Miehen etätyöt pilaavat vauva-arjen
Kodistamme on tullut työpaikka, kun puoliso tekee Koronan vuoksi jatkuvasti etätöitä. Mieheni kailottaa luurit päässä Teams-kokouksissa pitkin päivää enkä pääse vauvan kanssa esim. rauhassa päiväunille, joita jatkuvien yövalvomisten vuoksi itsekin tarvitsisin. Välillä mies tarvitsee työrauhaa, jota koitamme antaa tekemällä tunnin parin vaunukävelyjä mutta ei niitäkään jaksa määräänsä enempää tehdä. Koronan vuoksi ei ole perhekerhoja, vauvamuskareita, tms. "pakopaikkoja" eikä kyläänkään voi mennä ja esim. isovanhemmat asuvat kaukana eli heidänkään luo ei voi mennä välillä lepäämään. Olen jumissa ja väsynyt tilanteeseen, jossa koti onkin ison osan päivästä toisen työpaikka. Mies saattaa välillä jopa kuvitella, että on jotenkin hyvä asia, että hän on päivät kotona meidän kanssa, mutta samassa tilassa olemisesta ei ole hyötyä, kun hän ei ole meille kuitenkaan läsnä tai apuna, päinvastoin, häiritsee vauva-arjen rytmiä töillään, pitää hänellekin tehdä ruuat ja kuunnella työasioita, joista itse haluaisin pysyä nyt erossa. Onko muita, joilla on sama ongelma tai ratkaisuja tilanteeseen?
Itken tätä ketjua lukiessa. Oma vauvavuosi meni rytmittäen päivät vuoroin miehen etätöiden ja hänen vielä kotona asuvan aikuisen lapsen nukkumiskuvioiden mukaan. Vauva piti pitää mahdollisimman hiljaa, aina kun sain hänet päiväunille joku ääni herätti ennen aikojaan, omista päiväunista ei tietenkään tietoakaan. Yöt meni valvoessa 20 v 'lapsen' kulkua kuunnellessa ja vauvan itkuja heijatessa. Itkettää, kun mietinkin miten väsynyt olen nyt kun töihin olen palaamassa.