Mitkä työt ovat mielestäsi "vaativia asiantuntijatöitä" ?
Onko esim farmaseutti vaativassa asiantuntijatyössä? Tai terveyskeskuslääkäri? Entäs sairaanhoitaja? Kuka päättää, kenen työ on vaativaa ja kenen ei.
Kommentit (64)
Jokin lainopilliseen erikoisalaan kuuluva juridinen työ, lääketieteessä pitkälle erikoistuneen lääkärin työ, insinööripuolella esim. avaruusohjelmien suunnitteluun liittyvä työ...
Itse ajattelisin, että sellainen työ, jossa tarvitaan useiden vuosien työkokemus, että on edes mahdollisuuksia omaksua siinä työssä tarvittavat tiedot ja taidot. Ja että sen itse työn oppiminen kestää vähintään vuoden, ennen kuin voi sanoa että alkaa pikku hiljaa olla homma hanskassa, mutta opeteltavaa vielä riittää.
Päällepäin saattaa näyttää siltä, että näppäilee vaan tietokonetta ja voiko sellaista edes työksi sanoa. Mutta palkassa se vaativuus näkyy, alle 5000€ ei tällaisia töitä tehdä ollenkaan. Poislukien jotkut köyhät matemaatikot, jotka uhraavat itsensä tutkimukselle rakkaudesta lajiin.
Mielestäni vaativa asiantuntijatyö kuulostaa työltä, johon on otettu töihin joku tumpelo joka ei hallitse hommaa ja stressaa siksi tosi paljon.
Sosiaalialan vaativat asiantuntijatehtävät = sosiaalityöntekijä. Kirjoista eikä oppaista ei löydy vastauksia mitä kunkin asiakkaan kanssa pitäisi tehdä, vaan ihan itse joutuu soveltamaan lukuisia lakeja ja hyviä toimintatapoja, joita on tieteellisesti tutkittu.
Asiantuntijana sinun on joko tutkittava asiaa (tohtori) tai tehdä elämän mittainen urasamalle tieteenalueelle pystyäksesi selvittämään ilmiölle juurisyyt tai ottamaan kantaa ja tuomaan uutta perspektiiviä. Tähän harvemmin riittää joku tradenomin tai insinöörin tutkinto. Maisteri yhdistettynä pitkään uraan tietyssä segmentissä voi kutsua jo itseään asiantuntijaksi. Kampaajan alasta värjäykseen erikoistunut kampaaja voi olla asiantuntija, jos hän esimerkiksi on opiskellut kemiaa yliopistossa ja kykenee antamaan normaalille ihmiselle selvän vastauksen päässä olevien kemikaalien palamisreaktiosta ja mahdollisesti millä aineilla palamisreaktion vauriot saadaan kuntoon oikeasti. Näitä asiantuntijoita ei vain montaa taida olla. Tähän ei riitä, että osaa lukea purkin kyljestä, vaan tulee tietää mitkä molekyylit reagoivat kyseisessä kemikaalikoktailissa ja miksi. Itsekin osaan kyllä lukea purkin kyljestä silikonit ja öljyt hamppuhiuksiini.
Kysymykseen vaativa asiantuntijatyö, en ole koskaan kuullut kyseistä termiä. Sellaista ei ole ulkomailla, jossa työskentelen ja asun.
Omasta mielestäni sairaanhoitajat, poliisit, pelastajat ym. tekevät suorittavaa työtä ja ovat ns. duunareita. Ne jotka säätelevät näihin töihin liittyviä prosesseja, säädöksiä, toimenkuvia ja lakeja, tekevät asiantuntijatyötä. Näkisin, että noissa töissä suoritetaan tehtävää jonka joku (asiantuntija) on määritellyt. Näin itse koen asiantuntijatyön ja suorittavan työn eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-vaativia asiantuntija töitä:
excelin pyörittäjä
palavereissa istuja
konsultti
yms. kaikki ylemmät toimihenkilötehtävät
Jaa, millä perusteella näin? Tervetuloa tekemään/ seuraamaan mun duunia vaikka heti huomenna seuraavaksi kahdeksi viikoksi... Sitten voidaan keskustella onko se vaativaa vai haasteellista vai ihan sika helppoa ja ihan tosta vaan kuka tahansa pystyisi sitä hoitamaan.
