Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pistorasian suojakansi/kotelo heiluu, onko vaaraksi?

Vierailija
25.02.2021 |

Nolottaa laittaa vuokranantajalle viestiä, kun tuntuu, että valitan kaikesta, mutta tuo suojakotelon heiluminen huolettaa. Voiko tuollainen olla vaaraksi esim aiheuttaa tulipalon?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiristä se, siinä on ruuvit. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä.

Ei pidä koskaan kiristellä itse. Sähköiskun vaara.

Virran saa katkaistua pääkatkaisijasta. On hyvä osata. 

Riittää kun ottaa sen pistorasian jänniteettömäksi, ei välttämättä kannata koko asunnosta katkaista sähköjä.

Uskotko oikeasti, että ihminen, joka pelkää pistorasiaa, tietää, miten pistorasia tehdään jännitteettömäksi? Itse tekisin tuon niin, että laittaisin kyseiselle pistorasialle tulevan sulakkeen pois päältä. Mutta jos ei niistä mitään ymmärrä, ei voi tietää, mikä sulake on juuri sen pistorasian sulake. Päävirtakytkin on varmin konsti. Pitää vain muistaa laittaa se heti takaisin päälle, kun homma on valmis, ettei pakasteet sula, ja muutkin sähkölaitteet toimivat.

Vierailija
22/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Täysipäinen ei työnnä sitä ruuvimeisseliä sinne pistorasian reikiin. Ja yhdestä ei edes saa iskua ellei onnistu maadoittamaan itseään samaan aikaan.

Miten itsensä pystyisi maadoittamaan?

Jos on vaikka vanhat patterit metalliputkilla. Joskus aikanaan muksuna kikkailtiin, kun tietokoneen hiirestä sai pieniä sähköiskuja kun piti samaan aikaan patterista kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuus pitää muistaa, kun työntelee meisseliä pistorasiaan.

Ehkäisy/suojaus pitää olla kunnossa.

Vierailija
24/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää kun ottaa sen pistorasian jänniteettömäksi, ei välttämättä kannata koko asunnosta katkaista sähköjä.

Jaahas, kerropa mistä maallikko tietää mikä sulake on irroitettava päätaulusta. Onko sinulla sähköpiirrustukset vuokra-asunnosta?

Ei ole piirustuksia, mutta kyllä niissä vuokra-asuntojenkin ryhmäkeskuksissa pitää olla asianmukaiset merkinnät sulakkeilla. Puutteelliset ja väärät merkinnät ovat turvallisuusriski.

Ja ne sähköpiirustukset olisivat kuitenkin aivan turhia, 99,9% ihmisistä ei ymmärtäisi niistä mitään.

Vierailija
25/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, kerropa mistä maallikko tietää mikä sulake on irroitettava päätaulusta. Onko sinulla sähköpiirrustukset vuokra-asunnosta?

No laittaa vaikka lampun kiinni siihen pistorasiaan, niin näkee, että minkä sulakkeen takana kyseinen rasia on. Ja vanhemmissa taloissa ne sähköt menee ihan miten sattuu, joten "keittiön valot" -sulake saattaa olla samalla linjalla eteisen pistorasian kanssa.

Ei tämä nyt ole näin vaikeaa.

Vierailija
26/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköjutut ovat pelottavia. Minusta ei ikinä olisi sähkömieheksi. Olisin jalat ja kädet aivan keitetyllä spagetilla jos pitäisi koskea pistorasioihin ym.

Ei noissakaan ole mitään vaaraa kun pitää järjen mukana ja vähän ymmärtää miten sähkö toimii. Ja kämpästä saa aina sähköt pois, jos sellainen tarve tulee. 

Vierailija
27/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole piirustuksia, mutta kyllä niissä vuokra-asuntojenkin ryhmäkeskuksissa pitää olla asianmukaiset merkinnät sulakkeilla. Puutteelliset ja väärät merkinnät ovat turvallisuusriski.

Ja ne sähköpiirustukset olisivat kuitenkin aivan turhia, 99,9% ihmisistä ei ymmärtäisi niistä mitään.

Monesti saattaa lukea "pistorasiat" ja siitä sitten saa osan sähköttömäksi, mutta osa jää. Ja sitten monesti näkee sulakepohjia ilman mitään tekstiä. 

Pistorasioiden kohdalla on helpointa testata sillä, että kytkee siihen jonkun laitteen kiinni. Ja sitten kun se sammuu sulakkeen irrotuksen jälkeen, niin tietää ettei sähköä tule.

Vierailija
28/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesti siinä sulakkeen kohdalla lukee, että mihin se on kytketty. Tosin monesti on tullut vastaan, että niihin teksteihin ei voi luottaa.

Vierailija
29/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama ongelma. Sähkömies kävi, mutta rasia ei lopettanut heilumistaan.

Vierailija
30/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama ongelma. Sähkömies kävi, mutta rasia ei lopettanut heilumistaan.

Erohan on siinä, että puhuhtaanko siitä suorakuoresta vai rasiasta. Jos se rasian runko ei ole kunnolla kiinni, niin tarvitaan järeämmät toimenpiteet.

Vierailija
31/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erohan on siinä, että puhuhtaanko siitä suorakuoresta vai rasiasta. Jos se rasian runko ei ole kunnolla kiinni, niin tarvitaan järeämmät toimenpiteet.

Siis suojakuoresta puhun. Silti joka kerta harmi, kun toisella kädellä piti pitää rasiasta kiinni, että sai johdon pois.

Vierailija
32/45 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua pelottaa koskea tuohon :( mutta kokeilen kiristää itse. Vanhat pistorasiat, varmaan 90-luvulta kun tämä on rakennettu.

No ei oo mitään vaaraa, ellet ota kahta ruuvaria ja tunge samaan aikaan molempiin töpselin reikiin. Se ruuvi on siinä keskellä.

On VAARA !

Pelkästään koskettamalla siihen jossa jännite saa sähköiskun.

joka voi olla jopa tappsva jos samalla ottaa tukea toisella kädellä vesihanasta.

Eikä saa, jos ei tosiaan nojaile hanaan tms. 

Vierailija
33/45 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaas tätä.. tyhmä kysymys tosiaan, uskaltaako itse kiristää hieman heiluvaa pistorasiaa? Veli sanoi että voi kiristää. En kyllä haluaisi koskea....

Vierailija
34/45 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pelottaa koskea tuohon :( mutta kokeilen kiristää itse. Vanhat pistorasiat, varmaan 90-luvulta kun tämä on rakennettu.

Ai vanhat. Minä koen aika uusiksi. Teetimme sähköremontti tuolloin. Sähköt oli 30-luvulta alunperin.

Vierailija
35/45 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

T:sähkömies.

Vierailija
36/45 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä siitä että siellä taulussa lukee mitä on minkäkin sulakkeen takana.

Vierailija
37/45 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukemalla taulusta, tai jos on huonosti merkitty niin kokeilemalla. Sulakkeita on todennäköisesti max. 5 kpl joten kovin suurta osaa elämästä siinä ei mene hukkaan kun irrottaa yhden kerrallaan ja katsoo koska menee rasia mykäksi.

Vierailija
38/45 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, se onnistuu niin, että kytket pistorasiaan vaikka lampun ja jätät sen päälle. Sitten kokeilet sulaketaulusta minkä sulakkeen pois päältä kytkemällä tai kiertämällä (riippuen millainen taulu on) se lamppu sammuu.

Helpointa on usein kääntää päävirta pois, se on isoin kytkin. Tämä tietysti parhaiten valoisaan aikaan. Ja kun se pistorasia on jännitteetön, sitten sen suojakuoren voi ihan turvallisesti poistaa.

Ei tervesydämiselle aikuiselle kuivassa huonetilassa sähköisku verkkovirrasta ole hengenvaarallinen. Epämiellyttävä napsaus se kyllä on, että ei kannata kokeilla.

Vierailija
39/45 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyvä muoviläppä on vain pistorasian päällimmäinen osa. Muovilätkän takana on metallinen lätkä, joka on ruuvattu kiinni seinään tai seinään upotettuun muovilieriöön. Muoviosan takaa löytyy jotain tuonnäköistä:

https://www.vastavalo.net/albums/userpics/21794/normal_pistokkeetb_img_…

Ylläolevassa kuvassa näkyy myös pistokkeiden keskellä oleva pieni ruuvinkolo. Näkyvän osan ruuvi kiertyy juurikin tuohon kohtaan. Helppo homma itse kiristää, eikä tuossa ole mitään sähköiskun vaaraa. Lätkät ruuvataan esim. irti seinästä maalatessa tai tapetoidessa.

Vierailija
40/45 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Siinähän sulakkeen alla lukee mikä sulake on kyseessä.