Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko neidittely Suomessa alentavaa kielenkäyttöä?

Vierailija
21.02.2021 |

Ranskalaisten mademoiselle, englantilaisten miss, italialaisten signorina tai espanjalaisten señorita ovat arvostavia ja myönteisiä nimityksiä nuoresta naisesta.
Saksassa sanan "Fräulein" käyttö on vähättelevää ja jopa kiellettyä. Miten on suomalainen "Neiti"?

Miehen nimittäminen neidiksi saattaa aiheuttaa jopa väkivaltaa.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä kutsutaan yleisesti pojiksi= ei ongelmaa. Naisia kutsutaan naisiksi= sovinismia.

Vierailija
2/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa vain naistarjoilijoita saa kutsua neidiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Miksi miehet loukkaantuu ja erityisesti käyttää neitiä haukkumasanana? Ikäänkuin naiset olisi jotenkin vähäpätöisempiä, vääränlaisia, miehiin verrattuna. 🤔

Vierailija
4/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä neidissä mitään pahaa ole, jos ei kerran naimisiin ole mennyt.

Vierailija
5/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuin Vantaan kaupungilla työssä ollessani erästä nuorempaa naisihmistä "tytöksi", niin sain kenkää. Että silleen.

Vierailija
6/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen herraviha kumpuaa armeijasta, jossa ylempiään pitää herroitella. Nyt kun naisetkin voivat käydä armeijan, sotilasarvoltaan ylempiään naisia pitää rouvitella.

Syntyuyköhän siitä rouvavihaa?

Vierailija
7/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuin Vantaan kaupungilla työssä ollessani erästä nuorempaa naisihmistä "tytöksi", niin sain kenkää. Että silleen.

Jep aivan varmasti

Vierailija
8/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiä kutsutaan yleisesti pojiksi= ei ongelmaa. Naisia kutsutaan naisiksi= sovinismia.

ei vaan toksista maskuliinisuutta!

sovinismi on jonkin ryhmän tai ryhmän jäsenen äärimmäisyyksiin menevää, yksipuolista ja fanaattistakin käyttäytymistä jotakin toista ryhmää tai sen yksityisiä jäseniä kohtaan.

Vierailija
9/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen herraviha kumpuaa armeijasta, jossa ylempiään pitää herroitella. Nyt kun naisetkin voivat käydä armeijan, sotilasarvoltaan ylempiään naisia pitää rouvitella.

Syntyuyköhän siitä rouvavihaa?

ai sieltä se herraviha tulee? jospa vielä tarkistat suomen historiaa.

Vierailija
10/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä nyt mieleni pahotin

Vierailija
11/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mitään alentavaa ole. Jos ei ole aviossa, niin silloin on neiti.

Käytännössä aikusta naista kutsutaan rouvaksi, joka koetaan kohteliaampana kuin neidiksi puhuttelu.

Avovaimot usein pohtivat miksi heitä tulisi kutsua, kun eivät oikein ole neitejä eivätkä rouvia. 🙈

Vierailija
12/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen 54 vee ja usein esim ravintolassa tarjoilijan kysyessä mitä rouvalle saisi olla korjaan tarjoilijalle olevani neiti. Neiti on nimitys jonka mielestäni menettää kun menee naimisiin...tämän jälkeen on joko eronnut tai leski muttei enää ikinä neiti. Mummuni aina sanoi veljelleni ”et siten ketään neiti ihmistä löytänyt” kun valitsi puolisokseen eronneen. Itse olen ylpeästi neiti, avoliitossa tosin jo 37 vuotta saman miehen kanssa...en halua tehdä virhettä...mieluummin syntiä. En halua vaihtaa siviliisäätyäni enkä sukunimeäni. Minua saa neiditellä sehän osoittaa sen etten ainakaan ole eronnut, ex enkä toisella saatikka kolmannella kierroksella rouvana vaikka kierrätystä suosinkin niin en suhdekierrätystä.

Vierailija
13/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo "neiti"-sana katsota jo muissakin maissa ja kielissä vähätteleväksi, ei vain Suomessa.

Itse en kannata tuota kaikesta loukkaantumista missään muodossa, mutta helpoimmalla pääsee, kun kutsuu nuoria naisia ihan vain heidän nimellään. Ja ellei tiedä nimeä, niin olkoon vaikka "nainen" tai "hän". Kenenkään perään en laita mitään -oletettua enkä ala käyttämään keksittyjä sukupuolineutraaleja nimityksiä muissa kielissä.

Vierailija
14/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miestä sanotaan neidiksi, niin silloin kyseessä on joku Tuure B:n tapainen. 😂

Vierailija
15/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria 66 kirjoitti:

No minä olen 54 vee ja usein esim ravintolassa tarjoilijan kysyessä mitä rouvalle saisi olla korjaan tarjoilijalle olevani neiti. Neiti on nimitys jonka mielestäni menettää kun menee naimisiin...tämän jälkeen on joko eronnut tai leski muttei enää ikinä neiti. Mummuni aina sanoi veljelleni ”et siten ketään neiti ihmistä löytänyt” kun valitsi puolisokseen eronneen. Itse olen ylpeästi neiti, avoliitossa tosin jo 37 vuotta saman miehen kanssa...en halua tehdä virhettä...mieluummin syntiä. En halua vaihtaa siviliisäätyäni enkä sukunimeäni. Minua saa neiditellä sehän osoittaa sen etten ainakaan ole eronnut, ex enkä toisella saatikka kolmannella kierroksella rouvana vaikka kierrätystä suosinkin niin en suhdekierrätystä.

Synnytyslaitoksella kaikkia tituleerataan rouviksi.

Vierailija
16/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei kuule" on ihan riittävää puhuttelua Suomessa. Ei tartte arvailla sukupuolia eikä siviilisäätyjä.

Vierailija
17/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miestä sanotaan neidiksi, niin silloin kyseessä on joku Tuure B:n tapainen. 😂

Niin, Tuure on vielä neitimänen pojanhupakko, mutta muutaman vuoden päästä varmasti melko akkamainen.

Vierailija
18/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Miksi miehet loukkaantuu ja erityisesti käyttää neitiä haukkumasanana? Ikäänkuin naiset olisi jotenkin vähäpätöisempiä, vääränlaisia, miehiin verrattuna. 🤔

Eihän kyse ole siitä kuka on vähäpätöisempi. En minäkään pidä siitä, jos mies sanoo et oon ku joku rekkamies, koska en sellaiseksi identifioi itseäni. Siitä on kyse. Ei rekkamiehissä ole mitään vikaa. Tasa-arvoisia tässä ollaan! Joskus vanhemmat saattaa sanoa isoille lapsille, et "älä ole tuollainen vauva". Ihanko tosissaan luulet, et vauvaa pidetään vähemmän tärkeänä, tai vääränlaisena?

Älä ole tyhmä. Jotain rajaa jatkuvaan uhriutumiseen.

Vierailija
19/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungeilla kenkää annetaan vasta siinä vaiheessa, kun on ihan absoluuttinen pakko eikä ole pienintäkään riskiä siitä, että lunta voisi tulla tupaan jälkikäteen työtuomioistuimessa.

Tietoa asiasta on.

Vierailija
20/58 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi