Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kenellä on kotona aina siistiä

Vierailija
24.02.2021 |

Miten pystytte siihen? Asutteko yksin vai onko perhettä tms? Onko iso/pieni asunto?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käy kerran kuukaudessa siivooja. Asun yksin.

Vierailija
22/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja 2 teini-ikäistä, 90 neliötä. Teinit huolehtivat huoneidensa siivouksen, kun huolehtivat. Minå muut alueet.

Meillä on kodin yleisilme aina siisti: tavarat paikoilleen käytön jälkeen, pientä ylläpitosiivousta päivittäin vartin verran, pyykit pyykkiin ja puhtaat kaappiin. Turhaa tavaraa ei ole, koriste-esinei vain pari, huonekaluja väljästi.

Kerran viikossa imurointi, pölyjen pyyhintä, vessan pesu ja lakanoiden vaihto, aikaa kuluu noin tunti. Lattioiden moppaus kerran kuussa.

Kaapit siivoan kerran vuodessa, käyn läpi kaikki tavarat ja vaatteet ja myyn tarpeettomat kirpputorilla. Meillä on vähän säilytystilaa ja tällä menetelmällä saan sen riittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kenellä on siistiä. Yritit kai kysyä "Te, joilla on kotona aina siistiä?"

Itun ilkun ussija 😣

No kerro meille, että kenellä on kotona siistiä, niin sitten voidaan keskustella siitä, miten he sen tekevät. Ihan typerää jättää kertomatta nimet.

Vierailija
24/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asun, joten ei tule paljon sotkettua. 

Vierailija
25/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kenellä on siistiä. Yritit kai kysyä "Te, joilla on kotona aina siistiä?"

Itun ilkun ussija 😣

Fiksu ihminen ---> hyvä kieli ja siisti koti

Tolvana ---> sekä ajattelu, kieli että koti sotkussa

Vierailija
26/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

145 neliön okt, isä, äiti, kaksi lasta ja koira. Aina on siistiä. Lasten huoneissa ei ihan aina, mutta niiden ovet pidän kiinni.

Tavaraa on maltillisesti ja säilytystilaa tavallista enemmän, joten järjestys säilyy ihan itsestään. Kaikki korjaavat omat jälkensä ja keittiö siivotaan aina ruokailun päätteeksi. Keittiön tasot ovat normaalisti käytännössä tyhjät, joten siivous on helppoa.

Vierailija
27/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En vaan siedä epäjärjestystä. Tavaroille on omat paikkansa, mitään pinoja ja läjiä ei saa pyöriä lattioilla, tuoleilla tai pöydillä. Tykkään imuroida joka päivä ihan koirienkin takia. Illalla viimeiseksi katson että keittiö on siisti, ei saa olla tiskejä, tasot on pyyhitty. Olisi kaameaa tulla aamulla sotkuiseen keittiöön.

Vierailija
28/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotku johtuu liiasta roinasta ja liika roina usein siitä, että sisäistä tyhjyyttään ja emotionaalista turvattomuuttaan koettaa hoitaa tavaraa haalimalla.

T. Muutaman kuolinpesän siivonnut

Vierailija
29/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiten levitän tavarani kaikkialle näkyville -rumaa mutta käytännöllistä. Häpeä jos "jää kiinni".

Vierailija
30/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi ihmistä ja kaksio. Perussiistiä on aina. Kaikilla tavaroilla on paikka, ja tavarat myös laitetaan paikoilleen käytön jälkeen. Viikoittain tehdään perussiivous, niin siisteys pysyy yllä, eikä kotityöt kasaannu. Itse pystyn tähän, koska en kestä olla liassa/sotkussa.

Vierailija
31/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siisteyteen ole muuta salaisuutta, kuin että korjaamme heti jäljet puuhasta mikä oli meneillään.

Kun käyttää nenäliinan/paperin, vie sen heti roskiin. Kun riisuu vaatteita, pistää ne heti henkariin tai pyykkikoriin. Kun lopettaa syömisen, siistii pöydän ja korjaa astiat heti tiskikoneeseen. Kun lopettaa askartelun/maalaamisen/nikkaroinnin, korjaa tarpeet heti omille paikoilleen kaappiin.

Siis aina HETI, ei koskaan "ihan kohta".

Irtonaista koristeryönää ei myöskään juurikaan ole tasoilla tai kaappien päällä -> helppo pyyhkiä pölyt.

Vierailija
32/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista ja lapsi joka toinen viikko, 100neliön omakotitalo.

Tärkeimmät tekijät siihen että on aina siistiä ovat:

Kaikille tavaroille paikka. Ja kun paikka on täynnä pitää tavaraa karsia. Hyllyt ja laatikot pyrin pitämään max 80% täynnä, näin tavaroiden paikalleen laittaminen on helppoa.

Siivoa joka päivä vähän huonosti. Ennen yritin siivota täydellisesti: ensin kerätään tavarat paikoilleen ja roskat, pyyhitään pöly, imuroidaan, siirretään huonekalut, rullataan matot, pestään lattiat. Urakka tuntui niin ylivoimaiselta, etten tehnyt sitä koskaan. Opin, että jos siivoat joka päivä 5-25min, niin koti pysyy hyvinkin siistinä. Sitten kun tulee se päivä, että haluan urakoida, sujuu sekin nopeasti, koska ei sinne sohvan taakse pääse kertymään sitä pölyä niin paljoa. Tänään olen imuroinut olkkarin maton ja pyyhkinyt kylppärin, meni 10min.

