Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rivataloyhtiö, jossa talkkarivuorot jaetaan asukkaille

Vierailija
21.02.2021 |

Ollaan asuttu tässä 4 vuotta ja kyllä riepoo. Maanataina alkaa taas talkkarivuorot. Aluksi kun muutettiin, talkkarivuorot sisälsi: talvella lumityöt kulkuväyliltä, kulkuväylien hiekoitus ja saunan ja saunan wc-tilan pesu. Viimeksi viime talvena päivitetty, nyt kuuluu jo nurmikon leikkuu myös. Ja monta muuta hommaa: jätekatoksen siistiminen, pyykkitelineen huoltaminen (esim. talvella lumet pois sen ympäriltä myös, räystäskaivojen puhdistus). Käytännössä meillä ei kuulu yhtiövastikkeeseen muuta kuin lämmityskulut, parkkipaikan auraus ja parkkipaikan hiekoitus. Ollaan otettu yhtiökokouksessa esitykseksi, että laajempi paketti ostettaisiin huoltoyhtiöltä, mutta ei, eivät muut halua, koska maksaa. Huoltoyhtiöltä oli tarjous laajemmasta paketista, jossa huolehtivat myös kulkuväylien seuraamisen ja nurmikon ja pensaiden leikkuun. Olisi maksanut meidän neliömäärällä lisää 60€/kk. Eihän tuo nyt ole mitään, jos vertaa siihen, paljonko omalla vuorolla kuluu aikaa kesällä nurmikon ajoon (ja ei, taloyhtiö ei ole ostanut päältä ajettavaa leikkuria, kun jotkut eivät osaa sitä käyttää, joten meillä on tavallinen työnnettävä leikkuri). Jos ensi viikolla tulee paljon lunta, saa taas tuntikausia tehdä lumitöitä aamulla ja illalla.

Onko muita, joiden rivariyhtiössä kitupiikit vallalla?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taloyhtiön kokouksessa voi ilmoittaa, että ei aio osallistua."

Kanttia tuo vaatii. Voin vain kuvitella ne muiden katseet, jotka kohdistuvat tuollaisen ilmoituksen antajaan. Mutta mitään pakkoa ei ole tosiaankaan talkoilla. Mikään laki tai pykälä ei sitä vaadi.

Vierailija
22/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta viikkoon joutuu tekemään jotain muita auttaakseen, hui kamala?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erillistaloyhtiössä sama systeemi ja hyvin sujuu. Itse olen palkannut ulkopuolisen tekemään oman viikkoni, kosk kaikki muut haluavat tehdä itse. Kaikki ovat tyytyväisiä. Itselläni ei ole aikaa eikä mahdollisuutta hinkata pihaa ja parkkipaikkaa, jos sattuu luminen viikko. Toki kesällä teen normaalisti ulkotöitä, pidän oman alueen  ja nopeasti hiekoitan, jos sattuu olemaan liukasta.  

Vierailija
24/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jossakin asunnossa asuu vanhempaa väkeä, joilla ei puhti riitä tuollaisiin töihin?

Meillä ainakin ovat kovinpia vastustajia minkään palvelun ostamisesta. Itsehän eivät mitään pysty tekemään mitään ja kuorossa valittavat kun nuoret eivät tee mitään ja lakaise heidän portaitaan.

Vierailija
25/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä voisin ilmoittaa, että ei kuule aika ja mielenkiinto riitä tuollaiseen. En koe, että naapurien kanssa täytyisi olla mitään ystäviä. Oman pihan ympäristön voisin hoitaa, mutta hoitakoot muut loput, jos huvittaa.

Vierailija
26/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ikinä tuollaiseen systeemiin. Miten jos on vaikka matkoilla omien vuorojen aikana? Mieluummin sitä maksaa rahalla siitä, että työt hoituvat poissaollessa ilman mitään kiitollisuudenvelkaa kenellekään. Jos on vaikka helmikuun poissa kotoa, niin ei kyllä minusta ole velvollisuutta sitten maaliskuussa tehdä tuplasti lumitöitä poissaolon korvaamiseksi. 

