Julkkiskokit avautuvat rajoituksista jälleen - ärsyttääkö muita?
Henri Alen ja Hans Välimäki uhriutuvat Iltalehdessä. Alen on narissut rajoituksista julkisesti koko vuoden, ja mainittakoon, että oikeasti ymmärrän yrittäjien ahdinkoa tässä tilanteessa ja ymmärrän, että rajoitukset herättävät vihan ja turhautumisen tunteita.
Silti alkaa jo kyllästyttää tämä julkinen avautuminen aiheesta - ravintolat kun ovat kuitenkin olleet paljon paremmassa tilanteessa verrattuna esimerkiksi kulttuurialaan, joka on ajettu täysin alas. Kertaakaan en ole kuullut yhtäkään ymmärryksen sanaa siitä, että pandemiatilanteessa jotain on tehtävä. Nytkin kuitenkin hallitus on ilmoittanut korvaavansa ravintoloille sulusta aiheutuvia tulonmenetyksiä.
Mitä ajatuksia muilla?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8e3fdf78-7e88-4d40-ad88-2efc23…
Kommentit (69)
Ärsyttää ”koronan” paisuttelu. Mitään hätää ei edes ole. Hysterisoinnilla se hätä tässä luodaan ja häiritään yhteiskuntajärjestystä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt ymmärtää, että he eivät sen kummemmin "avaudu", vaan toimittajat soittavat heille ja kysyvät kommenttia.
Julkkiskokit tunnetaan paremmin ja heidän nimensä on tuttu myös lukijoille toisin kuin joku Matti Meikäläimem.
Joten siksi heille soitetaan.
Miksi he eivät saisi kysyttäessä sanoa, että eivät pidä rajoituksista? Kukapa niistä nyt tykkäisi! Ei se ole yksityisyrittäjän velvollisuus arvioida rajoitusten lääketieteellisiä perusteluja, ei heillä edes ole siihen koulutusta millään tavalla. Emme edes sitä paitsi tiedä, ovatko he sitå puolta ehkä kommentoineetkin, toimittaja ei vaan ole sitä kirjoittanut mukaan juttuun.
Joten jos nyt jotakin haluatte kritisoida, niin ehkä iltapäivälehden toimittajaa.
Ei heille ole Iltalehti soitellut, vaan kirjoittanut, mitä he itse ovat julkaisseet omassa Instagramissaan. Luitko jutun?
- Ap
Vierailija kirjoitti:
V i t uttaa niin s a a tanasti. Olen ravintola-alalla töissä, suurin osa työkavereista on nyt olleet vuoden ilman töitä. En halua kolmen viikon pakkolomaa, olin juuri 6kk lomautettuna.
Ymmärrän v*tutuksesi ja sen, että tilanne on kannaltasi rankka.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
V i t uttaa niin s a a tanasti. Olen ravintola-alalla töissä, suurin osa työkavereista on nyt olleet vuoden ilman töitä. En halua kolmen viikon pakkolomaa, olin juuri 6kk lomautettuna.
Ihme kitinää. Mikset hankkiudu jonnekin muualle töihin?
Itse en kehtaisi valittaa, jos vaikka muutama kuukausi tulisi lomautusta. Lomautusajalta saa hyvät korvaukset, ansioiden mukaan. Olisi kerrankin aikaa laittaa rempata kotia ja nauttia lomasta.
Itse olen miettinyt myös siltä kannalta asiaa, että mitä höydyttää näiden julkkisten narista ja haukkua hallitusta tässä tilanteessa? Miten se narina vie tilannetta eteenpäin? Mitä he haluaa saavuttaa narinallaan? Korona ymmärtää olla menemättä heidän ravintolaansa? Kansalaiset ja hallitus luopuu kaikista rajoituksista ja annamme terveydenhuollon romahtaa jotta bisnekset saa pyöriä? Veikkaan että jos tuo jälkimmäinen toteutuisi, niin se bisnes pysähtyisi kuitenkin jossain vaiheessa. Ymmärrän että tulonmenetykset harmittaa, mutta jotkut on menettäneet työnsä kokonaan. Turha narina pois ja mietitään ratkaisuja tilanteeseen. Me satutaan olemaan samassa veneessä kaikki, ei ainoastaan julkkiskokit ja miljonääriartistit ole kärsijöitä, niin kuin voisi parin viime viikon iltapäivälehdistä päätellä.
Ärsyttää kyllä kitinä, koska se mitä olen nähnyt on, että ravintolat eivät ole noudattaneet suosituksia. En nyt tietenkään puhu KAIKISTA ravintoloista, mutta muutamissa joiden ohitse olen hämmästellen kävellyt, porukkaa on kuin pipoa, mitään turvavälejä ei pidetä ja maskisuosituksia ei valvota. Viime perjantaina yritin itse käydä turvallisesti oluella, mutta nopeasti joutui lähtemään pois, koska viereen tunki jatkuvasti porukkaa ja jokainen pöytä oli täytetty.
Pitäsivät huolta rajoituksista niin ei tarvitsisi sulkea mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kehtaisi valittaa, jos vaikka muutama kuukausi tulisi lomautusta. Lomautusajalta saa hyvät korvaukset, ansioiden mukaan. Olisi kerrankin aikaa laittaa rempata kotia ja nauttia lomasta.
Kyllä itse ainakin ymmärrän, että lomautus harmittaa. Enemmän sympatiani saavat nämä ihan tavalliset työntekijät, jotka ovat kohdanneet lomautuksia ja irtisanomisia kuin vauraat julkkiskokit, jotka eivät tunnu ymmärtävän, että meillä on pandemiatilanne käsillä ja heidän ravintolansa sijaitsevat pahimmalla epidemia-alueella.
Vierailija kirjoitti:
Korona leviää kaupoissa ja kouluissa ja sieltä saatte sen.
Enpä ole meidän ostarilta saanut edes niitä koronavilkun lyhytkontakteja koko vuonna vaikka puhelin on aina taskussa kun käyn ostoksilla. Samoin kaupassa on samat kassat aina vaan eli eipä sielläkään näytä korona riehuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolan omistaja: Ei meiltä saa kukaan koronaa!
Baarin omistaja: Ei meiltä ainakaan saa kukaan koronaa!
Kuntosalin omistaja: No meillä käy vaan terveitä asiakkaita, korona ei tartu!
Urheiluseuran edustaja: Meillä ei ole yhtään koronan jatkotartuntaa!
Tietyt poliitikot: Kouluissa ei korona tartu!
Eli korona vaan ihan tyhjästä ilmestyy, kun se ei kerta kaikkiaan leviä missään.
Haha, totta :D Enitenhän korona leviää perhepiirissä, mutta jostainhan se niihin perheisiinkin tulee.
Kiinalaiseen Wish-pakettiin on kato joku yskäissyt lähtömaassa, sieltä se tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse ainakin ymmärrän, että lomautus harmittaa. Enemmän sympatiani saavat nämä ihan tavalliset työntekijät, jotka ovat kohdanneet lomautuksia ja irtisanomisia kuin vauraat julkkiskokit, jotka eivät tunnu ymmärtävän, että meillä on pandemiatilanne käsillä ja heidän ravintolansa sijaitsevat pahimmalla epidemia-alueella.
Juu, julkkiskokkiushan on sitä että kun julistat itsesi julkkiskokiksi niin miljoona tupsahtaa tilille joka kuukausi. Tosiasiassa noi pyörittää ravintoloitaan velalla ja työllistää samalla useita ihmisiä. Loputtomiin noi paikat ei pyöri ilman tuloja ja tässä on jo joitain suljettu koronan vuoksi.
Eli kyse on monenkin ihmisen työstä eikä pelkästä julkkiskokin halusta poseerata ravintolansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kyllä kitinä, koska se mitä olen nähnyt on, että ravintolat eivät ole noudattaneet suosituksia. En nyt tietenkään puhu KAIKISTA ravintoloista, mutta muutamissa joiden ohitse olen hämmästellen kävellyt, porukkaa on kuin pipoa, mitään turvavälejä ei pidetä ja maskisuosituksia ei valvota. Viime perjantaina yritin itse käydä turvallisesti oluella, mutta nopeasti joutui lähtemään pois, koska viereen tunki jatkuvasti porukkaa ja jokainen pöytä oli täytetty.
Tämä.
Haluttiin tukea paikallista lounasravintolaa. Kesällä käytiinkin, kun pääsi terassille syömään. Lakattiin käymästä, kun tuli selväksi, että sisään otetaan niin paljon jengiä kuin vain mahtuu ja meidänkin kanssa samaan pöytään pölähti joku raksajengi. Mistään turvaväliestä tai niiden yrityksestä ei tietoakaan. Kassalla toki pleksiseinä oikein edessä ja ei käteismaksua, mutta täysin turhaa, kun asiakkaita oli ku pipoa.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa se maskien käyttö on ylipäätään aika yhtä tyhjän kanssa. Syödessä ja juodessa ei maskia voi käyttää, ja jos muuten se maski onkin naamalla, sitä samaa maskia venkslataan edestakaisin, jolloin siitä ei ole yhtään mitään hyötyä.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, julkkiskokkiushan on sitä että kun julistat itsesi julkkiskokiksi niin miljoona tupsahtaa tilille joka kuukausi. Tosiasiassa noi pyörittää ravintoloitaan velalla ja työllistää samalla useita ihmisiä. Loputtomiin noi paikat ei pyöri ilman tuloja ja tässä on jo joitain suljettu koronan vuoksi.
Eli kyse on monenkin ihmisen työstä eikä pelkästä julkkiskokin halusta poseerata ravintolansa kanssa.
Sanoinko, että ajattelen julkkiskokkeuden olevan sitä? En tietääkseni.
Oon miettinyt, että millä peukaloruuvilla MaRa on oikein lobannut tähän asti, kun ravintolat on olleet kuin joku pyhä lehmä.
Saksassa ja monessa muussa Euroopan maassa ne on ensimmäisinä pantu kiinni.
