Onko niin, että kun aloittaa silmälasien käytön niin ei pärjää enää ilman?
Tiedän monia ihmisiä, sekä nuoria että vanhoja jotka ovat lasit saatuaan tulleet niistä riippuvaiseksi. Tai siis en ole enää nähnyt heitä kertaakaan ilman niitä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jos on miinuslaseista kyse, niin useimmiten siinä käy juuri niin, että näkö vain huononee lasien takia. Pluslaseilla eli lukulaseilla tätä riskiä ei tietääkseni ole. Muut taittohäiriöt sitten erikseen, niistä en osaa sanoa.
Näillä huutelijoilla ei ole joko laseja ollenkaan tai sitten niin hyvä näkö, että ilman lasejakin pärjää. Käytän mielummin laseja kuin kyyristelen tietokoneen näytöstä 10cm päässä ja arvon ajaessani että mikäköhän liikennemerkki tuo sumea läikkä tien vieressä oli tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on miinuslaseista kyse, niin useimmiten siinä käy juuri niin, että näkö vain huononee lasien takia. Pluslaseilla eli lukulaseilla tätä riskiä ei tietääkseni ole. Muut taittohäiriöt sitten erikseen, niistä en osaa sanoa.
Pluslasit ja lukulasit eivät ole sama asia. Minulla on pluslasit sekä lähi- että kaukolaseina.
Ohis mutta opiskelukaverini pyöritteli silmiään aikanaan kun ostin "niin hirveän kalliit silmälasit", hän oli nähnyt laseja kaupoissa paljon halvemmalla. Nämä halvemmat lasit oli siis jotain Prisman lukulaseja...
Mulle kävi just näin, näkö alkoi vain huonontua huonontumistaan, kun aloin käyttää laseja ja nyt on niin paljon hajataittoa, ettei pysty olemaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites selität sen, että mulla alkoi näkö parantua 25 ikävuoden jälkeen? Siihen asti oli heikentynyt kyllä, mutta nykyään mun laseissa on vähemmän miinuksia kuin nuorempana (enimmillään -3,5, nyt heikommassa silmässä -2,5.)
Kertoo just siitä, että lasit oli alunperinkin väärä lääke. Tai ei täysin väärä. Lukulaseja käyttämällä olisit välttänyt tuon kaukonäön huononemisen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi just näin, näkö alkoi vain huonontua huonontumistaan, kun aloin käyttää laseja ja nyt on niin paljon hajataittoa, ettei pysty olemaan ilman.
Näkösi olisi huonontunut joka tapauksessa, et vain olisi kiinnittänyt siihen huomiota samalla tavalla kuin laseja uusiessa. Lopulta, kun olisit päätynyt lasien hankkimiseen, lukemat olisivat olleet suunnilleen samat kuin sillä hetkellä olivat muutenkin.
Näkö huononi jatkuvasti. En enää rupeaisi niin nopeasti näön heikentyessä laseja käyttämään. Sinnittelisin pidempään ja olisin välillä ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites selität sen, että mulla alkoi näkö parantua 25 ikävuoden jälkeen? Siihen asti oli heikentynyt kyllä, mutta nykyään mun laseissa on vähemmän miinuksia kuin nuorempana (enimmillään -3,5, nyt heikommassa silmässä -2,5.)
Kertoo just siitä, että lasit oli alunperinkin väärä lääke. Tai ei täysin väärä. Lukulaseja käyttämällä olisit välttänyt tuon kaukonäön huononemisen.
Kerros mulle, miten lukulaseilla korjataan sitä ongelmaa, että ei näe kauas? Olin 12 kun lasit sain, syystä, että koulussa en nähnyt lukea liitutaulua. Kirjojen lukeminen onnistui hienosti.
Taittovirhe usein kehittyy lapsuudessa nopeasti.
En enää koulussa nähnyt taululle muualta kuin eturivistä.
Kirjaa lukea näin, mutta piti katsoa tosi läheltä.
Mitä tämä silmälasinvastustaja minulle olisi suositellut?
Neljännellä luokalla sain lasit, kun näkö meni tosi huonoksi.
-2 vasen, -2,5
Tuntui ihmeelluseltä, kun metsän puut näyttivät kirkkaan vihreiltä harmaan vihreiden sijasta.
Noin vuoden välein piti lasit vaihtaa vahvempiin, kunnes vahvuus oli -5 ja -5,5.
Siinä pysyi pitkään, kunnes ikänäön myötä voimakkuutta on voinut laskea -4,5 ja -5
Viimeisin muutos ikänäössä on, että lukiessa sopiva voimakkuus on 3,5 ja 4, eli ensimmäiset 2-tehot hankin.
Surkeaa näin voimakkaan taittovian kanssa on, että lasit ovat aina kalliit, Specsaversin 29€ tarjouksista ei ole mitään iloa.
400€ menee, että heilahtaa.
Mulla näkö huononi 25-vuotiaaksi asti. Olen likinäköinen ja -4,5 taisi olla se vahvuus, jonka jälkeen miinusta alettiin vähentämään. Nykyään käytän laseja esimerkiksi TV:tä katsoessa tai autoa ajaessa. Lukea näkee ilmankin ja läppäriä käyttäessäni suurennan fonttikokoa. Rahaa on kyllä säästynyt, kun vertaa niihin vuosiin, jolloin lasit oli uusittava vähintään kahden vuoden välein. Ekat lasit olivat luokkaa -0,5 ja parikymppisenä ajattelin, että tätä vauhtia en 10 vuoden kuluttua näe metriä kauemmaksi.
Lapsella samanlainen tausta: sai lasit 17-vuotiaana ja hän haaveili jo silmäleikkauksesta. Kannustin odottamaan että jotta käykö niinkuin äidillesi. Sama homma.
Riippuu ilmeisesti siitä, millainen "näkövika" on kyseessä ja paljonko vaikka sitä miinusta on. Toisekseen kummankin näkö huononi nopeiten opiskeluvuosina. Jälkikäteen ajatellen olisi voinut itse harventaa lasien uusimistahtia. Siinä on vloinut totuttaa itsensä turhan tarkkaankin näkemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkösi olisi huonontunut joka tapauksessa, et vain olisi kiinnittänyt siihen huomiota samalla tavalla kuin laseja uusiessa. Lopulta, kun olisit päätynyt lasien hankkimiseen, lukemat olisivat olleet suunnilleen samat kuin sillä hetkellä olivat muutenkin.
Juuri näin. Minä ajattelin aikoinaan ihan samalla tavalla kun sain yläasteella ensimmäiset lasit, taisi olla -1 vahvuutta. Eli siis ajattelin että jos en pidä laseja niin näköni paranee tai ei enää huonone. Enkä pitänytkään. Kului muutama vuosi ja piti autokoulua varten mennä näöntutkimukseen, näkö olikin jo yli -3. Eipä siis lasien käyttämättä jättäminen auttanut tässä tapauksessa yhtään.
Ei se näkö mihinkään huonone, tiedät vain miltä tuntuu nähdä hyvin niin tottakai se korjaamaton näkö tuntuu paljon huonommalta kuin alun alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se näkö mihinkään huonone, tiedät vain miltä tuntuu nähdä hyvin niin tottakai se korjaamaton näkö tuntuu paljon huonommalta kuin alun alkaen.
Kyllä se näkö voi huonontua, mutta ei siitä syystä että sai lasit. Vaan siitä syystä, että näkö alkoi huonontua.
Mulla ekat lasit oli tyyliin -0,25 ja -0,75, pahimmillaan oli toisessa silmässä -3,5 ja nyt on -2,0 ja -2,5 (sekä hajataittoa).
Minulla on eräs tuttu, joka aloitti käyttämään laseja aamusta iltaan joillain -0.75 tai -1 vahvuuksilla. Nyt hänellä on linsseissä joku -2 ja on olevinaan täysin sokea ilman, ettei näe kunnolla mitään. Laittaa lasit päähän silloinkin jos menee yöllä vessaan. Itsellä taas -4 luokkaa ja voisin vaikka lenkin vetäistä ulkona ilman laseja, ei olisi mikään ongelma. En muutenkaan edes käytä koko aikaa niitä, kotona olen useinkin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerros mulle, miten lukulaseilla korjataan sitä ongelmaa, että ei näe kauas? Olin 12 kun lasit sain, syystä, että koulussa en nähnyt lukea liitutaulua. Kirjojen lukeminen onnistui hienosti.
Täällä näyttää olevan jos jonkinlaista "asiantuntijaa". Ei niistä tarvitse välittää, itse tiedät kokeneena lasien käyttäjänä paremmin. Ei se näkö laseilla huonone vaan paranee. Iän myötä kyllä silmät ja sen myötä tarvittavien lasien valikoima muuttuvat.
Meillä likinäköisillä se menee tyypillisesti niin että asian huomaa ensin esimerkiksi juuri taululle näkemisessä, bussien numeroissa ja sen sellaisissa kauas katsomisissa. Sitten ongelma ratkeaa pitkäksi aikaa miinuslaseilla ja iän myötä ikänäkö saattaa sitä vähän korjatakin kunnes ikänäkö etenee siihen pisteeseen että silmä ei enää juurikaan mukaudu eri etäisyyksille. Tarvittavat lasit riippuvat sitten siitä mille etäisyydelle se tarkka näkö jämähtää. Useimmiten pitää olla kahdet lasit tai voi pärjätä monitehoillakin, vähän makuasiakin se on. Kaihi tekee vanhemmiten vielä omat temppunsa, minkä huomaa esimerkiksi siitä että telkkarin tekstityksessä näkyy kaksi i-kirjaimen pilkkua vaikka katsoisi yhdellä silmällä. Siihen ei sitten auta kuin linssileikkaus.
Ainakin kaikki jotka omana kouluaikanani saivat silmälasit niin ainakin sillätavalla tulivat riippuvaisiksi, että käyttivät niitä sen jälkeen kokoaikaisesti. Vahvuuttakin taisi tulla monille lisää vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki jotka omana kouluaikanani saivat silmälasit niin ainakin sillätavalla tulivat riippuvaisiksi, että käyttivät niitä sen jälkeen kokoaikaisesti. Vahvuuttakin taisi tulla monille lisää vähän väliä.
Mun lapsella on vahvuus vähentynyt. Aloitti +6:sta, nyt on enää +4,5. Mutta noilla vahvuuksilla on kyllä pakko pitä laseja koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Outoa keskustelua. Sama kuin väittelisi siitä tuleeko syödessä ruoasta riippuvaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla pyörätyölinkäyttäjät ovat tulleet riipuvaisiksi pyörätuolista. Ihan hyvin voisi kävellä omilla jaloillaan, mutta laiskuttaan istuu kokoajan pyörätolissa.
Pluslasit ja lukulasit eivät ole sama asia. Minulla on pluslasit sekä lähi- että kaukolaseina.