Diabetes ja ärtyneisyys / aggressiivisuus
Onko joku huomannut diabeteksen ilmenemisen jälkeen tällaisen lisääntyneen? Kuuluu määritelmän mukaan ihan taudin kuvaan.
Itse olen huomannut selkeän muutoksen ja ei luonne nyt aikaisemminkaan ole mikään tasainen ollut. Onko jokin keino / lääke millä vähentää moisia piirteitä?
Itse suutun melko nopeasti, alan ajattelemaan jotain pirullista ihmistä (jota mottaisin nenään) jne. Yleisesti voin suuttua nopeasti ja päättäväisesti suht' pienistä asioista.
Muutos on ollut suht' merkittävä.... kenties ikäkin (yli 50v) on alkanut vaikuttaa.
Kommentit (3)
Sama. Ikä 50v. Olen ollut rauhallinen ennen. Nyt kuvailemasi kaltainen. Diabetes ollut 5v.
Sokeriaineenvaihdunnan häiriö on todella merkittävässä roolissa aivojen kemialliseen tasapainoon, sillä aivot käyttävät polttoaineenaan pelkästään sokereita. Esidiabetesvaiheessa aivot tottuvat vähitellen kohollaoleviin sokeriarvoihin, kun insuliinintuotanto hiipuu kehossa. Sitten varsinaisen diabeteksen puhjettua (tähän mennessä esidiabetesta on yleensä 'sairastettu' jo vuosia, jopa vuosikymmeniä, joma on jättänyt jälkensä jo jopa ääreishermostoonkin nykytietämyksen mukaan) aivot eivät enää saakaan tasaista energiavirtaa, vaan välillä on hypoja ja välillä hypersokeriarvoja. Tämä vaihtelu tekee osansa ärtyneisyydestä, osan taas diabeteksen vaikutukset normaaliin unisykliin, jolloin syväunivaiheen vähäisemmäksi jääminen vähentää myös aivojen kykyä puhdistua kuona-aineista yön aikana.
Summa summarum, yritä pitää diabeteshoito mahdollisimman tasaisena ja verensokeriarvot myös kunnossa tiukalla ruokavaliolla, lisää säännöllinen matalatehoinen liikunta arkeesi, niin yhdessä nämä vähentävät ärtyneisyyttäsi.
Sulla on Alzheimer
https://www.duodecimlehti.fi/duo15260