Rorschachin musteläiskätesti
Onko joku muukin joutunut tämän testin tekemään? Mulla meni aikaa yli kaksi tuntia ja psykologin mielestä olin umpipimeä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Siis ei ole totta, että mielisairaaksi luokitellaan ihmisiä sen perustelkla, mitä he joissain kuvissa näkevät.
Jotain ne siellä ovat niistä löytävinään. Tuolla työkyvyn arviossa psykologi totesikin lopuksi että "varmaan ihan eri tavalla meni kun olit siellä suljetulla", totesin nähneeni ihan samat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen AP. Mun kanssani meni kaksi tuntia ja olisi varmaan mennyt pidempäänkin, ellei testaajalta olisi loppunut työaika. Näkeehän niissä kuvissa vaikka mitä, jos on visuaalinen.[/
Olet ollut jonkun huijarifirman kanssa tekemisissä. Ei RO ihan tuulesta temmattu ole, koska ns. normaalit näkevät niissä yleensä tietyt vakiohahmot. Testiä käytetään soveltuvuuskokeissa seulomaan ihan tutkalla olevat ns. normaaleista. Joka on kyseenalaista, koska vaikkapa hyvin taiteellisen mielikuvituksen omaava voi nähdä ihan muuta kuin normivastaukset. RO on kuitenkin vain osa testipatteria ja lopputulos katsotaan kokonaisuuden perusteella.
Kuvaamasi menettely kuulostaa hyvin erikoiselta, jopa jonkinlaiselta kiusaamiselta.
Normaalit erotetaan epänormaaleista.
Kukaan ei käytä tuohon testiin kahta tuntia, missään.
Niin pitkään ei testi kestä.
Se on täysin mahdottomuus.
Täys provo aloitus!
Vierailija kirjoitti:
No ei se todellakaan mitään mielisairautta testaa, jotain psykologista puolta vaan
Ja vaativiin testeihin myös psykologisiin, joutuvat kaikki jotka hakevat korkeimpia virkoja kaupungeilta ja julkiselta sektorilta. Samoin vaativiin asiantuntija tehtäviin hakevat.
Niissä mitataan mm. kriisivalmiutta, paineensietokykyä, johtamistaitoja, nopeaa reagointia, tiimissä eli ryhmässä toimimisen kykyjä ja vaikka mitä.
Psykologisten testein lisäksi on psykologin haastettelu ja sitten vielä niiden haastattelu jotka lopulta päättävät valinnasta noiden kaikkien pohjalta.
Noi musteläikät eivät mitään kriisivalmiutta mittaa...
Vierailija kirjoitti:
No ei se todellakaan mitään mielisairautta testaa, jotain psykologista puolta vaan
Ja vaativiin testeihin myös psykologisiin, joutuvat kaikki jotka hakevat korkeimpia virkoja kaupungeilta ja julkiselta sektorilta. Samoin vaativiin asiantuntija tehtäviin hakevat.
Niissä mitataan mm. kriisivalmiutta, paineensietokykyä, johtamistaitoja, nopeaa reagointia, tiimissä eli ryhmässä toimimisen kykyjä ja vaikka mitä.
Psykologisten testein lisäksi on psykologin haastettelu ja sitten vielä niiden haastattelu jotka lopulta päättävät valinnasta noiden kaikkien pohjalta.
Mitähän noista em. ominaisuuksista pystyy päättelemään musteläiskistä? Vieläpä niin pätevästi, ettei niitä muulla tavoin pysty testaamaan.
- se soveltuvuustestattu
Ei missään tapauksessa pidä kertoa kenellekään, mitä oli näkevinään tuossa mustetahratestissä.
Joku voi joskus joutua samaan testiin, ja poimia sitten valmiit vastaukset, koska ei välttämättä itse osaisi vastata mitään.
Ja sitten voi mukamas omalla itsetehdyllä arvioinnilla päättää ihmisestä jotain, mikä ei pidä paikkaansa.