Te kenellä on kotona aina siistiä
Miten pystytte siihen? Asutteko yksin vai onko perhettä tms? Onko iso/pieni asunto?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa asutaan pienehkössä asunnossa, tavaraa ei ole mitään ylimääräistä. Helppo pitää koti siistinä, kun käytön jälkeen laittaa tavarat paikoilleen (kaikella on paikka!), roskat roskiin jne. Robotti-imuri hyrrää kerran päivässä koirankarvat pois ja ehkä kerran viikossa nopea ylläpitosiivous (vessan pesu ja pölyjen pyyhkiminen ym., menee ehkä 15-30 min.).
Miten se robotti-imuri pääsee vetämään nurkat? Olen miettinyt hankkimista.
Keittiössä missä tulee enemmän roskaa joutuu vähän myös lakaisemaan. Meillä on sellainen kylppärilasta, jolla aamulla ennen töihin lähtöä muutaman kerran viikossa vedän sieltä tasojen vierestä roskat keskemmälle, niin imuri saa otettua. Olohuoneessa ei ongelmaa ole, koska pöly kertyy nurkkiin vasta kun sitä on enemmän ja robotin voi laittaa pörräämään joka päivä. Sohvan alle ei pääse, mutta eipä sinnekään samalla tavalla kerry pölyä, vaikka paljon harvemmin siirretään. Meillä piti vaihtaa keittiönpöytä, koska se oli sellainen yksijalkainen kaartuva ja se robotti jäi siihen nylkyttämään sitä. Oli muutenkin suunnitelmissa vaihtaa, mutta nuo huonekalujen muodot ja korkeus voi tuottaa ongelmia.
Kiitti tiedoista. Hm, olen ajatellut, että haluttomalle imuroijalle robotti voisi olla oikeasti hyödyllinen, mutta kyllähän siinä joutuisi kuitenkin huseeraamaan tavallisellakin imurilla tosiaan mm. sohvan, ja muutakin tekemään. En oikein tiedä.
Meillä on koti ihan karmeassa kunnossa. Siis ei varsinaisesti likainen, mutta kaikki tavarat on missä sattuu hujan hajan. Kaipaan järjestystä.
Huh. Olisipa meilläkin aina siistiä. Meillä on 120m2, kaksi aikuista ja kaksi pikkukoululaista (add ja adhd). Siivoan joka ikinen päivä, ja siitä huolimatta meillä on ainakin kerran päivässä sen näköistä kuin pommi olisi räjähtänyt. Joka päivä siivoan niin että illalla pyöräytän robotti-imurilla kierroksen, kaikki on siistiä uuteen päivään, mutta ei. Kun herään seitsemältä aamulla, ovat lapset jo sotkeneet koko asunnon. Nyt on luistinkamat pitkin eteistä, iltapäiväkaakaot pitkin keittiön pöytiä... Ihan sama kuinka paljon yritän lapsia kasvattaa siihen että siivotaan omat jäljet pois, ei mikään oppi tunnu menevän perille. Tykkäisin niin älyttömästi siististä kodista enkä jaksaisi malttaa odottaa että lähtisivät opiskelemaan, tai muuttuisivat edes teineiksi että se kaaos olisi heidän huoneissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa asutaan pienehkössä asunnossa, tavaraa ei ole mitään ylimääräistä. Helppo pitää koti siistinä, kun käytön jälkeen laittaa tavarat paikoilleen (kaikella on paikka!), roskat roskiin jne. Robotti-imuri hyrrää kerran päivässä koirankarvat pois ja ehkä kerran viikossa nopea ylläpitosiivous (vessan pesu ja pölyjen pyyhkiminen ym., menee ehkä 15-30 min.).
Keittiössä missä tulee enemmän roskaa joutuu vähän myös lakaisemaan. Meillä on sellainen kylppärilasta, jolla aamulla ennen töihin lähtöä muutaman kerran viikossa vedän sieltä tasojen vierestä roskat keskemmälle, niin imuri saa otettua. Olohuoneessa ei ongelmaa ole, koska pöly kertyy nurkkiin vasta kun sitä on enemmän ja robotin voi laittaa pörräämään joka päivä. Sohvan alle ei pääse, mutta eipä sinnekään samalla tavalla kerry pölyä, vaikka paljon harvemmin siirretään. Meillä piti vaihtaa keittiönpöytä, koska se oli sellainen yksijalkainen kaartuva ja se robotti jäi siihen nylkyttämään sitä. Oli muutenkin suunnitelmissa vaihtaa, mutta nuo huonekalujen muodot ja korkeus voi tuottaa ongelmia.
Kiitti tiedoista. Hm, olen ajatellut, että haluttomalle imuroijalle robotti voisi olla oikeasti hyödyllinen, mutta kyllähän siinä joutuisi kuitenkin huseeraamaan tavallisellakin imurilla tosiaan mm. sohvan, ja muutakin tekemään. En oikein tiedä.
Meillä on ainoastaan robotti-imuri ja rikkaimuri. Robotti ottaa koko lattian, myös esim tv-taso on ostettu sen mukaan että robotti pääsee sen alle. Ottaa nurkat yms hyvin. Päivittäin laitan sen päälle ja rikkaimurilla (sellainen ladattava Dysonin käsi-imuri) imuroin esim ruokapöydän alta kun lapset ovat syöneet. Sohva on nahkaa ja imuroin sen viikottain tuolla dysonilla johon on vaihdettavia päitä. En vaihtaisi enää tavisimuriin. Johan se olisi hankala ottaa esiin, kun taas robotti-imuri ”asuu” sohvan alla (kaukosäätimellä päälle) ja tuo dyson on porattu seinään verhon taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä imuroitiin ennen kerran viikossa ja nyt robotti imuroi joka päivä. Sohvaa ja mattoja siirrän ehkä kerran kuussa tai vähän harvemmin ja sieltä löytyy puolet vähemmän pölyä ja roskaa kuin aiemmin viikottain. Minä en kylläkään imuroinnista pidä, niin en välttämättä niin tarkkaan imuroinut kun joku toinen. Mutta sanoisin, että puhtaampaa on vaikka sohvia ja mattoja siirtelisi vain jouluna ja juhannuksena. Tässä painaa varmaan se, että kuinka tarkka on ja kuinka paljon inhoaa imuroimista.
Meillä on aina siistiä.
Irtotavaraa todella vähän, kaikille oma paikka. Piti jopa myydä pari huonekalua, kaappia, koska tulivat tyhjäksi.
Nyt minulla on iso käsityöprojekti ja pölyä tulee päivittäin ja puolivalmiita töitä on arkipäivisin, kunnes vkonloppuisin teen valmiiksi.
Kerran kk siivoan yhden osan paremmin, mutta siinäpä se.
Meillä on siistiä aina, kaksi henkilöä, 220 m2. Joka päivä siivotaan jotakin paikkaa talossa, ja yleensä keittiö on se paikka, jossa eniten siivotaan. Seuraavana on pesutilat ja vessat. On verhot ikkunoissa, matot lattioilla, liinat pöydillä jne, ja on kaunista, viihtyisää ja siistiä.
Kerrostalokolmiossa asutaan minä ja kaksi teinipoikaa. Tavaraa on, mutta niille on omat paikkansa. Keittiön tasot ei ole tavaroiden säilytyspaikkoja. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin. Puhtaat pyykit viikataan kaappiin. Lehtikasoja ei ole. Sisustus on sellainen, että imurointi on helppoa. Mitään ei tarvi siirrellä tai varoa.
Pyykinkuivausteline meillä on olkkarissa, mutta ei se taida sotkua olla. Vähän pistää silmään vain.
Vierailija kirjoitti:
Missä pidätte vaatteita, joita ei pestä joka käytön jälkeen, esim. farkut, neuleet, hupparit? Vai pidättekö kotona samoja vaatteita, jotka ovat olleet päällä töissä, kaupungilla, koulussa, hoidossa, ja illalla laitatte kaikki pyykkiin?
Minä vaihdan heti kotiin tultuani kotivaatteet. Ne roikkuvat kodinhoitohuoneen naulassa silloin kun eivät ole päällä, pyykkikorissa tai puhtaana vaatehuoneessa. Samalla kun vaihdan kotivaatteet päälle, ripustan töissä/kaupungilla pitämäni vaatteet terassilla olevaan seinätelineeseen tuulettumaan. Kodinhoitohuoneesta on ovi tuolle terassille. Jos asuisin kerrostalossa, parveke varmaan ajaisi saman asian. Seinään on siis kiinnitetty sellainen suora yksinkertainen tuuletusteline, jossa on paikat monelle hengarille ja sen saa nostettua seinää vasten silloin kun sitä ei käytetä. Suosittelen!
Kun vaate on tuuletettu, sen voi taas ripustaa paikalleen vaatehuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmihenkinen perhe (aikuiset ja eskarilainen), 130 neliötä ja ollaan minimalisteja. Kun tavaraa on vähän, on todella helppoa pitää paikat siistinä ja myös puhtaana, kun perus viikkosiivousta ei tarvitse aloittaa kaiken ryönän palauttamisella paikalleen.
Kannattaa tutustua minimalismiin, se on paljon muutakin kuin sisustamistyyli. Helpottaa arkea käytännössä tavaramäärän / siivouksen suhteen + helpottaa taloudellisesti, kun kaikenlainen osteleminen vähenee + helpottaa henkisesti, kun antaa itselleen luvan karsia kaikenlaisen pään sisäisen kuorman myös minimiin.
Mä oon koittanut (oon tuo 48 viestin kirjoittaja), mutta ei se onnistu. En osta hirveästi mitään varsinkaan sisustus"sälää", mutta jo tekemisiin menee niin paljon tavaraa etten osaa karsia. Harrastan intohimoisesti viherkasveja, taidetta monessa eri muodossa, kirjallisuutta (tässä olen jo karsinut paljon..), ruoanlaittoa ja kestitsemistä (ennen koronaa toki, mutta astioita, koristeita jne löytyy), musiikkia (mies myös, molemmilla siihen liittyvää tavaraa), mies harrastaa kalastusta ja kaikkea mahdollista mikä siihen liittyy, veneillään kaikki ajat kun ei oo jäätä (varusteita keliin kun keliin=vie tilaa). Tarvittais 100 neliöö lisää näille kamoille, niin sit ois meilläkin aina siistiä :D
Minusta tavaraa saa olla jos sitä käytetään. Ei kaikessa tarvitse olla minimalisti. Mutta kannattaa miettiä mitä oikeasti käyttää. Meillä miehellä on laatikkokaupalla cd-levyjä. Meillä ei ole cd-soitinta. Levyt ovat ullakolla, ollaan asuttu tässä viisi vuotta ja kertaakaan levyjä ei ole tarvittu. Mutta silti niitä ei voi karsia, miksi, en tiedä, ärsyttävää. Toisaalta hänellä on kokonainen autotalli täynnä työkaluja, ne eivät ärsytä minua lainkaan, koska hän käyttää niitä ja ovat selkeästi tarpeellisia hänelle.
Omia harrastusprojekteja karsin laittamalla kalenteriin ajat jolloin teen ne ja tajuan, että kappas saan nämä valmiiksi kesäkuussa 2145. En ole ostanut tai haalinut uusia projekteja enää vuosiin, mutta tutut välillä lahjoittaa ja sitten otan vastaan. Mutta pyrin muutaman kerran vuodessa realistisesti karsimaan ja myymään tai lahjoittamaan eteenpäin.
En oikein ymmärrä, miten sitä sotkua oikein syntyy. Myönnän tosin, että lapsiperheissä tilanne on varmasti haastavampi.
Asutaan miehen kanssa kahdestaan, 70m2 kaksiossa. Tiskit menevät suoraan koneeseen, paistinpannut ja keittiö siivotaan jo ennen syömistä. Likaiset vaatteet menee suoraan pyykkikoriin ja pesen pyykkiä muutaman päivän välein. Imuroin myös muutaman päivän välein, koira löytyy eli muuten karvaa alkaa kerääntyä. Jos on valmiiksi aina siistiä, niin ei sitä sotkua sitten kerrykkään. Toki n. parin viikon välein pitää pestä kylppäri ja vessa, välillä lattiat. Mutta ne nyt hoitaa nopeasti. Kotitöihin menee alle puoli tuntia päivässä.
Meillä on aina siistiä, vaikka onkin iso asunto (4 h + keittiö, kaksi kylpyhuonetta, yms).
Olen itse tykännyt siivoamisesta jo pikkulapsena. Halusin pitää oman huoneeni siistinä, sängyn pedattuna ja lelut kerättiin pois lattialta joka ilta. Nyt aikuisena pidän oman kotini siistinä ja vaadin myös kumppania ottamaan täyden vastuun kaikista omista sotkuistaan. Jos hän ei vastuuta kanna, minä heitän hänet ulos. Menköön muualle sotkemaan. En edes jaksa nalkuttaa siivouksesta vaan miehen täytyy tehdä se omatoimisesti, vapaaehtoisesti ja täysin ilman muiden ihmisten opastusta, kannustusta tai opettamista.
1) Tiskikone tyhjäksi heti kun se on valmis (tai aamulla kahvin lirumista odotellessa).
2) Sitten se itsestään siivoutuva asunto: Jokainen siivoaa itse omat jälkensä.
3) Miehelle kaljaa, kun tarvitsee pestä ikkunat, auto, bioroskis tai mikä paras: pyykkiä (monta kertaa viikossa). Sama pätee lumitöihin ja tekniikkahommiin.
4) Vaimo ihan itse haluaa leikata nurminkon.
Ihan perussiistiä meillä on, vaikka onkin neljä lasta. Leluja nyt päivisin voi olla levällään, mutta ei niidenkään siivoamiseen montaa minuuttia mene. Imuroin päivittäin, roskat suoraan roskiin, pyykit pyykkikoriin ja astiat suoraan koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Sotku johtuu liiasta roinasta ja liika roina usein siitä, että sisäistä tyhjyyttään ja emotionaalista turvattomuuttaan koettaa hoitaa tavaraa haalimalla.
T. Muutaman kuolinpesän siivonnut
Älähän yleistä. Mun sisko on tasapainoisin ihminen, jonka tiedän. Hänen elämänsä on täyttä ja hyvää. Hän kuitenkin rakastaa kauniita esineitä, kiviä astioita, vaatteita, koruja, kirjoja ja tauluja. Hänellä on vaatteita monelta vuosikymmeneltä, ne ovat tietyllä tavalla ajattomia ja käyttää niitä yhä. Heillä on aina puhdasta ja viihtyisää, vaikka tavaraa onkin runsaasti.
Meillä on aina ihan siistiä. Ihan perusjutuilla se onnistuu. Aina tiskit pois heti, imurointi joka päivä ( eläimiä) pyykkiä pystyy pesee vaikka joka päivä. Sitten kerran viikossa vähän isompi siivous ( kylppäri ja vessa , imurointi , lattioiden pesu ) Tossa ei kauaa mee, kun pitää sen perussiisteyden aina. Meillä ei loju tavarat lattioilla tai vaatteet. Näin oon tehny aina. Siistiä oli myös silloin , kun lapset oli pieniä. Vihaan sotkua.
Meidän kodissa on aina siistiä; 106m2 ja kaksi aikuista ja lapsi. Joka päivä putsaan vähintään keittiön, ruokatilan ja eteisen ja pöyhin sohvien tyynyt. Irtotavaroita ei loju vaan ne viedään paikoilleen saman tien. Tosin miehelle tästä joutuu jäkättämään; ellei korjaa rojuja/ vaatteitaan, pistän saman tien jätesäkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Missä pidätte vaatteita, joita ei pestä joka käytön jälkeen, esim. farkut, neuleet, hupparit? Vai pidättekö kotona samoja vaatteita, jotka ovat olleet päällä töissä, kaupungilla, koulussa, hoidossa, ja illalla laitatte kaikki pyykkiin?
Mä käytän pari päivää samoja vaatteita, niin kotivaatteita kuin työvaatteitakin (pl alusvaatteet). Makuuhuoneessa on tuoli jolle asettelen ne siististi odottamaan seuraavaa päivää, toinen settihän on päällä. En hikoile juuri ollenkaan joten jos olen käyttänyt jotain neuletta (t-paidan päällä) tai mekkoa muutaman tunnin voin hyvin laittaa sen henkariin kaappiin.
Kaikki turha roju pois.tavarat paikalleen heti.
Siivoankin usein, ja minusta meillä on perussiistiä (=ei likaista, mutta usein sekaista). Se on ihan vain se, että kun on joku homma kesken, kamaa tulee, ja se tekee heti sotkuisen vaikutelman. Aina ei projekti valmistu päivässä, niin ne jää siihen pyörimään. Siivous onnistuu kyllä nopeasti ja siivoan joka päivä vähän, mutta yleisilme, jos nyt joku meille pölähtäisi, ei olisi siisti. Siivoan aina tavarat nopeasti kun joku on tulossa. Liikaa tavaraa, jolle ei oo omaa jatkuvaa paikkaa (=en voi jättää maalausta ikuisesti keskelle olohuonetta) ja liian vähän tilaa. No, lottovoittoa odotellessa.