Työpaikkasi erikoisimmat toimintatavat ja säännöt -peukutusketju
Onko työpaikallasi joku erikoinen toimintatapa tai sääntö (kirjoitettu tai kirjoittamaton)? Liittyykö työpaikkalounaaseen kummallisia tapoja? Onko joku arkinen asia työpaikalla kielletty, vaikka muilla työpaikoilla asia olisi ok? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = pidän itsekin tätä erikoisena, peukku alas = mitä erikoista tässä on, ihan ymmärrettävää. Ap aloittaa:
Työpaikallamme työskentelee ihmisiä kaikilta koulutustasoilta moniammatillisissa tiimeissä (tyyliin lähihoitajasta lääketieteen tohtoriksi). Työpaikallamme on tapa jakaa neljännesvuosittain ”palkintoja” hyvin hoidetuista työtehtävistä tai kokonaisuuksista. Palkinto on pieni, eli oikeastaan kyse on aika näennäisestä summasta. Palkintoa ei saa ehdottaa itselleen, mutta muille saa ehdottaa vapaasti. Parin työntekijän koostama raati sitten jakaa palkinnot näiden ehdotusten pohjalta.
Erikoista mielestäni on, että työpaikallamme tuota palkintoa ei anneta koskaan muille kuin kaikkein matalammin koulutetuille ihmisille. Nämä ihmiset ovat sopineet ringissä aina ehdottavansa toisiaan, eivät koskaan ehdota muita. Matalammin koulutetut kokevat, että palkinto ei kuulu korkeammin koulutetuille, koska ”ne saa palkkaa muutenkin jo niin paljon ja meitä matalammin koulutettuja syrjitään”. Kokevat esimerkiksi, että amk-tason ihminen ei palkintoa ansaitse. Joka kerta työyhteisön palaverissa palkinnosta kerrottaessa naurattaa, kun se menee ”yllätys yllätys” taas jollekulle tuosta porukasta. :D
Ap
Kommentit (75)
Tapana oli soitella sairaslomalla olevalle työasioissa. Itselleni soiteltiin kun olin kuumeessa kotona. Kun makaat sairaana kotona, niin ei ole kovin asiantuntijaolo vastata asiakkaan asioista. Sosiaalialan työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina joka maanantai töissä klo 9.00 viikkopalaveri, jossa keskustellaan 1-2 tuntia töiden tekemisestä.
Saman ajan voisi käyttää töiden tekemiseen.Viikkopalaveri on normaalikäytäntö melkein kaikilla työpaikoilla.
Laskepa huvikseen "viikkopalaverin" hinta firmalle.
Tiimin hlö-määrä * palaverin kesto h * firman laskutustunti € + tiimin jäsenten palkat €/h = paskanjauhannan hinta €
Puhutaan tonneista / viikko
Vaikka viikkopalaveri maksaa, pitkällä tähtäimellä tulee säästöjä kun ihmiset tietävät mitä yrityksessä tapahtuu, millaisten projektien kanssa muut tekevät töitä, mitä haasteita on missä voi auttaa, ovat sitoutuneempia, tuntevat toisensa ym. Vaikka hyöty ei juuri silloin konkretisoidu, organisationaalisen tiedon rakentamisella on merkitystä.
Itse olen alle 20 hengen yrityksessä jossa en ole edes puhunut kaikkien työkavereiden kanssa. Tämä on mielestäni erikoista.
Työpaikallani on käytössä monia eri järjestelmiä eri tarkoituksiin. Kun niitä vaihdetaan tai päivitetään, ei koskaan järjestetä mitään koulutusta työntekijöille, aina vaan edetään yrityksen ja erehdyksen kautta. Vuoden 2021 alusta uusittiin palkkaohjelma ja ylläripylläri ihan kaikki on tällä hetkellä sekaisin. Vuoden alusta lähtien on esim jokaisella n. 800:lla työntekijällä kaikki lisät saamatta. Sanonko mistä tämä toiminta on - no se on perseestä!
