Mistä on peräisin tämä "lasta ei saa kieltää"?
Tuli mieleen toisesta keskustelusta.
Kun tästä aina puhutaan ja se on kuulemma syynä usein siihen että lapset eivät osaa käyttäytyä.
Meillä lapset osaavat käyttäytyä ja siitä usein joku vieras on saattanut mainitakin. Mulle on aina ollut selvää että säännöt on ja kasvattaa täytyy, myös kieltää. Enkä ole koskaan oikeasti törmännyt siihen että jossain kehotettaisiin olemaan kieltämättä tai komentamatta.
Mistä tämä ajatus siis tulee usein tänne palstallekin keskusteluihin?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Painu kannustaja-akka v i t t u u n.
Sinä olet malliesimerkki siitä miten käy kun ei kannusteta koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Lumihiutaleet asialla, ja valitettavasti heidät on kasvattanut usein akateeminen nainen.
Josko kasvattaminen sujuisi mieheltäkin. Jostain syystä äiti tuomitaan aina, vaikka ongelman aiheuttaisi isän lusmuilu.
Mieti tätä: miksi sinä ja 99% kommentoijista näkee sanan "kasvatus" pelkästään naisten hommana?
Meillä naapurina oli uskovainen perhe ja heidän lapsiaan ei kyllä saanut kieltää mistään. Asenne oli se, että Jumala huolehtii. Ja auta armias, jos joku kävi komentamassa lapsia, kun he potkivat ja hakkasivat sitä pienintä sisarusta, niin hirveä ihminen olit. Tai jos komensi lapset (5v ja 3v) pois katolta, niin väärin olit tehnyt. Heidän lapset kun olivat niiin taitavia kiipeilijöitä. Eli ei ole satua joissain perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pienellä lapsella kieltämisen sijaan on tehokkaampaa näyttää, miten toimia oikein. Kokeilepa itse mennä uuteen työpaikkaan, jossa kukaan ei neuvo eikä ohjaa, ainoastaan kieltää, jos teet väärin. Hiukan hankalaa, väittäisin!
Lapset ovat täysin erilaisia kuumin aikuiset vaikka monilla teillä naisilla on lasten tyylitaju, makuaisti ja vauvakilot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pienellä lapsella kieltämisen sijaan
on tehokkaampaa näyttää, miten toimia oikein. Kokeilepa itse mennä uuteen työpaikkaan, jossa kukaan ei neuvo eikä ohjaa, ainoastaan kieltää, jos teet väärin. Hiukan hankalaa, väittäisin!Lapset ovat täysin erilaisia kuumin aikuiset vaikka monilla teillä naisilla on lasten tyylitaju, makuaisti ja vauvakilot.
Ahaa, luulit tätä naisvihaketjuksi. Mutta positiivisen kautta: ketjun aiheena on lasten kasvatus.
Kaverin lapsi aukoi meillä jääkaappia vähänväliä, 5 vuotias.
Äiti ei sanonut mitään, lopulta mä kielsin ja kaveri loukkaantui.
Mä en vaan ymmärrä. Mun kolme lasta tietää että kylässä ei mennä toisten kaapeille. Jos nyt niin olisi kuitenkin käynyt, olisin minä itse kieltänyt.
Leikkipuistossa eräs lapsi heitti hiekkaa mun lapsen päälle, lapsen äiti ei tehnyt mitään, istu vaan ja möllötti.
Me vaihdettiin paikkaa. Onhan näitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lasta saa kieltää ja välillä pitääkin. Mutta on tehokkaampaa sanoa lapselle ”kävele” kuin ”älä juokse”. Pätee aikuisiinkin, ”älä ajattele vaaleanpunaista elefanttia”.
Jos vilkas lapsi on juuri tekemässä spurtti liikkeen kohti autotietä niin todellakin on tehokkaampaa huutaa "ÄLÄ juokse sinne!" kuin että"kävele!".
Tehokasta on huutaa: Tänne! Tai Odota!
Jos lasta ei ikinä kiellä vaan ainoastaan ”kannustaa” hänestä tulee juuri sellainen lumihiutale kuin nykyiset parikymppiset ovat.
Haetaan saikkua ensimmäisenä työpäivänä kun joku ”sanoi pahasti yhyy”.
Kyllä näin on varhaiskasvatuksessa opetettu, varhaiserityisopettajan toimesta muulle henkilökunnalle.
Kauhulla ajattelen lapsia joiden vanhemmat eivät kiellä vaan näkevät joka tilanteessa jonkun huuhaa-asteen mukaisen mahdollisuuden ”posiitiviseen” 🤦🏻♂️
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pienellä lapsella kieltämisen sijaan on tehokkaampaa näyttää, miten toimia oikein. Kokeilepa itse mennä uuteen työpaikkaan, jossa kukaan ei neuvo eikä ohjaa, ainoastaan kieltää, jos teet väärin. Hiukan hankalaa, väittäisin!
Keltämisellä estetään vahinko tapahtumasta ja sen jälkeen annetaan ohjeet. "Stop! Älä juokse!!!". Ja kun lapsi on pysähtynyt: "Täällä ei saa juosta, voit jäädä auton alle. Kävele tässä vierellä ja pidä rattaista/ kädestä kiinni." Ja viisastelijoille, tietenkin ennen liikenteeseen lähtöä on ohjeistettu että kadulla ei saa juosta, täytyy pysyä äidin vierellä, mutta koska kyseessä on lapsi, muisti on lyhyt ja valikoiva.
Vierailija kirjoitti:
Painu kannustaja-akka v i t t u u n.
niin niin sinnehän sinäkin haluat,mutta kun pyytää kauniisti niin onnistuu paremmin
Voisin kuvitella johtuvan ainakin osaksi siitä, että vielä joku aika sitten kasvatuksessa käytettiin väkivaltaa tai sillä pelottelua. Nyt kun se on kiellettyä (kaikki tukistamkset, luunapit ym.) niin vasta-argumentti on sitten ollut tuo, että nykyajan lapsia ei kasvateta tottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella johtuvan ainakin osaksi siitä, että vielä joku aika sitten kasvatuksessa käytettiin väkivaltaa tai sillä pelottelua. Nyt kun se on kiellettyä (kaikki tukistamkset, luunapit ym.) niin vasta-argumentti on sitten ollut tuo, että nykyajan lapsia ei kasvateta tottelemaan.
Luunappi ei ole väkivaltaa sen enempää kuin lapsen pitäminen tiukasti otteessa ettei hän juokse esim autojen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta ei ikinä kiellä vaan ainoastaan ”kannustaa” hänestä tulee juuri sellainen lumihiutale kuin nykyiset parikymppiset ovat.
Miksi ihmeessä kukaan sanoisi pahasti ensimmäistä päivää töissä olevalle 20-vuotiaalle?
Kokoomuslaisesta koulukiusaajien suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luunappi ei ole väkivaltaa sen enempää kuin lapsen pitäminen tiukasti otteessa ettei hän juokse esim autojen eteen.
Riippuu yhteiskunnasta, katsotaanko luunappi väkivallaksi. Mutta tyhmän ja kommunikaatiokyvyttömän vanhemman toimintaa se joka tapauksessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan sanoisi pahasti ensimmäistä päivää töissä olevalle 20-vuotiaalle?
Ai miksi??? Tuon ikäiset työskentelevät juuri esim aspatehtävissä joissa pitää olla paksu nahka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi??? Tuon ikäiset työskentelevät juuri esim aspatehtävissä joissa pitää olla paksu nahka.
Miksi kukaan kiusaa asiakaspalvelijaa? On tainnut tulla saatua paljon luunappeja lapsena.
Eiköhän se ole peräisin siltä ajalta, kun vapaa kasvatus levisi meille. Tosin se vapaan kasvatuksen idea ymmärrettiin meillä niin, että lapset saavat elää ja rellestää kuin porsaat pellossa vailla minkäänlaisia rajoja. Kasvatuksen höperöt idealistit alkoivat selittää, että lapsiraukat saavat trumoja ja frustraatioita, jos niitä kielletään. Tervejärkiset vanhemmat eivät lähteneet mukaan tähän aatemaailmaan, vaan jatkoivat lastensa kasvatusta samaan malliin kuin ennenkin. Ehkä selkein muutos entiseen oli, etteivät kaikki enää kasvattaneet negaatioiden kautta tyyliin "älä tee ..."