Rivataloyhtiö, jossa talkkarivuorot jaetaan asukkaille
Ollaan asuttu tässä 4 vuotta ja kyllä riepoo. Maanataina alkaa taas talkkarivuorot. Aluksi kun muutettiin, talkkarivuorot sisälsi: talvella lumityöt kulkuväyliltä, kulkuväylien hiekoitus ja saunan ja saunan wc-tilan pesu. Viimeksi viime talvena päivitetty, nyt kuuluu jo nurmikon leikkuu myös. Ja monta muuta hommaa: jätekatoksen siistiminen, pyykkitelineen huoltaminen (esim. talvella lumet pois sen ympäriltä myös, räystäskaivojen puhdistus). Käytännössä meillä ei kuulu yhtiövastikkeeseen muuta kuin lämmityskulut, parkkipaikan auraus ja parkkipaikan hiekoitus. Ollaan otettu yhtiökokouksessa esitykseksi, että laajempi paketti ostettaisiin huoltoyhtiöltä, mutta ei, eivät muut halua, koska maksaa. Huoltoyhtiöltä oli tarjous laajemmasta paketista, jossa huolehtivat myös kulkuväylien seuraamisen ja nurmikon ja pensaiden leikkuun. Olisi maksanut meidän neliömäärällä lisää 60€/kk. Eihän tuo nyt ole mitään, jos vertaa siihen, paljonko omalla vuorolla kuluu aikaa kesällä nurmikon ajoon (ja ei, taloyhtiö ei ole ostanut päältä ajettavaa leikkuria, kun jotkut eivät osaa sitä käyttää, joten meillä on tavallinen työnnettävä leikkuri). Jos ensi viikolla tulee paljon lunta, saa taas tuntikausia tehdä lumitöitä aamulla ja illalla.
Onko muita, joiden rivariyhtiössä kitupiikit vallalla?
Kommentit (121)
Olen etätöissä ja poikkesin ulos lounastauolla. Pihalla oli taloyhtiön perhe viettämässä hiihtolomaa, mutta porukan isäkin näytti olevan sen verran vässykkä ettei ollut kyennyt ottamaan hiekoituslaatikosta sepeliä ja hiekottamaan edes vähääkään pihaa. Katseli vaan pitkään huulet pyöreinä, kun näytin mallia.
Minkähänlaisia lapsia noistakin tulee, jos perheen esikuva on noin saamaton.
Vierailija kirjoitti:
"Nykytilanteeseesi voisit kysellä apuja kiinteistöliiton juristilta."
No ei niitä ole kenenkään pakko tehdä talkoilemalla. Tämä oikeustie on katsottu tappiin asti. Yleensä ryhmäpaine yms. pitää huolen siitä, että homma pyörii, ainakin jotenkuten.
Innokkaimpia talkoilun kannattajia ovat ne, jotka esim. terveydentilansa vuoksi tai korkean ikänsä puolesta on vapautettu niistä yhteisistä töistä... Been there, done that. Ja juu: ei enää ikinä...!
Näinhän se tuppaa olemaan. Meilläkin edellisessä taloyhtiössä kun samoja asioita pohdittiin, yksi oli sitä mieltä että "eihän me mitään huoltoyhtiötä tarvita kun tämä toimii ilmankin niin hyvin" mutta talkoopäivinä ilmestyi poikkeuksetta paikalle vasta kun hommat oli tehty, grilli kuumana ja kylmät kaljat kannettu tarjolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos jossakin asunnossa asuu vanhempaa väkeä, joilla ei puhti riitä tuollaisiin töihin?
Meillä ainakin ovat kovinpia vastustajia minkään palvelun ostamisesta. Itsehän eivät mitään pysty tekemään mitään ja kuorossa valittavat kun nuoret eivät tee mitään ja lakaise heidän portaitaan.
Juuri näin. Asuin yhtiössä missä suurin osa asukkaista oli vanhuksia, niin näille mikään ei saa maksaa mitään ja kaikki pitäisi tehdä itse ja kun sanovat että kaikki pitäisi tehdä itse niin se tarkoittaa niitä nuorempia. Meidän tapauksessa sitten kahden muun perheen kesken aikamme hommia jaettiin kunnes todettiin että ei se oikeastaan kuulu kolmen asunnon harteille 20 asunnon yhtiössä.
Yleensä pihit vanhukset on tällaisen järjestelyn kannalla, hienoahan se on kun itse ei tarvitse raihnaisuuteensa vedoten mitään tehdä ja samalla säästyy rahaakin kun ei oe huoltoyhtiölisää maksuissa kun nuoremmat osakkaat hoitaa kaiken ilmaiseksi.
Muuta pois. Muutin rivariin just helppouden takia,mitään ei tarvi tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri tuollainen tilanne omassa taloyhtiössä. Ei meillä ole koettu ongelmaksi, kaikki sujuu ihan mainiosti. Kaikki asukkaat eivät lähde aamulla ensimmäiseksi töihin, vaan meillä on vuoro-ja etätyöläistäkin, ja he ovat hienosti ottaneet lumityöt aamuisin hoitaakseen.
Kuulostaa hullulta. Etätöissä monille on parasta se, ettei tarvitse herätä niin aikaisin kuin ennen, eli ei oman auton kaivamista lumesta tai pendelöintejä kahden kolmen eri julkisen liikennevälineen kanssa. Kukaan järkevä ei vaihda niitä rauhallisia aamuja siihen, että rupeaa lumitöihin naapurin puolesta. Samoin ei ole mitään ideaa siinä, että vuorotyöläinen sekoittaa oman rytminsä toisten takia.
Minä olen tuon kirjoittaja. Meidän taloyhtiössä etätyöläisillä on päiväkoti-ja kouluikäisiä lapsia, joten nousevat aikaisin joka tapauksessa. Enkä usko, että vuorotyöläisen rytmikään sekoittuu, näyttää aina olevan koiran kanssa ulkona muutenkin. Meille tämä sopii, eikä se näköjään sovi kaikille. Meillä ei tosin tehdä lumitöitä "muiden puolesta", vaan hoidetaan se oma osuus. Sataa sitä lunta iltasellakin, jolloin kolaamassa on sitten muita asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois. Muutin rivariin just helppouden takia,mitään ei tarvi tehdä itse.
Sama juttu. Tai huolehdin mä itse omasta aidatusta piha-alueesta ja sisäänkäynnistä, mutta tuollainen pienimuotoinen puuhastelu on ihan mukavaa, eikä kukaan ole kyttäämässä missä tahdissa hommia tekee.
Etsimme rivaria, ja emme koske pitkällä tikullakaan noihin torppiin, missä on kiertävät talkkari- ja rempataan yhdessä- talkoojärjestelyt. Itse etätyöläinen ja mies yötöissä. Riittää jo kokemukset yhteismökistä, onneksi yksi osti muut ulos ( ja sai sisaruksensa riesakseen).
Huoltoyhtiö ja remppafirman palkkaaminen on nykyaikaa.
Meidän rivitaloasumisen hauskuus loppui putki-, salaoja- ja sähköremonttin rahoitukseen.
Kahdeksan asunnon rivitaloyhtiö ei saanut lainaa kaikkeen remonttiin. Nyt asutaan asunnossa josta emme ikinä saa omia takaisin, eikä tätä saa ikinä myytyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän rivitaloasumisen hauskuus loppui putki-, salaoja- ja sähköremonttin rahoitukseen.
Kahdeksan asunnon rivitaloyhtiö ei saanut lainaa kaikkeen remonttiin. Nyt asutaan asunnossa josta emme ikinä saa omia takaisin, eikä tätä saa ikinä myytyäkään.
Tuttu juttu. Meidän talon fiksut muutti pois ennenkuin remonttiasiat tuli puheeksi. Saivat myytyä hyvään hintaan. Meidänkin olis pitänyt tehdä niin, mutta...
Mitä ihmettä? Jos rivarissa on vaikka 8 asuntoa niin oma talkkariviikko tulee suunnilleen kuuden viikon välein. Siis kuuden viikon välein joutuu kesäaikaan ajaa nurmikon, talvella ainakaan etelässä ei aina paljoa lunta tule, harvemmin sataa viikon jokaisena päivänä. Ja teillä kuitenkin on huoltofirma ajamassa parkkiksen joten kulkuväylät vaan joutuu itse putsaamaan. Tuohon nähden minäkin tekisin ihan mielelläni rivarin huoltotyöt jos vastapainona olis 720e vuodessa vähemmän omaa rahaa (se 60e/kk). Ihme kitinää!
Paljonko teillä on asukkaita niissä talkoilla hoidettavissa yhtiöissä?
Meillä käy huoltoyhtiö ja on 22 asuntoa.
Ymmärtäkää, että vanhuksilla on kovin vähän rahaa aika usein.
Ovat talkoilleet nuorempina itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Jos rivarissa on vaikka 8 asuntoa niin oma talkkariviikko tulee suunnilleen kuuden viikon välein. Siis kuuden viikon välein joutuu kesäaikaan ajaa nurmikon, talvella ainakaan etelässä ei aina paljoa lunta tule, harvemmin sataa viikon jokaisena päivänä. Ja teillä kuitenkin on huoltofirma ajamassa parkkiksen joten kulkuväylät vaan joutuu itse putsaamaan. Tuohon nähden minäkin tekisin ihan mielelläni rivarin huoltotyöt jos vastapainona olis 720e vuodessa vähemmän omaa rahaa (se 60e/kk). Ihme kitinää!
Ja työvuorot, lomat ja kaikki muukin elämä pitäisi suunnitella talkkariviikkojen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työvuorot, lomat ja kaikki muukin elämä pitäisi suunnitella talkkariviikkojen mukaan?
Totta. Me tultiin aina kesäisin mökiltä ja sukulaisilta kotiin talkkariviikon ajaksi leikkaamaan nurmikkoa, kastelemaan nurmikkoa yms
Me muutettiin tuommoisesta rivarista omakotitaloon. Ennemmin tekee itselle, kuin seitsemälle vieraalle. Me ja muut vanhuksia. Joutuivat sitten ottamaan sen huoltoyhtiön meidän lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi. Palkatkoon talonyhtiö huoltofirman kuten muutkin.
Se tuskin on yksin sinun päätettävissä, jos enemmistö osakkaaista on kitupiikkejä, jotka haluavat säästää vastikkeessa, eivätkä suostu huoltoliikkeen palkkaamiseen. Henkilökohtaisesti en kyllä ymmärrä tuota nuukuutta, ei se niin hirveä kustannus ole.
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos jossakin asunnossa asuu vanhempaa väkeä, joilla ei puhti riitä tuollaisiin töihin?
Senioreilla on meillä rahaa, palkatkoot. (Tässä seniori tark. yli 65.)
Moni vanhus elää pienituloisena Suomessa. Et ole koskaan kuullut? Lääkkeitä jätetään ostamatta, kun ei rahat riitä. Sairaalamaksuja rahoitetaan lainalla. Ruuasta säästetään, että pieni eläke riittää. Monella ei ole senttiäkään säästössä, kun ne säästöt on aikaa sitten kuluneet yllättäviin menoihin ja eläkkeestä ei jää mitään säästöön.
Omat vanhempani elivät köyhyydessä. Äiti oli omaishoitajana 8 vuotta ja isän sairastumisen jälkeen jäi kotiin jo ennen virallista eläkeikää. Omaishoitajan palkkio on aivan naurettavan pieni. Isä oli sairauseläkkeellä jo ensimmäisen aivoinfarktin jälkeen 56-vuotiaana. Kuntoutui kyllä käveleväksi, mutta sitten tuli sydämeen vikaa ja asennettiin tahdistin ja meno hiipui. Toinen aivoinfarkti vei puhekyvyn ja kaiken itsenäisen toiminnan taidot. Äiti hoiti käytännössä vuodepotilasta kotona 8 vuotta ja kituuttivat pienillä tuloilla. Isän kuoltua äiti sai sillä tavalla talouden kuntoon, että möi omistusasunnon (kolmio), joka oli ollut heidän kotinsa lähes 30 vuotta ja muutti pieneen yksiöön, jossa oli halpa yhtiövastike. Nyt sekin on myyty, koska äitini asuu palvelutalossa ja alkoi olla jo velkaa maksaessa hoitomaksuja ja samaan aikaan oman kodin kuluja. Edelleen hän elää pienituloisena.
Rahat riittää juuri ja juuri vuokraan, aterioihin, hoitomaksuihin ja lääkkeisiin ja pakollisiin kela-takseihin yms. Kaikki uudet vaatteet ja kengät me lapset ostetaan lahjaksi. Kun myytiin vanha kodin irtaimisto, saatiin äidille niillä rahaa 1200€, joilla ostettiin moottoroitu sänky ja pienempi TV. Mihinkään muuhun ei jäänyt.
Pienituloinen vanhus voisi ottaa käänteisen asuntolainan ja käyttää työuransa aikana keräämänsä varallisuutensa omaksi hyödykseen. Perintöä ei tarvitse jättää, tienatkoon perilliset itse omat rilluttelurahansa.
nimim. tuleva perinnönsaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Me tultiin aina kesäisin mökiltä ja sukulaisilta kotiin talkkariviikon ajaksi leikkaamaan nurmikkoa, kastelemaan nurmikkoa yms
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, kasvaako nurmikko viidakoksi tai kuivuuko se silloin, kun olen mökillä. Tai jos olen suunnitellut viikonloppureissun, on ihan se ja sama, tuleeko viikonloppuna 30 senttiä lunta vai ei, kolatkoon naapuri jos ei jaksa kahlata.
Asuimme ennen rivarissa, jossa kaikki hoidettiin talkoilla. Neljä asuntoa, talvisin talkkarivuoro kesti viikon, kesäisin kaksi. Hommia lisättiin hiljalleen, taloyhtiöstä kaksi asuntoa todellisia kitupiikkejä (olivat vielä sukua toisilleen). Yksi boheemimpi perhe, jolle ei ollut niin tarkkaa miten asiat hoidetaan ja sitten me siinä välissä. Siinä vaiheessa kun alettiin suunnitella ulkomaalausurakkaa ja talo+autotalli+varastorakennus jaettiin neljään osaan, niin hoidimme oman osuutemme ja laitoimme asunnon myyntiin. Maalausurakka oli niin riitaisa projekti, että ei enää koskaan.