Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niin, että kun aloittaa silmälasien käytön niin ei pärjää enää ilman?

Vierailija
22.02.2021 |

Tiedän monia ihmisiä, sekä nuoria että vanhoja jotka ovat lasit saatuaan tulleet niistä riippuvaiseksi. Tai siis en ole enää nähnyt heitä kertaakaan ilman niitä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on näkö heikentynyt tasaisesti teinistä lähtien, ja nykyisin mennään jo monitehoilla. Ilman laseja en pärjää, koska silloin en näe kunnolla lähelle enkä kauas. Eikä se tästä todellakaan enää parannu, päinvastoin. Piilolinssit ei sovi, kun silmät on niin herkät.

Vierailija
42/57 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaikki jotka omana kouluaikanani saivat silmälasit niin ainakin sillätavalla tulivat riippuvaisiksi, että käyttivät niitä sen jälkeen kokoaikaisesti. Vahvuuttakin taisi tulla monille lisää vähän väliä. 

Koulussa on kyllä melko tärkeää että näkee kunnolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on eräs tuttu, joka aloitti käyttämään laseja aamusta iltaan joillain -0.75 tai -1 vahvuuksilla. Nyt hänellä on linsseissä joku -2 ja on olevinaan täysin sokea ilman, ettei näe kunnolla mitään. Laittaa lasit päähän silloinkin jos menee yöllä vessaan. Itsellä taas -4 luokkaa ja voisin vaikka lenkin vetäistä ulkona ilman laseja, ei olisi mikään ongelma. En muutenkaan edes käytä koko aikaa niitä, kotona olen useinkin ilman. 

Jeps, tuli kerran nuorena taksijonossa pataan ja silmälasit menivät mäsäksi.

Jouduin viikon kulkemaan töissä ilman laseja(ja naama mustana, joka oli nolompaa).

Näkö oli -4,5 ja -5. Ehkä ei ollut ihan yurvallista, mutta minkäs teit.

Vierailija
44/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama efekti kuin jos sammuttaa huoneesta valot. Et tietenkään näe pimeässä kun totut siihen että huoneessa on valot päällä. Jos olet tottunut pimeässä olemiseen niin näet paremmin.

Vierailija
45/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän laseja, koska se on vaan niin paljon mukavampaa kun näkee kunnolla. Siinä mielessä olen riippuvainen, että kunnolla näkeminen houkuttaa paljon enemmän kuin se, ettei näe.

Tämä varmasti selittää sen, miksi monet alkavat käyttämään laseja kokoaikaisesti. Miksi olla näkemättä hyvin, kun se mahdollisuus on olemassa?

Se johtunee usein siitä että monella näkö huononee ihan säännöllisesti. :) Mietin nuorena että käytän laseja vain koulussa kun ei muuten kehtaa.. mutta niin vain tuli lasien tarve kokopäiväiseksi. Nykyisin näköni onkin jo yli -5 (en enää edes muista paljonko). Kuulemma se on todennäköisesti geneettistä minun kohdalla koska kaikilla sisaruksillani on lasit ja lähes jokaisella serkulla myös. :)

Nykyisin käytän laseja kun selaan puhelinta.. sen verran paljon likinäköisyyttä jo. :) En myöskään löydä lasejani ilman lasejani. En näe suihkussa mikä ötökkä on seinällä ja shampoopulloonkin tartun lähinnä vaiston perusteella. Shampoovalmistajille tiedoksi että älkää pliis tehkö shampoo ja hoitoainepulloista identtisen näköisiä. Joku ero ois hyvä olla koska en voi pitää laseja hiuksia pestessäni. :D

Vierailija
46/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on näkö heikentynyt tasaisesti teinistä lähtien, ja nykyisin mennään jo monitehoilla. Ilman laseja en pärjää, koska silloin en näe kunnolla lähelle enkä kauas. Eikä se tästä todellakaan enää parannu, päinvastoin. Piilolinssit ei sovi, kun silmät on niin herkät.

Voi itseasiassa sellainenkin ihme tapahtua. Tätini ei tarvitse enää laseja ollenkaan. Kysyin tästä optikolta ja on kuulemma mahdollista että voi mennä siihenkin suuntaan. Itselläni on tosin tullut vain pelkkää lisää miinusta.

T.45

Vierailija
47/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään siitä, että silmälasien käyttämistä verrataan riippuvuuteen. :D

Luulenpa, että tämä on nyt enemmän lasittomien ihmisten pelkoa siitä, että heitä aletaan pilkata tai jotain, jos heidät tunnistetaan lasienkäyttäjiksi... Ei ne oo mitään kovia huumeita vaan lääketieteellinen apuväline, kun kaikki paikat ei toimi. KUKAAN ei ole minulta 15 vuoteen ensimmäisen puolen vuoden käytön jälkeen kysynyt tai ihmetellyt lasien käyttöä, ne on nykyään niin yleiset katukuvassa - turhaan stigmautumista pelkäätte.

Vierailija
48/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on miinuslaseista kyse, niin useimmiten siinä käy juuri niin, että näkö vain huononee lasien takia. Pluslaseilla eli lukulaseilla tätä riskiä ei tietääkseni ole. Muut taittohäiriöt sitten erikseen, niistä en osaa sanoa.

Kuulemma jos alkaa käyttämään prismalinsseillä varustettuja laseja, niin niihin jää riippuvaisiksi helposti kun niihin kerran tottuu eikä voi olla enää ilman. 

Olihan tää vitsi? Prismalinssit korjaa karsastusta eli korjaa hahmotusongelman. Mulla oli prismalinssit 2-3 vuotta ja nykyisin ei ole. Ei niihin todellakaan jää koukkuun vaan niitä käsketään siellä optikolla pitää koko ajan jotta silmät alkaisi korjata yhteisnäköä. Olisin itsekin mielelläni vaihtanut takaisin vanhoihin laseihin mutta sanottiin että silmät ei silloim totu uusiin.

Nykyisin ei karsasta enkä tarvitse siis prismalinssejä.

T.45

Vierailija
49/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se Novoi niin mennä, että kun silmälihasten ei tarvitse enää tehdä työtä nähdäkseen, koska yleensä käyttää laseja, ei ne sitten onnistu tarkentamaan kuten ennen jos välillä on ilman laseja. Mutta tämä on toki juttu vain niille joilla lasien tarve on siinä ja siinä tarvisiko edes - voimakasta liki- tai kaukotaitteisuutta ei silmälihakset saa edes pinnistelemällå korjattua joten lasit on tarpeen. Ja osa lievästi heikkonäköisistä saa päänsärkyä siitä jos silmälihakset joutuu pinnistelemään näkemisen eteen.

Toisinpäin. Mulla lasien voimakkuutta vähennettiin kun viikko sitten uudet rillit hain. Olen käyttänyt siinä ja siinä-näölläni laseja 20 vuotta. Kyllä ne silmälihakset joutuu ihan samalla tavalla tekemään töitä rillien kanssa kuin ilmankin. Mistä moinen käsitys ettei joutuisi? 

Etkö ole koskaan huomannut, että ennen lasien hankkimista tai jos lasit ovat liian heikot, tulee helposti päänsärkyä?

Vierailija
50/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on miinuslaseista kyse, niin useimmiten siinä käy juuri niin, että näkö vain huononee lasien takia. Pluslaseilla eli lukulaseilla tätä riskiä ei tietääkseni ole. Muut taittohäiriöt sitten erikseen, niistä en osaa sanoa.

Mites selität sen, että mulla alkoi näkö parantua 25 ikävuoden jälkeen? Siihen asti oli heikentynyt kyllä, mutta nykyään mun laseissa on vähemmän miinuksia kuin nuorempana (enimmillään -3,5, nyt heikommassa silmässä -2,5.)

Kertoo just siitä, että lasit oli alunperinkin väärä lääke. Tai ei täysin väärä. Lukulaseja käyttämällä olisit välttänyt tuon kaukonäön huononemisen.

Lukulasit ne vasta väärä lääke likinäköiselle on.

Et taida tietää silmälaseista yhtään mitään?

Likinäköinen ei tarvitse lukulaseja koska likinäköinen näkee erittäin hyvin lähelle (tarkin etäisyys riippuu vahvuuksista), mutta ei kauas. Vahvasti likinäköiset näkee usein johonkin n. 20cm päähän ja sitten sumenee....

Vierailija
51/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä.

Vierailija
52/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki likinäköinenkin voi jossain vaiheessa tarvita monitehoja, usein myöhemmällä iällä..

T.50

Vierailija
53/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mulle on vanhemmiten käynyt niin, että näkö on alkanut parantumaan. Olen likinäköinen ja en nähnyt selvästi ennen esim. televisiota, ei puhettakaan siitä, että olisin nähnyt tekstityksen. Nyt näen tekstityksen lukea, eikä kyse ole taulutv:n tuumakoosta. Näkö on vain yksinkertaisesti parantunut viimeisen kahden vuoden aikana. Tämän totesi myös optikko, kun menin uusimaan lasit. 

Vierailija
54/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman laseja näkö on niin huono, että kotona juuri pystyy olemaan. Edes pyykkituvalla tai roskapöntöllä en lähtisi ilman niitä käymään. 

Vierailija
55/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkö heikkenee, on kaksi vaihtoehtoa: elä sumussa tai kirkkaudessa käyttäen silmälaseja. Että siinä mieleßä oma valinta kyllä.

Vierailija
56/57 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, mulle on vanhemmiten käynyt niin, että näkö on alkanut parantumaan. Olen likinäköinen ja en nähnyt selvästi ennen esim. televisiota, ei puhettakaan siitä, että olisin nähnyt tekstityksen. Nyt näen tekstityksen lukea, eikä kyse ole taulutv:n tuumakoosta. Näkö on vain yksinkertaisesti parantunut viimeisen kahden vuoden aikana. Tämän totesi myös optikko, kun menin uusimaan lasit. 

ui juma. Minkä ikäisenä likinäöisyytesi alkoi vaivata? Itselläkin nyt toivo heräsi!

Vierailija
57/57 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi niin mennä, että kun silmälihasten ei tarvitse enää tehdä työtä nähdäkseen, koska yleensä käyttää laseja, ei ne sitten onnistu tarkentamaan kuten ennen jos välillä on ilman laseja. Mutta tämä on toki juttu vain niille joilla lasien tarve on siinä ja siinä tarvisiko edes - voimakasta liki- tai kaukotaitteisuutta ei silmälihakset saa edes pinnistelemällå korjattua joten lasit on tarpeen. Ja osa lievästi heikkonäköisistä saa päänsärkyä siitä jos silmälihakset joutuu pinnistelemään näkemisen eteen.

Missä se raja menee ettei enää ole hyödyllistä pinnistellä? Onko esim. -3 jo liian paljon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä