK puhua tukalasta tilanteesta julkisuudessakin, mutta tapa ja sävy, jolla he ovat tehneet sitä jo vuoden, on omasta mielestäni hieman väärä.
Minun osaltani keskustelu päättyy siinä vaiheessa, kun ei enää pysytä asiassa, vaan nimitellään toisia. Se ei ole tapa, jolla haluan keskustella, joten poistun keskustelusta nyt.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala on kuitenkin "vain" palvelusektoria, joka ei tuo vientituloja, vaan pyörittää rahaa taskusta toiseen.
Vertaa: Maija pesee Liisan paidan, Matti pese Maijan housut ja Liisa Matin sukat. Paljonko työ tuotti uutta rahaa yhteiskuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala on kuitenkin "vain" palvelusektoria, joka ei tuo vientituloja, vaan pyörittää rahaa taskusta toiseen.
Vertaa: Maija pesee Liisan paidan, Matti pese Maijan housut ja Liisa Matin sukat. Paljonko työ tuotti uutta rahaa yhteiskuntaan?
Riippuu ravintolasta. Jotain michelinin 3 tähden paikkoja käydään katsomassa varta vasten ulkomailta asti. Suomessa toki ei moisia ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ravintolasta. Jotain michelinin 3 tähden paikkoja käydään katsomassa varta vasten ulkomailta asti. Suomessa toki ei moisia ole ollut.
Vaikka olisi ties kuinka monen michelinrenkaan/-tähden ravintola, se kuitenkin on vain palvelusektorilla toimiva nyrkkipaja, joka ei Suomen tuloja lisää.
Omistavat ravintoloita ja työllistävät ihmisiä. Bisnes ei pyöri ja työntekijät lomautetaan tai saavat potkut. Vaikutukset ulottuvat laajalle muihinkin kuin vain varsinaisesti ravintolan palkkalistoilla oleviin. Mutta mammathan eivät näe kuin sen julkkiskokin. Kun julkkiskokilla menee huonosti nin mamma on iloinen.