Vierailija
27/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on juuri tuollainen tilanne omassa taloyhtiössä. Ei meillä ole koettu ongelmaksi, kaikki sujuu ihan mainiosti. Kaikki asukkaat eivät lähde aamulla ensimmäiseksi töihin, vaan meillä on vuoro-ja etätyöläistäkin, ja he ovat hienosti ottaneet lumityöt aamuisin hoitaakseen. Saunaa meillä pesevät vuorotellen ne, jotka sitä käyttävät. Itse otan nuo työt kuntoilun kannalta, mikäs kesälläkin on ruohoa leikatessa, jos aurinko paistaa. Ihan samat hommathan sitä olisi omakotitalossakin, silloin ne vain olisivat kaikki itsellä, nyt ne jakaantuvat asukkaiden kesken. Meillä ei ole lumitöissä mitään vuoroja. Muissa hommissa on kiertävä lista.

Lisään vielä, että otatkohan sä jotenkin liian kirjaimellisesti. Ei pyykkitelinettä kai tarvitse huoltaa, samat narut siellä pysyy vuodesta toiseen ja ei meillä ainakaan kukaan sinne talviaikaan edes mitään vie kuivumaan. Samoin nuo räystäskaivot. Meillä puhdistetaan rännit ja räystäät kahdesti vuodessa, juuri silloin talkoopäivänä, ei niitä tarvitse joka viikko puhdistaa.

Eikö teillä pyykkitelineiden alta kolata lumia pois? Ei sit varmaan oo ihmekään, jos ei kukaan kuivata siellä pyykkiä. Kuka sinne umpihankeen nyt viitsii lähtee tarpomaan...

Vierailija
28/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostava järjestely niin kauan kun kaikki ottavat tasapuolisesti vastuuta eikä yksikään tapalusmuile noista hommista. Liekö todellisessa maailmassa mahdollinen kuvio?

Ja miten on esim lumitöiden laita? Jos yöllä sataa lunta ja seuraava lumityövuoro osuu omalle kohdalle. Itsellä olis vapaapäivä mutta naapuri lähtee jo klo 5:30 töihin, täytyykö lumityövuorolaisen nousta tekemään lumityöt että naapuri pääsee töihin?

Vierailija
29/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Noin menettelemällä pääsee sitten tämän palstan ikoniseen "oudot naapurit" -keskusteluketjuun.

Edelleen odotan ketjua, jossa joku itse tunnustautuu sellaiseksi. Ei vain ole sellaista tullut... Miksiköhän?"

Onhan tuo merkillistä: outoja naapureita tuntuu olevan yhdellä sun toisella, mutta ketju jossa itse myöntäisi sellainen olevansa suorastaan loistaa poissaolollaan.

Tämäkin kertoo paljon meistä ihmisistä. Helpompi nähdä roska toisen silmässä kuin malka omassaan...

Useampaan naapuriketjuun olen todennut olevani se outo naapuri, joka ei ole 30 vuoden aikana tutustunut yhteenkään naapuriin. En ole myöskään käynyt edes toisten pihassa puhumattakaan että olisin kyläillyt missään naapurustossa. Moikkaan jos minua moikataan. En tunnista naapureita.

Vierailija
30/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällaisen pienen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja eikä ole helppoa kumminkaan päin. On todella vaikea löytää mitään huoltoyhtiötä, jossa kustannus tulisi kohtuulliseksi ja joka priorisoisi tällaista miniasiakasta riittävästi eikä tulisi paikalle vuorokausi tai kaksi lumentulon jälkeen. Lisäksi pihan auraaminen koneellisesti on vaikeaa, koska ei ole paikkaa, mihin lumen saisi tuupattua konevoimin. Jos jollain asukkaalla on tiedossa firma, jonka kanssa sopimus olisi mahdollista ja kannattavaa tehdä, ottaisin toki selvää, jos vinkkaisi sellaisesta. Me siis ihan mielellämme vaihtaisimme talonmiesvuoroista huoltoon, jos se olisi mitenkään järkevästi toteutettavissa. 

Vierailija
31/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on oikein hyvä aika hankkiutua noin vttumaisesta asuinpaikasta eroon.

Vierailija
32/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skippasin kerran yhden potentiaalisen asunnon just tuosta syystä. En ikinä muuta taloyhtiöön jossa täytyy itse nuo tehdä.

Joo, itsekin skippasin pienen taloyhtiön muuten hyvän asunnon juuri samasta syystä.

Ei tuollaista, mieluummin sitten okt.

Vierailija
33/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi. Palkatkoon talonyhtiö huoltofirman kuten muutkin.

Totta, mutta jos yhteisymmärrykseen ei päästä eikä sellaista palkata niin et sinä voi vapaamatkustaa ja olla osallistumatta.

Tai voit, kunhan muutat pois ja sellaiseen taloyhtiöön jossa toimitaan sinulle sopivalla tavalla.

Vierailija
34/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällaisen pienen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja eikä ole helppoa kumminkaan päin. On todella vaikea löytää mitään huoltoyhtiötä, jossa kustannus tulisi kohtuulliseksi ja joka priorisoisi tällaista miniasiakasta riittävästi eikä tulisi paikalle vuorokausi tai kaksi lumentulon jälkeen. Lisäksi pihan auraaminen koneellisesti on vaikeaa, koska ei ole paikkaa, mihin lumen saisi tuupattua konevoimin. Jos jollain asukkaalla on tiedossa firma, jonka kanssa sopimus olisi mahdollista ja kannattavaa tehdä, ottaisin toki selvää, jos vinkkaisi sellaisesta. Me siis ihan mielellämme vaihtaisimme talonmiesvuoroista huoltoon, jos se olisi mitenkään järkevästi toteutettavissa. 

Mihin te nyt sitten lumet työnnätte?

T. Konekuski

Vierailija
35/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eihän noihin ole pakko osallistua. Ilmotat, että olet huoltoyhtiön kannalla ja tehkööt ne jotka vastustaa💁‍♀️ minulla ainakin olisi muutakin tekemistä."

Noin menettelemällä pääsee sitten tämän palstan ikoniseen "oudot naapurit" -keskusteluketjuun.

Edelleen odotan ketjua, jossa joku itse tunnustautuu sellaiseksi. Ei vain ole sellaista tullut... Miksiköhän?

Minä tunnustaudun!

Joskus asuin rivarissa jossa tehtiin juuri noin, muutaman innokkaan kytätessä ja antaessa ohjeita.

Enää en vaivautuisi.

Nelivedolla pääsee kinosten läpi jos sellaisia sattuu eteen. Vajaavetoisten kuskit tekisivät siis lumityöt jonkin aikaa kunnes palkattaisiin huoltoyhtiö -siitähän ei tulisi mitään että minä pääsisin helpommalla kuin muut! :D

Vierailija
36/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin te nyt sitten lumet työnnätte?

T. Konekuski

Viedään kolalla sellaisiin paikkoihin, joihin ei koneella pääse. 

Vierailija
37/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun löydät kiinteistöhuollon joka tulee ajallaan (tai no, jos yöllä sataa 30cm lunta niin kolaajat saapui seuraavana aamuyönä) niin hommat tehtiin sätkä suupielessä roikkuen ja jatkuvan mölinän kanssa. Kiva siinä sitten yrittää nukkua kun ikkunan takana solkataan jotain viroksi. Lopuksi sitten nämä merkkasi vielä reviirinsä kusemalla pihalle.

Ja tämä tarina on oikeasti totta ja tältä talvelta.

Vierailija
38/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun löydät kiinteistöhuollon joka tulee ajallaan (tai no, jos yöllä sataa 30cm lunta niin kolaajat saapui seuraavana aamuyönä) niin hommat tehtiin sätkä suupielessä roikkuen ja jatkuvan mölinän kanssa. Kiva siinä sitten yrittää nukkua kun ikkunan takana solkataan jotain viroksi. Lopuksi sitten nämä merkkasi vielä reviirinsä kusemalla pihalle.

Ja tämä tarina on oikeasti totta ja tältä talvelta.

Tarkoittaako seuraava aamuyö aikaa pari tuntia lumen satamisesta vai reilua vuorokautta satamisesta?

Vierailija
39/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, niin laittaisin kämpän myyntiin.

Vierailija
40/121 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä ole mikään pakko ostaa asuntoa tuollaisesta taloyhtiöstä.