Onhan se kovaa ja ikävää, mutta ravintola-alallakin on joko tajuttu mitä kannattaa tehdä tai vaihtoehtoisesti kysytty viestintätalolta mitä kannattaa sanoa, kun lomautetaan tuhansia työntekijöitä. (NoHon lomautustiedotukseen viittaan).
Ei kai kukaan tätä pandemiaa halunnut tai tästä erityisesti nauti.
Ymmärsin niin että tässä on kyse hallituksen sekavista linjauksista. Suljetaan ravintolat, ei suljeta mutta rajoitetaan, rajoitetaan mutta ei kaikkia, eiku suljetaan sittenkin, avataan joskus ja jos avataan niin rajoitetusti mutta ei vielä tiedetä miten rajoitetaan, ei koske kaikkia mutta suositellaan koskemaan kaikkia alueita..
Tee tässä nyt sitten tilauksia ja työvuorolistoja.. mutta virolaiset pääsee kyllä telakalle töihin koska se on tärkeää työtä se vaikka verot maksetaankin Viroon.
Yksi selkeä ohje olis riittänyt: Ravintolat kiinni ajaksi X kaikkialla, rajat kiinni myös, koulut etäipetukseen ja kuukauden jälkeen aletaan poistamaan rajoituksia pikkuhiljaa, viimeisenä rajat, sitten kun kolmasosa on rokotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko, että ajattelen julkkiskokkeuden olevan sitä? En tietääkseni.
Kiviäkin kiinnostaa mitä sinä ajattelet.
Ketjun idea on ulista kateellisena julkkiskokeista kun ne jostain syystä on ihmisryhmä jota kohtaan aloittaja tuntee kateutta. Ei varmaankaan ainoa koska aloittaja vaikutaa siltä ihmistyypiltä joka on kroonisen kateellinen jokseenkin kaikkia muita kohtaan. Tätä kateutta aloittaja koittaa itselleen hyvittää haukkumalla eri ihmisryhmiä netissä.
Koitin vain kertoa ettei julkkis-, tai muillakaan kokeilla (oikeastaan ravintolayrittäjillä) ole välttämättä kovinkaan helppoa ja lisäksi nuo työllistää ihmisiä. Tietääkseni ruokaravintolat ei ole erityisen suuri tartunnanlähde, muut ravintolat ehkä suurempikin. Eli ehkä hallituksen kannattaisi tehdä ero näiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt ymmärtää, että he eivät sen kummemmin "avaudu", vaan toimittajat soittavat heille ja kysyvät kommenttia.
Julkkiskokit tunnetaan paremmin ja heidän nimensä on tuttu myös lukijoille toisin kuin joku Matti Meikäläimem.
Miksi he eivät saisi kysyttäessä sanoa, että eivät pidä rajoituksista? Kukapa niistä nyt tykkäisi! Ei se ole yksityisyrittäjän velvollisuus arvioida rajoitusten lääketieteellisiä perusteluja, ei heillä edes ole siihen koulutusta millään tavalla. Emme edes sitä paitsi tiedä, ovatko he sitå puolta ehkä kommentoineetkin, toimittaja ei vaan ole sitä kirjoittanut mukaan juttuun.
Joten jos nyt jotakin haluatte kritisoida, niin ehkä iltapäivälehden toimittajaa.
Ei heille ole Iltalehti soitellut, vaan kirjoittanut, mitä he itse ovat julkaisseet omassa Instagramissaan. Luitko jutun?
- Ap
Ohis, olisi hyvä että nämäkin kertoisivat mieluummin että tukevat koronan kuriin saattamista. Vaikkei olekaan lääketieteellistä koulutusta, niin ei kuvittelisi että hekään haluavat tarttuvien tautien leviävän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Ohis, olisi hyvä että nämäkin kertoisivat mieluummin että tukevat koronan kuriin saattamista. Vaikkei olekaan lääketieteellistä koulutusta, niin ei kuvittelisi että hekään haluavat tarttuvien tautien leviävän?
Ei amisten ymmärrys sellaiseen veny.
Eikö kaikkien kärsivien alojen edustajien pitäisi nyt olla nimenomaan tyytyväisiä? Kolme viikkoa tiukkaa kuria kaikille, ja sen jälkeen voisi yhteiskuntaa toivottavasti taas avata niin että toiminta on kunnolla mahdollista.
Näillä tartuntaluvuilla en itsekään änge enää ravintoloihin kokeilemaan onneani, olivat auki tai ei. Puhumattakaan että lähtisin teatteriin, konserttiin tai seminaariin, vaikka niitä järjestettäisiin.
Ravintola-alan nyt ainakaan ei pitäisi tästä valittaa, kun ovat saaneet pyöriä jollain tavalla melkein koko ajan, ja niiden ahdinko on nytkin ihan siitä kiinni, että koronaa on ihan liikaa ja kaikki asiakkaat eivät uskalla tulla.
Meinaat, että nuo eivät voi mitenkään kommentoida alan muidenkin yrittäjien puolesta tai olla harmissaan siitä, että joutuvat lomauttamaan työntekijänsä? Oikeasti nyt pää pois peräreiästä.