Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloittaako kaikki vauvalle kiinteät nykyisin 6kk iässä??

08.08.2006 |

Itse ainakin olen kaikkia kolmea lastani " kuunnellut" ja tilanteen mukaan toiminut. Eka aloitti 5kk iässä, toka 3kk ja kuopus 4kk. Ja ihan ovat terveitä lapsia, ei allergioita tms... Ihmetyttää vaan tämä ehdottomuus nykyisin! Ainakin oma th sanoi, että 6kk suositus tarkoittaa sitä, että siihenkin asti saa imettää, mutta kyllä silloin jo pitäis aloittaa muutakin lisäksi. Eli, että kiinteät aloitetaan 4-6kk välillä....

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä mä nyt mitään jeesustele...

Toki jokainen tekee tyylillään mut musta on ihan turha tahallaan altistaa lapsia sairauksille kun ei tosiaan ole mikään pakko antaa tuon ikäiselle kiinteitä!

Ja " minä täydellinen" en ole pystynyt imettämään omia lapsiani kuukautta pidempään kun maitoa ei ole tullut mutta en silti ekana lykännyt vauvalle vellipulloa suuhun.

T:20

Vierailija
22/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan turha perustella sitä sillä että 6 kk täysimetyssuositus tarkoittaa sitä että silloin VIIMEISTÄÄN pitäisi kiinteät aloittaa, koska tätähän se ei todellakaan tarkoita. Tuolla suosituksella tarkoitetaan aika selväkielisesti sitä, että lapsen ravinto tulisi olla ainoastaan äidinmaito 6 kk ikään ja sen jälkeen tulisi vasta aloitella kiinteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan täti ei millään lailla suhtautunut negatiivisesti. tyttö muuttui paljon reippaammaksi ja iloisemmaksi, ehkä sitä ennen vatsassa kipristeli aina pikku nälkä... nyt jo koulussa eikä mitään allergioita yms. eiköhän ne sairaudet tule jos on tullakseen teki mitä vaan.

Vierailija
24/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsippä vaikka netistä juttu tuosta suosituksesta ja lue sieltä. Ei sitä kovin moniselitteisesti voi tulkita.

Vierailija
25/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtää kertaa edes korviketta ennen 10kk ikää. Olen vaan niin laiska etten jaksanut ruveta pesemään mitään pulloja tai keittämään porkkanoita.

Vierailija
26/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta rakkaat av:laiset ja muutkin äidit; eiköhän kymmenen vuoden kuluessa julkaist taas liuta uusia tutkimuksia, joiden pohjalta suositellaan taas aivan muuta.

Onhan näitä ollut, esim itse ollessani vauva äidit sai imettää vain 4 tunnin välein, oli nälkä useaamin tai ei...ja sen uskottiin silloin 70-luvulla olevan paras mahdollinen tapa...niin ja kuulemma sokerivettäkin juotettiin! Että suosituksetkin on osa tätä aikaa.

Kun itse olemme isovanhempia, olemme taas " ihan pihalla" hoitosuosituksista :D

Vierailija
27/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täysimetin molemmat lapset 8 kk ikään asti. Ei mitään ongelmaa. Ja eikä myöskään allergioita eikä korvatulehduksia. Lapset (nyt 9 ja 11 v) eivät ole ikinä sairastaneet kuin muutaman flunssan ja mahataudin. Syy on varmaan täysimetys. Kyllä nykyäidit ovat sitten outoja jos muutaman kuukauden ikäisestä pitää antaa jo kiinteitä..

Vierailija
28/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko sun neuvolan th, että imetys pitää lopettaa 6kk:n jälkeen? Osittaisimetystähän voi jatkaa vaikka kuinka kauan.

Ainakin oma th sanoi, että 6kk suositus tarkoittaa sitä, että siihenkin asti saa imettää, mutta kyllä silloin jo pitäis aloittaa muutakin lisäksi. Eli, että kiinteät aloitetaan 4-6kk välillä....

[/quote]

Vierailija
29/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

liian aikainen kiinteiden (varsinkin perunan ja porkkanan) aloittaminen on yksi suurin syy lapsuusajan diabeetekseen ! Kyllä se on suositeltua imettää 7-8 kk ikäiseksi saakka. Kummaa porukkkaa nämä nykyajan äidit !!

n mitä kulloinkin EPÄILLÄÄN ja suomalaiseen tyyliin seuraavat ORJALLISESTI pelkkiä SUOSITUKSIA.

Vierailija
30/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositukset muuttuu sitä mukaa kun tulee lisää tutkimustietoa. Siksi kyllä ihmettelen niitä, jotka jaksavat jankuttaa että 70-luvullakin tehtiin näin - miksi ihmeessä toimia yli 30 vuotta vanhan tutkimustiedon perusteella jos on tarjolla uuttakin?

Vierailija
31/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän voitte itse tarkistaa. Neuvoloissakin taatusti asian tietävät, tosin ns. vanhan polven terveydenhoitajat tuntuvat olevan henkisesti " kiinni" vanhoissa suosituksissa.

