Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puistattaako ketään muuta lapsen kutsuminen "meidän neidiksi" tai "prinsessaksi"?

Vierailija
24.02.2021 |

Lähipiirissä on muutama ihminen, jotka eivät juuri koskaan puhu tyttäristään nimellä kun kertovat näiden edesottamuksia, vaan aina "meidän neiti sitä ja tätä". Tuo kuulostaa korvaani jotenkin halveksuvalta tai vaihtoehtoisesti vähän ylpistelevältä. Onko vika minun tulkinnassa vai tuossa ilmaisussa? Toinen vähän oksua suuhun tuova ilmaisu on kutsua tyttölasta prinsessaksi. Meillä on itsellä tyttövauva ja en tykkää yhtään, jos joku häntä nimittää prinsessaksi. Ihan kuin hän olisi joku hienohelma palvelijoineen.

Ja näin tasa-arvon aikakautena täytyy sanoa, ettei kauhean usein kuule vastaavia nimityksiä pojista (prinssi tai herra).

Kommentit (688)

Vierailija
281/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

278, niin herättää. Nimittäin naurua ja huumoria päivääni, kiitos siitä!

Vierailija
282/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöt ovat prinsessoja, meidän perheen prinsessoja eikä se kuulu kenellekään muulle. Tytöillä on erittäin hyvä itsetunto eivätkä ole hemmoteltuja mutta menepä sanomaan mun miehelle että hän ei saa kutsua tyttäriään prinsessoiksi....

Kertoo sivistyksen puuttumisesta se että arvostelee äänekkäästi muiden ihmisten valintoja . Olen huomannut että ne ihmiset jotka näin tekevät eivät koskaan etene omassa elämässään minnekään. Ovat siellä katkerassa itsesäälipussissa ja myrkyttävät oman mielensä ja muiden jos pystyvät. Olkaa siellä vaan, se on teidän osa maailmassa, tukehtua kateuteen. Vapaa valinta kaikilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella miten onnellinen äiti höpöttelee vauvalleen ja "meidän pikku Pupu, ihana prinsessa" ja vieressä 277 pyörittelee silmiään ja sukupolvien sivistämänä lausuu kunnioittavan ja arvokkaan äänensävyn kera: "Kondrad, saisiko sinulle olla vielä yksi lusikallinen pilttiä?"

Sukupolven sivistys hymyilytti minuakin.

Vierailija
284/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tyttärelle neiti ja prinsessa alkuinen lempinimi.

Neiti "se ja se", kun tytär ottaa tärkeilijän roolin. Prinsessa Rupsunen - kun hän on paha tapainen prinsessa vaatteissa.

Pojasta sanomme Yläkerran Herra, kun hän alkaa ottaa pikkasen liikaa valtaa ja komentelee.

Lapsissa kun erilaisia puolia ja kaikella rakkaudellahan me. Vastuu tosiaan kuuntelijalla, miten vakavasti sitten haluaa ottaa noi lempparit.

Vähän tuli oksennusta suuhun kun tämän luki :D

Vierailija
285/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meil tytöt tyttöi ,pojat poikii.Olkoot muualla mitä oovat.Meillä kasvatetaan miehet,ja kauniit naiselliset naiset suvussa.Mies on mies eikä marjanpoimija.Pojat pelaa lätkää,jalista.Tytöt hoitaa barbei ja heppoja koirii kissoi.

Vierailija
286/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facesta saa päivittäin lukea Teini sitä ja tätä. Teini kokkasi, Teini ulkoilee, Teini siivosi oman huoneensa. Kuvottavaa.

Minuakin vaivaa tämä! Ja muutenkin semmonen liiallinen "teini" sterotypian viljely. Huh, ensin kaikessa "neiti" sitä ja tätä ja sitten isompana "teini" sitä ja tätä :)

Vierailija
287/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen saa kutsua lastaan pikku neidiksi tai pikku prinsessaksi ja kyllä poikiakin joskus kutsutaan pikku mieheksi, tai vaikka pikku isäntä. Kyllä todella näin 50 vuotiasta ihmetyttää tuo että kaikki nykyisin ärsyttää kaikkia. Minua mietityttää enempikin se että nykyisin jotkut tahot vie läpi sitä että tyttöjä ei saisi kutsua tytöiksi eikä poikia pojiksi vaan  annetulla nimillä tai että henkilö.

Vierailija
288/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsun lapsiani seuraavilla nimillä

- Keisari

- Valtiatar

- Päivieni Aurinko

- Elämäni Valo

Vierailija
289/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kun oli kyse 17 vuotiaasta tytöstä..

Vierailija
290/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadannen kerran: kutsukaa hyvät ihmiset rakkaita lapsianne ihan miten haluatte! Mutta kun olette esimerkiksi työpaikalla tai muissa vastaavissa tilanteissa, joissa keskustelette muiden aikuisten kanssa ja jossa on läsnä vain aikuisia, olisi suotavaa, että omaisitte sen verran tilannetajua, että soveltaisitte kielenkäyttönne siten, että puhutte nyt toisille, kenties jopa aika vieraille aikuisille, ette rakkaille lapsillenne.

Onko tämä todellakin liikaa pyydetty ja vaadittu?

Kuinka pahasti tuo sinua vaivaannuttaakaan?

Vanhemmat kutsukoon lapsiaan prinsessoiksi yms. edelleenkin. Heidän tarvitse  muuttaa tapojaan kummallisten nipojen vuoksi.

Jokainen kutsukoon lapsiaan millä nimillä haluaa ja vaikka lässyttäköön siellä työpaikan kahvihuoneessakin esitellessään ukkelin ja pikkuneidin kuvia. Tällaisessa tilanteessa itse katson kelloa ja totean kahvitauon päättyneeksi ja jatkan taukoani mieluiten muualla. Jääköön tyyppi sitten vaikka yksinään selostamaan näiden ukkeleiden ja rinsessa rupsusien touhuja. Siitäkään ei tarvitse kenenkään nipon mieltään pahoittaa.

Ohis

Vierailija
291/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikaystävä kutsuu mua ”rinsessaksi”. Se on niin absurdia että ei voi kuin nauraa.

N64

Vierailija
292/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin kutsuu neidiksi tai prinsessaksi kuin niputtaa itsensä ja lapsensa yhdeksi yksiköksi.

Näille "meillä syödään jo kiinteitä ja me opetellaan käymään potalla" tekisi aina mieli kommentoida että vähän myöhään jätät pottaharjoittelun kun olet jo kolmekymppinen ;)

Ei tässä ole minusta mitään vikaa jos kutsuu sitä ryhmätyöyksikköä jossa on lapsi ja aikuinen opettaja sanalla "me".  Onhan perhekin "me". Omituisia tulkintoja ihmisillä. 

Vierailija
293/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään eivät tyykkää, jos neideiksi tai prinsessoiksi nimittelen. Aikamiespojat kun ovat jo 20-25 vuotiaita.

Vierailija
294/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en tykkää siitä kun joku kutsuu MEIDÄN tyttöämme prinsessaksi, kirjoitin tämän ihan selvästi aloitusviestiin. Hän ei ole mikään vaativa nirppanokka (kuten joku tuossa yllä osuvasti prinsessa-sanan henkeä kuvasi) emmekä me ole mitään monarkkeja. Ihan tavallisia hyväkäytöksisiä suomalaisia ollaan koko porukka. Ap

Sä varmaan sanot niistä heille, jotka niin julkeaa tehdä? Eikö vaan. Sillähän sen saa loppumaan.

Arvasin, että sä olet tuppisuinen tosikko.

Äitini kutsui minua lapsena pikku prinsessaksi, olin alle kouluikäinen. Otin sen rakkaudenosoituksena, minusta tuli silti poikatyttö. En käytä kruunua enkä luule olevani yhtään muita parempi. Tuohon aikaan ei ollut ulkonäköpaineita ainakaan maaseudulla. Eikä jäänyt minullekaan. Tämäkin sukupolvikysymys.

Vierailija
295/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poikaystävä kutsuu mua ”rinsessaksi”. Se on niin absurdia että ei voi kuin nauraa.

N64

Oletko sellainen puuma?

Vierailija
296/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan heti puhutella näin puhuvaa äitsykkää ”arvon rouva”.

Vierailija
297/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tytöt ovat prinsessoja, meidän perheen prinsessoja eikä se kuulu kenellekään muulle. Tytöillä on erittäin hyvä itsetunto eivätkä ole hemmoteltuja mutta menepä sanomaan mun miehelle että hän ei saa kutsua tyttäriään prinsessoiksi....

Kertoo sivistyksen puuttumisesta se että arvostelee äänekkäästi muiden ihmisten valintoja . Olen huomannut että ne ihmiset jotka näin tekevät eivät koskaan etene omassa elämässään minnekään. Ovat siellä katkerassa itsesäälipussissa ja myrkyttävät oman mielensä ja muiden jos pystyvät. Olkaa siellä vaan, se on teidän osa maailmassa, tukehtua kateuteen. Vapaa valinta kaikilla. 

No ei se hitto meille kuulukaan! Senkus puhuttelette niitä vaikka millä kuninkaallisilla nimillä. Mutta meitä joitakin se ärsyttää kun ihmisten ilmoilla niistä muksuista ei osata puhua muuta kuin prinsessoina ja meillä on oikeus ärsyyntyä. Sun tyttöjen itsetunto ei kuulunut ap:n postaukseen mitenkään eikä täällä kukaan ole ilmoittanut arvostelevansa kyseistä tapaa äänekkäästi. Ja ihmettelen sun kieroutunutta ajatuskuviota, Jos siis meitä ärsyttää jokin sana niin me ollaan katkeria, pyöritään itsesäälissä(?), ei edetä elämässä ja tukehdutaan kateuteen...Kateuteen mistä??? Putosin ihan kärryiltä. Tottapuhuen sä vaikutat nyt melko ärsyyntyneeltä. Kovasti suhun kopsahti näinkin pieni asia.

298/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkuneiti on tämmöinen tättähäärä!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
299/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen saa kutsua lastaan pikku neidiksi tai pikku prinsessaksi ja kyllä poikiakin joskus kutsutaan pikku mieheksi, tai vaikka pikku isäntä. Kyllä todella näin 50 vuotiasta ihmetyttää tuo että kaikki nykyisin ärsyttää kaikkia. Minua mietityttää enempikin se että nykyisin jotkut tahot vie läpi sitä että tyttöjä ei saisi kutsua tytöiksi eikä poikia pojiksi vaan  annetulla nimillä tai että henkilö.

Tietenkin saa, se on jo monta kertaa täällä todettu. Onko se jossain kielletty?? Ei ap sitä kysynyt saako lapsia nimitellä, lue aloitus uudestaan.

Ja näyttääpä suakin ärsyttävän kaikki.

Vierailija
300/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ns. yökkäilyä aiheuttaa myös Facebook -päivitykset, missä puhutaan ikäänkuin lapsen suulla ja selostetaan jotain muka hauskaa tarinaa aloittaen: ”minäpä äidin pikku rinsessa/neiti tein sitä ja tätä..”

Mutta kukin tyylillään. Vaikka koen joidenkin tavan puhua ärsyttävänä, niin ei se tarkoita, että olisin jotenkin katkera (miksi ihmeessä) tai että tämä ärsytys nyt suunnilleen pilaisi koko päivän :D Jos työpaikalla joku alkaa tauolla ”lässyttäen” kertomaan lapsistaan tai lapsenlapsistaan, niin en vaan osallistu tuohon keskusteluun, vaan selaan mieluummin vaikka uutisia puhelimestani tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän