Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko keski-ikäisen tavismiehen tasoa nostaa hänen hyvät kokkaustaitonsa?

Vierailija
24.02.2021 |

Uteliaat mielet tahtovat tietää.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ota myös huomioon että tavis suomalaisen (83kg)mamman ateriat on lähinnä mikroruokaa,pizzaa,kebua,mäccäriä, niin sulla menee keittotaidot hukkaan vaan.

Osta tila-auto missä sellainen  iso ovi niin saat plussaa varmasti,sinne mahtuu isoinkin yh-äippä.

No jos ei kelpaa yh-äiti, jonka BMI on 21, niin ei sitten :)

Vierailija
62/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ainakaan kiinnosta kuinka hyvä mies on laittamaan ruokaa, kunhan ei ihan käsi oo, että osaa edes itsensä perussafkalla ruokkia..

Sinä suosiolla skippaat sen option että mies joskus tarjoaisi sinulle herkullisia itsetehtyjä illallisia?

En ole se, jolle vastasit, mutta tämä optio ei mielestäni ole tärkeintä ruoanlaittotaidossa. Vain joskus tarjottuna herkullinen itsetehty illallinen ei helpottaisi arkeani ollenkaan. Suurempaa rakkautta olisi se, että mies kävisi kaupassa( vaikka puoliksi maksettaisiin), toisi ne ruoat kotiin, laittaisi kaappeihin, suunnittelisi viikon ruoat, pitäisi huolta omalta osaltaan, että kaapeissa on aina perustarvikkeet, tekisi arkena maistuvaa perusruokaa siten, että sitä riittäisi seuraavaksikin päiväksi ja vielä evääksi, huolehtisi jälkien siivouksesta, täyttäisi ja tyhjentäisi astianpesukonetta.

Olen itse kulinaristi, mutta elämä on suureksi osaksi arkea. Olisihan se ihanaa, jos joka aterialla, joka päivä saisi herkkuruokaa, mutta jos on valittava sen arkisen puurtamisen ja vain joskus saatujen  herkkuruokien välillä, niin valitsen ne arkiset rakkauden osoitukset ja perheen ruokatalouden pyörittämisen.

Huomionarvoista on se, että jo teinipoikani osaavat laittaa mm. seuraavia maistuvia arkiruokia: munakas, paistettu muna, keitetty muna, erilaiset salaatit, erilaiset jauheliharuoat, uunijuurekset, erilaiset arkikeitot, uunikala, uunibroileri, lihan paistaminen...

Helpottaa todella paljon elämää, kun toinen pojista esim. tekee päivällisen alkuruoaksi kasvissosekeiton ja jälkiruoaksi marjahyydykkeen tai hedelmäsalaatin.  Toinen pojista taas tekee pääruoan esim. lihapullat ja uuniperunat.

Ihanat pojat sinulla <3

Jokainen teini muuten osaa nuo, kun ne opetetaan kotitaloudessa.

Onko kotitaloutta enää muuten kuin seiskalla pakollisena ja sitten valinnaisaineena? Kuka oikeasti oppi siellä laittamaan ruokaa ja kuka muistaa kaiken vuosia myöhemmin? En minä ainakaan oppinut tekemään jauhelihapihvejä, kun minut laitettiin raastamaan porkkanoita. Kyllähän kaiken oppii, kun on pakkoa ja halua.

Jos keski-ikäinen mies ei siis osaa tehdä ruokaa, niin en usko hänellä olevan kovin paljoa muitakaan arkisia taitoja ja tietoja. En huolisi sellaista ollenkaan.

Puolisoni ei osaa laittaa ruokaa (oli keski-ikäinen mies, kun tapasimme). Osaa sen sijaan vaikka mitä muuta. Tekee suurimman osan kotitöistä, koska on niistä enemmän kiinnostunut kuin minä; opettelee ompelemaan ompelukoneella; osaa korjata ja rempata taloamme; hoitaa hedelmäpuita ja marjapensaita (osaa leikata ne jne); osaa huoltaa sellaiset autorempat mitä nyt ylipäänsä nykyaikana voi itse autoille tehdä; kunnostaa parhaillaan moottoripyörän sivuvaunua. Paljon sellaista, mitä itse en osaa tehdä vaikka osaan tehdä ruokaa.

Eli aika hölmö yleistys.

Mitä te sitten syötte, jos olet viikon kokkauskyvytön? Vai teetkö ruokaa olitpa missä kunnossa tahansa? Lapsiperheissä ruuanlaittotaidoton puoliso on katastrofi, lapseton pari on eri asia.

Meillä myös on noin, lapsiperhe-elämä eletty. Ei tullut katastrofeja. Kun olin sairaalassa, perhe söi pakkasesta sulatettuja ruokia. Kyllä mies itsensä saa elossa pidettyä, jos kupsahdan, ei vaan tykkää kokkaamisesta, minä taas rakastan sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Jokainen täysjärkinen vanhempi pitää huolen siitä, että oma lapsi oppii ruuanlaittotaidot kotona tai viimeistään koulussa (peruskoulun pakolliset kotitaloustunnit).

Se, että mies osaa kokata ei ole mikään "positiivinen" asia vaan "perusvaatimus".

Vierailija
64/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskee -38%. Iso muna ja panotaidot +86%.

Ellei muna kovene kaksi kertaa päivässä niin aika huono taso on. Enkä puhu kananmunasta.

Kirjoitat kuin 15 vuotias.

Totuus satuttaa :D

Sanopa isällesi tuo.

Ei hän enää kuule. On kaksi metriä maata päällä.

Vierailija
65/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ota myös huomioon että tavis suomalaisen (83kg)mamman ateriat on lähinnä mikroruokaa,pizzaa,kebua,mäccäriä, niin sulla menee keittotaidot hukkaan vaan.

Osta tila-auto missä sellainen  iso ovi niin saat plussaa varmasti,sinne mahtuu isoinkin yh-äippä.

Höpsis. Sitä suuremmalla syyllä tuollainenkin mamma tulisi tutustuttaa oikeasti hyvään ruokaan.

-ap

Vierailija
66/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskee -38%. Iso muna ja panotaidot +86%.

Ellei muna kovene kaksi kertaa päivässä niin aika huono taso on. Enkä puhu kananmunasta.

Kirjoitat kuin 15 vuotias.

Totuus satuttaa :D

Sanopa isällesi tuo.

Ei hän kuule. On pari metriä maata päällä.

Vierailija
67/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu oletko ärsyttävä besserwisser vai et. Ja siivoatko omat jälkesi.

Minulla on kaverina himokokkaaja. Sen kanssa on mahdotonta tehdä mitään, ilman että suunnittelee jonkun menun ja sitten pitää mennä kauppaan hakemaan niitä ja kokkailla koko ilta. Muut olisi olleet tyytyväisiä siihen että on karkkia ja sipsua. No ei siinä mitään, siihenkin tottuu. Mutta kaikki pitää tehdä jotenkin viimeisen päälle oikein, esimerkkinä päätettiin tehdä tacoja/tortilloja. Kukaan muu ei välitä korianterista, hän pitää ja minä syön, muut inhoavat. Silti hänen piti tunkea sitä sinne guacamolen, koska kuuluu reseptiin. Sitten ihmetteli kun se jäi syömättä. Pätee muutenkin kaikessa, eikä näe muiden mielipiteitä tärkeinä. Ja ei koskaan siivoa jälkiään, koska hänhän teki sen ruuan. Ihan sama kun sanoisin, ettei minun tarvitse tällä viikolla imuroida, koska kävin Linnanmäellä.

Vierailija
68/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka osaa lukea reseptin osaa laittaa ruokaa.

Ruoanlaitto ei ole mitään rakettitiedettä.

Itse teen 80% perheemme kuukausittaisista ruuista ja kyllä siivoan ruuanlaiton jäljet välittömästi. Ei jää tiskiä.

Jos se olisi noin helppoa jokainen olisi Michelin-kokki.

Osaa kokata-vaiheen ja Michelin-kokin välissä on jokunen taso.

Vierailija
69/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka osaa lukea reseptin osaa laittaa ruokaa.

Ruoanlaitto ei ole mitään rakettitiedettä.

Itse teen 80% perheemme kuukausittaisista ruuista ja kyllä siivoan ruuanlaiton jäljet välittömästi. Ei jää tiskiä.

Jos se olisi noin helppoa jokainen olisi Michelin-kokki.

Osaa kokata-vaiheen ja Michelin-kokin välissä on jokunen taso.

Todellakin.

Alinna on se joka toki osaa lukea reseptin sanat mutta jolla ei ole hilppasenkaan käsitystä mitä esimerkiksi kuullottaminen tarkoittaa.

Vierailija
70/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäinen tavismies ei vain pääse taitojaan näyttämään, koska tippuu jo esivalinnoissa pois pelistä.

Keski-ikäiselle tavisnaiselle kelpaa oikein hyvin keski-ikäinen tavismies, mutta se tavisnainen ei kelpaa tavismiehelle.

Vierailija
71/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ainakaan kiinnosta kuinka hyvä mies on laittamaan ruokaa, kunhan ei ihan käsi oo, että osaa edes itsensä perussafkalla ruokkia..

Sinä suosiolla skippaat sen option että mies joskus tarjoaisi sinulle herkullisia itsetehtyjä illallisia?

En ole se, jolle vastasit, mutta tämä optio ei mielestäni ole tärkeintä ruoanlaittotaidossa. Vain joskus tarjottuna herkullinen itsetehty illallinen ei helpottaisi arkeani ollenkaan. Suurempaa rakkautta olisi se, että mies kävisi kaupassa( vaikka puoliksi maksettaisiin), toisi ne ruoat kotiin, laittaisi kaappeihin, suunnittelisi viikon ruoat, pitäisi huolta omalta osaltaan, että kaapeissa on aina perustarvikkeet, tekisi arkena maistuvaa perusruokaa siten, että sitä riittäisi seuraavaksikin päiväksi ja vielä evääksi, huolehtisi jälkien siivouksesta, täyttäisi ja tyhjentäisi astianpesukonetta.

Olen itse kulinaristi, mutta elämä on suureksi osaksi arkea. Olisihan se ihanaa, jos joka aterialla, joka päivä saisi herkkuruokaa, mutta jos on valittava sen arkisen puurtamisen ja vain joskus saatujen  herkkuruokien välillä, niin valitsen ne arkiset rakkauden osoitukset ja perheen ruokatalouden pyörittämisen.

Huomionarvoista on se, että jo teinipoikani osaavat laittaa mm. seuraavia maistuvia arkiruokia: munakas, paistettu muna, keitetty muna, erilaiset salaatit, erilaiset jauheliharuoat, uunijuurekset, erilaiset arkikeitot, uunikala, uunibroileri, lihan paistaminen...

Helpottaa todella paljon elämää, kun toinen pojista esim. tekee päivällisen alkuruoaksi kasvissosekeiton ja jälkiruoaksi marjahyydykkeen tai hedelmäsalaatin.  Toinen pojista taas tekee pääruoan esim. lihapullat ja uuniperunat.

Ihanat pojat sinulla <3

Jokainen teini muuten osaa nuo, kun ne opetetaan kotitaloudessa.

Onko kotitaloutta enää muuten kuin seiskalla pakollisena ja sitten valinnaisaineena? Kuka oikeasti oppi siellä laittamaan ruokaa ja kuka muistaa kaiken vuosia myöhemmin? En minä ainakaan oppinut tekemään jauhelihapihvejä, kun minut laitettiin raastamaan porkkanoita. Kyllähän kaiken oppii, kun on pakkoa ja halua.

Jos keski-ikäinen mies ei siis osaa tehdä ruokaa, niin en usko hänellä olevan kovin paljoa muitakaan arkisia taitoja ja tietoja. En huolisi sellaista ollenkaan.

Puolisoni ei osaa laittaa ruokaa (oli keski-ikäinen mies, kun tapasimme). Osaa sen sijaan vaikka mitä muuta. Tekee suurimman osan kotitöistä, koska on niistä enemmän kiinnostunut kuin minä; opettelee ompelemaan ompelukoneella; osaa korjata ja rempata taloamme; hoitaa hedelmäpuita ja marjapensaita (osaa leikata ne jne); osaa huoltaa sellaiset autorempat mitä nyt ylipäänsä nykyaikana voi itse autoille tehdä; kunnostaa parhaillaan moottoripyörän sivuvaunua. Paljon sellaista, mitä itse en osaa tehdä vaikka osaan tehdä ruokaa.

Eli aika hölmö yleistys.

Mitä te sitten syötte, jos olet viikon kokkauskyvytön? Vai teetkö ruokaa olitpa missä kunnossa tahansa? Lapsiperheissä ruuanlaittotaidoton puoliso on katastrofi, lapseton pari on eri asia.

Meillä myös on noin, lapsiperhe-elämä eletty. Ei tullut katastrofeja. Kun olin sairaalassa, perhe söi pakkasesta sulatettuja ruokia. Kyllä mies itsensä saa elossa pidettyä, jos kupsahdan, ei vaan tykkää kokkaamisesta, minä taas rakastan sitä. 

Oikeastiko miehesi on niin tumpelo, että hän ei osaa tehdä ruokaa? Meillä mies osaa tehdä vaikka mitä, asummehan omakotitalossa ja mökkikin on itse rakennettu, mutta tottakai hän osaa laittaa myös ruokaa. Ruokaa on hyvin helppo laittaa ja mies tykkää tehdä ruokaa ihan siinä missä minä voin mennä vaikka kolaamaan pihaa tai leikkaamaan nurmikon.

Pitäisin outona sellaista miestä, joka ei osaa laittaa arkiruokaa. Ruoka on kuitenkin yksi pääasioista elämisessä, mutta joku marjapensaan leikkaaminen ei ole. Sitä paitsi se marjapensaan leikkaaminen ei ole kovin vaativa juttu, joten sillä taidolla en kovin paljoa leuhkisi. 😄 Myös lapsemme osaavat tehdä ongelmitta hyvää ruokaa, ei heidän tarvitse missään tapauksessa odottaa, että minä teen sapuskat pakastimeen niin että he saavat ne sieltä kaivettua ja mikroaaltouunissa sulateltua. Minua hävettäisi olla passaajamamma.

Vierailija
72/72 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele "hyvät". Muuten aivan yhtä paljon kuin keski-ikäisen tavisnaisen. Oletan aikuisen ihmisen osaavan ruokaa laittaa sen verta että arjessa selvii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi