Välivuosi ei sitten 9lk jälkeen enää onnistu, poikani keskiarvolla 8.7 oli sitä ehdottanut
Niin opi oli heti lähtenyt tarjoilemaan esim. lähihoitajan tutkintoa, sieltä löytyy työpaikkoja. Itse en pitäisi niin pahana, että nuoreni saisi viettää välivuoden ja pohtia tulevaa. On menestynyt koulussa hyvin ja nyt pohtii auttaako lukio mitenkään, vaan menisikö vaikka oppisopimuksella opiskelemaan tai onko kaavailtu ala juuri se sopiva. Ajatus voi vielä muuttua, jotain Tuva välivuotta myös ehdoteltu eli amiksen tutkintoon valmentavaa, eli ns. pakollista päivähoitoa. Itselläni on yritys ja tarvittaessa, pojan halutessa voi tehdä töitä ja oppia paljon asioita.
Kommentit (45)
Välivuosi ei kyllä kannata, ainakaan jos aikoo lukioon. Peruskoulussa opitut asiat vain unohtuu ja lukiossa ei pärjää niin hyvin. Lisäksi kaikki tulee ihmettelemään sitä miksi on pitänyt välivuoden alaikäisenä ja olettaa mt-ongelmaiseksi. Välivuosi sitten lukion jälkeen. Silloin se on normaali juttu ja kukaan ei sitä tule ihmettelemään. Jos vuoden aikana tuntuu ettei lukio ole oma juttu, niin ainahan se on mahdollisuus siinä vaiheessa vaihtaa amikseen vielä.
No kai se lapsi nyt itse tietää mikä ala edes jossain määrin kiinnostaisi. Jos se ala on amisala, niin ihan turhaa mennä lukioon, vaikka olisi miten fiksu. Omakin lapseni opiskelee ammattikoulussa unelmiensa alaa, vaikka olisi päässyt lukioon. Ei se lukio ole mikään päivähoitopaikka, minne mennään etsimään minuutta vaan sinne mennään, jos on kiinnostunut yliopisto-opinnoista. Tuota välivuotta en nyt ihan ymmärrä. Jos se jotenkin kiinnostava ala on amiksessa, ei se asia kotona miettimällä muutu miksikään vaan hakee sitten sinne amikseen. Jos se taas vaatii lukion, sitten lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan rauhassa voi siellä lukiossa miettiä, suunnittelee opinnot pidemmälle ajalle ja etenee sen mukaan
Lukio ei kyllä ole mikään lepopaikka, jossa mietiskellä. Pitää olla kova motivaatio ja visio lukion tarpeellisuudesta, että sen jaksaa kahlata läpi. Oma teini menossa miettimään sinne lukioon. Peruskoulu ei ole maittanut, mitenkähän tämä lukiopuuro saadaan lusikoita alas? Ai niin, itse olen yliopiston käynyt. Siltä varalta, jos joku tykkää, etten tiedä, mistä puhun.
No voihan sen lukion vetää läpi myös ei niin täydellisin arvosanoin ja löytää sieltä sen oman jutun ja päästä jopa opiskelemaan sitä yliopistoon. Vielä kuitenkin valitaan lähes joka alalle myös pelkän pääsykokeen perusteella porukkaa. Itse tein niin että menin lukioon miettimään ja alisuoriuduin aika pahastikin, mutta silti hain ja pääsin yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Lukioon, tuo keskiarvo on todella hyvä, en tod laittaisi amikseen kun selkeästi kykyä kouluttautua enemmän!!!
Miksi pitäisi jättää kokonaan huomiotta mitä poika haluaa tulevaisuudessa tehdä ja vai keskiarvon perusteella hakea lukioon?
Miksi ihmiset välittää vain keskiarvosta luokioon menossa?
Itse sain 9.1 keskiravon mutta en silti olisi koskaan mennyt lukioon koska opiskelin niin helvetin paljon ja olin tosi väsynyt että sain hyviä numeroita koulusta