Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli perinteisin kesälomareissu, kun olit lapsi

Vierailija
24.02.2021 |

Mihin aikaan lapsuutesi sijoittuu ?
Ja miten millainen perhe teillä oli ?

Oliko koko perhe mukana ?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista oli duunariperheen kesämatkailu 70-luvulla. Tyypillinen reissu oli mummolaan ja takaisin (300 km suuntaansa). Usein jäin sinne mummolaan muutamaksi viikoksi. Ja sitten oli sitä, että lapset leirille. Vanhemmat oli sillä välin töissä, mutta äiti oli kerran siellä leirillä keittäjänä. Vanhempani olivat järjestöihmisiä. Niissä puitteissa oli niitä lastenleirejä, ja joka kesä oli yleensä myös jokin tapahtuma, minne mentiin tilausbussilla pitkiäkin matkoja, eikä vanhemmat melkein koskaan olleet sielläkään mukana. Yleensä hyvin vähän muistan meidän matkustaneen perheenä, muuta kuin mummolaan ja takaisin. Ulkomailla ei käyty koskaan.

22/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrettiin lähes joka kesä autolla Suomea, koko perhe. Yövyttiin välillä hienoissa hotelleissa, välillä leirintäalueilla mökissä tai teltassa. Välillä käytiin syömässä ravintoloissa, välillä grillattiin leirintäalueella. Oli hauskaa ja jännää. Lapsena tykkäsin istua autossakin, haaveilin ja katselin auton ikkunasta maisemia. Tämä oli 80-luvulla ja 90-luvun alussa.

90-luvulla tehtiin yksi kesäinen leirintäaluereissu myös Ruotsin ja Norjan pohjoisosiin.

80-luvulla olimme melkein joka kesä myös viikon tai pari vuokramökillä. Se oli keskellä metsää, järvenrannalla. Mökissä ei ollut edes sähköjä. Tykkäsin tosi paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fennialla Ruotsiin Vaasasta, Pietarsaaresta tai Kokkolasta. Olen 80- ja 90-lukujen lapsi. Siihen aikaan vielä pääsi risteilylle täältäkin. Umeå ja Skellefteå tulivat tutuiksi. Laivalta ostettiin karkkia, suolapähkinöitä ja valotikkuja. Kärsin matkapahoinvoinnista ja joskus oksensin koko matkan. Jomman kumman satamassa oli Hamstermarket, josta ostin elämäni ensimmäiset Pringles-sipsit.

Vierailija
24/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-80 -luku.

Lontoo, Amsterdam, Rooma, Pariisi, Bonn, ja tietysti Tukholma ja Köpenhamina.

Länsi-Euroopan pääkaupungit siis.

Vierailija
25/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla ajettiin moottoriveneellä meren saareen ja yövyttiin teltassa, keitettiin nokipannukahveja ja uusia pottuja. Marja-aikaan poimittiin mustikat, vatut ja runsaat sienisaaliit. Oli mukavaa nuotion äärellä. 80- ja 90-luvuilla omien lasten kanssa kierrettiin kesäisin asuntovaunulla pohjoismaita ja talvisin vaunuiltiin hiihtokeskuksissa.

Vierailija
26/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970-80 -luku.

Lontoo, Amsterdam, Rooma, Pariisi, Bonn, ja tietysti Tukholma ja Köpenhamina.

Länsi-Euroopan pääkaupungit siis.

Kuulostaa jännittävältä. Millä matkailitte ja muistatko joitan paikkoja missä yövyitte ?

Vierailija
27/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-1980-luvut. Oltiin kotona tai mummolassa. Ei olut varaa käydä niissä harvoissa huvipaikoissa, mitä tuolloin oli, saati sitten ulkomaan matkoihinkaan.

Vierailija
28/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalla äidin kanssa ukin luo Pohjois-Karjalaan. Vain hyviä muistoja noista reissuista.

Vierailija
29/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla ajettiin moottoriveneellä meren saareen ja yövyttiin teltassa, keitettiin nokipannukahveja ja uusia pottuja. Marja-aikaan poimittiin mustikat, vatut ja runsaat sienisaaliit. Oli mukavaa nuotion äärellä. 80- ja 90-luvuilla omien lasten kanssa kierrettiin kesäisin asuntovaunulla pohjoismaita ja talvisin vaunuiltiin hiihtokeskuksissa.

Kuulostaa tuo sun lasten lapsuus ihan mun lapsuudelta :) Lofootit oli oma suosikkikohteeni, samoin Geiranger. 

ap.

Vierailija
30/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junalla äidin kanssa ukin luo Pohjois-Karjalaan. Vain hyviä muistoja noista reissuista.

Ja siis 90-luvulla.

Vierailija
31/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani ei tehty yhtäkään lomareissua. Kotini oli Itä-Suomessa sellaisella paikkakunnalla, johon tuli turisteja ympäri maailmaa. Minun ei tarvinnut matkustaa mihinkään tutustuakseni eri maista tuleviin ihmisiin.

Paikallisessa diskossa tanssin saksalaisten, ranskalaisten, sveitsiläisten, englantilaisten jne. kanssa.

Noita aikoja kaipaan.

Itse olen nyt jo eläkeläinen, mutta 70-luvun musiikkia edelleen sillointällöin kuuntelen.

Toki olen nuoruuteni jälkeen matkustellut ympäri maailmaa ja tehnyt töitä kansainvälisissä yhteyksissä.

Mutta Punkaharju on edelleenkin se paikka, joka on kaunein maailmassa.

Vierailija
32/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani ei tehty yhtäkään lomareissua. Kotini oli Itä-Suomessa sellaisella paikkakunnalla, johon tuli turisteja ympäri maailmaa. Minun ei tarvinnut matkustaa mihinkään tutustuakseni eri maista tuleviin ihmisiin.

Paikallisessa diskossa tanssin saksalaisten, ranskalaisten, sveitsiläisten, englantilaisten jne. kanssa.

Noita aikoja kaipaan.

Itse olen nyt jo eläkeläinen, mutta 70-luvun musiikkia edelleen sillointällöin kuuntelen.

Toki olen nuoruuteni jälkeen matkustellut ympäri maailmaa ja tehnyt töitä kansainvälisissä yhteyksissä.

Mutta Punkaharju on edelleenkin se paikka, joka on kaunein maailmassa.

Ihana miten kauniit muistot sinulla on . Ja sen mitä olen siellä käynyt niin en voi kuin yhtyä paikan ihannointiin.

ap.

Vierailija
33/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Kierrettiin lähes joka kesä autolla Suomea, koko perhe. Yövyttiin välillä hienoissa hotelleissa, välillä leirintäalueilla mökissä tai teltassa. Välillä käytiin syömässä ravintoloissa, välillä grillattiin leirintäalueella. Oli hauskaa ja jännää. Lapsena tykkäsin istua autossakin, haaveilin ja katselin auton ikkunasta maisemia. Tämä oli 80-luvulla ja 90-luvun alussa.

90-luvulla tehtiin yksi kesäinen leirintäaluereissu myös Ruotsin ja Norjan pohjoisosiin.

80-luvulla olimme melkein joka kesä myös viikon tai pari vuokramökillä. Se oli keskellä metsää, järvenrannalla. Mökissä ei ollut edes sähköjä. Tykkäsin tosi paljon.

Minä tykkäsin myös automatkoista. Olen paljon kuullut siitä, kuinka kurjia monista matka ovat, minä pidin niistä. Meillä kyllä aina keksittiin neljän sisaruksen kanssa autoleikkejä ja jos olin vanhempani kanssa yksin reissussa, niin juttua riitti koko matkalle.  Meidänkään mökissä ei ollut sähköjä, mutta sama mökki oli meillä 20 vuotta ja siellä oli mukavia sukujuhlia ( ja ne olivat sellaisia , ettei alkoholia juuri nautittu,jos joku sitä miettii)

Vierailija
34/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin risteily oli yleensä kesän lomareissu, tää oli 1970- ja 1980 - luvuilla

Vierailija
35/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla käytiin muutaman kerran Leningradissa. Oli kivaa.

Vierailija
36/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla kesälomareissut meidän yrittäjä-maanviljelijäperheessä pohjanmaalla oli yö mökillä merenrannassa 5km päässä kotoa ja aamuksi töihin. Kerran kesässä ajettiin lapin tai itäsuomen ympäri max 2 yön reissu yöpyen leirintäalueiden mökeissä. Joskus käytiin laivalla ja kerran bussimatkalla norjassa. Lomittajia ei ollut ja jos vanhemmat lähti reissuun, lapset lomittivat.

Vierailija
37/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kesässä särkänniemeen. Kerran käytiin Tukholman risteilyllä, äiti oli kännissä ja isää vitutti.

Hieno lapsuus, not.

Vierailija
38/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla autolla Lappiin johonkin erämaamökkiin. Karvalakkimallin autossa läkähtyi, ikkunoita ei saanut avata eikä taukoja pidetty muuta kuin jossakin P-levikkeellä kiireessä eväitä syöden, vessaankin pääsi vain puskapissalle, ei mihinkään huoltoasemalle. Vanhemmat oli normaaliakin stressaantuneempia ja riitelivät koko ajan, mäkärät ja muut itikat söi. Vihasin niitä reissuja.

Vierailija
39/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisin oli parin viikon purjehdusreissu perheen kesken jossain saaristomerellä ja sen lähialueilla. 90-luvulla, koko perhe mukana eli vanhemmat ja kolme lasta, minä olin nuorin.

Aika ihania aikoja, vesillä ollessa uitetiin leluveneitä veneen perään narulla kiinnitettyinä, laulettiin meriaiheisia lauluja ja vierailtiin eri saarissa... ja musta oli aivan ihanaa ottaa päikkäreitä veneen keulaosassa, kuuntelin loisketta veneen rungon läpi ja keinui niin rauhottavasti. 

Joka kesään kuului myös vähintään viikko kauempana asuvien isovanhempien mökillä, Kainuussa. Oli ihanaa kun pääsi vaikka joka päivä uimaan järveen, tosin Kainuussa kun oltiin, oli vesi lähes aina kylmää. Vaan ei se lapsena haitannut, sitten vaan juosten saunaan :D

Vierailija
40/43 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonlopuksi mökille. Kerran kesässä pääsi joko lintsille tai korkeasaareen. 1970-lukua ja kasari alkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän