Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären ystävä lukee Pottereita, neljäsluokkalaisia ovat- omat Potterit vielä laatikossa vintillä mutta voiko lapselle tulla ongelmia koulussa Pottereista?

Vierailija
20.02.2021 |

Kuinka pahoja nuo Potterit on kun käsittääkseni lähinnä arvostellaan ja syytetään Rowlinkia itseään ihmisenä eikä hänen taidettaan. Oko ämä ihan somekohuja vai varotteko paljastamasta jo omia ajatuksianne tai pelkäättekö lapsen "ulkomaailmassa" ilmaisevan väärän mielipiteen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ihmeessä tulisi hankaluuksia? Kyllä meidän 6-luokkalainen lukee.

Vierailija
2/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo pahoja. 3-luokkalainen juuri piti esitelmän koulussa pottereista. Ois kai tuo nyt kielletty, jos niin paha ois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se täti on ihan sekaisin. Kirjat edelleen ihania.

Vierailija
4/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Oma 4.luokkalainen ja tosi moni kaverinsa lukee myös.

Ihanaa että Potter-buumi on täällä taas! Olin itse lapsena ihan hullu Potter-fani ja ihanaa ostella kaikkea HP-tavaraa.:)

Vierailija
5/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lukea. J.K.Rowling on jälkikäteen paljastunut transfoobikoksi ja on teorisoitu, että jästit eli taikomattomat edustavat ei-valkoisia ihmisiä. Potter kirjoissa esim. jos velholla on yksi jästi-vanhempi, ja yksi velhovanhempi, on hän alempiarvoinen kuin velho kenellä on kaksi velhovanhempaa. Monet ajattelevat, että J.K.Rowling kannattaa tällä ns. "one drop rule" teoriaa valkoisesta ylivallasta. 

Vierailija
6/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida neljäsluokkalaiset vielä välittää kirjailijan satunnaisesta sekoilusta. 

Kirjat joka tapauksessa hienoja teoksia, ja jos Rowlingin tukeminen tuntuu kyseenalaiselta, ei kirjailija vanhojen vintiltä löytyvien kirjojen lukemisesta mitään saa.

Vierailija
7/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi lukea. J.K.Rowling on jälkikäteen paljastunut transfoobikoksi ja on teorisoitu, että jästit eli taikomattomat edustavat ei-valkoisia ihmisiä. Potter kirjoissa esim. jos velholla on yksi jästi-vanhempi, ja yksi velhovanhempi, on hän alempiarvoinen kuin velho kenellä on kaksi velhovanhempaa. Monet ajattelevat, että J.K.Rowling kannattaa tällä ns. "one drop rule" teoriaa valkoisesta ylivallasta. 

No voi hellanlettas sentään...

Vierailija
8/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai kirjastosta pyytämällä, eivät ole hyllyssä mutta pyytämällä saa esimerkiksi esitelmän pitoa varten ja vaikka yhteiskunntaopin kurssia varten kuten itse pyynnössäni laitoin. Olen siis lukiolainen ja lgbty. Minusta tärkeä ymmärtää myös menneisyyttä ja ihan hyväkin merkki voi olla että lapsena jo kiinnostuu vaikka rowlingin teorioista, tuskinpa kukaan peruskoulunkäynyt niille muutakun tuhahtaa, itseäni rowling ei kykene enää vahingoittamaan tuskin nyt valottuneena monia muitakaan!

Vierailija
9/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvän tähen, transfoobikko joo. Jos kaikkien kirjailijoiden mielipiteet ja sielunmaailma tulisi julki, ette voisi koskaan lukea enää yhtään kirjaa.

Vierailija
10/23 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis lukiolainen ja lgbty. [/quote

Onko se vakavaa?

Vierailija
11/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet nyt ehkä lukenut, mutta et ymmärtänyt lukemaasi.

Maailma on täynnä erilaisia epätasa-arvoisuuksia.

Velhomaailmassa ne pahat velhot pitävät jästisyntyisiä alempiarvoisina. Sen kautta nuorikin lukija ymmärtää, miten väärin se on, koska hyvin moni samaistuu tai vähintäänkin pitää Hermionesta, joka on älykäs, viisas, reilu ja mitä lahjakkain nuori noita.

Se, millä tavalla Tylypahkassa suhtaudutaan syntyperään, auttaa lukijaa käsittämään ja käsittelemään ennakkoluulojen ja tosiasioiden suhdetta. Hermione itse opiskelee jästitiedettä, koska hänen mielestään on hyvä oppia ymmärtämään miten velhomaailmassa tulkitaan jästimaailmaa.

Jos olisit lukenut yhdenkin Potterin, tietäisit, että velhomaailmassa ollaan kiinnostuneita jästien maailman asioista myös aivan hyväntahtoisesti. Esim. herra Weasley, Ronin isä, on hurjan kiinnostunut jästitieteestä, kuten "söhköstä" ja kerää töpseleitä.

Todellista ennakkoluulojen huippua edustaa Harryn jästiperhe, Dursleyt, jotka vihaisina puhuvat "tuosta teidän porukastanne" ja ehdottomasti kieltäytyvät tutustumasta ystävällisiin Weasleyhin. vaikka nämä ovat innoissaan heidän tapaamisestaan.

Vierailija
12/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sai kirjastosta pyytämällä, eivät ole hyllyssä mutta pyytämällä saa esimerkiksi esitelmän pitoa varten ja vaikka yhteiskunntaopin kurssia varten kuten itse pyynnössäni laitoin. Olen siis lukiolainen ja lgbty. Minusta tärkeä ymmärtää myös menneisyyttä ja ihan hyväkin merkki voi olla että lapsena jo kiinnostuu vaikka rowlingin teorioista, tuskinpa kukaan peruskoulunkäynyt niille muutakun tuhahtaa, itseäni rowling ei kykene enää vahingoittamaan tuskin nyt valottuneena monia muitakaan!

Mkähän kirjasto mahtaa olla kysymyksessä? Provotiedeopiston oppilaitoskirjasto kenties?

Meidän kirjastossa (erään kaupungin yleinen kirjasto), jossa olen töissä, Harry Potterit ovat yhä lukulistojen yläpäässä ja vaikka kutakin kirjaa on tosi monta kappaletta, niitä joudutaan myös varailemaan, koska kaikki ovat lainassa.

Potter-kirjoja joudutaan myös ostamaan lisää, koska entiset kuluvat loppuun.

- Oikeinkirjoituksesi on sitä luokkaa, että suosittelen jotain käytännöllistä alaa lukion jälkeen, mikäli sen onnistuisit läpäisemään.

Ja hyvä (huono) vitsi tuo lgbt(y).

Vierailija
13/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mkähän kirjasto mahtaa olla kysymyksessä? Provotiedeopiston oppilaitoskirjasto kenties?

Meidän kirjastossa (erään kaupungin yleinen kirjasto), jossa olen töissä, Harry Potterit ovat yhä lukulistojen yläpäässä ja vaikka kutakin kirjaa on tosi monta kappaletta, niitä joudutaan myös varailemaan, koska kaikki ovat lainassa.

Potter-kirjoja joudutaan myös ostamaan lisää, koska entiset kuluvat loppuun.

- Oikeinkirjoituksesi on sitä luokkaa, että suosittelen jotain käytännöllistä alaa lukion jälkeen, mikäli sen onnistuisit läpäisemään.

Ja hyvä (huono) vitsi tuo lgbt(y).

Onko teidän kirjaston kaikki työntekijät yhtä huumorintajuttomia tosikkoja?

Vierailija
14/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Eivätkö ihmiset enää erota satua ja totta?

Meillä 6-vuotiaalle luetaan iltasaduksi Pottereita. Minulle luettiin aikoinaan mm. alkuperäisiä Grimmin satuja, välillä hyvinkin verisiä. Ei saduista ole jäänyt pieniäkään traumoja, mutta mielikuvitusta ja sanavarastoa ne varmasti rikastivat. Lapset kyllä erottavat, mikä on satua ja mikä totta.

Välillä tuntuu, että lasten suojeleminen on joillain mennyt ihan tolkuttomuuksiin.

Vierailija
15/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen transfoobikko. En ole lukenut pottereita.

Jos niitä kerran mainostetaan transfoobisiksi, niin täytyypä heti lukea, ovat varmaan hyviä!!

Vierailija
16/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun lapsukaisesi on kasvanut aikusikään, on J.K. varmaan jo ellei nyt aivan vielä vanhainkodissa, niin kuitenkin normaalissa eläkeiässä (vaikka eihän miljardööri toki mitään eläkettä saa ,eikä tietysti tarvitsekaan ) mutta siinä iässä kuitenkin, ettei julkisuus enää moneen vuoteen ole hänestä samoine iänikuisine anti-trans teemoineen.

Ennustan ettei kukaan jaksa olla hänen niistä mielipiteistään enää tämän nykyisen kohun niistä laannuttua.

Siihen taas tuskin menee kymmentäkään vuotta.

Uskon muuten että kirppareilla saattaa jo nyt olla niitä (pois annettuja) hänen aikanaan  myyntimenestys-Harry Pottereitaan.

Jos se niiden muutaman euron suuruinen tuotto näet  kokonaisuudessaan menee esim. vaikka Pelastakaa lapset ry:n kassaan,niin sehän on kaikki kotiinpäin silloin.

Tuo itse kirjailija sen sijaan on mielestäni saanut jo ihan riittävästi tuottoa niistä kirjoistaan tarvitakseen oikeasti enää yhtään puntaa niihin teostensa tuottona lisää.

Hänen ne nykyiset mielipiteensä ja hengentuotteensa kyllä tiedän riittävän hyvin voidaksen sanoa,että ne eivät sitten kiinnosta minua enää yhtään eikä  ollenkaan, enkä halua lukea niiden tylsää jankkaamista häneltä yhtään enää ja se  hänen mairea, (vaikkakin ehkä tahattoman) ivallinen hymynsä saa minut siltikin melkein voimaan pahoin ja  oksentamaan sen jo kuvastakin nähdessäni.

MUTTA :satutätinä lapsille,turvallisesti  satukirjansa välityksellä hän kyllä menetteli.

Vierailija
17/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna toki lukea kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun lapsukaisesi on kasvanut aikusikään, on J.K. varmaan jo ellei nyt aivan vielä vanhainkodissa, niin kuitenkin normaalissa eläkeiässä (vaikka eihän miljardööri toki mitään eläkettä saa ,eikä tietysti tarvitsekaan ) mutta siinä iässä kuitenkin, ettei julkisuus enää moneen vuoteen ole hänestä samoine iänikuisine anti-trans teemoineen.

Ennustan ettei kukaan jaksa olla hänen niistä mielipiteistään enää tämän nykyisen kohun niistä laannuttua.

Siihen taas tuskin menee kymmentäkään vuotta.

Uskon muuten että kirppareilla saattaa jo nyt olla niitä (pois annettuja) hänen aikanaan  myyntimenestys-Harry Pottereitaan.

Jos se niiden muutaman euron suuruinen tuotto näet  kokonaisuudessaan menee esim. vaikka Pelastakaa lapset ry:n kassaan,niin sehän on kaikki kotiinpäin silloin.

Tuo itse kirjailija sen sijaan on mielestäni saanut jo ihan riittävästi tuottoa niistä kirjoistaan tarvitakseen oikeasti enää yhtään puntaa niihin teostensa tuottona lisää.

Hänen ne nykyiset mielipiteensä ja hengentuotteensa kyllä tiedän riittävän hyvin voidaksen sanoa,että ne eivät sitten kiinnosta minua enää yhtään eikä  ollenkaan, enkä halua lukea niiden tylsää jankkaamista häneltä yhtään enää ja se  hänen mairea, (vaikkakin ehkä tahattoman) ivallinen hymynsä saa minut siltikin melkein voimaan pahoin ja  oksentamaan sen jo kuvastakin nähdessäni.

MUTTA :satutätinä lapsille,turvallisesti  satukirjansa välityksellä hän kyllä menetteli.

Vierailija
18/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kirjan velhoyhteisö on osittain sangen syrjivä (rajat eivät kulje ihon värin/kulttuuritaustan mukaisesti), mutta kirjassa aktiivisesti syrjinnän puolesta toimivat ovat enimmäkseen pahikset, jotka muunmuassa noita syntyperäluokitteluja tekevät (vertautuvat myös kansallissosialistien käsitykseen juutalaisuudesta).

Hyviksillä saattaa olla kulttuurisesta sulkeutuneisuudesta johtuvia vääriä/vähätteleviä käsityksiä, mutta he joutuvat niitä kyllä joudutaan tarkistamaan tarinan edetessä. Koska hyvikset voittavat lopulta, on ihan järkeenkäypää ajatella että Rowling on sitä mieltä että hyvikset ovat oikeassa, ja että velhoyhteisön on syytä muuttaa asennoitumistaan. On myös syytä muistaa, että päähenkilökolmikosta vain yksi on kummaltakin vanhemmaltaan velhosukua...

Vierailija
19/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potterit alkaa olla vähän last season. Mutta tosi lapsellista mielestäni kaivamalla kaivaa niistä jotain piilomerkityksiä roduista tms. Etsivä löytää, niinhän sanotaan. Tuskin Rowling itse ajatteli kirjojaan muuna kuin hauskana viihteenä, korkeintaan siitä olen hieman kateellinen, että iski kultasuoneen kunnolla eikä tarvitse koko loppuelämänsä aikana tehdä päivääkään töitä jos ei halua.

Vierailija
20/23 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalainen lukee Pottereita meillä. Rowling ei ole transfoobikko toisin kuin palstamammat väittävät. Ja kirjojen hyvyyttä ei arvioida muutenkaan sillä perusteella, onko samaa mieltä kirjailijan kanssa kaikesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan