HUS:n teho-osasto pahoin kuormittunut, nuorimmat koronapotilaat alle 30-vuotiaita – osa siirretty muualle saamaan hoitoa, sillä lisähoitajia ei saada vapaaehtoisesti
Kommentit (712)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuspaikkojen lisääminen ei auta, jos seuraavatkaan ei halua teholle, tai koronateholle, töihin. Kysehän ei ole siitä, että hoitajia ei ole. Kyse on siitä, että ei ole hoitajia, jotka olisivat valmiita siirtymään uusiin tehtäviin ja perehtymään siihen. Ei ole pakko suostua, jos ei halua. Virkasuhteissa taas on työnjohto-oikeus, eli työnantaja voi määrätä toisiin tehtäviin yksipuolisella päätöksellä. Hoitajat virkasuhteisiksi työsuhteen sijaan erikoissairaanhoidossa, niin alkaa porukka liikkumaan sinne minne tarvitaan. Kehittyminen ja uuden opettelu olisi työn vaatimus, ei viitsimiskysymys. Vasta tällöin palkan nousukin olisi perusteltu, koska työ voi ns. ottaa enemmän omia resursseja. Lakkoilukin loppuisi, kun virkasuhteisilla ei ole lakko-oikeutta, perustuen juurikin tuohon välttämättömään tarpeeseen olla töissä kun työnantaja niin määrää.
Koulutuspaikkojen lisääminen auttaa, jos lisätään kerralla reilusti. Näin valmistuvien on otettava vastaan se työ mitä tarjotaan, jos vaihtoehtona on valmistua suoraan työttömäksi. Hakijoita koulutukseen kyllä on, etenkin näin korona-aikana, koska on suunnilleen ainoa varma työllistäjä heille, joilla rahkeet eivät riitä juristi- tai lääkäriopintoihin.
Kuvittelet sitten tosissasi, että vastavalmistunut sh on valmis työskentelemään esim. teholla josta nyt oli puhe???? Salli mun nauraa. Vielä kun opiskelupaikkojen lisäys ilman satsausta kunnon koulutukseen aiheuttaa vielä suuremman kynnyksen koulun ja ammatin vaatimusten kanssa.
Ja tuolle edelliselle sanon, että aika röyhkeää olettaa että hoitajat eivät haluaisi kehittyä ja opetella uutta. Työ on vedetty niin tiukille että mitään koulutuksia ei ehditä järjestää ja jos joku kymmenen minuutin tuokio onkin niin se on aamutauon aikana. Uusi ihminen joutuu opettelemaan kaiken kantapään kautta ja vanhoilta tiedonmurusia hankkimalla kiireessä koska ammatissa ei ole aikaa perehtyä uuteen asiaan, etsiä vaikka tietoa rauhassa. Erityisalasta ei saa kunnon opetuspakettia tai perehdytystä jossa oikeasti saisi kokonaiskäsityksen.
Itse lopetin työt mm. edellisten syiden takia ja olen melkein valmis luopumaan luvistakin.
Olen tuo edellinen ja ihmittelin asiaa siksi, koska omassa työssäni eri sijaisuuksissa tuo on itsestäänselvyys mitä kuvaat. Onhan se vaativaa, rankkaa ja kuormittavaa. Siksi en ymmärrä valitusta ihmisiltä jotka tähän eivät ole valmiita. Yhä useammin työelämä on tällaista nykyään, jos töitä haluaa tehdä. Monella alalla. En ymmärrä, miksi hoitajat olisivat/ heidän pitäisi olla poikkeus. Olen lunastanut oikeuteni kritisoida kestämällä em. asiat ja tiedän sen olevan mahdollista, ei mahdottomuus. Uhriutumisen sijaan olen ajatellut sen vain kuuluvan palkkaani ja alaan, jonka olen itse valinnut. Olen käsittänyt että vastuusta, kyvystä itsenäiseen työn- ja päätöksentekoon sekä epävarmuuden sietämisestä maksetaan. Kuten sanottu, virkatyöhön ei kuulu napinat, vaan hommat hoidetaan kuten oikein on.
