Miksei deittimiehiä kiinnosta naisen ammatti?
Onko muut törmänneet samaan ilmiöön vai vain oma lähipiirini?
Käyn toisinaan treffeillä ja juttelen miesten kanssa deittisovelluksessa. Sanoisin olevani aika tavallinen keskustelija, en osaa keksiä supermielenkiintoisia aiheita heti alkuun tuntemattoman kanssa, vaan keskustelen ja kyselen ihan tavallisia asioita alkuun ja toivon että keskustelu siitä sitten lähtee rullaamaan omalla painollaan (kuten usein käy). Yksi piirre kuitenkin herättää ärsytystä; miksei miehiä tunnu kiinnostavan naisen ammatti? En oleta, että kaikki olisivat työorientoituneita eikä minua kiinnostakaan koko treffejä jauhaa työstä, mutta se on sellainen hyvä peruskysymys keskustelun ylläpitoon ja toki käytämme kaikki ison osan ajasta työntekoon arjessa. Miehet poikkeuksetta kertovat mielellään omasta työstään, mutta olen huomannut että he harvoin kysyvät tai kiinnostuvat yhtään tietämään mitä minä teen. Tämä on jotenkin ärsyttävää, ihan kuin minun (naisena?) Työ ei olisi merkityksellistä, vaan ainoastaan heidän menestyksensä.
Oletteko törmänneet samaan? Meitä on lähipiirissäni ikäluokissa 25-60v ja kaikilla samoja kokemuksia
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se asia ei kiinnosta miehiä niin kauan kun naisen ammatti ei ole jollakin tapaa väärä tai ahdistava. Ällistyttävän usein se alkaa kiinnostaa ja kaihertaa siinä vaiheessa kun tekee jotain vähänkin teknisempää ja vieläpä miesvaltaisella alalla, hui. Omalla kohdallani it-asiantuntijana toimiminen on ollut jo tarpeeksi ärsyttävää ja puhe on kääntynyt usein jopa tietokoneen komponentteihin ja ties mihin ihan ihmeelliseen "testailuun" että minkäs sortin it-wannabe sitä tässä nyt oikein ollaankaan, varmaan kuitenkin joku assari tai sihteeri it-firmassa, eikä mikään oikea osaaja kuitenkaan.
Sama kokemus ja missään nimessä ei saa kertoa edes kysyttäessä että on yliopistokoulutus. Tällöin ei ehkä tule testailua vaan ilme on kuin peuralla ajovaloissa.
Ei miehiä haittaa jos nainen on yliopistokoulutettu, mutta yliopistonaisia haittaa jos mies ei ole käynyt yliopistoa. Eli kyseessä on naisten oma ajatusharha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se asia ei kiinnosta miehiä niin kauan kun naisen ammatti ei ole jollakin tapaa väärä tai ahdistava. Ällistyttävän usein se alkaa kiinnostaa ja kaihertaa siinä vaiheessa kun tekee jotain vähänkin teknisempää ja vieläpä miesvaltaisella alalla, hui. Omalla kohdallani it-asiantuntijana toimiminen on ollut jo tarpeeksi ärsyttävää ja puhe on kääntynyt usein jopa tietokoneen komponentteihin ja ties mihin ihan ihmeelliseen "testailuun" että minkäs sortin it-wannabe sitä tässä nyt oikein ollaankaan, varmaan kuitenkin joku assari tai sihteeri it-firmassa, eikä mikään oikea osaaja kuitenkaan.
Hahaa! Tunnistan tämän! Olen teknisellä alalla toimivan firman toimitusjohtaja ja jään varmaankin tämän syyn takia ikuisesti sinkuksi. Ammattini tuntuu olevan deittimiehille punainen vaate :D Joko siihen ei kommentoida mitään, ja sivuutetaan kuin ei olisi kuullut mitä vastasin kysymykseen, tai sitten alkaa testailu, jolla pyritään osoittamaan, etten tiedä alasta niin paljon kuin kuvittelen tai ainakin vähemmän kuin mies.
Olet todella harhainen jos luulet, että et kelpaa ammattisi takia.. huh huh
Mistä kohtaa kirjoituksestani sait käsityksen, että minä en kelpaisi? Olisin kyllä kelvannut useammallekin deittimiehelle, mutta minä en kelpuuta kumppanikseni henkilöä, joka kokee ammattini uhkaksi eikä osaa suhtautua siihen luontevasti. Mielelläni odotan sellaisen miehen löytymistä, joka rakastuu minuun eikä vaan kelpuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työ ole aika tavallinen keskustelun aihe? Jos uuden ihmisen kohtaa missä tahansa, ensimmäisten viiden kysymyksen joukossa on työ.
Itsekin kysyn tätä ihan sen takia, että voin varmistaa, että ihminen on se joka sanoo olevansa.
väitätkö ettet stalkkaa linkediniä etukäteen?
Ei, kun minä nimenomaan kerron stalkkaavani LinkedInin etukäteen. Saatan myös katsoa työpaikan nettisivut ja Finderista yrityksen tuloskunnon. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
onko sillä loppujen lopuksi hirveästi mitään väliä?
Sen verran kai pitäisi omasta mielestäni kiinnostaa että jos mies jossain vaiheessa kuvittelee hommaavansa perheenkin niin naisen tulilla on merkitystä, ellei mies ole valmis elättämään. Palstan ukkojen mukaan naisen pitää itse elättää itsensä ja mielellään vielä lapsetkin, koska miehen rahat ovat miehen eikä kenenkään muun.
Luonne, ulkonäkö ja kemoiden yhteensopivuus ovat tärkeämpiä suhteen kannalta, kuin duunipaikka, status ja rahat.
Ehkäpä nuo miehet luottavat siihen, että olet heidän vuokseen valmis luopumaan omasta työstäsi ja menemään vaikka siivoojaksi tai kaupan kasssalle sen sijaan, että työsi on sellaista, missä on esim paljon työmatkoja, olet vuorotyössä tai pitkää päivää tekevä pienyrittäjä.
Minulta taas lähes aina kysytään siitä ammatista...
En halua miestä, jota ei kiinnosta lainkaan mitä minä teen työkseni. Ja kyllä, minua kiinnostaa myös miehen duuni ja minusta on kiva kuulla siitä, miten hänen työpäivänsä on mennyt. En kuitenkaan pidä duunia sinällään minään valikointikriteerinä kumppanin etsinnässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole silloin, jos mies haluaa vain deittailla eikä mitään sen vakavampaa suhdetta. Mutta pitäisi alkaa olla väliä siinä vaiheessa, jos aletaan suunnitella yhteen muuttoa tai lasten hankintaa. Jos naisella on vuorotyö ja miehellä ei, silloin lapsia ei saa vuoropäiväkotiin vaan miehen on varauduttava hoitamaan lapsia aina, kun nainen on ilta- tai yövuorossa. Jos naisella on työ, joka sisältää paljon työmatkoja, silloin miehelle voi olla merkitystä sillä, kuinka paljon nainen voi olla kotona. Voi olla merkitystä senkin vuoksi, jos mies sattuu olemaan mustasukkaista sorttia. Mustasukkaiselle saattaa olla väliä jo silläkin, jos naisen työkaverit ovat pääasiassa miehiä.
Kun aikoinaan valitsin puolisokseni poliisin, mun oli samalla hyväksyttävä, mitä hänen työnsä sekä minulle itselleni, parisuhteellemme että perhe-elämällemme tarkoittaa. Aivan samalla tavalla miehen täytyy hyväksyä nämä asiat, jos naisen työ on vuorotyötä tai muuten joutuu olemaan paljon pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran kai pitäisi omasta mielestäni kiinnostaa että jos mies jossain vaiheessa kuvittelee hommaavansa perheenkin niin naisen tulilla on merkitystä, ellei mies ole valmis elättämään. Palstan ukkojen mukaan naisen pitää itse elättää itsensä ja mielellään vielä lapsetkin, koska miehen rahat ovat miehen eikä kenenkään muun.
Toisaalta tämäkin asia menettää merkitystään, jos puhutaan lisääntymisiän tai -tarpeen ohittaneista ihmisistä. Minulle 44 vuotiaalle kumppanin ammatti itsessään on merkityksetön seikka. Ammatilla voi olla suhteelle vaikutusta, jos esim. toinen reissaa 200 päivää vuodesta tai tekee yötyötä.
Vierailija kirjoitti:
Minulta taas lähes aina kysytään siitä ammatista...
Sama kokemus täälläkin, sen sijaan ammatinvalintani ei kaikkia miellytä vaan heille tulee juuri se "pätemisen tarve". Hyvä niin , helpottaa potentiaalisen kumppanin karsinnassa.
Vierailija kirjoitti:
En halua miestä, jota ei kiinnosta lainkaan mitä minä teen työkseni. Ja kyllä, minua kiinnostaa myös miehen duuni ja minusta on kiva kuulla siitä, miten hänen työpäivänsä on mennyt. En kuitenkaan pidä duunia sinällään minään valikointikriteerinä kumppanin etsinnässä.
Minusta onkin eroa puhua miten työpäivä mennyt kuin puhua toisen ammatista. Toisaalta, jos ollaan tutustumisvaiheessa niin muutakin kiinnostavaa kysyttävää on kuin toisen ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tämäkin asia menettää merkitystään, jos puhutaan lisääntymisiän tai -tarpeen ohittaneista ihmisistä. Minulle 44 vuotiaalle kumppanin ammatti itsessään on merkityksetön seikka. Ammatilla voi olla suhteelle vaikutusta, jos esim. toinen reissaa 200 päivää vuodesta tai tekee yötyötä.
Voi sen noinkin ajatella, on sulla pointti. Itselläni on pienet tulot ja torjuin yhden hyvätuloisen miehen koska katsoin etten pysty tarjoamaan hänelle samanlaista elintasoa mihin hyvätuloinen nainen pystyy. Minä haluan elättää itseni enkä suostu muuhun järjestelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Deittisovellus Tinder?
Luuletko että p-miehiä kiinnostaa mikään muu sinussa kuin p?
P&P
P&P&S
Jos mies ei ole yhtään kiinnostunut siitä, mitä teen työkseni, ei ole parisuhdemateriaalia minulle. Työni on kuitenkin iso osa arkeani ja identiteettiäni. Kyse ei ole rahasta eikä sitä voi ammatista suoraan arvatakaan. Mutta parisuhteessa tulee vastaan kyllä, että minulla on nyt se tai tämä työasia tai iltakokous, että voitko hakea lapset koulusta tänään.
-Arkkitehti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mies kuitenkin puhuu omasta työstään. Toisin sanoen mies ei pidä naisen työtä kiinnostavana, kun nainen ei ole miehen mielestä samalla tavalla työelämässä vakavasti otettava.
Tai kyseessä ei ole sukupuolikysymys, koska en minä kavereittenikaan töistä kysy yleensä mitään.
Tai sitten on, kun aika monella tässä ketjussa on tullut se kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä on monia.
Juurihan tuossa N26 kertoi käsityksenään, että työn kysyminen johtuu halusta varmistaa, että hän on työssä eikä etsi elättäjää. Jos ammatin kysyminen koetaan kiusalliseksi kyseenalaistaen miehen motiivit, ei kannata ihmetellä, miksi miehet eivät halua ottaa asiaa puheeksi.Jaa siksi että jokainen heistä on lukenut N26 kommentin ja ottaa elämänohjeensa siitä. Just.
Tämä palstahan on erittäin antoisa ja luotettava lähde käyttäytymisen analysoimiseen.
Näitä juttuja lukemalla voi huoletta todeta, että kun agenda on aina sama, yksikin otos
mielipiteistä riittää.
Ja onneksi äly ei pakota sinua kyseenalaistamaan, että teet tulkinnan koko sukupuolesta yhden itse valitsemasi kommentin perusteella.
Miehille raha ja työn status ei oo nii tärkeetä. Luonne, arvomaailma ja ulkonäkö menee heittäen ohi. :) Sit se, et kuinka hyvin sopii yhtee ja harrastukset.
M25 kirjoitti:
Miehille raha ja työn status ei oo nii tärkeetä. Luonne, arvomaailma ja ulkonäkö menee heittäen ohi. :) Sit se, et kuinka hyvin sopii yhtee ja harrastukset.
Joo. Näin on. Siksipä miehet kiipivät pörssiyhtiöiden johtoon, ostavat avoautoja ja rolexeja ym.
Ai niin. Naisen työ. Sillähän ei ole väliä kun nainen jää joka tapauksessa kotiin sitten lapsia hoitamaan.
Sinunko mielestäsi ammatissa on kyse vain rahasta tai statuksesta? Kertoo aika paljon järjenjuoksustasi.