Itseltä löytyy vertailupohjaa suorittavasta työstä prosessivalvonnan parissa ja excelin näppäilystä "vaativassa asiantuntijatehtävässä" ja nuo suorittavat tehtävät on paljon lähempänä vaativaa asiantuntijuutta, kuin se excelin näppäily.
Ja kuka sen sun excelin näppäilyn määritteli vaativaksi asiantuntijatyöksi?
Joku vaativaa asiantuntijatyötä tekevä varmaankin. Kato kun tää on niiin vaativa ja tärkee juttu...
Hauskin esimerkkihän vaativasta asiantuntijasta on se kaveri, joka ei millään suostunut uskomaan asiakasrajapintaa siitä että asiakkaat ei tykkää jos palvelu ajetaan alas tehostamisen nimissä. Kauhea nikottelu vaan alkoi: "ette te voi sitä tietää, miten niin muka eivät tykkää??!!... tutkimuksen mukaan ei voida osoittaa, että nönönön..." . Noh, eihän ne asiakkaat sitten tykänneet. Vain asiantuntijat ja heidän rapojaan lukenut johtoporras yllättyi.
Oikeasti vaativan homman tunnistaa siitä, että hommasta esim. maksetaan 7000-10000 Euroa kuussa ja silti siihen ei tahdo suostua kukaan tekijäksi.
Suostumalla saneeraushommiin yms p*skantongintaan pääsin itse aikanaan todella koviin ansioihin.
Ei juuri mikään julkisensektorin duuni ainakaan.
Asiantuntija tekee vaativaa työtä, ja osaa oman työnsä ja alansa hyvin.
Vaativa asiantuntijatyö on sellaista, missä vaaditaan tietoa monelta eri alalta, että pärjää. Sellaisiakin ammatteja on, missä pitää olla monta koulutusta.
Minulla on kaksi teknisen alan maisteritutkintoa ja kohta 15 vuoden työkokemus. Työssäni pitää ymmärtää esim kaupallisen puolen kannattavuutta ja tarjouslaskentaa, lukuisia eri tehdasjärjestelmiä, tuotannon suunnittelua ja suorittamista, ohjelmistosuunnittelua ja -käytettävyyttä, projektinhallintaa, dokumentointia ja lukuisia viranomaisstandardeja. Ja paljon muuta.
Jos joku kadunhenkilö alettaisiin nyt perehdyttää työhön, menisi alalle lahjoja omaavaltakin vähintään 10 vuotta tehdä töitä hyväksyttävälla tasolla. Teoriaopinnot alle jotta osaa suunnitella kestäviä ratkaisuja, plus pitkä kokemus jotta ymmärtää käytännön hankaluudet.
Ihan hyvällä omalla tunnolla kutsun töitäni vaativiksi asiantuntijahommiksi. Vaikka toki yksinkertaiselle ihmiselle näyttää siltä että senkun kirjoittelen sähköposteja ja powerpointteja. Sisältö vaan jäisi 99.99% ihmisistä tuottamatta.
Hassuja kommentteja. Yhdessä kommentissa sanotaan, että ei pysty hoitamaan kuka tahansa, mutta seuraavassa mainitaan esimerkiksi Excelin pyörittäjät ja konsultit. Minä tiedän montakin ihmistä, jotka eivät osaa käyttää edes sitä exceliä. Mm lähes kaikki työkaverini entisessä työpaikassa ja nykyinen pomoni. Minulla on myös useita asiakkaita, joista tiedän, että eivät ikipäivänä pystyisi tekemään tämänhetkistä työtäni ja juuri siksi he minun työstäni maksavatkin. Silti kun sanoisin ammattini tässä ääneen, minulle sanottaisiin, että eihän tuo ole mikään asiantuntijatyö vaan ihan normaali suorittava konttorirotta.
Palikkalähestyminen :
vaativa - asiantuntija - tehtävä
1) asiantuntija : on läpikotaisin perillä kyseisen alan hienouksista, osaa ratkaista siihen liittyvät ongelmat vaadittavassa ajassa
2) vaativa : millainen joukko ihmisistä kykenisi hoitamaan tehtävää ? Mitä pienempi joukko, sen vativampi valintaprosessi ja sitä korkeampi palkka. Koulutus voi olla pitkä tai hieman lyhempi, vertaa lääkäri/lennonjohtaja
3) tehtävä : ei riitä että "on vaan", pitää myös suorittaa
Vierailija kirjoitti:
Hassuja kommentteja. Yhdessä kommentissa sanotaan, että ei pysty hoitamaan kuka tahansa, mutta seuraavassa mainitaan esimerkiksi Excelin pyörittäjät ja konsultit. Minä tiedän montakin ihmistä, jotka eivät osaa käyttää edes sitä exceliä. Mm lähes kaikki työkaverini entisessä työpaikassa ja nykyinen pomoni. Minulla on myös useita asiakkaita, joista tiedän, että eivät ikipäivänä pystyisi tekemään tämänhetkistä työtäni ja juuri siksi he minun työstäni maksavatkin. Silti kun sanoisin ammattini tässä ääneen, minulle sanottaisiin, että eihän tuo ole mikään asiantuntijatyö vaan ihan normaali suorittava konttorirotta.
Moni ei tajua, että se excel on vain laskennan apuväline, ei päätyö.
Minusta tuntuu, että tyypit, joiden mielestä exceleiden pyörittäminen on ihan normaalia peruskauraa, luulevat, että excel on pelkkä taulukko, johon kirjoitetaan numeroita.
Olen titteliltäni vanhempi erityisiasiantuntija, teen töitä julkisella sektorilla ylemmässä johdossa. Omaan noin 25 vuotta kokemusta alastani, asiantuntemustani hyödynnetään myös kansainvälisesti. Koulutukseltani olen tuplamaisteri. Omasta ja työnantajan mielestä teen vaativaa asiantuntijatyötä. Varmaan monien mielestä tuijotan vain suurimmaksi osaksi tietokonetta, koska luen, lasken, kirjoitan, puhun ja kuuntelen sen kautta. Esimerkiksi 40-luvulla syntyneiden vanhempieni mielestä työni ei ole lainkaan vaativaa, kuinka se voisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki akateemiset ammatit joihin pitää opiskella monta vuotta jotta hallitsee tieteenalan kunnolla
Sairaanhoitaja ei ole akateeminen asiantuntija vaan suorittavaa duunariporrasta.
Moni vastaaja ei näköjään ymmärrä alkuunkaan - tai esittää, ettei ymmärrä - mitä tarkoittaa "asiantuntijatyö" tai "vaativa työ". Kysymyshän EI ollut, että mitkä työt ovat tärkeitä yhteiskunnassa, vaan mikä on näiden kahden asian risteyskohdassa, eli "vaativaa asiantuntijatyötä".
Kukaan ei väitä, että jokin työ ei olisi tärkeä vain sen takia, ettei siihen liitetä _kaikkia mahdollisia hyvältä kuulostavia piirteitä_.
Tiedon analysointikyvyn kehittäminen = lainataan jotain tuntematonta henkilöä, joka on joskus sanonut jotain kirjassaan tai tutkimuksessaan, ja se lainattu henkilö on tehnyt samoin ja se hänen lainaamansa on tehnyt samoin jne. Siinäpä se akateemisen analysoinnin ja tutkimustyön kuva kaikessa karuudessaan.
Kuten sanoin, kokemusta on molemmilta puolilta pöytää. En minä tässä nyt muodon vuoksi tai provoillakseni vänkää.