Nämä hoitajat jotka puhuvat traumatisoitumisesta ovat kertoneet, että pelkäävät ennen kaikkea otilaan puolesta. Olet saanut kahden viikon perehdytyksen, ja sinun oletetaan pystyvän handlaamaan kaikki vaativa tehohoitoon liittyvä, hengityskoneesta kääntelemisiin, mikä ei kuulemma sekään ole niin helppoa kuin näyttää.
En näe tätä eniten itsekkäänä, vaan järkevänä huolena ja riittämättömyyden tunteena. Vähättelemättä ihan eri asia, kuin vaihtaa työnkuvaa alalla, jossa ei ole ihmishengistä kyse.
rajat auki tanssi ja laulu raikaa tytöt olivat jo vuosi sitten pihalla. nyt yrittävät paikata virheitään. HALLITUS OIKEUTEEN KANSAN TUHONNASTA. NYT EI SELI SELI HARKITAAN AUTA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuspaikkojen lisääminen ei auta, jos seuraavatkaan ei halua teholle, tai koronateholle, töihin. Kysehän ei ole siitä, että hoitajia ei ole. Kyse on siitä, että ei ole hoitajia, jotka olisivat valmiita siirtymään uusiin tehtäviin ja perehtymään siihen. Ei ole pakko suostua, jos ei halua. Virkasuhteissa taas on työnjohto-oikeus, eli työnantaja voi määrätä toisiin tehtäviin yksipuolisella päätöksellä. Hoitajat virkasuhteisiksi työsuhteen sijaan erikoissairaanhoidossa, niin alkaa porukka liikkumaan sinne minne tarvitaan. Kehittyminen ja uuden opettelu olisi työn vaatimus, ei viitsimiskysymys. Vasta tällöin palkan nousukin olisi perusteltu, koska työ voi ns. ottaa enemmän omia resursseja. Lakkoilukin loppuisi, kun virkasuhteisilla ei ole lakko-oikeutta, perustuen juurikin tuohon välttämättömään tarpeeseen olla töissä kun työnantaja niin määrää.
Ei muilla osastolla työskennellyt hoitaja, kokenutkaan, voi tuosta vaan siirtyä teholle tekemään aivan eri työtä. Se on käytännössä eri ammatti. Perehtyminen niin että osaat nuo tehtävät kunnolla kestää pitkään. Voihan sitä ihmistä pakkoliikutella mutta ei se hänestä tehohoitajaa tee.
Jostainhan se täytyy aloittaa. Kyllä muilla aloilla työnkuvia vaihdetaan, perehdytys tottakai. No, aina ei sitäkään resurssien vuoksi saa, vaativissakaan hommissa. Itse olen tehnyt virkatyötä eri erityisalueilla, aina se on vaan opeteltava ne työn erityispiirteet siinä työn lomassa ja se epävarmuus on kestettävä.
Kuinka kauan tehohoidon perehdyttäminen kestää, kun joku siellä aloittaa? Koulutuksessa ei vissiin ole tähän erikoustumista erikseen, vaan opitaan tehtävässä?
On paljon aloja, joissa työtehtävät vaihtuvat tilanteen ja tarpeen mukaan. Jostain syystä ainoastaan hoitoalalla tämä saa aikaan joukkotrauman, joka nyt on ylen otsikoissa.
Nojaa. En minäkään pelkkää ohjelmistotekniikkaa vuosikaudet työkseni tehneenä IT-inssinä ihan kylmiltään hyppäisi verkkoja suunnittelemaan, pystyttämään ja ylläpitämään, vaikka jonkun Ciscon kurssin ja certin aikanaan opintojen yhteydessä teinkin ja IT-inssit sitäkin tekee. Enkä varsinkaan hyppäisi jonkun raksa-inssin saappaisiin, vaikka ollaan molemmat inssejä.
Minusta kuulostaa siltä että haluatte nyt vain tahallanne leikkiä tyhmää ja mollata hoitajia, mikä on aika säälittävää.
Eli et lähtisi verkkosuunnitteluun, vaikka pandemia sitä ammattilaisilta edellyttäisi jotta pärjättäisiin (resursseja pitäisi välttämättä suunnata sille alueelle), mutta samalla vaatisit lisää liksaa insseille, koska pandemia erityisesti teitä koettelee kun olette ammattiryhmänä vastuussa verkkosuunnittelusta?
Meinaatko tosiaan, että hoitajilla ei ole vaakakupissa oma/läheisien elämä, kun tekee päätöstä, että lähteekö korona osastolle hoitajaksi?
Ja lisäksi korona osastoilla hoitajat kertovat jatkuvasti sitä, että he tuntevat itsensä voimattomaksi, kun he eivät voi käytännössä tehdä mitään muuta, kuin odottaa ja katsoa, koska varsinaista hoitokeinoa ei ole.
Lisäksi se suojavarustuksen pitäminen monta tuntia putkeen ja niiden vaihtaminen jne.Voiko verrata mitään alaa suoraan siihen valintaan?
Herätkää hyvät ihmiset näiden teidän esimerkkienne vuoksi.Ymmärrän, että se vaatii erityisen paljon ja monta asiaa pitää punnita. Monet eivät ymmärrettävästi halua siihen ryhtyä. Sitä en ymmärrä, että samalla, kun ei haluta siihen ryhtyä, ymmärrettävästi, sitä kuitenkiin käytetään keppihevosena uhriutumiseen, oman arvon näennäiseen nostamiseen ja palkkavaateisiin. Se on jopa moraalisesti arveluttavaa. Tämä ristiriita on vain se, joka ihmetyttää. Tuodaan esiin, että ollaan tärkeimpänä tahona ihmishengistä ja selviytymisestä vastuussa, mutta kun olisi tilaisuus se vastuu kantaa, ei ketään näykään missään. Hmm.
Erinomainen kirjoitus, johon ei enää löytynytkään hoitajilta vasta-argumentteja.
Kukas kissan hännän nostaisi ellei kissa itse.
Niin, hoitajathan sen tietää.
Ai ei voida pakottaa koronaosastolle töihin??? Minut ainakin pakotettiin, vaikka ei ollut edes valmiuslaki voimassa vielä keväällä. Kolmen päivän varoitusajalla pakotettiin siirtymään lastenosastolta koronaosastolle, esimies vain ilmoitti, ketkä siirtyvät sinne. Työnantajalla on oikeus siirtää minne osastolle vain tarvittaessa. Esimiehet uhkaili, painosti ja kiristi, että jos kieltäydyt menemästä, papereihisi tulee merkintä: "Kieltäytynyt työtehtävistä". Ja esimiehen mukaan silloin hän pitää myös huolen, että en enää koskaan saa töitä kyseisestä yliopistosairaalasta. Ja näin uhkailtiin muitakin sairaanhoitajia, se oli kaikilla sama, kukaan ei vapaaehtoisesti koronaosastolle mennyt. Ja sitten kun valmiuslaki tuli voimaan, irtisanomisaika piteni 4 kk mittaiseksi, eli pakoon ei päässyt korotaosastolta sitten millään siinä tilanteessa. Paska maku jäi touhusta, sh:n hommia tuskin teen enää. Koronaosastoilla painettiin ilman kunnon suojavarusteita viime keväänä, jatkuvassa kuolemanvaarassa. Mulle riitti. Painostus, uhkailu ja kiristys, ilman mitään ihmisarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se alkoi
Ja kahden viikon päästä varsinaiset ruumiskasat alkavat näkyä.
Minun mummoni kuoli koronaan viime syksynä. Mutta hyvä että jollain jaksaa naurattaa tämä tilanne 👍 todella aikuismaista.
Saat itse sairastua niin vakavasti kuin haluat, mutta ajattele omaa nokkaa pidemmälle ja älä tartuta muita.Välillä suututtaa lukea just näistä ajattelemattomia.
Viime vuoden aikana alkuvuodesta minulla kuoli ensin isän sisko ja loppu vuodesta äidin veljen vaimo koronaan (molemmat joo yli 70v). Lisäksi työkaverin mies kuoli (joka oli alle 40v) koronaan.
oliko tällä alle 40 v jokin muu sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuspaikkojen lisääminen auttaa, jos lisätään kerralla reilusti. Näin valmistuvien on otettava vastaan se työ mitä tarjotaan, jos vaihtoehtona on valmistua suoraan työttömäksi. Hakijoita koulutukseen kyllä on, etenkin näin korona-aikana, koska on suunnilleen ainoa varma työllistäjä heille, joilla rahkeet eivät riitä juristi- tai lääkäriopintoihin.
Kuvittelet sitten tosissasi, että vastavalmistunut sh on valmis työskentelemään esim. teholla josta nyt oli puhe???? Salli mun nauraa. Vielä kun opiskelupaikkojen lisäys ilman satsausta kunnon koulutukseen aiheuttaa vielä suuremman kynnyksen koulun ja ammatin vaatimusten kanssa.
Ja tuolle edelliselle sanon, että aika röyhkeää olettaa että hoitajat eivät haluaisi kehittyä ja opetella uutta. Työ on vedetty niin tiukille että mitään koulutuksia ei ehditä järjestää ja jos joku kymmenen minuutin tuokio onkin niin se on aamutauon aikana. Uusi ihminen joutuu opettelemaan kaiken kantapään kautta ja vanhoilta tiedonmurusia hankkimalla kiireessä koska ammatissa ei ole aikaa perehtyä uuteen asiaan, etsiä vaikka tietoa rauhassa. Erityisalasta ei saa kunnon opetuspakettia tai perehdytystä jossa oikeasti saisi kokonaiskäsityksen.
Itse lopetin työt mm. edellisten syiden takia ja olen melkein valmis luopumaan luvistakin.
Olen tuo edellinen ja ihmittelin asiaa siksi, koska omassa työssäni eri sijaisuuksissa tuo on itsestäänselvyys mitä kuvaat. Onhan se vaativaa, rankkaa ja kuormittavaa. Siksi en ymmärrä valitusta ihmisiltä jotka tähän eivät ole valmiita. Yhä useammin työelämä on tällaista nykyään, jos töitä haluaa tehdä. Monella alalla. En ymmärrä, miksi hoitajat olisivat/ heidän pitäisi olla poikkeus. Olen lunastanut oikeuteni kritisoida kestämällä em. asiat ja tiedän sen olevan mahdollista, ei mahdottomuus. Uhriutumisen sijaan olen ajatellut sen vain kuuluvan palkkaani ja alaan, jonka olen itse valinnut. Olen käsittänyt että vastuusta, kyvystä itsenäiseen työn- ja päätöksentekoon sekä epävarmuuden sietämisestä maksetaan. Kuten sanottu, virkatyöhön ei kuulu napinat, vaan hommat hoidetaan kuten oikein on.
Nämä hoitajat jotka puhuvat traumatisoitumisesta ovat kertoneet, että pelkäävät ennen kaikkea otilaan puolesta. Olet saanut kahden viikon perehdytyksen, ja sinun oletetaan pystyvän handlaamaan kaikki vaativa tehohoitoon liittyvä, hengityskoneesta kääntelemisiin, mikä ei kuulemma sekään ole niin helppoa kuin näyttää.
En näe tätä eniten itsekkäänä, vaan järkevänä huolena ja riittämättömyyden tunteena. Vähättelemättä ihan eri asia, kuin vaihtaa työnkuvaa alalla, jossa ei ole ihmishengistä kyse.
Se onkin ihan järkevä huoli ja perehdytys täytyy vaatia. Kuitenkaan hoitajat eivät tehohoidossa työskentele yksin ja tähän on varmasti perustellut syyt. Monella alalla on välittömästi tai välillisesti ihmishengistä kyse. Kun tämä on se johon vedotaan yleisimmin. Monilla aloilla myös näitä uhkaava huolimattomuus johtaa sanktioihin tai oikeuteen. Ihan jo bussikuskeista alkaen, taidettiin yksi juuri tuomita. Se, että työssä vaaditaan huolellisuutta ja harkintaa, ei tee siitä erityisen poikkeavaa työnkuvana.
Tiedän, että sairaanhoitopiireillä on vastuu perehdyttämisestä ja turvallisuuden huolehtimisesta, joten tietämättömyys ei yksittäisen hoitajan kontolle mene, vaan esimiesten. En siten usko, että viikon perehdyttämisellä kovin helposti laitettaisiin mahdottomiin tehtäviin. Terveydenhuollossahan nämä ovat jo kulttuurillisesti paremmin huomioituja kuin monella muulla alalla ja ennakkotapauksiakin löytyy. Onko huoli sikäli ihan aiheellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se alkoi
Ja kahden viikon päästä varsinaiset ruumiskasat alkavat näkyä.
Minun mummoni kuoli koronaan viime syksynä. Mutta hyvä että jollain jaksaa naurattaa tämä tilanne 👍 todella aikuismaista.
Saat itse sairastua niin vakavasti kuin haluat, mutta ajattele omaa nokkaa pidemmälle ja älä tartuta muita.Välillä suututtaa lukea just näistä ajattelemattomia.
Viime vuoden aikana alkuvuodesta minulla kuoli ensin isän sisko ja loppu vuodesta äidin veljen vaimo koronaan (molemmat joo yli 70v). Lisäksi työkaverin mies kuoli (joka oli alle 40v) koronaan.oliko tällä alle 40 v jokin muu sairaus?
Alle 40-vuotiaita on kuollut sin muutama. Silti aina joku tuntee vauvapalstalla siihen kuolleen nelikymppisen. Tosi ikävää jo on totta :(
Vierailija kirjoitti:
V****u mitä paskaa! Miten tollasta valhetta on edes lupa julkaista? Mikä ihmeen syy tälle pelottelulle on? 17 koronapotilasta teholla ja jos 20 ylittyy ollaan ylitetty kapasiteetti. Voi luoja ja jotkut vielä uskoo tähän!
Sanoman masinoima palsta, joten eipä tuo yllätä, että moraalilla ei ole mitään hintaa. Päätoimittaja taitaa olla aika mikki hiiri, kun ei saa palstaa kuriin.
Vierailija kirjoitti:
V****u mitä paskaa! Miten tollasta valhetta on edes lupa julkaista? Mikä ihmeen syy tälle pelottelulle on? 17 koronapotilasta teholla ja jos 20 ylittyy ollaan ylitetty kapasiteetti. Voi luoja ja jotkut vielä uskoo tähän!
niin meinaat että teho on vain koronapotilaita varten ei muita?
ja pieni muna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoman masinoima palsta, joten eipä tuo yllätä, että moraalilla ei ole mitään hintaa. Päätoimittaja taitaa olla aika mikki hiiri, kun ei saa palstaa kuriin.
Olli fani spämmää paskaa palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt se alkoi
Den glider, den glider in i lungen igen.
Monikohan teho-hoitoon joutuneista on yhen tai 2 korona piikkiä saaneita? Kerrotaanko sitä taaskaan?
Aika söpöä. että jotkut luulee, että joku uskoo ,että se mitä Vauvalla lukee, niin sehän pitää paikkaansa :D
Ja se että Mtv3 uutiset olisi millään tavalla uskottava taho uutisoimaan mitään. Mätä firma mädän agendan kanssa. Kysykää samalla naapurin herttaiselta tädiltä neuvoa. Varmasti tietää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tehollaan on puolet vähemmän kuin viime keväänä.
Minusta tämä jatkuva pelottelu joka ei oikein realisoidu saa juuri ihmiset välinpitämättömiksi. Kukaan ei usko enää.
Se ei realisoidu, kun ei ole mitään realisoitavaa. Sanoman täytyy nyt vaan jatkaa trollaamistaan vähän ahkerammin valehtelemistaan.
En ole hoitoalan ihminen mutta eikö tuo 20 tehohoitopaikkaa husin alueella ole tosi vähän? Etenkin kun tilanne ollut vuoden tiedossa ja aikaa ollut reagoida 🤔
Tirrikka kirjoitti:
En ole hoitoalan ihminen mutta eikö tuo 20 tehohoitopaikkaa husin alueella ole tosi vähän? Etenkin kun tilanne ollut vuoden tiedossa ja aikaa ollut reagoida 🤔
Et ole myöskään kovin fiksu ihminen ylipäätään jos ajattelit että tehohoitopaikat ovat tyhjillään jos ei ole joku pandemia päällä.
Reagoitu on, hoitajia koulutettu jne. Ongelma on siinä että ne hoitajat on normaalistikin töissä, eli kun hoitaja siirtyy vaikka leikkausosastolta teholle koronapotilaita hoitamaan niin leikkaussali menee kiinni ja papalta jää pallonivel saamatta.
rrtyutr6uy7 kirjoitti:
Monikohan teho-hoitoon joutuneista on yhen tai 2 korona piikkiä saaneita? Kerrotaanko sitä taaskaan?
Tämä.
Olen täysin varma, että nyt niitä alkaa toden teolla ilmaantua. Kaikkialla maailmassa niistä kerrotaan edes jotain, Suomessa tämä salataan.
Pidän näitä salailijoita sotarikollisina. Kaikkia, jotka tietoisesti tähän osallistuvat.
Vierailija kirjoitti:
rrtyutr6uy7 kirjoitti:
Tämä.
Olen täysin varma, että nyt niitä alkaa toden teolla ilmaantua. Kaikkialla maailmassa niistä kerrotaan edes jotain, Suomessa tämä salataan.
Pidän näitä salailijoita sotarikollisina. Kaikkia, jotka tietoisesti tähän osallistuvat.
Minä pidän sinua täytenä idioottina, mutta se ei toki oli rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronaan suhtautumiseen ja reagointiin liittyen tarvittaisiinkin sosiologien ja psykologien puheenvuoro. Osa ihmisistä elää "koronakriisissä" ihan jo siksi, että voivat ajatella olevansa osa suurta maailmaa, vaikka asuvatkin Suomessa haja-asutusseudulla. Pelonkulttuurissa pelko on keino manipuloida ihmisten käyttäytymistä. Osalla maskikin on osa muotia ja osa materialismia ja kuluttamista siinä missä takki ja kengätkin. Medianlukutaitoakin on peräänkuulutettu. Jostakin syystä media repii otsikoita muutamasta tehohoitopolilaasta samaan aikaan, kun todennäköisesti yli miljoona suomalaista on sairastanut koronan lievänä tai oireettomana. Siitä kai sekin kertoo, kun kaikkien pitää ajatella olevansa saamassa tai tartuttamassa koronan, vaikkei ole mitään oireita itsellä eikä muilla ympärillä olijoilla. Ja kuitenkaan kotona perheen parissa ei käytetä maskia, vaikka juuri ollaan omasta miestä saatettu saada tartunta julkisissa tiloissa. Jokin outous liittyy siihenkin, että ollaan kovasti huolissaan tehohoitopaikkojen riittävyydestä, muttei niiden määrästä. Näin vaikka kauhesti on pelätty ja ennustettu jo yli vuoden ajan tehohoitoa tarvitsevien määrän lisääntyvän valtaisasti. Outoa on sekin, ettei jo sairastaneiden määrä tunnu kiinnostavan ketään, vaikka sairastaneillahan kai on jo vastustuskyky koronalle. Näin vaikka toki vouhkataan siitä kuinka monella kunakin päivänä on todettu koronatartunta. Joillekin tuntuu olevan uutinen sekin, että nuorillakin on perussairauksia. Näin vaikka on olemassa lastensairaalakin. Ja keuhkokuumeen onnistuu saamaan itselleen kuka tahansa iästä ja mistä tahansa riippumatta, jos on tarpeeksi uuno. Poliitikot julistavat katkaisevansa tartuntaketjuja päätöksillään, mutta samaan aikaan työssäkäyvät vievät alle kouluikäiset päivähoitoon ja alakouluikäiset käyvät koulua. Kovasti julistetaan huolta ihmisten terveydestä, muttei osoiteta kiinostusta eikä vastuuta siitä mitä negatiivisia terveysvaikutuksia terveysviranomaisten suosituksilla ja poliittisilla päätöksillä on ihmisten terveyteen. Ainoastaan sympatiaa tarjotaan, vaikka samaan aikaan ennustetaan syöpäsairausten, muistisairausten, mielenterveysongelmien, stressiperäisten sairausten ym. lisääntyvän huomattavasti koronakriisin hoidon seurauksena siinä määrin, että voidaan puhua toiminnasta joka on kansalaisten perustuslaillisten oikeuksien vastaista. Hoidon riittävyystäkään ei näiden terveysongelmien osalta tunnu olevan huolta, vaikka riittävyys on heikko jo muutenkin. Erittäin ristiriitaista ja oudoksuttavaa toimintaa.
Jo sairastaneiden määrä on niin pieni ettei sillä ole tässä vaiheessa viruksen leviämisen kannalta juurikaan merkitystä. Sitä kuitenkin seurataan THL:n serologisilla tutkimuksilla viikottain ja silloin tällöin näistä saatuja tuloksia päätyy uutisiinkin, kuten vastikään uutisoitiin että niiden perusteella voidaan arvoida että tällä hetkellä noin joka toinen tartunta jää testaamatta ja pimentoon.
ps. kannattaa panostaa vähän kappalejakoon niin tekstistä tulee vähän luettavampaa
Todettuja tartuntoja on 55000. Testeissä ei käy huomattava valtaosa ihmistä, joten arviot todellisten tartujen määrästä 10-30-kertaisena on uskottava. Testattujen vähäinen määrä joutuu jo siitä, että testeihin kehoitetaan menemään oireilevien. Valtaosan on kerrottu sairastavan koronan vähäoireisena tai oireettomana, joten testiin menoon ei ole syytä. Rajavalvonnassakin testeihin menee vain vapaaehtoisesti noin joka kymmenes rajan ylittäjä. Arvion mukaan todelliisten sairastaneiden määrä on siis yli puolesta miljoonasta puoleentoista miljoonaan. Sinun mukaasi vähäinen määrä suomalaista. Se yhtälö nyt ei vain toimi, että kun samalla tauti on oireeton tai vähäoireinen valtaosalla ja huomattava vähemmistö menee testattavaksi, niin kuitenkin sairastuneista puolet saataisiin selville. Yhtä vähän logiikkaa on siinä, että julistetaan liikkeellä olevan herkästi tarttuva tauti, joka ei kuitenkaan ole sairastanut vuoden aikana kuin 100000 ihmistä. Vaarallisuuden julistaminenkin on vähintäänkin outoa, kun samaan aikaan uutisoidaan Rauman telakalla käyvän töissä kolmatta sataa ihmistä, jotka eivät edes tiedä olevansa vaarallisesti sairaita. Eikö riskiryhmiä suojella kuntosaleja sulkemalla, vaan suojelemalla riskiryhmäläisiä siellä missä he ovat. Eivät ole kuntosaleilla.
Olet urpå, vasta-ainetestejä tehdään tutkimuksissa satunnaisille ihmisjoukoille, ja sieltä saadaan niitä arvioita että kuinka moni on taudin sairastanut vs testeissä kävijät.
Js se suhdeluku on kuulema 1:2. Saa olla aika urpo, jos uskoo, että murto-osan käydessä testeissä, puolet tartunnan saaneista päätyy seulaan. Melkoinen urpo saa olla, jos uskoo senkin, että työpaikoilla voi satamäärin henkilöitä tehdä töitä sairaan oloisina köhien kenenkään asiaan puuttumatta. Kun jonkun mukaan tartunta on todettu työpaikoillakin pääasiallisesti oireisilla. Jos uutisoidaan, että työpaikalla paljastuu satamäärin tartunnan saaneita, niin melkoinen paljastus ja yllätys varmasti kyseessä, jos satamäärin sairaanoloisia köhii ja röhii työpaikalla ennen tätä suurta paljastusta. Melko välinpitämätöntä yrityksen taholtakin, jos moista köhimiskuoroa on sormien läpi katseltu. Luulisi olevan uutisen paikka senkin ja jonkun pomomiehen pää vadilla. Voin olla urpo, mutten ihan niin urpo, että ihan mitä tahansa skeidaa uskoisin.
Lässytys vain jatkuu. Tuleeko niitä lähteitä joskus vai pelkästään tätä turhaa mussutusta viesti viestin perään?
Niinpä niin. Löytyykö sinulta jokin selitys ja lähde sille kuinka murto-osan testaus on voinut paljastaa puolet tartunnan saaneista? Tai lähdettä sille, että korona on todettu lähinnä oirehtivilla? Selitystä sille miksi kaikkien eli pääasiallisesti oireettomien pitää pitää maskia, jos kerran koronatartunta on todettu vain oirehtivilla. Miten kulkutauti ylipäätään leviää hengitysteitse ihmisten välillä, jotka eivät yski? Miksi testataan satunnaisesti oireettomia, jos kerran korona on todettu vain oireisilla? Löytyykö selitystä sille miksi koronan väitetään tarttuvan herkästi, jos sitä ei ole sairastanut vuoden aikana edes kaksi prosenttia kansasta? Ovatko kaikki uutiset oireettomista tartunnan saaneista olleet valeuutisia? Riittääkö vastaukseksi kenties, että olen urpå. Opettelisit edes kirjoittamaan.
Laitoinkin jo aiemmin lähteen siitä että nykytutkimuksen valossa vain pieni osa tartunnan saaneista on täysin oireettomia. Kun lisäksi suositellaan menemään testeihin pienistäkin oireista niin mikäli tuota suositusta noudatetaan, merkittävä osa tartunnoista saadaan kiinni, tämä ei ole mitään rakettitiedettä.
Maskia pidetään mm. siksi koska tiedetään sairastunut on tartuttava jo joitakin päiviä ennen oireita (Lähde esim THL, WHO, miljoona muuta sivua). Lisäksi maskilla voi olla pieni suojavaikutus myös käyttäjälleen. (esim. https://www.pnas.org/content/118/4/e2014564118)
Virus leviää aerosoleina yskimisen lisäksi myös mm. puhuessa, laulaessa tai ihan vain hengittäessä. (esim. https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3206)
En tiedä kuka väitti että koronaa on todettu vain oireisilla, se taitaa olla oma olkinukkesi. Minä väitin kyllä että täysin oireettomien osuus on nykytiedon valossa aika pieni, viidennes tai alle. Oireettomia testataan, paitsi täysin oireettomien tartuttajien takia niin myös siksi että siten voidaan saada oireellisesti sairastuvatkin kiinni ja karanteeniin jo ennen oireiden alkamista. Esimerkiksi ystäväni altistui työpaikallaan ja sai oireettomana positiivisen kun kaikki altistuneet testattiin, kuume nousi vasta kolme päivää myöhemmin.
Mitä tulee leviämisen tehokkuuteen niin oletko sattunut huomaamaan että meillä on tässä viimeisen vuoden ajan eletty varsin poikkeuksellisissa olosuhteissa, rajoitettu millon mitäkin? Näillä rajoituksilla influenssa on lähes hävinnyt vaikka kauden pitäisi olla kuumimmillaan, mutta koronatartuntoja sen sijaan on ollut enemmän tai vähemmän koko ajan ja nyt ollaan taas uusissa ennätyslukemissa. Mitä muuta tuosta voisi ihan maalaisjärjelläkin päätellä kuin että koronavirus on ainakin influenssaa tehokkaampi leviäjä?
Valeuutislässytyksesi perustuu samaan omaan olkinukkeesi eikä ansaitse vastausta.
Nyt kun nuo on saatu alta pois niin joko alkaa löytymään lähteitä miljoonan tartunnan puolesta ?
Enää et puhukaan sitten siitä satunnaisotannasta ja vasta-aineista, joilla lähteesi mukaan on muodostettu arvio todellisista tartunnan saaneista? Nyt oireettomien ja oireisten suhde onkin selvitetty niiden kaikkien perusteella, jotka ovat testeissä käyneet? Et kuitenkaan kerro lähdettä siitä, mitä nämä vähäisetkin oireet ovat, joiden perusteella tulisi ohjeistuksen mukaan koronatestiin mennä, miten ne on testatuilta todennettu etkä sitä kuinka moni yksittäinen kansalainen on moisten oireiden perusteella koronatestiin mennyt ja kuinka moni jättänyt menemättä? Et liioin sitä kuinka moni oireeton on testattu? Kai ne pitäisi löytyä, jos kerran niiden määrien perusteella on johdettu koko kansaa koskeva arvio tartunnan saaneista?
Kukas kissan hännän nostaisi ellei kissa itse.