Mul on kehitysvamma jos oon oppinut kävelee myöhään ?
Ni pitääkö paikkaansa tää et olis vammanen sillon,oon suorittanu b ajokortin ekalla kerralla läpi , normaali koulusta paperit ja tuun toimeen itekseen?
Kommentit (9)
No mun vammainen siskoni oppi kävelemään 9 kk , minä taas olin 1v3 kk. Sitten lukemaan taas minä opin neljä vuotiaana, siskoni 9-vuotiaana ( ja ihana , että oppi, sillä on tosi aktiivinen lukemaan ja seuraamaan esim. maailman tapahtumia)
Ja Suomen menestyksekkäin kirjailija oppi kävelemään kaksi vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole sellasta diagnoosia😅😂
Siis onko joku sanonut sinulle, että olet kehitysvammainen, vai mistä tämä aloitus?
Joo mut ohjattiin typpiin ja ne sanoi etten pärjää muualla ku toimintakeskuksessa :DD ööö okei.
Vierailija kirjoitti:
Joo mut ohjattiin typpiin ja ne sanoi etten pärjää muualla ku toimintakeskuksessa :DD ööö okei.
Mikä on typ ja mikä on toimintakeskus?
Kirjoititko ylioppilaaksi vai mitä teit peruskoulun jälkeen? Mikä oli peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo?
Fyysinen kehitysvamma ja älyllinen kehitysvamma on kaksi eri asiaa.
Myöhään kävelemään oppiminen on kehitys_viive_.
Kehitysvamma on se kun "kouluälykkyys" ei riitä, eli sulla on vaikeuksia päätellä asioita, muistaa, oppia uutta jne. Lääkäri antaa diagnoosin, ei kukaan muu ammattilainen.
TYP palveluna on tarkoitettu pidempään työttömänä olleille, eikä liity kehitysvammaan mitenkään. TYP:stä pääsee pois menemällä töihin.
Jos olet suorittanut normaalin peruskoulun normaalin opetussuunnitelman mukaan, et ole kehitysvammainen.
Olet kehitysvammainen, jos sinulla on kehitysvammadiagnoosi. Se tehdään sairaalassa.