Ja toki suositukset ovat vain suosituksia, mutta ei niitä silti ilman perusteita anneta!

Vierailija
32/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis vuonna 2004 tuli tuo 6 kk täysimetyssuositus.

Vierailija
33/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään allergioita ei koskaan selvinnyt, ja siihen johtopäätökseen tultiin, että vauvan elimistö ei vain vielä ollut valmis kiinteiden aloitukseen.

Tästä viisastuneena täysimetin kuopustamme 6 kk, eikä tullut minkäänlaisia vatsavaivoja tms. kiinteiden aloituksesta.

Minun ja monen muunkin kokemukset siis tukevat tätä suositusta.

Vierailija
34/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan niin, että kiinteetä LISÄKSI, ja imetys tietysti niin pitkään kuin maitoa riittää, eli vaikka kunnes siirtyy tavalliseen maitoon... Neuvolassamme suositellaan kovasti imetystä ja siihen tuetaan jos ongelmia on. Itsekin olen ehdottomasti imetyksen kannalla, mutta kun ei riitä vaavin tarpeisiin niin ei riitä.

ap

Vierailija
35/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen suositus tosiaan on se, että vauva ei saa mitään muuta kuin äidinmaitoa ja D-vitamiinitippoja 6 kk:n ikään asti. Sen sijaan jos vauvalle joudutaan antamaan korvikkeita, voi kiinteät aloittaa harkinnan mukaan jo 4-6 kk:n välillä.

Omia lapsiani en ole täysimettänyt noin pitkään, mutta heidän vauva-aikanaan suositukset olivatkin toiset.

Vierailija
36/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kullanmuru on 2vk vanha ja korviketta menee puolisen litraa päivässä ja vauva asuu tissillä. Lypsämällä olen saanut rinnoista 80ml eli vauva varmaan saa enemmän imettyä. Kuitenkin ruokailu lopetetaan aina 80-120ml maitoa. Vauva syä noin kahden tunnin välein ja painokaan ei ole noussut kuin 150g kahden viikon aikana, eli ollaan vielä 100g päässä syntymäpainosta.

Vierailija
37/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että liian aikainen perunan ja porkkanan antaminen AIHEUTTAA DIABETESTA. Turha on muuta väittää

Vierailija
38/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetetty, enkä ole pahemmin sairastellut. Veljeäni imetettiin kauan(yli 1v. ) eikä hänkään ole sairastellut.

Ärsyttää vaan kiihkoilijat, jotka ovat varmoja siitä että vain täysimetys takaa terveyden lapselle!

Itse täysimetin vähän yli 5kk ja nyt jatkan edelleen osittaisena, salaa toivon, että maidon eritys lakkaisi pikku hiljaa ja imetys loppuisi kokonaan.

Siinä, että 1kk-2kk lapselle annetaan velliä, ei ole mitään järkeä, sillä vauva EI tarvitse sitä vielä. Korvike tai äidinmaito riittää..

Tärkeää on minusta kuunnella omaa lasta. Käykäähän netissä tutustumassa " entisajan" ruokailutottumuksiin, en muista saittia mut googlen kautta löytyy varppina. Ei silloin oo mitään terveellisestä tiedettykään! Suolapitoista evästä jo 2 kk jne.

Vierailija
39/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lehmänmaidon (korvikkeessa) on todettu olevan diabeteksen riskitekijä, sillä vauvan suoli läpäisee proteiineja eri lailla kuin isomman lapsen tai aikuisen ja niinpä maidossa oleva lehmän insuliini pääsee läpi ja saa vauvan elimistön tuottamaan insuliinia vastaan vasta-aineita, jotka sitten myöhemmin hyökkävät vauvan omaa insuliinia ja haimaa vastaan ja toimivat osaltaa diabeteksen synnyssä.

Ei siis jokainen korvike lapsi diabetesta saa, mutta se saattaa olla yksi riskitekijä muiden joukossa.

Tähän suolen kehittymättömyys ja vieraiden aineiden läpäisevyys on varmaan perusteena myös kiinteiden alotuksen myöhemmäksi siirtämiseen, koska sillä voi taas olla vaikutusta muihinkin autoimmuunitauteihin etc.

Vierailija
40/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja lehmänmaidon (korvikkeessa) on todettu olevan diabeteksen riskitekijä, sillä vauvan suoli läpäisee proteiineja eri lailla kuin isomman lapsen tai aikuisen ja niinpä maidossa oleva lehmän insuliini pääsee läpi ja saa vauvan elimistön tuottamaan insuliinia vastaan vasta-aineita, jotka sitten myöhemmin hyökkävät vauvan omaa insuliinia ja haimaa vastaan ja toimivat osaltaa diabeteksen synnyssä.

Ei siis jokainen korvike lapsi diabetesta saa, mutta se saattaa olla yksi riskitekijä muiden joukossa.

Tähän suolen kehittymättömyys ja vieraiden aineiden läpäisevyys on varmaan perusteena myös kiinteiden alotuksen myöhemmäksi siirtämiseen, koska sillä voi taas olla vaikutusta muihinkin autoimmuunitauteihin etc.