Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiheuttaako esidiabetes sen, ettei paino millään putoa?

Vierailija
20.12.2025 |

Sellaista kyselen.

Paino 5 kg ylipainon puolella, eikä putoa vähäisellä syömisellä ainakaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikä ja vaihdevuodet aiheuttaa sen, että paino ei putoa.

Vierailija
2/21 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis esidiabetes on ollut jo vuosia, on seurannassa. 

Ei ole vielä puhjennut diabetekseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis esidiabetes on ollut jo vuosia, on seurannassa. 

Ei ole vielä puhjennut diabetekseksi.

Siis tämä ap

Vierailija
4/21 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
5/21 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ozempik ja kulli kasvaa

Vierailija
6/21 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta kenelläkään laihdutuksesta, kun on esidiabetes

Vierailija
7/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se esidiabetes estä sinua laihtumasta vaan se että syöt väärin. Ruokavaliosi sisältää aivan liikaa hiilihydraatteja ja tuloksena on takuuvarmasti diabetes jos et muuta syömistottumuksiasi.

Vierailija
8/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu termiin insuliiniresistenssi ja sen hoito. Youtubessa paljon hyviä videoita aiheesta. Elämäsi muuttuu mikäli niin tahdot. 

Vierailija
9/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään koholla ollut verensokeri ylläpitää ylipainoa.

Vierailija
10/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile syödä ja juoda vielä vähemmän. Mikäli käytät tekohampaita, piilota ne.

Vierailija
11/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Itse olen 58v ja pudotin reilu vuosi sitten puolessa vuodessa 9kg lievästä ylipainosta normaalipainoon. Söin vähemmän ja aloin käymään kuntosalilla 3-4x vko. Syömisessä keskityin riittävään proteiinin saantiin, kasvisten lisäämiseen ja täysjyvä viljoen käyttöön. 

Keho on nyt muokkautunut sutjakaksi ja kauniin lihaksikkaaksi. Paino ei ole muuttunut enää, vaikka työkaverit sanovatkin, ettei pitäisi enää laihduttaa tuossa iässä. Kehon koostumus on muutoksessa edelleen eli rasvamassa vaihtuu lihakseen. 

Eli mulla ei ainakaan vaihdevuodet tai esidiabetekset ole vaikuttanut mihinkään. Meillä on suvussa rankka sydän-ja verisuonitautien esiintyminen. Itsellänikin oli raskausaikana diagnosoituna raskausajan diabetes. 

Vierailija
12/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja nimeltä Glukoosikumous (Jessie Inchauspé) nyt alkuun. Ja sitten ihan vaan muistutuksena että kaikki hiilihydraatti on sokeria ja juuri hiilihydraattia sun tulee välttää laihtuaksesi sekä korjataksesi sokeriarvot.

Vierailija
13/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten kaikille oman elämänsä diabetestietäjille tiedoksi: esidiabetes ei ole automaattisesti kakkostyypistä johtuvaa. Myös sekamuotoinen diabetes ja harvinaisemmat muodot voivat olla esidiabetestasolla pitkään ja näiden puhkeamisen taustalla ei ole ruokavalio. 
Minulla on ollut jo sen 15 vuotta esidiabetes ja se ei voi olla kakkostyyppiä, koska ylipainoa ei ole (päin vastoin, silloin kun ekaa kertaa huomattiin olin syömishäiriöinen jonka kehon rasvaprosentti oli 15), liikun yleensä aktiivisesti eikä ruokavalio raskausajan diabeteksen kanssa vaikuttanut juurikaan sokeriarvoihin, koska mm. saunominen ja lämmin suihku sekä kananmunien syönti sellaisenaan nosti verensokereita. Synnytyksen jälkeen sokerit ovat olleet lähellä diagnostisia arvoja pitkään jatkuneiden ifektiokierteiden aikana ja silloinkin, kun olen rullaluistellut sen vajaa 100 km viikon aikana joka viikko. Vielä ei tiedetä, mitä mallia tämä puhkeamassa oleva diabetekseni on, mutta elintavoilla en voi siihen vaikuttaa, se on jo koettu monta kertaa, joten tuo Antti Heikkilän hiilihydraatti-usko ei vain yksinkertaisesti päde kaikkiin diabetesmuotoihin. Ykköstyyppiä ei esimerkiksi voida parantaa ruokavaliolla, ei sitten millään. Ja ykköstyyppi voi olla piilevänä pitkään ja puhjeta vasta aikuisiällä. Samoin MODY ja LADA muodot.

Vierailija
14/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa usein ensin lihotaan ja kun sokerit on pidempään korkealla alkaa laihtumaan. 

Itselläni on diabetes ja kilpirauhasarvojen kanssa ongelmaa ja olen pudottanut painoa yhteensä 30 kg. Samalla sokeriarvot paranivat merkittävästi. Mutta ei se helpolla tullut. Minun kärsii syödä n. 1650 kaloria, että paino laskee. 

Vierailija
15/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun verensokeri on korkealla, niin siinä ennemmin laihtuu, kun kaikki tulee läpi eikä ravinteet imeydy kunnolla. 

Keski-ikäisellä sitten on kaikkiea muutakin. Aineenvaihdunta ylipäätään hidastuu ja voi olla muitakin hormonijuttuja, jotka taas vaikeuttavat painonpudotusta (kilpirauhanen, lisääntymishormonit, stressihormonit)

Vierailija
16/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun sen aiheuttaa se että syöt enemmän kuin kulutat. Jos on esidiabetes diabeteksen puhkeamisen estää laihdutus 

Vierailija
17/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun sen aiheuttaa se että syöt enemmän kuin kulutat. Jos on esidiabetes diabeteksen puhkeamisen estää laihdutus 

Voi hidastaa muutamalla vuodella. Kakkostyypin diabetes puhkeaa joka tapauksessa jossain joka tapauksessa, jos on perinnöllinen taipumus olemassa.

Vierailija
18/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun insuliini on koholla, niin glukoosi varastoituu rasvaksi.

Vierailija
19/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan silloin alkaa laihtua kun sokeria poistuu virtsan mukana elimistöstä.

Vierailija
20/21 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaista lääkettä, oiretta, vaivaa tai muutakaan ilmiötä joka kumoaisi fysiikan lait.

Keskustelu päättyy.