Mikä oli perinteisin kesälomareissu, kun olit lapsi
Mihin aikaan lapsuutesi sijoittuu ?
Ja miten millainen perhe teillä oli ?
Oliko koko perhe mukana ?
Kommentit (43)
90- luku. Kierrettiin autolla suomessa leirintäalueilla ja sukulaisilla. Minä + siskoni + isä, äiti ja koira. Rakastin noita lomamatkoja. Monena kesänä tuli tavattua uusia ystäviäkin lomaillessa joiden kanssa alettiin kirjeenvaihtoon.
Olen syntynyt 1060-luvun alussa, Etelä-Suomi, maatila, olin esikoinen. Yksi pikkuveli. Vanhemmat olivat yhdessä.
Paljon työtä, pientila eli ei mitään muita työntekijöitä kuin oma väki. Vanhemmat teki töitä 24/7/365. Tietty ne nukkui ja näin, mutta joka hetki piti olla valmiina jos lehmä poikii. Vahtia säitä. Olla valppaana ja valmiina.
Mun lapsuudenkesälomareissu perheen kanssa tarkoitti, ettää lähdettiin kevätkesällä ajelemaan. Sitten kun pellot oli kylvetty ja itivät, osa rikkaruohoista oli kitketty, vielä vähän piti kitkeä. Istuttiin autossa takapenkillä, me lapset, ajeltiin ympäri maakuntaa ja isä ja äiti vähän oli rennompia, ihaili maisemia, katseli että tuolla on kylvetty kauraa ja tuolla ruista ja miten ne on itänyt (tarkkaan ottaen tämäkin oli työtä, koska se merkitsi yös arviointia syksyn tarjonnasta jne.). Tämä ajelu kesti ehkä pari tuntia. Sitten tultiin kotiin.
Ja niin, olihan meillä toinenkin kesälomapäivä. Se tapahtui joinakin vuosina, jos säät olivat olleet suotuisat. Jos oli saatu kaikki heinät kunnolla seipäille ja vielä ne ei olleet korjuukypsiä, lähdettiin rannalle päiväksi. Oli voileipää, kahvia ja ei sit muuta. Käytiin uimassa ja istuttiin rannalla. Tultiin kotiin. Nautin kyllä niistä kovasti.
Ja suklaatupakkaa