Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset juoksee Helsingissä henkihieverissä metroon, vaikka toinen metro tulee 4 minuutin päästä?

Vierailija
22.02.2021 |

Ei voi käsittää.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku syy miksei sille metrolle voi lähteä vähän aikaisemmin? Miksi pitää vetää noin tiukalle TÖIHIN menon aikataulu että jää 30 sekunnsita kiinni kerkeääkö sinne töihin vai ei? Itse kun ajan puolen tunnin päähän töihin, niin lähden kyllä ajoissa, koska matkalla voi tulla jokin este.

Et varmasti lähde niin aikaisin, että olet ottanut jokaisen esteen huomioon. Esim. toisten autoilijoiden ajama kolari voisi hidastaa sinun tahtiasi vaikka tunnin verran. 

PK-seudun lähijuna voi pysähtyä raiteelle, eikä sieltä pääse ulos, jos se on jäänyt pysäkkien väliin. Olen itsekin istunut puoli tuntia välillä Helsinki-Pasila, eikä tuo ole edes pisin aika, mitä on koskaan on tapahtunut.  Todellakaan ei ole mitään järkeä siinä, että lähtee töihin joka päivä tuntia aiemmin, jotta pääsee pätemään av:lle kuinka "minä en ole koskaan myöhässä". 

Vierailija
62/98 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni pelottaa kyseinen metrotunneli niin paljon etten halua jäädä sinne hengaamaan. Olen seikkaillut esimerkiksi New Yorkissa metroissa mutta jopa siellä oli turvallisempi olo. Tukholmassa ei myöskään ongelmia.

Jokin siinä Helsingin metrossa on spesifiikisti pelottavaa. En tiedä miksi, joku viba. Koko steissialue muutenkin. Olen myös ihmetellyt väriskaalaa, kuka keksi tämän "nerokkaan" idean maalata ihan kaiken junia myöten oranssiksi? ahdistavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoyhteydestä johtunee. Ja itse kyllä otan mielummin muutaman juoksuaskeleen jos ratikka,metro, bussi onkin jo tulossa pysäkille, kuin odotan 13min seuraavaa! Metrotkaan ei kulje kaikki ja aina 4min välein jos menee päättärille asti

Vierailija
64/98 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurempi mysteeri on ne urpot jotka seisovat metron liukuportaissa vasemmalla puolella toljottamassa ja estämässä muiden liikkumisen.

No ei se mikään suuri mysteeri ole, he eivät tiedä tai ymmärrä että pitäisi seisoa oikeassa reunassa. Metroon juoksijat sen sijaan ovat mysteeri.

Vierailija
65/98 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkaa pitkän työpäivän jälkeen tökkiä jos aina on kotona puoli tuntia myöhemmin/joutuu lähtemään puoltoista tuntia ennen töitä aikaisin aamulla. Mulla meni tunti työmatkaan helsingistä vantaalle ja kyllä piti välillä juosta että ehtii junaan. Ne vaan sattuu ne vaihtoyhteydet joskus menemään niin.

Sitten jos ihan huvikseen olen kaupungilla ja nään että ratikka tulee, ei mulle ole vaikeaa ottaa muutamaa juoksuaskelta, ettei tarvitse varttia odottaa. Siis ei se vaan ole ponnistus eikä mikään, en edes mieti sitä. Joskus jos laiskottaa eikä ole kiire odotan vaan seuraavaa. Mut noi työmatkat on eri asia.

Vierailija
66/98 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin jostain Kontulasta ei vois mennä tärkeää vaihtoyhteyttä millä vaikka työmatkalainen pääsee lähemmäs kotiaan?

Vierailija
67/98 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tajua niitäkään, jotka paikallisjunaan juoksee.. seuraavaa tulee viimeistään 20 minsan kuluttua. NIin kiire ei voi olla.

Jos on vaihtoliikenteestä kyse, niin sitten lähtee aikaisimmin, ettei mokia käy.

Vierailija
68/98 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko silloin tulla ajoissa paikalle?

Kannattaisikohan sinun opetella ajattelemaan järjellä eikä istuinlihaksella?

Vierailija
69/98 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten 8 minuutin päästä ja jatkoyhteys taas voi mennä sivu suun. Kaikki metrot eivät kulje samaan kohteeseen.

Vierailija
70/98 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen kaukojunalla/pendolinolla. Niiden aikataulujen mukaan pitää sitten sovittaa muuta päivän aikataulua, ja jos aamu on alkanut mukavasti sillä, että se juna on myöhässä, niin en todellakaan halua käyttää aamussani ylimääräistä 5-8 minuuttia odotteluun metrolaiturilla. Se on niin ahdistava paikka, että mielummin sitten juoksen vaikka edestakaisin niitä liukuportaita. Että jos juoksemalla metrolle voin sen välttää, niin se vaan on plussaa.

Sama paikallisjunien kohdalla, tai, no yleensäkin Hgin rautatieasemalla. Ei siellä halua viettää sekuntiakaan ylimääräistä aikaa nykyään.

Vierailija
71/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitän tärkeää ja kiireistä ihmistä, siksi juoksen ja kiirehdin. Muuten voi mennä bisnekset kilpailijalle. Toki, voisin lähteä kotoa 4min. aiemmin, mutta sitten en voisi esittää tärkeää ja kiireistä ihmistä, jolta voi bisnekset mennä kilpailijalle.

Jos lähden kotoa 4 minuuttia aiemmin, odotan bussipysäkillä bussia 4 minuuttia pidempään ja ehdin metroasemalla tasan samaan aikaan kuin jos olisin lähtenyt tavalliseen aikaan.

Sulta on silloin unohtunut koko matka-ajan suunnittelu. Ihmiset tekee sen virheen, että ne suunnittelee vain sen yhden pätkän, jolloin liikkumavara on minuuteista kiinni.

En ole koskaan joutunut juoksemaan, kun tajuan, että jos mulla on viimeinen vaihto tiukka ja myöhästyminen aiheuttaa 20 min. odotuksen. Lähden alusta alkaen edellisellä, jolloin väliin jää aikaa myöhästyä.

Vierailija
72/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku syy miksei sille metrolle voi lähteä vähän aikaisemmin? Miksi pitää vetää noin tiukalle TÖIHIN menon aikataulu että jää 30 sekunnsita kiinni kerkeääkö sinne töihin vai ei? Itse kun ajan puolen tunnin päähän töihin, niin lähden kyllä ajoissa, koska matkalla voi tulla jokin este.

Et varmasti lähde niin aikaisin, että olet ottanut jokaisen esteen huomioon. Esim. toisten autoilijoiden ajama kolari voisi hidastaa sinun tahtiasi vaikka tunnin verran. 

PK-seudun lähijuna voi pysähtyä raiteelle, eikä sieltä pääse ulos, jos se on jäänyt pysäkkien väliin. Olen itsekin istunut puoli tuntia välillä Helsinki-Pasila, eikä tuo ole edes pisin aika, mitä on koskaan on tapahtunut.  Todellakaan ei ole mitään järkeä siinä, että lähtee töihin joka päivä tuntia aiemmin, jotta pääsee pätemään av:lle kuinka "minä en ole koskaan myöhässä". 

Jos asuu kaukana, se nyt vaan on sit niin, että aiemmin pitää lähteä, jos ei halua myöhästyä. Ei se ole pätemistä, se on perus ajanhallintaa. Sit, jos sä nyt joskus kerran seisot ylimääräistä junarikon tai muun vuoksi, se on sit poikkeustapaus eikä se mitään haittaa, myöhästyminen on ymmärrettävä, ei sen vuoksi aina tarvitse lähteä tuntia aiemmin.

Vierailija
73/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitän tärkeää ja kiireistä ihmistä, siksi juoksen ja kiirehdin. Muuten voi mennä bisnekset kilpailijalle. Toki, voisin lähteä kotoa 4min. aiemmin, mutta sitten en voisi esittää tärkeää ja kiireistä ihmistä, jolta voi bisnekset mennä kilpailijalle.

Jos lähden kotoa 4 minuuttia aiemmin, odotan bussipysäkillä bussia 4 minuuttia pidempään ja ehdin metroasemalla tasan samaan aikaan kuin jos olisin lähtenyt tavalliseen aikaan.

Sulta on silloin unohtunut koko matka-ajan suunnittelu. Ihmiset tekee sen virheen, että ne suunnittelee vain sen yhden pätkän, jolloin liikkumavara on minuuteista kiinni.
En ole koskaan joutunut juoksemaan, kun tajuan, että jos mulla on viimeinen vaihto tiukka ja myöhästyminen aiheuttaa 20 min. odotuksen. Lähden alusta alkaen edellisellä, jolloin väliin jää aikaa myöhästyä.

Eikä ne juoksijat ole pidemmältä matkalta, ne on keskustassa asuvia, joilla on hämärtynyt ajankäyttö, koska ne ei joudu suunnittelemaan. Aina myöhässä joka paikassa, kun liikkuminen on helppoa.

Vierailija
74/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen kaukojunalla/pendolinolla. Niiden aikataulujen mukaan pitää sitten sovittaa muuta päivän aikataulua, ja jos aamu on alkanut mukavasti sillä, että se juna on myöhässä, niin en todellakaan halua käyttää aamussani ylimääräistä 5-8 minuuttia odotteluun metrolaiturilla. Se on niin ahdistava paikka, että mielummin sitten juoksen vaikka edestakaisin niitä liukuportaita. Että jos juoksemalla metrolle voin sen välttää, niin se vaan on plussaa.
Sama paikallisjunien kohdalla, tai, no yleensäkin Hgin rautatieasemalla. Ei siellä halua viettää sekuntiakaan ylimääräistä aikaa nykyään.

No odota sit ulkona tai valitse toinen reitti. Jäät Pasilassa pois, jos rautatieasema aiheuttaa paniikkikohtauksen.

Vierailija
75/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko juosta Helsingin metroon, kun muissa kaupungeissa ei ole metroa .

Espoo unohtui!

Vierailija
76/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkin ensimmäinen kerta, kun joku vastaa yli vuosi sitten tekemään postaukseen. Tai ainakin ensimmäinen, jonka itse huomaan.

Olen se sama kirjoittaja, joka postasi elävän elämän esimerkin yhtä viestiä ennen kuin tuon lainaamasi.

Eli minulla siis ihan oikeasti oli ennen korona-aikoja myöhään illalla kuljettu vakioreitti, bussi - metro - bussi, missä metrosta myöhästyminen aiheutti melkein 20 minuutin ylimääräisen odotuksen ja aiemmalla bussilla lähteminen aiheutti 15 minuutin ylimääräisen odotuksen.

En nyt näe hirveän järkeväksi odottaa joka kerta 15 ylimääräistä minuuttia, kun sen voi välttää kävelemällä reippaasti ja kävelemällä metron liukuportaissa.

Mutta jos sinä haluat suunnitella aikasi niin, että odotat joka kerta bussia ylimääräisen 15 minuutin ajan, niin suunnittele. Ei se minulta ole pois.

Vierailija
77/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki nämä jatkoyhteydet ymmärtää, mutta ihan en jaksa uskoa että kaikilla on niistä kiinni. Jotkut juoksevat vain pelkästä periaatteesta, koska eivät osaa ottaa rauhallisemmin. Ihmiset juoksee Metroon, vaikka se olisi matkalla Itä-Helsinkiin, enkä jaksa uskoa että mitään kauhean merkittäviä jatkoyhteyksiä lähtisi jostain Kontulan asemalta.

Tämä. Juoksevat koska niin "kuuluu" tehdä. Ehkäpä paras esimerkki aivotoiminnan heikkoudesta ja putkinäöstä.

Vierailija
78/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurempi mysteeri on ne urpot jotka seisovat metron liukuportaissa vasemmalla puolella toljottamassa ja estämässä muiden liikkumisen.

Tästä liukuporraskäyttäytymisestä ja siitä kummalla puolella pitää seisoa...
Asun ulkomailla suuressa kaupungissa ja täällä liukuportaissa seisotaan vasemmalla puolella ja oikealta puolelta kävellään ohi. Kerran matkalla toisessa suurkaupungissa toisella puolella maata käytäntö olikin päinvastainen.

Käyn Suomessa, ja varsinkin Helsingissä erittäin harvoin eli itselläni ei olisi mitään hajua paikallisista tavoista ellei sitten erikseen ole kylttiä, että seiso tällä puolella liukuportaita

Vierailija
79/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä liukuporraskäyttäytymisestä ja siitä kummalla puolella pitää seisoa...
Asun ulkomailla suuressa kaupungissa ja täällä liukuportaissa seisotaan vasemmalla puolella ja oikealta puolelta kävellään ohi. Kerran matkalla toisessa suurkaupungissa toisella puolella maata käytäntö olikin päinvastainen.
Käyn Suomessa, ja varsinkin Helsingissä erittäin harvoin eli itselläni ei olisi mitään hajua paikallisista tavoista ellei sitten erikseen ole kylttiä, että seiso tällä puolella liukuportaita

No voi myös havainnoida muiden käytöstä. Jos olen vieraassa paikassa, katson mitä paikalliset tekevät ja teen samoin. Eli kun Helsingissä näkee, että 95 % ihmisistä seisoo liukuportaissa oikealla, voi aika varmasti tietää että niin kuuluu tehdä.

Vierailija
80/98 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän vuoksi muutin Helsingistä pois. Ihmisten turha elämä ja ikuinen, itse valittu ja aiheutettu kiire.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi