Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä on peräisin tämä "lasta ei saa kieltää"?

Vierailija
22.02.2021 |

Tuli mieleen toisesta keskustelusta.
Kun tästä aina puhutaan ja se on kuulemma syynä usein siihen että lapset eivät osaa käyttäytyä.

Meillä lapset osaavat käyttäytyä ja siitä usein joku vieras on saattanut mainitakin. Mulle on aina ollut selvää että säännöt on ja kasvattaa täytyy, myös kieltää. Enkä ole koskaan oikeasti törmännyt siihen että jossain kehotettaisiin olemaan kieltämättä tai komentamatta.
Mistä tämä ajatus siis tulee usein tänne palstallekin keskusteluihin?

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin lapsi aukoi meillä jääkaappia vähänväliä, 5 vuotias.

Äiti ei sanonut mitään, lopulta mä kielsin ja kaveri loukkaantui.

Mä en vaan ymmärrä. Mun kolme lasta tietää että kylässä ei mennä toisten kaapeille. Jos nyt niin olisi kuitenkin käynyt, olisin minä itse kieltänyt.

Leikkipuistossa eräs lapsi heitti hiekkaa mun lapsen päälle, lapsen äiti ei tehnyt mitään, istu vaan ja möllötti.

Me vaihdettiin paikkaa. Onhan näitä!

Miten nämä vanhempien loukkaantumiset näkyvät? Olen minäkin kieltänyt, koskaan en ole huomannut vanhemman loukkaantuvan. Mitä en ole osannut huomata?

Vierailija
42/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei ikinä kiellä vaan ainoastaan ”kannustaa” hänestä tulee juuri sellainen lumihiutale kuin nykyiset parikymppiset ovat.

Haetaan saikkua ensimmäisenä työpäivänä kun joku ”sanoi pahasti yhyy”.

Miksi ihmeessä kukaan sanoisi pahasti ensimmäistä päivää töissä olevalle 20-vuotiaalle?

Ai miksi??? Tuon ikäiset työskentelevät juuri esim aspatehtävissä joissa pitää olla paksu nahka.

Miksi kukaan kiusaa asiakaspalvelijaa? On tainnut tulla saatua paljon luunappeja lapsena.

Siellä taas yksi elämän realiteeteista täysin erillään elävä 🤦🏻‍♂️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei ikinä kiellä vaan ainoastaan ”kannustaa” hänestä tulee juuri sellainen lumihiutale kuin nykyiset parikymppiset ovat.

Miksi ihmeessä kukaan sanoisi pahasti ensimmäistä päivää töissä olevalle 20-vuotiaalle?

Ai miksi??? Tuon ikäiset työskentelevät juuri esim aspatehtävissä joissa pitää olla paksu nahka.

Miksi kukaan kiusaa asiakaspalvelijaa? On tainnut tulla saatua paljon luunappeja lapsena.

Siellä taas yksi elämän realiteeteista täysin erillään elävä 🤦🏻‍♂️

Sinun elämäsi realiteetti ehkä on 20-vuotiaiden asiakaspalvelijoiden kiusaaminen. Vain yksi kysymys: miksi?

Vierailija
44/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella johtuvan ainakin osaksi siitä, että vielä joku aika sitten kasvatuksessa käytettiin väkivaltaa tai sillä pelottelua. Nyt kun se on kiellettyä (kaikki tukistamkset, luunapit ym.) niin vasta-argumentti on sitten ollut tuo, että nykyajan lapsia ei kasvateta tottelemaan.

Luunappi ei ole väkivaltaa sen enempää kuin lapsen pitäminen tiukasti otteessa ettei hän juokse esim autojen eteen.

siis miten missään tilanteessa luunapin antaminen on perusteltua? Luunapilla ei estetä lasta juoksemasta auton alle. Luunappia käytetään rangaistuskeinona ja sen tarkoituksena on satuttaa = väkivaltaa.

Vierailija
45/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan ymmärrä. Mun kolme lasta tietää että kylässä ei mennä toisten kaapeille. Jos nyt niin olisi kuitenkin käynyt, olisin minä itse kieltänyt.

Leikkipuistossa eräs lapsi heitti hiekkaa mun lapsen päälle, lapsen äiti ei tehnyt mitään, istu vaan ja möllötti.

Miten nämä vanhempien loukkaantumiset näkyvät? Olen minäkin kieltänyt, koskaan en ole huomannut vanhemman loukkaantuvan. Mitä en ole osannut huomata?

Jos mulle sanotaan ”mä en oikein tykkää että kukaan muu kieltää”, ja sitten lähtevät kotiin.

Silloin mä oletan että loukkaantui?

Vierailija
46/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mulle sanotaan ”mä en oikein tykkää että kukaan muu kieltää”, ja sitten lähtevät kotiin.

Silloin mä oletan että loukkaantui?

No, en ole tuollaista kuullut.

Vierailija
47/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luunappi ei satu.

Vierailija
48/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan antaa toisilleen leikkiessään luunappeja koska se kolahtaa kivasti. Ei se todellakaan satu.

Vierailija
49/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsethan antaa toisilleen leikkiessään luunappeja koska se kolahtaa kivasti. Ei se todellakaan satu.

Kerro mitä hyötyä luunapista on? Fyysinen kipu ei ole ainoaa kipua.

Vierailija
50/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kertaa se vastaus ihan oikeasti on "vapaa kasvatus". Siis se oikeasti olemassa oleva kasvatusmetodi, joka ei ole sama kuin kasvattamatta jättäminen vaikka sen synonyyminä sitä pidetäänkin. Eihän vapaata kasvatusta ole käytännössä juuri kukaan käyttänyt ja aika todellisuudesta vieraantunutta settiä se on, mutta aikoinaan se oli vähintään ideana kovinkin muodikas ja siitä puhuttiin paljon, vähän niinkuin tuosta "tunteiden sanoittamisesta" nykyään. Siitä se on tullut osaksi yleistä puhetapaa.

Vierailija
51/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lasta saa kieltää ja välillä pitääkin. Mutta on tehokkaampaa sanoa lapselle ”kävele” kuin ”älä juokse”. Pätee aikuisiinkin, ”älä ajattele vaaleanpunaista elefanttia”.

Jos vilkas lapsi on juuri tekemässä spurtti liikkeen kohti autotietä niin todellakin on tehokkaampaa huutaa "ÄLÄ juokse sinne!" kuin että"kävele!".

Todellakin tämä. Mitäs kannustaja-akka mahtaa vastata 😅

No vastasin jo. Parempi todellakin huutaa STOP kuin ”älä juokse”. Aina parempi (’myös aikuisille) kertoa mitä haluaa kuin mitä ei halua.

"Ei" on sana, jonka ainakin aiemmin jo hyvin pienetkin lapset oppivat. Hyvin yksinkertainen huudettuna esim vaarallisissa ja äkillisissä tilanteissa.

Vierailija
52/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilemättä olet pohtinut tuota asiaa keskusteluterapiassa jo vuosikausia 😅😁

Vierailija
53/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, pyydäpäs puolisoasi tai muuta läheistä antamaan sinulle luunappi seuraavan kerran kun teet jotain hölmöä. Kolahtaa kivasti.

Vierailija
54/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilemättä olet pohtinut tuota asiaa keskusteluterapiassa jo vuosikausia 😅😁

En ole. En ole koskaan ajatellut, että joku ihan oikeasti käyttäisi luunappia ja pitäisi sitä vielä hyvänä asiana. Oma moraali sanoo, että se on yksinkertaisesti väärin. Olisikin mielenkiintoista kuulla, miten joku voi pitää tätä hyvänä kasvatusmenelmänä ja millä mekanismilla.

Vierailija
55/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luunappi kerran ei satu, niin sittenhän sen voi hyvin korvata kasvatuskeinona vaikka pusulla. Moiskahtaa ihan yhtä kivasti, ja on sosiaalisesti paljon hyväksyttävämpi.

Vierailija
56/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa tyhjästä lässyttäminen. Lapset on vahvoja. Selvästi paljon vahvempia kuin te haavanlehtenä terapioissa kaikesta valittamassa juoksevat aikuiset.

Vierailija
57/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumihiutaleet asialla, ja valitettavasti heidät on kasvattanut usein akateeminen nainen.

Kasvattamatta jääneet lapset ovat kasvattaneet poissaolevat vanhemmat.

Miksi lapset kasvattavat vanhempiaan?

Fiksut vanhemmat kasvavat vanhemmuuteen. Silloin ollaan läsnä lapsen arjessa, aina ei toki olla samaa mieltä.

Vierailija
58/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole moiseen "leikkiin" törmännyt. Kyllähän tuollaiseen tulee puuttua. Sitä voi miettiä ihan vakavasti, että millaisen viestin tuollainen antaa lapselle, jos toisen lapsen fyysinen satuttaminen hyväksytään "leikkinä"?

Vierailija
59/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun velipuoli sai luunappeja päivittäin aina kun olin isälläni viikonloppuina. Muistan ikuisesti sen ilmeen hänen kasvoillaan, se kuvasti surua ja nöyryytystä, myös kipua.

Meillä on aina riittänyt ihan sanallinen kasvatus, en ymmärrä miksi pitää käyttää väkivaltaa.

Jos sanat/komentaminen ei riitä, on ehkä itsellä asiaa terapiaan? 

-ap

Vierailija
60/129 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohiksena, mutta olen aloittanut aspatyön yli kolmekymppisenä. Olen 70-luvulla syntynyt ja todellakin kasvanut kurissa ja nuhteessa, silti mulla ei ollut sitä ns. paksua nahkaa. Kyllä se ihmisten ilkeys, ylimielisyys ja törkeys yllättää ensikertalaisen vaikka olisi jo vähän ikää ja kurilla kasvatettu. Kaikille se paksu nahka ei kasva työn myötä edes vuosien varrella.