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan nettisivuilla ei saa julkaista kasvokuvaa kaikista työntekijöistä (alallamme tämä on tavallista). Siis näitä, joissa lukee tyyliin "Tuula Korhonen", yhteystiedot ja valokuva. Osa työntekijöistä kokee, että heitä ei saa esitellä työpaikan sivuilla. Eivät missään nimessä halua kotisivulle kuvaa eivätkä oikeastaan haluaisi edes omia yhteystietojaan nettisivulle. Nämä kyseiset työkaverit eivät myöskään halua näkyä missään työpaikan somejulkaisussa.
Ei siihen tarvita ku yksi kokemus sekopäästalkkerista/ikävästä exästä, niin sitä ei halua nimeään ja naamaansa mihinkään esille enää.
Meillä ei saa ostaa eväitä kuin yhdellä tauolla. Kaikki pitää siis ostaa kerralla, missään muualla ketjun paikassa missä olen ollut ei ole ollut tuollaista sääntöä. Ei se nyt sinänsä haittaa mutta en tosiaan tiedä miksi näin on, en ole koskaan kuullut syytä vaikka olen kysynyt. Niin ei vaan saa tehdä vaikka ottaisi sen ostoajan pois tauosta :p
Meillä on useampi toimipiste saman kaupungin sisällä. Joihinkin toimipisteisiin työnantaja ostaa kahvimaidot, joihinkin pitää ostaa itse. Jos sitten avaat tuollaisen kahvimaidon, niin herkästi valitetaan, meneekö osa hukkaan jos juomassa ei ole riittävästi porukkaa. Ei tarvitse sanoa, että kuljetan omia pieniä maitopurkkeja mukana.😁
Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia
Tiedätkö tyypin, joka käyttää työaikansa hölöttämiseen, netissä surffailuun tai kiireen esittämiseen? Työelämän kireydestä huolimatta jotkut pystyvät lusmuilemaan töissä.
Tietokonealan yrityksessä työskennellyt mies lusmuili luovasti. Mies teki päivän töitä ja videoi ruudunkaappauksen avulla, mitä tietokoneen työpöydällä tapahtui.
– Sen jälkeen hän laittoi videon pyörimään ja räpläili vain puhelintaan, miehen entinen työtoveri kertoo.
– Tätä kesti puolisen vuotta kunnes toinen kollega narautti hänet. Se työsuhde irtisanottiin sitten.
Kuopiolaisen Suora Lähetys Oy:n toimitusjohtaja Markku Kontila tietää tyypin.
Jotkut näyttelevät työn tekoa ja kiireisyyttä.
Yrittäjän kannalta pahimmasta päästä on Kontilan mielestä työntekijä, joka tekee hitaasti, pitää kaikki tauot ja venyttää niitä ja on vielä herkkä sairastumaan. Sairastavuudessa on hänestä yllättävän isot erot. Jotkut eivät sairastu millään ja toiset monta kertaa kuukaudessa.
Siekkisen mukaan moni työnantaja käyttää nykyään työajanseurantaa kaikissa tauoissa. Tupakoinnissa terveyshyötyjen lisäksi tiukempi asenne on reilua muille, kun ylimääräinen taukoaika näkyy omassa liukumassa.
Tietokoneella tehtävä työ voi olla iso ongelma, Suomen pienyrittäjien varapuheenjohtaja Aimo Tasanko sanoo. On erittäin vaikeaa tietää, tekeekö työntekijä töitä vai ei. Hän näyttää ahkeralta, vaikka surffailisi matkasivustoilla tai verkkokaupassa tai hoitaisi lapsensa jalkapallojoukkueen asioita ja maksaisi laskujaan.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005106668.html
En saa kutsuja tiimipalavereihin ja palaverit sovitaan pidettäväksi silloin, kun olen vapailla tai lomilla. Asiaa ei pidetä työpaikalla lainkaan ongelmallisena, olen siis yrittänyt puuttua tähän monta kertaa. Musta kaikille yhteiset palaverit kuuluu kaikille, ei vain jätetä yhtä pois joukosta.
T. työpaikkakiusattu
Olen töissä pienessä vathaiskasvatuksenyksikössä... Kaikki työntekijät ovat naisia ja pommillani on "sääntöjä, että ei saa pukeutua mekkoihin tai hameeseen, koska hän haluaa kasvattaa lapsia sukupuolineutraalisti ja erityisen feminiininen pukeutuminen naisena sotii tätä vastaan. En todellakaan noudata tätä koska en pidä housuista ja viihdyn mekoissa. Pomohan ei asialle oikeasti mitään voi mutta tiedän että pukeutumiseni jotenkin loukkaa hänen naiseuttaan syvästi.
Firmamme halutaan olevan somessa aktiivinen ja työntekijöiltä edellytetään esim. kuvien ottamista työpäivän aikana, joita sitten julkaistaan somessa. Mitään koulutusta tähän ei ole annettu, osa ei tajua kuvaamisesta edes alkeita ja ihmisiltä kelpuutetaan siis sellaisiakin kuvia, jotka ovat laadultaan todella huonoja. Sitten somessa julkaistaan näitä tosi tärähtäneitä kuvia ja ihmetellään, miksi eivät kerää tykkäyksiä asiakkailta. :D
Pienehkön työpaikan kaikki lomakkeet ja muut on pitänyt muuttaa sukupuolineutraaleiksi. Erään työntekijän vaatimuksesta pitää esimerkiksi kysyä erikseen kutsumanimeä, sillä kohta "alleviivaa kutsumanimi" ei käy, kun ihminen voisi haluta itseään kutsuttavan jollain muulla nimellä. Tämä siksi, että se Pirjo-Liisa Möttönen saattaa haluta, että häntä kutsutaan sukupuolineutraalisti Kehäkukka Möttöseksi. Kaikkia meidän työpaikalla kutsutaan ihan omalla etunimellä ja esimerkiksi tuota muutosta vaatineella henkilöllä on oikein perinteinen naisen nimi.
Tehdään työajatonta työtä, joka painottuu yleensä iltoihin asiakastyön vuoksi. Silti joku näistä toimistoaikaa tekevistä jaksaa aina ehdottaa, että aloitetaan yhteinen palaveri 8.30. On muuten tosi kiva, kun sulla saattaa vielä olla asiakastapaaminen klo 18-20...
Alallamme on tavallista, että samassa työpaikassa työskentelee pariskuntia (tämä taitaa olla aika harvinaista nykyaikana). Pariskunnan osapuolet saattavat olla eri tiimeissä, mutta yleensä toinen pariskunnan osapuoli lappaa harva se hetki tarkistamassa toisen työhuoneessa, miten toisella menee. Yleensä näissä on kyse siitä, että tämä toinen osapuoli on puolisostaan mustasukkainen ja haluaa valvoa, keiden kanssa puoliso viettää aikaa työpäivänään. Kahvitauolla tullaan kahvihuoneeseen kyselemään, millekäs täällä nauretaan noin kovasti.
Rehellisesti sanottuna en tykkää tuosta, että pariskunnat samassa työpaikassa ovat ok. Usein on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä käytäntö oikeastaan, nimittäin meillä oletetaan työntekijöiden päivystävän puhelimen/sähköpostin ääressä klo 8-22, vaikka ei saada siitä mitään ylimääräistä korvausta. Pomo saattaa soittaa klo 8 testatakseen, onko työntekijä jo töissä tai laittaa sähköpostia klo 21.30, johon odottaa saavansa vastauksen vielä samana iltana. Sanotaanko niin, että emme työskentele ihmisten henkeen ja terveyteen liittyvien asioiden parissa, niin ei pitäisi olla noin hektistä.
Ei hoitoala vaan mikä? Jotenkin käsittämätöntä, että joku voi suostua tuollaiseen ilman korvausta. Voiko vastaavasti työaikaa käyttää omiin juttuhin?
Olenko ainoa, jolla ei ole tähän mitään kerrottavaa lukemattomasta työpaikoista vaan vain kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Alallamme on tavallista, että samassa työpaikassa työskentelee pariskuntia (tämä taitaa olla aika harvinaista nykyaikana). Pariskunnan osapuolet saattavat olla eri tiimeissä, mutta yleensä toinen pariskunnan osapuoli lappaa harva se hetki tarkistamassa toisen työhuoneessa, miten toisella menee. Yleensä näissä on kyse siitä, että tämä toinen osapuoli on puolisostaan mustasukkainen ja haluaa valvoa, keiden kanssa puoliso viettää aikaa työpäivänään. Kahvitauolla tullaan kahvihuoneeseen kyselemään, millekäs täällä nauretaan noin kovasti.
Rehellisesti sanottuna en tykkää tuosta, että pariskunnat samassa työpaikassa ovat ok. Usein on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Taitaa alapeukuttajat olla noita pariskuntia 😂
Että ei käytetä PENNIÄKÄÄn työntekijöiden hyvinvointiin. Tätä harva ulkopuolinen uskoo, ja meitä on muutama tuhat. Suomalainen työnantaja. Mediaan on jopa annettu valheellisia kuvia. En tiedä miten tähän voisi vaikuttaa, sisältäpäin olen yrittänyt saada muutosta aikaan ihan rehellisin keinoin. Onnistumatta.
Mutta en usko että kukaan toimittaja uskoisi minua.
Meillä taisi olla viimeinen tyhypäivä kesällä 2019. Syksyllä 2019 piti olla jotain, kuin myös kesällä 2020. Jostain syystä näitä ei edes yritetty järjestää, vaikka viime kesänä ihan hyvin olisi jotain pientä ulkona tapahtuvaa järjestää. Miksi se edellinen syksykin jäi, en ymmärrä. Meillä ei ole liikunta tai kulttuuriseteleitä. Samaan konserniin kuuluva järjestää henkilöstöliikuntaa pientä korvausta vastaan. Nämä ovat tietenkin olleet viimeisen vuoden aikana kiinni ja auki miten sattuu, mutta ongelmana on se, että ne järjestetään pääosin n 10 km meidän työpaikalta. Joten sinne ehtiminen juuri ennen tai jälkeen duunin onnistuu vain lähempänä asuville. Itse asun lähellä omaa työpaikkaa. Suurin osa näistä hlöstöjumpista järjestetään kolkoissa saleissa ja ovat ihan mummo&setäjumppaa.
Nuorille/nuorekkaille urbaaneille ei tarjota mitään vaihtoehtoja tähän! Meillä oli alennuslippuja useaan uimalaan, mutta luuletteko että mitään on korvattu nyt. Ja kaiken lisäksi se mun työn ja kodin läheisimpään uimalaan loppu alennukset jo yli vuosi sitten. Ja siis huom siinä paikassa missä olen töissä on siis muutama 1000 muu.
Meillä on virtuaalinen taukojumppa, that´s it. Se on toki hyvä ja mukavampi kun hikoilevien mummojen kanssa jossain ällösalissa.
Meillä on myös joku toimikunta, mutta ne torppaa kaikki ideat jotka niille lähetetään. Ratsastus on vaarallista. Nillä ollut jotain salivuoroja ja pilatesta työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Pomo saattaa ryhmän whatsappissa ottaa esille henk.koht.asioita työntekijöistä:
"Huomasin Kaisa-Irmeli somestasi, että olet hankkinut koiranpennun/mennyt naimisiin/voittanut sienestyksen sm-mestaruuden, onnea!" Tähän sitten muut tulevat kommentoimaan, onnittelemaan jne.
Ehkä oon itse outo, mutta musta henk.koht. asiat ei kuulu työpaikalle, ellei ihminen itse ota niitä työpaikalla esille. Eri juttu, jos ihminen itse kertoo työpaikalla asioista, mutta ei somessa kertominen tarkoita, että niitä asioita haluaa käydä työpaikalla läpi.
Miten tuollainen voi olla mahdollista, siis että ihmiset työpaikalla hyväksyy tuollaisen käytöksen ja menee siihen mukaan?!
Yksityisyyden suoja. Tutustu lakiin.