Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloittaako kaikki vauvalle kiinteät nykyisin 6kk iässä??

08.08.2006 |

Itse ainakin olen kaikkia kolmea lastani " kuunnellut" ja tilanteen mukaan toiminut. Eka aloitti 5kk iässä, toka 3kk ja kuopus 4kk. Ja ihan ovat terveitä lapsia, ei allergioita tms... Ihmetyttää vaan tämä ehdottomuus nykyisin! Ainakin oma th sanoi, että 6kk suositus tarkoittaa sitä, että siihenkin asti saa imettää, mutta kyllä silloin jo pitäis aloittaa muutakin lisäksi. Eli, että kiinteät aloitetaan 4-6kk välillä....

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen aloitti kiinteät n. 4,5 kk iässä Vaikka suositus olisi ollut 3 kk (SGA-keskonen) Kuopus aloitti 5 kk iässä kaipasi jo vahvempaa sapuskaa. Tissiä esikoinen sai yhteensä 10 kk, kuopus jatkaa vielä (9kk)

Olen pelannut järjellä ja mutu-tunteella, vahvistusta mielipiteilleni olen saanut neuvolasta, jossa sim esikoisen kohdalla kannustettiin siirtämään kiinteiden aloitusta koska kasvu oli hyvää. Kuopuksella pituus ja paino " käyrät" notkahtivat joten aloiteltiin kiinteät.

Miksi pitäisi hampaat irvissä antaa lapsen kärsiä nälkää vain sen takia että on päättänyt imettää täysin 6 kk.

Vierailija
2/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suositus on että KAIKKIA lapsia täysimetetään 6kk. JOS imetys ei onnistu vaan korvikkeita joudutaan antamaan, niin SITTEN aloitetaan kiinteitä ruokia.

Mä en tajua miten tuon suosituksen saa väännettyä niin moneen eri muotoon kuin tässä ketjussa on saatu... no, ehkä uskon että nuo muuttuneet suositukset on syynä ja ihmisillä oikeasti onkin erilaista tietoa asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian aikainen kiinteiden (varsinkin perunan ja porkkanan) aloittaminen on yksi suurin syy lapsuusajan diabeetekseen ! Kyllä se on suositeltua imettää 7-8 kk ikäiseksi saakka. Kummaa porukkkaa nämä nykyajan äidit !!

Vierailija
4/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiskuliini:

Itse ainakin olen kaikkia kolmea lastani " kuunnellut" ja tilanteen mukaan toiminut. Eka aloitti 5kk iässä, toka 3kk ja kuopus 4kk. Ja ihan ovat terveitä lapsia, ei allergioita tms... Ihmetyttää vaan tämä ehdottomuus nykyisin! Ainakin oma th sanoi, että 6kk suositus tarkoittaa sitä, että siihenkin asti saa imettää, mutta kyllä silloin jo pitäis aloittaa muutakin lisäksi. Eli, että kiinteät aloitetaan 4-6kk välillä....

Itse aloitin kiinteät varovaisesti kokeillen puolen vuoden iässä, koska en nähnyt mitään syytä olla noudattamatta suosituksia. Meidän neuvolantäti puolestaan sanoi, että 6kk täysimetystä on suositus, ja sitten vasta kiinteiden aloitus. Jos lapsi saa korviketta, tai kasvussa on ongelmia, silloin kiinteät voi aloittaa aiemminkin, ei kuitenkaan yleensä ennen 4kk ikää. Täti myös sanoi, että 8kk ikään voi aivan rauhassa täysimettää.

Vierailija
5/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alotettiin 3kk juuri sen takia koska maitoa meni niin paljon.

Vierailija
6/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä aloiteltiin 4kk:n iässä kiinteitä, ihan hiljakseen. toinen vaihtoehto olisi ollut aloittaa korvikkeen anto (oma maito ei olisi enää yksinään riittänyt - oli niin iso ja nälkäinen poika! ), mutta mieluummin annoin kiinteitä. imetin kyllä sitten vuoden ikään asti, jolloin sai aloittaa tavallisen maidon.

jos omaa maitoa olisi ollut runsaasti, olisin kyllä siirtänyt kiinteiden aloittamista vielä vähän. vaikka eipä tuosta mitään ongelmia tullut.

Vierailija
7/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin myös mulla ja sisaruksillani, kun oltiin pieniä. EIkä kenelläkään ole ollut diabeettia tms ongelmaa.

Vierailija
8/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei allergioita, nukkunut kaikki yöt -2 kuisesta lähtien yms. Iso poika on ja ihan naurattais, että ois pärjännyt maidolla 6-kuiseksi asti. Nyt mulla kaksospojat ja sama juttu, syövät ja tankkaavat jatkuvasti, joten ihan järjetöntä venyttää kiinteiden aloittamista. Ennen aloitettiin jo parikuiselle kiinteät ( 60-70-luvuilla) ja eivätpä tuon ajan lapset ainakaan sairaampia olleet, päinvastoin.

Vierailija
9/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...aina imetys ei suju niin hyvin kuin etukäteen suunnittelee, ja voi tulla tilanne, että pitää jo aiemmin harkita jotain oman maidon lisäksi.

Vierailija
10/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

...aina imetys ei suju niin hyvin kuin etukäteen suunnittelee, ja voi tulla tilanne, että pitää jo aiemmin harkita jotain oman maidon lisäksi.

Vierailija
11/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin neuvoi minua ravitsemusterapeutti ja luulisin hänen asiasta jotain tietävän. Joten täysimetystä ei sen jälkeen enää suositella jatkettavaksi. Vauva ei tässä vaiheessa enää saa pelkästään äidinmaidosta tarvitsemiaan ravintoaineita.

Itse aloitin vauvalleni kiinteät 3,5 kuukauden iässä juuri tuon suuren maitomäärän takia, oma maito ei missään vaiheessa kunnolla riittänyt.

Vierailija
12/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen suositus on, että vauvaa SAA täysimettää 6kk asti, eli sen pidempään ei, sillä tuolloin lapsen ravinnontarve kasvaa eikä pelkkä äidinmaito riitä.

Ja lapset jotka taas saavat korviketta, niin heille suositellaan aloittamaan kiinteitä jo 4kk ikäisestä alkaen.

(Ja on aivan normaalia että joidenkin lasten kohdalla se kiinteiden opettelu alkaa jo 3kk iässä.)

Mutta jokainen lapsi kyllä arvioidaan erikseen, ovat he kaikki niin omia yksilöitä.

Mutta toiset taas tykkää suositella toisin, ja toiset taas tykkäävät tulkita suosittelut omalla tavallaan... ja kyllä niitä suosittelijoitakin löytyy laidasta laitaan. Eräskin neuvolatäti suositteli imettämisen jatkamista, vaikka äiti kertoi kovasta väsymyksestään ja stressistään, jonka takia alkoi taas tupakoimaan synnytyksen jälkeen ja pyysi ohjeistusta korvikkeiden käyttöön, niin neuvolatädin mielestä se tissimaito oli edelleenkin parempivaihtoehto tupakan myrkyillä terästettynä, kuin korvike.

Tuntuu että ne on nämä nykyäidit " hieman" liian hysteerisiä noiden " suositustensa" kanssa joita joka nettisivu ja vauva-lehti pursuaa... ja sitten kun vielä puskaradio kiertää, niin kunnon hysteerisyys on valmis! ;)

Järki käteen ja jokainen hoitaa oman lapsensa tyylillään, eikä siihen ole kenelläkään nokan koputtelemistä niin pitkään, kun äiti/vanhempi ei vaaranna lapsena terveyttä tai kehitystä.

Vierailija
13/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteät aloitettu 2,5-4kk ikäisinä...En olisi voinut kuvitellakaan aloittavani antaa muuta ruokaa heille vasta 6kk ikäisenä..

Vierailija
14/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin myös meillä!

Vierailija
15/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa esikoinen alkoi heräillä kiinteiden aloituksen jälkeen (5 kk iässä) joten nyt odotan varmasti sinne 6 kk ikään kun menee näin hyvin.

Vierailija
16/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päättänyt, että täysimetän 6kk, ja imetystä jatkan vähintään 1-vuoden ikään saakka. Ihanaa! ;P

Minä jopa paheksuin äitejä, jotka ovat niin laiskoja, että antavat korviketta ja sanoivat ettei maito riittänyt, tai sitä ei tule tarpeeksi... julistin vain, että " kyllä sieltä tulee jos vain viitsii tarpeeksi yrittää" .

Mutta niiden ruusunpunaisten lasien läpi ei nähnytkään todellisuutta ja siinä olevia eri vaihtoehtoja, joita elämässä voi käydä.

Pilkka osui omaan nilkkaan ja kuinkas kävikään; rintani eivät alkaneet koskaan tuottamaan maitoa (ei edes lääkkeillä) ja lapsestani tuli alusta asti pullovauva; elämänsä aloitti korvikkeella 1vrk ikäisenä, ja sillä eli ensimmäisen vuoden jonka jälkeen sai sitten siirtyä tavalliseen maitoon.

(Kiinteät meilläkin aloitettiin hieman vajaan 4kk ikäisenä; helpottivat myös mahakipuihin, joita pullovauvoille helposti tulee ilman takia.)

Vierailija
17/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä tapauksessa. :)

Mukavaa että on sujunut noin hyvin.

Vierailija
18/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä huomasin, kun lapsi oli viiden kuukauden ikäinen, että kaipaa jo tukevampaa tavaraa. Parin päivän totuttelun jälkeen poika olisi syönyt vaikka perunamaan tyhjäksi ja siitä lähtien on ruoka maistunut, eikä mitään ongelmia.

Kaverin lapsi pärjäsi toisaalta täysimetyksellä 7-kuiseksi.

Lapset on yksilöitä ja heidän tarpeensa ovat erilaisia. Äidin pitää siis tarkkailla ja kuunnella lastaan, ja vastata sitten näihin tarpeisiin. Monille äideille se imetys vaan tuntuu olevan kovin mekaanista hommaa, ja kaikessa luotetaan ohjeistuksiin. Monet ajattelevat imetystä myös vaan omalta kannaltaan, miltä Musta tuntuu nyt imettää ja kuinka kauan Minä sitä jaksan...

Vierailija
19/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk sai jo kiinteitä. Jännityksellä odotan tuleeko allergiat jne jossakin vaiheessa...

Vierailija
20/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan kuinka täydellinen äiti sinä olet ollut, ettet ole vointu millään toiminnallasi aiheuttaa lapsellesi mitää sairautta, altistumista, traumaa, ikävää muistoa, kehityksen hidastumista jne...

Olisi mukava kuulla sen maailman ainoan täydellisen äidin resepti, sillä me loput maailman äidit nimittäin emme ole täydellisiä.

;D