Te kenellä on kotona aina siistiä
Miten pystytte siihen? Asutteko yksin vai onko perhettä tms? Onko iso/pieni asunto?
Kommentit (92)
1. Jokaiselle tavaralle oma paikka
2. Tavaraa ei ole liikaa, laatikot eivät pursua ja tavarat laatikoissa fiksusti ja siististi
3. Käytön jälkeen tavara aina paikalleen, myös astiat tiskikoneeseen heti
4. Joskus edellinen kohta ei onnistu, joten vien tavaran paikalleen aina ohikulkiessa tai "siivoan" hetkittäin sen pari minuuttia joka päivä
5. Jos tulee sotkua, siivoan heti. Esim. leivän leikkaamisen jälkeen pyyhin heti murut pois, enkä jätä niitä leviämään ympäriinsä
6. Kerran viikossa imurointi ja pölyjen pyyhintä, joskus myös lattioiden ja muiden pintojen pesua, ja tähän menee todella vähän aikaa kun muuta siivottavaa ei ole
7. Suihkun jälkeen aina suihkutan vedellä alueen, ettei mihinkään jää saippuanjäämiä, jynssäämistä näin hyvin harvoin
8. Vaatteiden vaihdon jälkeen likaiset heti pyykkiin, puhtaat takaisin kaappiin, en jätä lojumaan
Hauskaa kun jollain on kokonaisia "siivouspäiviä", oma siivous jakautunut niin pieniin hetkiin etten varsinaisesti kuluta siivoukseen paljon mitään aikaa.
Mulla on kaikille tavaroille laatikkonsa ja hyllynsä. En omista koriste-esineitä enkä suuria määriä sisustusjuttuja, kuten kasveja, maljakoita, tyynyjä... Tavaraa on vain tarpeeseen. Asun yksin.
Lapsuudenkodissa oli todella vähän säilytystilaa tavaraan verrattuna, joten kaikki oli aina levällään. Olin myös todella sotkuinen teini, lattialla ei ollu aina puhdasta kohtaa (en kyllä kerännyt sinne mitään likaisia astioita, hyi yäk kun joillakin on niitäkin levällään).
Jotenkin sitä minustakin kuoriutui siisti ihminen. Kasvanut läsnäolo on tuonut siisteyttä, otan tavaroiden paikalleen laittamisen eräänlaisena rituaalina, joka suoritetaan tekemisen jälkeen ja joka auttaa siirtymään tehtävästä toiseen, ettei kaikki ole yhtä puuroa. Joskus olen hyvin ahdistunut ja tavarat meinaa jäädä laittamatta paikoilleen, mutta pyrin suorittamaan sen silti.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kun jollain on kokonaisia "siivouspäiviä", oma siivous jakautunut niin pieniin hetkiin etten varsinaisesti kuluta siivoukseen paljon mitään aikaa.
Entisenä siivouspäivien pitäjänä ainakin itsellä siisteysmentaliteetti oli kokonaan erilainen. Silloin ei tullut ajatelleeksi niin paljon, että kulkeutuuko tavara takaisin paikalleen tai pitäisikö tuo roska viedä mennessään roskiin. Kerran viikossa sitten otsa hiessä asunnon putsaus katosta lattiaan.
Nykyään ei tarvita erillisiä siivouspäiviä, kun siivousta tapahtuu huomaamatta koko ajan.
Pieni talo, 3 ihmistä, vähän tavaraa, pinnat helposti pestävät, robotti-imuri, ei lemmikkejä. Vaikka imuroin päivittäin kolme kertaa, en pystynyt pitämään kotia siistinä kun oli koiria. Rutiini auttaa myös ja lapsen kanssa on paljon helpompaa jos on rutiini. Aina ennen lapsen nukkumaan menoa huone siistiksi (lelut koppaan) ja tiskikone päälle. Meillä on myös sovittu miehen kanssa vuorot, toinen kokkaa toinen siivoaa.
Moni mainitsee täällä ettei ole mitään turhia koriste-esineitä tms. Itsellä on hyvinkin runsas sisustus ja pelkästään esteettistä virkaa toimittavia esineitä löytyy.
Silti meillä on aina siistiä. Pyyhin pölyt sitä mukaa kun sitä kertyy. Säilytystilaa on runsaasti ja laatikoissa+kaapeissa tavarat väljästi järjestyksessä.
Myös minä järjestelen ja vien tavaroita paikoilleen päivittäin ohikulkiessani. Nelihenkinen perhe, lapset teinejä, 120 m2.
Ongelmakohtia:
Kaikkialle kasautuvat kirja- ja lehtipinot
Aikakauslehdet, kuten Kanava, joita en raaski heittää pois
Kymmeniltä vuosilta kertyneet sisustuslehdet
Täpötäynnä olevat kaapit ja lipastot, en pääse eroon vanhoista vaatteista, vaikken käyttäisikään niitä enää ( useimmat liian pieniä)
Minun ja poikien kenkävuoret
Olen kateellinen. Meillä tällä hetkellä maalauskamat keskellä olohuonetta (maalaus kesken), pyykit kuivuu huoneen toisessa nurkassa ( ei tilaa muualla), pahvilaatikot odottavat eteisessä keräystä (taloyhtiön keräyslaatikko täynnä), keittiön pöydällä perhonsidontatarvikkeita ja laatikoita (sidonnat jatkuu), tiskipöytä on siisti, mutta altaassa kukka imemässä vettä, työpöydällä papereita (odottavat reagointia), keittiön työtasolla pilleripurkkeja (muuten unohdan ottaa ne), hellalla kattila ja höyrystin odottamassa sapuskanlaittoa (tämä vaan jäi siihen), nurkassa multapussi ( kylvöt aloitettu). Eteisessä roikkuu kelluntapuku, oli sovituksessa että kaikki kunnossa kevättä varten.
Imuroida pitäisi, mutta ei ole niin kauhean pölyistä ja vessat on siistit. Meillä on vaan aivan hirveästi harrasteita ja mielenkiinnonkohteita, jotka kaikki näemmä tarvii satapäin kamaa, ja aivan liian vähän tilaa niille. Mutta onnellisia ollaan onnistuttu olemaan, lisää tilaa silti kipeästi kaipaisin.
Missä pidätte vaatteita, joita ei pestä joka käytön jälkeen, esim. farkut, neuleet, hupparit? Vai pidättekö kotona samoja vaatteita, jotka ovat olleet päällä töissä, kaupungilla, koulussa, hoidossa, ja illalla laitatte kaikki pyykkiin?
Vierailija kirjoitti:
Missä pidätte vaatteita, joita ei pestä joka käytön jälkeen, esim. farkut, neuleet, hupparit? Vai pidättekö kotona samoja vaatteita, jotka ovat olleet päällä töissä, kaupungilla, koulussa, hoidossa, ja illalla laitatte kaikki pyykkiin?
Meillä myös tämä ongelmana. Tällä hetkellä ratkaisu on, että minulla on on lipastossa alimmainen laatikko tätä varten. Siellä on myös yksi super iso villapaita, mutta muuten puolipitoisia. Miehellä on taas kori olkkarissa, johon minä kerään ne sohvalta, penkiltä, tuolin selkänojalta jne. Kun tulee vieraita nostan korin hänen komeroonsa. Aiemmin siinä korissa oli kauniisti sisustusvilttejä. Ei myöskään voi olla mikään kannellinen astia , koska sitten mies ei niitä enää löydä. Siksi viltit on rahin sisällä ja pyykit sisustuskorissa meillä.
Kolmihenkinen perhe (aikuiset ja eskarilainen), 130 neliötä ja ollaan minimalisteja. Kun tavaraa on vähän, on todella helppoa pitää paikat siistinä ja myös puhtaana, kun perus viikkosiivousta ei tarvitse aloittaa kaiken ryönän palauttamisella paikalleen.
Kannattaa tutustua minimalismiin, se on paljon muutakin kuin sisustamistyyli. Helpottaa arkea käytännössä tavaramäärän / siivouksen suhteen + helpottaa taloudellisesti, kun kaikenlainen osteleminen vähenee + helpottaa henkisesti, kun antaa itselleen luvan karsia kaikenlaisen pään sisäisen kuorman myös minimiin.
Huomaapi vuoan ne tärkeimmät asiat aina ensin. Ei kiinnitä huomioo siivoukseen eikä perusta elämää muutenkaan ulkonäöllisiin seikkoihin.
Kiitos ku elämä on opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Laitan vaatehuoneeseen henkariin roikkumaan, kaikki useammin käytettävät ovat vaatehuoneessa omalla kohdalla ja farkut viikkaan housuhyllylle. Helpointa ne on laittaa roikkumaan varatulle paikalle, kun jättää lojumaan tuolille tms. Suurimman osan vaatteista laitan kyllä pyykkiin illalla.
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa asutaan pienehkössä asunnossa, tavaraa ei ole mitään ylimääräistä. Helppo pitää koti siistinä, kun käytön jälkeen laittaa tavarat paikoilleen (kaikella on paikka!), roskat roskiin jne. Robotti-imuri hyrrää kerran päivässä koirankarvat pois ja ehkä kerran viikossa nopea ylläpitosiivous (vessan pesu ja pölyjen pyyhkiminen ym., menee ehkä 15-30 min.).
Miten se robotti-imuri pääsee vetämään nurkat? Olen miettinyt hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Tavarat ja vaatteet laitetaan aina omille paikoilleen eikä kerätä tuoleille, sohvalle, pöydille yms. Tiskit aina koneeseen tai jos kattiloita yms, ne tiskataan heti käytön jälkeen.
Helppoa ku heinän teko
Sananlaskusta puuttuu sana ...helteellä.
Oletko ollut heinänteossa helteellä? Monta päivää peräkkäin, paarmat puree, kaatosateet ovat tulossa...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pesuhuoneessa naulakko, makuuhuoneessa laskutaso ja vaatehuoneessa pätkä vaatetankoa, jotka on omistettu puolipidetyille vaatteille. Usein freesaan tahrattomat puolipidetyt vaatteet pesukoneen höyryohjelmalla tai käsihöyryttimellä ja laitan vaatekaappiin.
Minulla on erikseen yövaatteet, kotivaatteet, arkivaatteet/työvaatteet ja juhlavaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen. Meillä tällä hetkellä maalauskamat keskellä olohuonetta (maalaus kesken), pyykit kuivuu huoneen toisessa nurkassa ( ei tilaa muualla), pahvilaatikot odottavat eteisessä keräystä (taloyhtiön keräyslaatikko täynnä), keittiön pöydällä perhonsidontatarvikkeita ja laatikoita (sidonnat jatkuu), tiskipöytä on siisti, mutta altaassa kukka imemässä vettä, työpöydällä papereita (odottavat reagointia), keittiön työtasolla pilleripurkkeja (muuten unohdan ottaa ne), hellalla kattila ja höyrystin odottamassa sapuskanlaittoa (tämä vaan jäi siihen), nurkassa multapussi ( kylvöt aloitettu). Eteisessä roikkuu kelluntapuku, oli sovituksessa että kaikki kunnossa kevättä varten.
Imuroida pitäisi, mutta ei ole niin kauhean pölyistä ja vessat on siistit. Meillä on vaan aivan hirveästi harrasteita ja mielenkiinnonkohteita, jotka kaikki näemmä tarvii satapäin kamaa, ja aivan liian vähän tilaa niille. Mutta onnellisia ollaan onnistuttu olemaan, lisää tilaa silti kipeästi kaipaisin.
Minusta meillä on siisti koti ja silti on pyykit usein jossain kuivumassa, nyt on maalaus eteisessä kesken, pahveissa sama tilanne ja milloin mikäkin.
Kannattaa päivittäin ottaa minuutti siihen, että laittaa tavarat pois. Ja miettiä mitä noille aina esillä pidettäville kannattaisi tehdä.
Pillerit johonkin avoimeen nättiin kulhoon (aaltovaasille ekaa kertaa oikea tarkoitus?). Samoin harrastustavaroille, kuten multapussi, joku nätti kori, jossa niitä on kiva katsella ja helppo laittaa pois. Papereille sama juttu, jos on pakko pitää odottamassa, niin teline tai kalenteri johon ne saa nätisti. Kaikilla on tuollaisia tavaroita, ne vaan pitää kerätä pois, kun ei enää tarvitse tai jos pitää pidempään olla esillä, niin miettiä joku helppo ja nätti tapa säilöä niitä. Sama vaiva on laskea se paperi siihen pöydälle tai laittaa pöydällä olevaan telineeseen,mutta kodin tunnelmaan vaikuttaa olennaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kolmihenkinen perhe (aikuiset ja eskarilainen), 130 neliötä ja ollaan minimalisteja. Kun tavaraa on vähän, on todella helppoa pitää paikat siistinä ja myös puhtaana, kun perus viikkosiivousta ei tarvitse aloittaa kaiken ryönän palauttamisella paikalleen.
Kannattaa tutustua minimalismiin, se on paljon muutakin kuin sisustamistyyli. Helpottaa arkea käytännössä tavaramäärän / siivouksen suhteen + helpottaa taloudellisesti, kun kaikenlainen osteleminen vähenee + helpottaa henkisesti, kun antaa itselleen luvan karsia kaikenlaisen pään sisäisen kuorman myös minimiin.
Mä oon koittanut (oon tuo 48 viestin kirjoittaja), mutta ei se onnistu. En osta hirveästi mitään varsinkaan sisustus"sälää", mutta jo tekemisiin menee niin paljon tavaraa etten osaa karsia. Harrastan intohimoisesti viherkasveja, taidetta monessa eri muodossa, kirjallisuutta (tässä olen jo karsinut paljon..), ruoanlaittoa ja kestitsemistä (ennen koronaa toki, mutta astioita, koristeita jne löytyy), musiikkia (mies myös, molemmilla siihen liittyvää tavaraa), mies harrastaa kalastusta ja kaikkea mahdollista mikä siihen liittyy, veneillään kaikki ajat kun ei oo jäätä (varusteita keliin kun keliin=vie tilaa). Tarvittais 100 neliöö lisää näille kamoille, niin sit ois meilläkin aina siistiä :D
Meillä on aina siistiä ja perheessä 2 alle 5v lasta, 2 aikuista ja eläimiä. Koskaan ei ole siivouspäivää vaan siivous tapahtuu osana perusarkea. Lapset on alle 2v asti opetettu siivoamaan leikki ennen seuraavan aloitusta ja ennnen nukkumaanmenoa vielä kerätään loput lelut laatikoihinsa. Meillä ei ole turhaa pikkukylässä ja miljoonaa koriste-esineitä pölyttymässä kirjahyllyssä myöskään. Ostimme robotti-imurin joka vetää kämpän läpi joka toinen päivä. Tämän takia ei myöskään ole lattialla turhia johtoja yms että imuri pääsee menemään.
Astut siivotaan aina ruuan jälkeen ja pannut/kattilat jo ennen ruokailua. Vanhempi lapsi pyyhkii pölyt matalilta tasoilta kuten tv- ja sohvapöytä melkein päivittäin koska se on hänestä hauskaa vaikka ei olisi tarvetta. Vanhempi lapsi 4,5v myös opettelee veikkaamaan innokkaasti ja haluaa viilata omat ja sisaren pyykit kaappiin itse.
Minä otan pölyt pois sohvasta ja muista huonekaluista kerran viikossa koska imuri ei sinne pääse (tähän menee alle 10min). Vessa pestään kerran viikossa eli ei ehdi mennä kunnolla likaiseksi. Kerran vuodessa tyhjennän kaikki astiakaapit ja pesen hyllyt.
Väitän että suurin ongelma ihmisillä on se tavarapaöljous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa asutaan pienehkössä asunnossa, tavaraa ei ole mitään ylimääräistä. Helppo pitää koti siistinä, kun käytön jälkeen laittaa tavarat paikoilleen (kaikella on paikka!), roskat roskiin jne. Robotti-imuri hyrrää kerran päivässä koirankarvat pois ja ehkä kerran viikossa nopea ylläpitosiivous (vessan pesu ja pölyjen pyyhkiminen ym., menee ehkä 15-30 min.).
Miten se robotti-imuri pääsee vetämään nurkat? Olen miettinyt hankkimista.
Keittiössä missä tulee enemmän roskaa joutuu vähän myös lakaisemaan. Meillä on sellainen kylppärilasta, jolla aamulla ennen töihin lähtöä muutaman kerran viikossa vedän sieltä tasojen vierestä roskat keskemmälle, niin imuri saa otettua. Olohuoneessa ei ongelmaa ole, koska pöly kertyy nurkkiin vasta kun sitä on enemmän ja robotin voi laittaa pörräämään joka päivä. Sohvan alle ei pääse, mutta eipä sinnekään samalla tavalla kerry pölyä, vaikka paljon harvemmin siirretään. Meillä piti vaihtaa keittiönpöytä, koska se oli sellainen yksijalkainen kaartuva ja se robotti jäi siihen nylkyttämään sitä. Oli muutenkin suunnitelmissa vaihtaa, mutta nuo huonekalujen muodot ja korkeus voi tuottaa ongelmia.
Cleanliness is next to godliness.