Huomaa mikä tavara kertyy mihinkin ja mieti miksi. Mieheltä jää likaiset vaatteet makkarin lattialle, pitäisikö makkarissa olla pyykkikori? Onko ulkovaatteet aina mytyssä lattialla, pitäisikö eteisessä olla avoin naulakko ovellisen kaapin sijaan? Et voi muuttaa toisen ja yleensä omakaan tapojasi, niiden kanssa pitää oppia elämään ja keksiä miten asia saadaan paremmaksi. Vaikka se avonaulakko ei ole kaunein ratkaisu, on se parempi kuin kasat lattialla.

Vierailija
33/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aina mietin, että miten joillakin on aina siistiä. Sitten tajusin, että ei ne siistitkään asu missään pölyttömässä tiiviössä, ne siivoaa! Ei mitään silloin tällöin satunnaisesti, se kun jollekin on kerran viikkoon, toisellle kerran kuukauteen vaan säännöllisesti.

Itse pyyhin pölyt kerran viikkoon, imuroin tai vähintään lastalla vedän lattialta hiukset ja pölyt kerran viikkoon. Keittiö on kunnossa aina, siivoan aina päivällisen jälkeen. Vessan pesen pari kertaa viikossa, peilit pyyhkäisen ikkunasuihkeella ja mikrokuituliinalla aina kun siltä näyttää. Väliovet ja keittiön kaappien ovet pyyhin ehkä kerran kuussa kun täyttyvät sormenjäljistä. Jääkaapin hyllyt pyyhkäisen aina kun jääkaappi on tyhjimmillään. Illalla möyhin sohvatyynyt, laitan paikoilleen ja viikkaan viltit, heti näyttää olkkari siistimmältä. Astiat heti koneeseen ettei jää lojumaan. Ja varmaan sanomattakin selvä, että kaikki roiskeet, tippumiset ja kaatumiset siivotaan heti.

Että kyllä mä siivoan ja järjestelen viikottain ja jatkuvasti, ei riitä silloin tällöin satunnaisesti vähän rätin heiluttelu. Ja tällä siivouksella ei ole edes tiptop siistiä.

Vierailija
34/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään että asiat ovat järjestyksessä. Siisteys muutenkin ok, mutta en aina siivoa hulluna. Järjestys tuo jo paljon. Meillä on kaksi kotona ja koira. 

Vierailija
35/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuessa se oli superhelppoa, koska olen siisti ihminen enkä aiheuta juuri mitään sotkua. Pyyhin leivänmurut heti pois tiskipöydältä. En kävele sisällä kengät jalassa. Jos avaan pakkauksen, laitan roskan heti roskikseen jne.

Nyt asun kahden muun ihmisen kanssa, ja nää on täysiä apinoita elintapojensa suhteen. Minä en muiden sotkuja siivoa, koska en ole mikään kotiorja. Joten meillä on aika sotkuista.

Vierailija
36/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla käy kerran kuukaudessa siivooja. Asun yksin.

Minkä kokoinen asunto? Miksi et itse siivoa?

Vierailija
37/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, enimmillään jaloissa pyörinyt 4 lasta. Molemmilla haastavat työt ja työmatkoja, 2 taloakin rakennettu muun elämän ohessa. 

Meillä on aina perussiistiä. Toki voi olla muutama paperi pöydällä (kuten nyt koneen vieressä kun olen etätöissä) tai takkapuista vähän purua takan edessä tai muutama lautanen minkä teini äsken toi keittiöön mutta ei saanut koneeseen. 

Mutta olen jo tänään lounasta tehdessäni pyyhkinyt kaikki keittiön tasot ohimennen ja laittanut tiskit pyörimään. 2 pyykkikoneellista pesty ja laitettu kuivamaan, kuivat pyykit viety kaappeihin. Tähän on mennyt yhteensä max vartti. Mies varmaan laittaa seuraavan tiskikoneellisen illalla pyörimään. Illalla ennen nukkumaanmenoa pyyhkäisen vielä keittiön tasot koska inhoan tulla aamulla sotkuiseen keittiöön. 

Talon sekaisimmat paikat on miehen työhuoneen sohva ja teinin huone joihin kumpaankaan en koske. Miehellä on papereita ja vaatekasa sohvalla ja teinillä pyykkiin meneviä vaatteita rahilla. Kaikki muu on siistiä. 

Kerran viikossa kaikki osallistuu siivoukseen. Kun on perussiistiä elämä on tosi helppoa eikä siivouksesta tule rasitetta kenellekään. 

Vierailija
38/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten auttaa kun ei päästä huushollia räjähtämään. Eli tavarat paikoilleen, astiat suoraan koneeseen, ruoanlaiton jälkeen heti pyyhitään mahdolliset sotkut, roskat roskiin, pyykinpesukone pyörähtää vähintään kerran päivässä, imurointi muutaman kerran viikossa, samalla tulee pyyhkäistyä lattiat, vessan pesu muutaman kerran viikossa, jne.

Ei vie aikaa kun joku max. puoli tuntia/päivä kun jäljet siivoaa heti kun niitä tulee eikä päästä mitään pinttymään tai kerääntymään. Olin ennen tosi laiska siivoamaan ja päästin tavarat aina leviämään ja sitten pidin raivosiivouspäiviä. Kun opettelin siivoamaan joka päivä edes vähän niin siivottua tulee ihan huomaamatta.

Vierailija
39/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, mies ja 3v lapsi. Olen laitoshuoltaja ja pidän siivoamisesta.

Vierailija
40/92 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän liian hyvin miltä tuntuu kun sotku on musertavan suuri, eikä ovesta voi päästää ketään sisään. Ikkunatkin pitää pitää säpissä ettei naapurit näe.

Siksi meillä on nykyään aina siistiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän