Voisitko jättää 3,5 vuotiaan kotiin siksi aikaa kun käy lähikaupassa hakemassa maidon?
Kolmevuotias nukkumassa tai katsomassa piirrettyjä. 10-vuotias sisko kotona.
Kommentit (195)
No et voi. Miksi ihmeessä et voi ottaa lasta mukaan??
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä. Tuon ikäinen voi tehdä ihan mitä vain sen aikana. Kiivetä hyllyyn ja jäädä sen alle, laittaa hellan päälle ja polttaa itsensä, leikkiä veitsillä, karata kotoa äitiä etsimään... Tai ihan vain ajautua kauhukohtaukseen tajuttuaan olevansa yksin.
Joo jos jää ihan yksin niin olisi ehkä mahdollista. Nyt kysyin siitä, että jos olisi neljäsluokkalisen isosiskon kanssa vartin päiväunilla tai netflixin äärellä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi.
Voi voi! - ei voi. Se olisi heitteille jättämistä. Tuon ikäinen voi saada päähänsä mitä vain. Eikä lapselle voi antaa vastuuta pienemmän sisaruksensa hoitamisesta. Eri asia jos auttaa, aikuisen läsnä ollessa.
Voi luoja... Hetkeksi aikaa kun vanhempi piipahtaa kaupassa ja 3,5v:n kanssa on ilmeisesti normikypsä pikkusisartaan rakastava ja tälle hyvää toivova 10 v. Niin voi jättää, hyvä jos lapsilla on selvät ohjeet toimia jos jotain ikävää sattuu. Jäähän tuon ikäiset 3-vuotiaat ilman vahtimista ihan päiväkodissakin kohtuu tiheään. Mä oon ainakin sattunut hakemaan pientä lasta päiväkodista useamman kerran niin, että pihalla on pyörinyt montakin tuon ikäistä ja yhtään hoitajaa ei näy missään/sisällä käymässä. Henkiin jäivät. Mutta maalaisjärjeähän ei saa käyttää vanhempi itse, lasun paikka.
En jättäisi. Itselläni about samanikäinen, mutta en poistu edes roskia viemään.
Onko mitään mahdollisuutta saada vaikka naapuri katsomaan siksi aikaa? Vaikka vaan eteiseen istumaan. Tai 10-vuotiaan kanssa koko ajan puhelinyhteys kuvan kanssa päällä? Jos nyt on aivan pakko itse se maito hakea.
MLL:n mukaan alle 12-vuotiasta ei saisi jättää hetkeksikään yksin ja 15-vuotias on vielä lapsi, joka tarvitsee myös aikuisen valvovaa silmää. Ymmärrättekö nyt että alle 12-vuotiasta EI SAA JÄTTÄÄ EDES KAUPPAREISSUN AJAKSI YKSIN!!! Jos itse olisin äiti niin en rikkoisi lakia toistuvasti kuten olen todennut nykyvanhempien jatkuvasti tekevän ja toistuvasti!!!
Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.
Kansainvälisiä suosituksia
Englannissa National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) suosittelee, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä."
"Tosiasia kuitenkin on, että 15-vuotias on lapsi. Kotona voi myös tulla yllättäviä tilanteita. Mitä tehdä, jos tulee sähkökatkos tai tulipalo?"
On se hiukan eri asia, jos menee omaa pihaan tekemään jotain hommaa, vie roskikset tai täyttää klapikorin. Lapsi osaa etsiytyä sinne, jos on tarvis. Jos vanhempi lähtee kokonaan pois pihapiiristä niin, ettei ole tavoitettavissa, se on jo huono juttu.
Meillä lapsi tulee koulusta tyhjään kotiin. Joskus hän pyytää, voiko kaveri tulla meille. Luotan vain kahteen kaveriin niin paljon, että he saavat meillä olla niin, ettei aikuisia ole paikalla. Muut saavat tulla vasta, kun minä olen tullut kotiin.
Minun kultamussukkani on ennen kouluikää päättänyt itse opetella kuorimaan puukolla omenan, vaikka kuinka on tiennyt, että puukkoihin ja saksiin ei saa koskea. Ja teki sen vaivihkaa omassa huoneessa, kun minä olen ollut kotona ja päässyt heti apuun, kun on alkanut veri lentää. Myös tulitikut kiinnostivat kovasti ja olisi halunnut harjoitella, miten se tuli syttyy, kun tikulla viuhuttaa askin kylkeä. Kerran meni otsatukkakin uusiksi, kun sai sakset käsiinsä.
Lapsi saattaa keksiä mitä tahansa, ja varsinkin silloin, kun voi vapaasti mellastaa.
Voitko ottaa nuorimmaisen mukaan? 10-vuotias varmasti pärjää sen ajan, vaikka sitten telkkua katsellen.
aika villiä tää nykyaikainen kasvatus.
Lapsia ei saa varmaan tätä menoa jättää ikinä yksin kotiin ettei se olisi heitteille jättöä.
Kyllä mä jo 3vuotiaana leikin kerrostalon sisäpihalla yksinään ilman valvontaa.
Sitten äiskä huusi ikkunasta syömään.Isoveljet juoksenteli jossain lähistöllä leikkimässä.
Joten kyllä musta voit jättää jos lapset pärjää.
en näe ongelmaa tässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi! Tai voit toki, mutta jos sattuu jotakin, niin annatko itsellesi koskaan anteeksi. Miksi ottaa riskiä. Tässäkin ajassa kun heilut täällä vauva sivuilla kyselemässä tyhmiä, niin olisit jo pukenut sen 3,5 vuotiaan ulkovaatteisiin ja käyneet siellä kaupassa. Eikö teillä ole mitään omaa päättelykykyä?
Ei ole päättelykykyä nyt. Mietin että jos olisin yksinhuoltaja ja lapset kipeänä. Voisinko jättää heidät kotiin ja käydä esim. kaupassa ilman että kaltaisesi pätijät puuttuvat asiaan. Ap
En itse jättänyt. Olin aina varautunut kahden viikon kotivarastoon. Laskettu niin, että lapsi sairastaa viikon ja minä perään viikon. Pari viikkoa oli omalla kohdalla maksimi sairastamisaika ja sinä aikana joku ystävä jo toi jotain kaupasta tai tuli apuun. Mutta muistan myös kun itse olin tosi sairas ja alle 2 vuotias vilkas liikkuva lapsi ei, mikä työ oli pitää lapsi turvassa kotona. Makasin aina huoneen lattialla ja yritin olla nukahtamatta ja seurata lapsen tekemisiä. Vaihdoin välillä huonetta ja annoin lapsen tyhjentää kaappeja, joihin ei milloin päässyt käsiksi. Esim.liinavaatekaapin. tyhjentää ja täyttää, uusi homma se piti lapsen turvallisessa puuhassa. Koska kaikki kielletty kiinnosti eniten.
Voi jättää. Kunhan opetettu ettei ovia availla tuntemattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi! Tai voit toki, mutta jos sattuu jotakin, niin annatko itsellesi koskaan anteeksi. Miksi ottaa riskiä. Tässäkin ajassa kun heilut täällä vauva sivuilla kyselemässä tyhmiä, niin olisit jo pukenut sen 3,5 vuotiaan ulkovaatteisiin ja käyneet siellä kaupassa. Eikö teillä ole mitään omaa päättelykykyä?
Todennäköisempää on ettei mitään satu. 10 vuotias osaa soittaa jollekkin , jos äitiä ei kuulu. Itse yksinhuoltajana opetin 3 vuotiaan soittamaan 112. Ja kertomaan sukunimen.
Itse en jättäisi, mutta moni muu jättää vaikka vauvan kun vie roskia. Se on mielestäni pahempi, kuin jättää 10 vuotias vahtimaan 3.5 vuotiasta 10-15 minuutiksi.
Jos sinä lähdet kauppaan ja se kolmevuotias kaatuu ja tulee mustelma polveen ja itkettää, niin se lapsihan soittaa hätäkeskukseen. Siellä sitten ihmetellään, miksi kolmevuotias on yksin kotona. Melkoiset seuraukset tulee siitä, että äitiä ei huvittanut pukea lapselleen ulkovaatteita päälle ja ottaa mukaan kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
10-vuotiaan kanssa varmaan voi jättää, riippuu lasten luonteista tietysti enkä jättäisi pitkäksi aikaa. Itselläni oli hirveä kiusaus jättää 4-vuotias 6-vuotiaan kanssa kun 6 v pärjäsi jo tosi hienosti yksin tunnin verran. En sitten uskaltanut ja ihan hyvä varmaan niin, 4 ja 6 v:llä voi tulla keskenäänkin jotain vääntöä minkä selvittämiseen tarvittaisiin aikuista. Jonkun roskapussin käyn kyllä viemässä ilman, että otan lapsia mukaan. Samoin varmaan perheissä, joissa on vaikka koira, saatetaan käyttää koira ainakin ihan pikaisesti ulkona välillä ilman lapsiakin. On ajat kyllä aika paljon muuttuneet, isäni oli nuorimpana lapsena yksin kotona 4-vuotiaasta kun vanhemmat kävivät töissä ja pistäytyivät ruokatunnilla moikkaamaan, että kaikki ok. Ei tulisi kuuloonkaan nykyaikana vaan lapsi olisi laitoksessa turvassa rakastavilta vanhemmilta saman tien. Jännä kun ajattelee.
Ööööö 😂😂😂😂😂 4-vuotias ei TODELLAKAAN pärjää yksinään, ihan päivänselvää. Että onpa tosi jännää, kun ajattelee 😂😂😂😂😂
En, mutta jos hakisin leivän niin sitten voisin jättää.
Kyllä sylivauvakin pärjää yön ilman äidin utareita, niin miksei taapertaja 10 min
Ei oo hätää kirjoitti:
aika villiä tää nykyaikainen kasvatus.
Lapsia ei saa varmaan tätä menoa jättää ikinä yksin kotiin ettei se olisi heitteille jättöä.Kyllä mä jo 3vuotiaana leikin kerrostalon sisäpihalla yksinään ilman valvontaa.
Sitten äiskä huusi ikkunasta syömään.Isoveljet juoksenteli jossain lähistöllä leikkimässä.Joten kyllä musta voit jättää jos lapset pärjää.
en näe ongelmaa tässä
Onhan sitä nykyisin ongelmia joista ennen ei oltu kuultukaan mutta kymmenvuotias varmaan ne ymmärtää kunhan selittää.
Kyllä mä jättäisin. Kertoisin 10v. mitä olen tekemässä ja pyytäisin pitämään pienempää silmällä. Nopeasti kävisin. Kaikkea voi sattua, mutta harvemmin sattuu. Jos sattuu niin kyllä 10v. osaa soittaa apua.
Siis kaikilla on vanhemmat tai lapsenvahti kotona odottamassa kun alakoululaiset tulee koulusta? Kun ne on liian nuoria olemaan hetkeäkään yksin....?! Miten hitossa hoidatte koulumatkat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi. Mitä jos jäät vaikka auton alle matkalla? Tai kotona syttyy vaikka tulipalo ja 10 v pelastautuu vain itse?
En ole ap, mutta olen 35v nainen, äiti. En ole koskaan elämässäni jäänyt auton alle eikä kodissani ole ikinä syttynyt tulipaloa. Millä todennäköisyydellä niin käy juuri silloin keskellä kirkasta päivää kun kehtaan jättää lapset vartiksi keskenään? Muuten, porkkanaankin voi tukehtua!
Ihanaa logiikkaa: koska ennenkään en ole jäänyt auton alle, en voi tulevaisuudessakaan jäädä. Btw tulipalo on tyypillisesti sellainen asi minkä ihminen kokee huonolla tuurilla sen yhden kerran elämässään, jos ollenkaan. Vahinko tai onnettomuus ei tunnetusti tule kello kaulassa!
Mitä jos...