Ostaisitko talon jossa on riskirakenne?
Kysymys tulikin otsikossa. Meillä on siis kiikarissa talo, joka olisi muuten lähes täydellinen, mutta siinä on valesokkeli. Rakenteita avaava kuntokartoitus on tehty, alajuoksu on kestopuuta, alta puuttuu bitumikernikerros, mutta on kuntokartoittajan mukaan ihan kunnossa. Talo on rakennettu vuonna -89, kallion päälle, salaojat on ja ovat kunnossa. Voiko luottaa siihen, että 30 vuotta lahoamatta säilynyt alajuoksu säilyy edelleen, jos huolehtii salaojista jne? Vai onko tuommoinen riskirakenne ihan no-no ja kannattaa unohtaa koko juttu? Uskaltaisitko ostaa?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. Kaikissa homeongelmariitatalojutuissa toistuu aina samat teemat: valesokkeli ja maanvarainen laatta.
Jep, mutta tässäkin kaupungissa on kymmeniä tai jopa satoja 60-70-luvun tasakatto-valesokkelitaloja ja kyllä niissä kaikissa asutaan ihan tyytyväisenä, en mitenkään usko että olisivat homeessa kaikki. Olen lukenut aika monesta rintamamiestalon hometaloriidasta, samoin uusien talojen rakennusvirheistä johtuvista riidoista. Mutta riski se on silti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. Kaikissa homeongelmariitatalojutuissa toistuu aina samat teemat: valesokkeli ja maanvarainen laatta.
Jep, mutta tässäkin kaupungissa on kymmeniä tai jopa satoja 60-70-luvun tasakatto-valesokkelitaloja ja kyllä niissä kaikissa asutaan ihan tyytyväisenä, en mitenkään usko että olisivat homeessa kaikki. Olen lukenut aika monesta rintamamiestalon hometaloriidasta, samoin uusien talojen rakennusvirheistä johtuvista riidoista. Mutta riski se on silti...
Ei ole olemassa mitään täydellistä talotyyppiä, jonka kohdalla ei olisi mahdollista tehdä virheitä. Valesokkeli kuitenkin on sellainen, että se nousee esille yhä uudelleen näissä homejutuissa. Samoin tasakatto.
Itse en ottaisi riskiä, mutta jos joku haluaa ottaa, niin siitäpä vaan.
Tuskin kaikkiin niihin taloihin on tehty rakenneavauksia, selvitetty pohjan kuntoa tai tutkittu sisäilmaa, eli ihan hyvin voi olla hometta, tai olla olematta. Kaikki ihmiset ei saa homeesta mitään oireita, joten mistä sen tietää. Itse en silti ottaisi sitä riskiä.
Mitä vikaa tässä kommentissa on? Tuo kaksoislattiarakenne on jouduttu korjaamaan joissakin kasaritaloissa juurikin homeen vuoksi.
Tulee halvemmaksi ennen kauppoja selvittää kaikki huolellisesti kuin jälkikäteen alkaa käydä oikeustaistelua ja tekemään massiivista, kallista remonttia. Itse välttäisin tämän, mutta ehkä joku tykkää haasteista? En tiedä.