Te jotka jätätte kiitos lappuja siivoojille, miksi?
Olen siis siivoojana hotellissa ja työkavereiden kanssa ollaan näitä lappuja ihmetelty. Tuntuu oudolta ja jopa hieman alentavalta, kun huoneesta löytyy lappu joka on kuin lapselle kirjoitettu miten hiiienosti ja reippaasti on siivottu ja kuinka on arvokasta työtä.
Mitä ihmettä?? Se on meidän työtä siivota ne huoneet. Jättävätkö nämä ihmiset lappuja myös postilaatikkoonsa miten hienosti ja reippaasti on joku työtään tekevä taas tuonut laskut ja mainokset tai roskakuskille miten on taas arvostettavasti haettu ne roskat?
Kun sanotaan ettei siivoustyötä arvosteta sillä tarkoitetaan lähinnä sitä, että julkisissa tiloissa sikaillaan kun itse ei tarvitse siivota ja palkka on aika onneton työmäärän nähden.
Toinen asia mitä ollaan ihmetelty on se, että miksi ihmiset petaavat sänkyjä tai ottavat lakanat itse pois. Se ei helpota työtämme mitenkään pikemminkin päinvastoin. Miksi pitäisikään? Tuskin kukaan esim. kampaajalla käydessään alkaa itse lakaista hiuksiaan lattialta tai ravintolassa vie itse astioita tiskiin.
Kommentit (82)
Enpä ole ennen asiaa noin ajatellut. Mutta onhan tuo totta ettei muihin ammatteihin suhtauduta tuolla tavalla. Ei ainakaan tule ihan heti mieleen toista ammattia jossa vielä sen peruskohteliaan nenät vastakkain sanotun kiitoksen lisäksi kirjoitettaisiin jotain lappuja. Tuollaiset voisi hoitaa vaikka yrityksen facebook sivuilla tai sitten hotelleissa voisi olla erikseen omat korttinsa joka huoneessa mihin asiakas voi sanoa sanottavansa jos kokee tarpeelliseksi. Ja onhan tuo sikälikin outoa ihan kuin se olisi niin suuri positiivinen yllätys kun huone siivotaan että pitää ihan erikseen siitä sanoa.
Aasiassa ovat kunnioittaneet aina, joskus keskellä päivää sitten koputtaneet ja kysyneet oven toiselta puolelta voiko siivota. Kerran taisivat soittaa respasta joskus kahden aikaan, kun en ollut poistunut huoneesta ollenkaan. Kreikassa tosin aukaisivat oven, vaikka lappu oli ovessa.
Niin ja Aasialla tarkoitan tietysti kauko-itää, southeast asia, oliskohan kaakkoisaasia suomeksi..